کد خبر 230397
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰

سال های ۵۰-۵۱ حسن روحانی نظام وظیفه خود را در شهر نیشابور می گذراند که در کنار سپاه دانش به دلیل لیسانسی که داشت به اقدامات فرهنگی پرداخت.

به گزارش مشرق، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگوی خود با شبستان خاطره ای از همکاری فرهنگی اش با حسن روحانی در دوران نظام وظیفه وی در نیشابور نقل کرد.


وی در ابتدای سخنانش با اظهار این که خوشحالیم از این که دوستان اهل ایمان و مبلغ دینی در چنین مراکزی نقش خودشان را در جهت انتقال پیام دین و اسلام به جامعه و نسل جوان ایفا می کنند، گفت: قطعا به علت حساسیتی که مسائل دینی و اسلامی دارد کار در این نوع خبرگزاری ها یک مقدار سخت تر و دشوارتر است و ایجاد جاذبه رسانه ای هم طبیعتا قدری مشکلتر خواهد بود.


ترقی افزود: من فکر می کنم که در حوزه دین و تعالی فکری و اعتقادی ماهرچه بتوانیم از خلاقیت های فکری و هنری جدید برای جذب نسل جوان استفاده کنیم شاید توفیق بیشتری پیدا کنیم.


وی به نقل خاطره ای از دوران سربازی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب پرداخت و یادآورشد: یک خاطره ای را برای شروع بحثمان با آقای دکتر روحانی داشتیم بگوییم. سال های 50-51 ایشان سربازیشان را در شهرما نیشابور خدمت می کردند . نظام وظیفه بود و به عنوان لیسانس انوقت در کنار سپاه دانش کار می کردند. وی دوران نظام وظیفه اش را که در آنجامی گذراند ما با ایشان آشنا شدیم. جلساتی داشتیم، برنامه ریزی کردیم تا ایشان در این جلسات برای کارهای فکری و فرهنگی برای جوانان شرکت کند. یکی از کارهایی که آنجا انجام می دادیم این بود که معمولا احکام فقهی که جا انداختن آن برای جوان ها کار سختی است، احکام را به صورت مصور در آوردیم و تمام موضوعات را با تصویر برای جوان ها آموزش می دادیم. این اولین کار جاذبه داری بود که توانستیم احکام را برای جوان ها به یک درس پرجاذبه مثل ورزش تبدیل کنیم. به قدری این جلسه طرفدار پیدا کرده بود که هر جلسه ورقه ای که برای احکام به کار برده می شد کم می آمد. امکان نداشت یک جلسه ما متوقف بشویم و پولوکوپی را برای آموزش به جوان ها ندهیم.


ترقی همچنین در خصوص سابقه فرهنگی خود اضافه کرد: بعد از آن هم من باز در سال 65 که اردوهای دانش آموزشی کمیته امداد را در مشهد شروع کردم دیدم برای جوان ها اگر از هنر استفاده نکنیم خیلی از مباحث دینی ثقیل است برای جوان ها لذا در آنجا خود احکام را به صورت تئاتر و نمایش به دانش آموزان معرفی کردیم به گونه ای که فیلم های ویدیویی تئاترها مورد استقبال سازمان تبلیغات و نهادهای دیگر هم قرار گرفت.
وی ادامه داد: من سفری سال 61 به ایتالیا داشتم آنجا وقتی کلیسای معروف مسیحی ها را درآنجا دیدم و دیدم تمام انجیل را در سقف این کلیسا به صورت مصور و نقاشی در آورده بودند بسیار برایم جذاب بود. پای هر کدام از قسمت های سقف هم یک دستگاه کامپیوتری به چند زبان شرح تمام تابلوها را به صورت زنده پخش می کرد و توریست های بسیاری را برای شرح داستان انجیل جذب کرده بود.


وی در ادامه با اظهار این که وقتی در کشورما اینقدر ظرفیت های عظیم دینی داریم. قرآن با چه محتوای عظیمی، روایتها، سیره اولیای الهی ما هر کدام که چه محتوایی دارند، نتوانسته ایم اینها را به صورت هنر و محتوای به روز در بیاوریم تا مردم و جوان ها را بیشتر جذب کنیم جای افسوس دارد، خاطرنشان کرد: الان 30 سال از انقلاب گذشته و هنوز نسل جوان ما در معرض تهاجماتی است که جای نگرانی زیادی دارد و نتوانسته ایم متوسل شویم به ائمه فیاض. زمینه کار در این حوزه بسیار زیاد است منتها همین خلاقیت و ابتکار برای ایجاد جاذبه ها در مساجد، پایگاه های مختلف فرهنگی به وجود بیاید بسیار موثر خواهد شد.


ترقی ادامه داد: من حدود 8 سالی در معاونت فرهنگی کمیته امداد کشور بوده ام آنچه که به ذهنم می رسید در رابطه با این مسائل فرهنگی و در خصوص جوانها زیربناهایش را ریخته ایم و فکر می کنم در حال حاضر دستگاهی از لحاظ فرهنگی نداریم که به این کیفیت کار فرهنگی را تحویل جوان ها داده باشد. خود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نزدیک این اقدامات ما را رصد کرده اند و دیده اند که کارهایی که ما در زمینه فرهنگی برای نسل جوان انجام داده ایم تقریبا هیچ کدام از دستگاه ها با این کیفیت وارد نشده اند چه به لحاظ محتوا، چه به لحاظ سبک و شیوه کار و چه به لحاظ تلفیق آن با هنر و جذابیت ها سطح فرهنگی کار ما را بالا برده است به گونه ای که روسای آموزش و پرورش در سراسر کشور فرزندانشان را برای تابستان به این اردوهای ما می فرستند.


وی اظهارداشت: البته دو سال است که اعتبارات ما متاسفانه کم و ضعیف شد و ضربه زیادی به فعالیت های فرهنگی در کشور زده است ولی ظرفیت و امکانات برای تاثیرگذاری بر نسل جوان زیاد داریم و اگر انشاالله این تلاش ها در آینده هم ادامه یابد، خیلی می تواند نقش موثری در رفتار و کردار نسل جوان و دین داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس