تخصص اصلی گلادیاتور درگیری با موشک‌های بالستیک است اما تهدید اصلی پیش روی ایران، حملات کروزها و جنگنده‎ها از ارتفاع بسیار پائین است؛ جایی که در محدوده توان این سامانه نیست و در عین حال، سامانه باور 373 ایران نیز در مراحل مناسبی از طراحی و ساخت قرار دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، چند سالی است که ماجرای سامانه دفاع هوایی موشکی «اس-300» در کشورمان بر سر زبان‎ها افتاده است. طبق اخبار موجود ایران در سال 2007 این سامانه را به کشور سازنده یعنی روسیه سفارش داده و به طور معمول هم می‎بایست چند وقتی صبر می‎کرد تا آنها را تحویل بگیرد اما در آستانه ارسال این سامانه‎ها به ایران برخی دلایل واضح و پنهان، مانع از اجرای این قرار داد شد.

در ادامه نیز رئیس جمهور وقت روسیه با بهانه قراردادن قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، قرارداد کشور خود با ایران را یکجانبه لغو کرد. پس از آن بود که ایران با طرح دعاوی حقوقی در دادگاهی بین المللی درخواست دریافت غرامت 4 میلیارد دلاری برای عدم اجرای قرارداد 800 میلیون دلاری خرید سامانه‎های اس-300 را مطرح کرد.

روس‎ها در ابتدا این حرکت را چندان جدی نگرفتند اما با روشن شدن اینکه شانس چندانی برای صدور رأی به نفع آنها وجود ندارد واکنش‎های خود را آغاز کردند. طبعاً پیشنهادهای سیاسی و ترساندن ایران از کاهش حمایت روسیه اولین حربه آنها بود که اتفاقات دیگری این اهرم فشار را از آنها گرفت.

چندی پیش هم پیشنهاد مضحک جایگزینی سامانه «تور-ام-1» به جای اس-300 مطرح شد که صرف نظر از موجود بودن این سامانه به تعداد زیاد در ایران اساساً رده عملکردی این دو سامانه بسیار متفاوت بوده و قابل مقایسه نیستند.

اما در روزهای گذشته خبری به نقل از یکی از روزنامه‎های روسی منتشر شد که محتوای آن درخواست روس‎ها برای پذیرش نوع دیگری از سامانه اس-300 با نام «اس-آ-23 گلادیاتور» به جای سفارش ایران در ازای پس گرفت شکایت بود. از این رو در گزارش پیش رو به معرفی سامانه گلادیاتور و مقایسه آن با دو نمونه از سامانه اس-300 می‎پردازیم.

به گزارش مشرق، کار روی سامانه اس-300 با هدف دفاع از تأسیسات ثابت، مراکز اقتصادی و فرماندهی در اواخر دهه 1960 در شوری سابق آغاز و در حدود 10 سال بعد نسل اول آن وارد خدمت شد. این سامانه دارای سه نوع اصلی است: «اس-300پی» به عنوان نوع اصلی پدافند زمینی، «اس-300اف» برای استقرار بر روی شناورهای دریایی و «اس-300وی» برای دفاع ضد موشک‎های بالستیک.

طراحی اس-300 نشان از ورود به فضای جدیدی از سامانه‎های سطح به هوا بود که بعدها ناتوانی مشخص شده از تسلیحات سطح به هوای روسی در جنگ الکترونیک در درگیری‎های نظامی مختلف در بهسازی آن و توسعه مدل‎های مطرح مانند پی-ام-یو نقش بسزایی داشت همانطور که نتایج رزمایش‎های ناتو با حضور این سامانه که در اختیار کشورهای اروپای شرقی بوده تأیید کننده قابلیت بالای آن در برابر اخلالگرهای هوا و سطح پایه است.

همچنین باید اشاره کرد ضعف‎های سامانه اصلی دوربرد روسیه یعنی «اس-200» نیز در شکل‎گیری اس-300 با رویکردها و نوآوری‎های خاص آن نقش مهمی داشته است از جمله بزرگی موشک سامانه فوق با حمل و نقل سخت، سوخت مایع بودن پیشران و دردسرهای آن، مانورپذیری کم، تعداد کم روی هر پرتابگر، نیازمندی بالا به تعمیر و نگهداری، زمان بارگذاری زیاد موشک روی پرتابگر، زمان آماده به کار کم و قابلیت‎های پائین در انهدام هواپیما و موشک کروز(در نمونه‎های اول اس-200).

به مرور نمونه‎های جدید سامانه اس-300 نیز ساخته شده و خصوصاً پس از فروپاشی شوروی سابق نمونه‎های دگرگون شده و کاملاً روزآمد آن برای صادرات ارائه شدند. نمونه‎های جدید این سامانه که مشتریان بیشتری دارند به رادارهای آرایه فازی و موشک‎های جدید مجهز بوده و قابلیت مقاومت بسیار بالا در شرایط جنگ الکترونیک دارند.

بنا بر اطلاعات موجود نمونه سفارش داده شده توسط کشورمان «اس-300پی-ام-یو-1» بوده است که قابلیت‎های مناسبی از جمله توان شناسایی اهداف در برد 300 کیلومتری، برد درگیری 5 تا 150 کیلومتر با اهداف بسته به نوع موشک مورد استفاده، امکان درگیری همزمان با 6 هدف در ارتفاع 10 متر تا 27هزار متر را دارد.

بنابر ادعای شرکت صادرات تسلیحات روسیه بر خلاف نسل‎های اول اس-300 این نمونه کاملاً متحرک بوده و در مدت کوتاه 5 دقیقه آماده به کار شده یا از حالت آماده به کار قابل جابجا کردن خواهد بود.


 
پرتابگر موشک در سامانه اس-300-پی-ام-یو-2

موشک اصلی این سامانه قابلیت درگیری با اهدافی تا سرعت 2800 متر بر ثانیه (بیش از 10هزار کیلومتر بر ساعت) را دارد که به معنی قابلیت انهدام هر هواپیمای جنگی و موشک کروز مافوق صوت ساخته شده و بسیاری از موشک‎های بالستیک تاکتیکی و میانبرد است.

موشک‎های مختلف اس-300پی-ام-یو-1و2 سرعت‎هایی در حدود 1700 تا 2000 متر بر ثانیه دارند که به معنی رسیدن به بیشینه برد در زمان متوسط 53 تا 97.5 ثانیه در بردهای مربوطه 90 تا 195 کیلومتر خواهد بود.

سامانه اس-300 می‎تواند به شبکه رادارهای روسی مانند «نبو»، «کاستا» و «گاما» از طریق سامانه کنترل و فرماندهی «پولیانا» متصل شود که بنابر اطلاعات منتشر شده برخی از این تجهیزات از جمله سامانه پولیانا در ایران موجود هستند.

مشخصات این دو نمونه از سامانه اس-300 به همراه دو نمونه در حال خدمت از نوع اس-300وی در جدول زیر ارائه شده است.


 
به گزارش مشرق، اولین نمونه از سامانه اس-300وی که از موشک‎های «9M82» معروف به «جاینت» و نوع کوچک‎تر «9M83» معروف به «گلادیاتور» برخوردار است در واقع اولین سامانه ضد موشک‎های بالستیک(ABM) نیز محسوب می‎شود.


 
موشک 9M83 سمت چپ و 9M82 سمت راست تصویر

نمونه بعدی این نوع با نام «اس-300وی-ام» نیز توسعه یافته که می‎تواند به کمک موشک‎های بهسازی شده از جمله‎ «9M83ME» با اهدافی تا 50 درصد سریعتر و 60 درصد سطح مقطع راداری(RCS) کمتر و موشک‎های بالستیک تا 2.27 برابر دوربردتر درگیر شود.

البته در هر دو نسل اس-300وی، قابلیت‎های موشک گلادیاتور از جاینت کمتر بوده و اطلاعات مندرج در جدول فوق برای این نوع از اس-300 بیشتر مربوط به موشک جاینت است.

بنابر اطلاعات منتشر شده، سامانه پیشنهادی روسیه به ایران به جای سفارش قبلی از نوع اس-300وی-ام است که هر چند در ظاهر برتری‎هایی بر نمونه مد نظر ایران دارد اما نگاهی دقیق‎تر به مشخصات آن گویای وجود نکات مبهمی است، خصوصاً با در نظر داشتن این نکته که ایران می‎توانست در همان سال 2007 سامانه‎ای از نوع اس-300وی-ام را سفارش دهد.


 
پرتابگر 4 تایی موشک گلادیاتور و دو تایی موشک جاینت در سامانه اس-300وی

نکته اول اینکه خانواده اس-300پی برای حفاظت از تأسیسات ثابت و مراکز فرماندهی توسعه یافته ولی اس-300وی گلادیاتور برای دفاع از صحنه عملیات زمینی. این تفاوت در هدف طراحی طبیعتاٌ در قابلیت‎های مدنظر و حاصل شده نیز تأثیر داشته است.

مثلا حجم حمله هوایی قابل دفع، میزان ماندگاری در طیف حملات مختلف و پایداری در برابر حملات الکترونیکی. هر چند بهسازی‎های بعدی، قابلیت‎های اس-300پی و اس-300وی را به هم نزدیک‎تر کرده اما هنوز تفاوت‎های مهمی در این دو نوع وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

برای توضیح بیشتر باید گفت تحرک و پراکندگی نیروها در صحنه عملیات یکی از برتری‎های ذاتی دفاعی آنها است. از این رو توانمندی گلادیاتور می‎تواند برای این مأموریت کافی باشد اما ایران اس-300پی-ام-یو-1 را برای دفاع از تأسیسات ثابت و البته متمرکز خود می‎خواهد که از قضا توانمندی این نوع اس-300 برای این مأموریت بیشتر است. بنابراین امتناع از تحویل سامانه بهتر(در زمینه مربوطه) به معنی میل به عدم رساندن توانمندی دفاعی ایران به بیشینه ممکن است.

نکته دیگر اینکه برخی از توانمندی‎های گلادیاتور که با مطالب فوق هم بی‎ارتباط نیست دارای ابهامات اساسی است که مهمترین آنها مدت زمان عملکرد پیوسته سامانه بوده که به 48 ساعت محدود است. همانطور که می‎دانیم این ایراد مهم در سامانه اس-200 در اختیار ایران نیز وجود داشت که متخصصان کشور با تلاش فراوان چند ساله موفق به رفع آن و بهسازی کامل این سامانه شدند. این در حالی است که به نظر می‎رسد سامانه‎های سری پی-ام-یو دارای چنین نقصی نیستند.

مورد دیگر توانمندی بالاتر نمونه‎های پی-ام-یو در کشف و ردگیری تعداد بیشتری هدف نسبت به گلادیاتور است هرچند که پی-ام-یو-1 توانایی درگیری با تعداد کمتری هدف نسبت به آن دارد. هر چند ممکن است در عمل صدها هدف، کاملاً همزمان در یک حمله شرکت نکنند اما ایده‎آل، دستیابی به بهترین سامانه ممکن و اگر مقدور نشد سامانه پائین‎تر از آن است.

البته با گسترش کاربرد اهداف کاذب پروازی شاید سامانه‎هایی مانند اس-300 نیز به مرز اشباع توان ردگیری همزمان خود برسند که در اینصورت 40 هدفی که گلادیاتور کمتر از نمونه‎های پی-ام-یو ردگیری می‎کند مشکل ساز خواهد شد.

 
رادار کشف هدف 9-اس-15 با برد 250 کیلومتر

همچنین دقت داریم تخصص اصلی گلادیاتور درگیری با موشک های بالستیک است اما تهدید اصلی پیش روی ایران حملات موشک‎های کروز و جنگنده‎ها از ارتفاع بسیار پائین است جایی که در محدوده توان موشک‎های این سامانه نیست زیرا کمینه ارتفاع هدف قابل درگیری برای آن 25 متر است در حالی که نمونه‎های پی-ام-یو می‎توانند با اهدافی در ارتفاع پروازی 10 متری هم درگیر شوند. جالب اینکه ارتفاع پرواز موشک‎های کروز هم به طور معمول بین 10 تا 20 متر است.
 

پرتابگر موشک‎های گلادیاتور و جاینت

همچنین باید توجه داشت هر چند نسل بعدی اس-300وی-ام در آینده نزدیک به سازمان دفاع هوایی روسیه می‎پیوندد اما سامانه اس-400 که سلاح اصلی دفاع هوایی موشکی این کشور است از اس-300پی-ام-یو-2 به وجود آمده است نه خانواده اس-300وی.

به علاوه اصول طراحی بیان می‎کند دستیابی به سرعت و سقف پرواز بالاتر مستلزم صرف هزینه بیشتر است بنابراین به احتمال زیاد موشک‎های بزرگتر سامانه گلادیاتور از نمونه‎های پی-ام-یو کمی گران‎تر هم هستند که این موضوع هم هزینه انهدام هدف را افزایش می‎دهد. هرچند که بدون اطلاع دقیق از قیمت تمام شده این موشک‎ها برای هر خریدار نمی‎توان در این مورد قضاوت قطعی نمود.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد سامانه اس-300وی دارای سه نسل است. اطلاع دقیق و قطعی از اینکه کدامیک از آنها مورد پیشنهاد روسیه بوده بسیار مهم است خصوصاً اینکه در سامانه اس-300وی-ام، برد 200 کیلومتری درگیری مربوط به موشک جاینت است نه موشک گلادیاتور.
 

پرتابگر موشک در سامانه اس-300وی-ام

به گزارش مشرق، باید توجه داشت روسیه همین نوع سامانه را به کشورهای ترکیه و عربستان نیز پیشنهاد کرده است که می‎تواند به معنی عدم تمایل روس‎ها به تقویت ایران بیش از این دو کشور و القای نوعی افزایش متوازن در توان دفاعی این سه کشور باشد ضمن اینکه این سامانه قابلیت دفاع ضد بالستیک دو کشور عربستان و ترکیه را افزایش خواهد داد در موقعیتی که موشک‎های بالستیک ایران از نقاط قوت مهم توان نظامی آن به شمار می‎روند.

به علاوه می‎توان انتظار داشت نیروهای ناتو و آمریکا پس از ورود این سامانه‎ها به این دو کشور اجازه داشته باشند تمام اجزاء و داده‎های عملکردی و توان واقعی آن را بررسی و ارزیابی کنند که در اینصورت عملاً این سامانه مزیت عمده‎ای برای ایران تا زمان اجرای بهسازی‎های بومی روی آن نخواهد داشت.

ذکر این نکته نیز ضروری است که کشورمان ایران چند سالی است به طور جدی بر روی سامانه جایگزین اس-300 با نام «باور-373» کار کرده است که بنا بر اعلام مسئولان مربوط، توانمندی‎های آن قابل مقایسه و در برخی موارد برتر از نمونه خارجی است بنابراین در شرایط فعلی بین پذیرش پیشنهاد جدید روسیه و یا پافشاری(تا حد امکان) برای دریافت سامانه مد نظر باید انتخاب هوشمندانه‎ای صورت گیرد.

دست کم توجه به میزان توانمندی عملی قابل دستیابی توسط باور-373 در هر یک از مأموریت‎های ضد کروز و ضد بالستیک می‎تواند به انتخاب بین گلادیاتور (با توان ضد بالستیک بهتر) اگر توانمندی ضد کروز باور-373 برتر از آن یا کافی باشد یا نمونه‎های اس-300پی-ام-یو (با توانمندی ضد کروز بهتر) یاری کند.

همانطور که در اوائل دهه 1990 میلادی نیز روسیه ایران را بین دو راهی انتخاب خرید زیردریایی یا ناوچه موشک انداز قرار داد که نتیجه انتخاب زیردریایی، دست برتر ایران در میان نیروهای دریایی کشورهای همسایه است در حالی که انواع شناورهای نظامی کوچک و بزرگ زودتر از زیردریایی‎های همرده در کشورمان ساخته شده‎اند.

در پایان باید گفت به طور معمول عقد یک قرارداد جدید با روال عادی برای خرید سامانه جدید در سفر آتی رئیس جمهور به مسکو آنطور که در رسانه‎ها مطرح شده احتمالاً دریافت آن را به چندین ماه یا شاید سال دیگر مؤکول می‎کند در حالی که ظاهراً سامانه‎های مد نظر ایران تولید شده‎اند.

البته اگر بتوان روی تمایل روس‎ها به فرار از پرداخت غرامت سنگین 4 میلیارد دلاری و عدم تکرار بی‎تعهدی اخیر حساب کرد این مدت زمان تحمیلی اگر برای دریافت سامانه‎ای بهتر از سفارش قبلی ایران صرف شود مثلاً اس-300پی-ام-یو-2 ، قابل قبول‎تر خواهد بود.

در هر صورت امیدواریم میل به پایان دادن ماجرای اس-300 به اتخاذ تصمیم نادرست و عجولانه در این زمینه منجر نشود. البته اعلام جزئیات بیشتر و قانع کننده‎تر از باور-373 نیز می‎توانست به نرم‎تر شدن طرف خارجی کمک کند همانطور که پس از تحویل ناوشکن(ناو محافظ) جماران این موضوع به عینه اتفاق افتاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 119
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    1 1
    یعنی ما نمیتونیم جنسی که خریدیم رو تحویل بگیریم و میترسیم که شکایت کنیم!!! مگر روسیه چیه که انقدر ازش حساب میبریم؟ 100 رحمت به آمریکا.اگه قرار ضد امپریالیست غرب باشیم پس نباید بگذاریم رویسه ما را به بازی بگیره.
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    1 0
    20
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    2 0
    چجوریه که سوریه تحریم نیست و اس 300 تحویل میگیره ولی ما تحریمم ؟
  • امین سیف ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    2 1
    مشرق نیوز،خدایی یک جوری به گوش این مسئولین برسون که به قول شما اگر قراره روسها باز یه قرارداد جدید با ایران ببندن که به چند سال بعد موکول کنن همون بهتر که 4 میلیارد دلار ما رو بدن و ما وقتی باور 373 رو به پایان رسوندیم اون موقع تو دهانی بزرگی به اونا می زنیم...خدایی یه جوری به گوش مسئولین ذی ربط برسون تا کلاه به این گشادی سرشون نره ،گلادیاتور مال خود شون
  • MojICiviL ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 2
    فقط یا زهرا همینو بس
  • حسین ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    2 0
    سوال اصلی این است که چطور اس 300 شامل تحریم ها می شود ولی تور ام 2 و گلادیاتور چنین نیستند؟!
  • امیر ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    2 0
    مرسی مشرق،گروه امنیت و دفاع مشرق فوت العادست. به نظر من حقیر،4میلیارد دلار تقریبا برابر با نصف بودجه نظامی کشور هست،میشه با این 4میلیارد دلار خیلی کارها کرد. ما با دوبرابر این مقدار وزارت دفاع یه مملکت رو میگردونیم،اونوقت همین 4میلیارد دلار فقط روی یه بخش بطور مثال همین موشک سرمایه گذاری بشه مطمئن باشید خیلی زود و با بازده بیشتری جواب میده. یا حتی روی جنگنده اینطوری فاصله تکنولوژِی رو هم کم می کنیم و هم برای یک بار هم که شده به این روس ها نشون میدیم که این ایران،اون ایران قاجار نیست که هی امتیاز بده. امیدوارم و امیدوارم که سامانه جایگزین رو قبول نکنه ایران و در عوض 4میلیارد دلار و سرمایه گذاری کنه در بخش تحقیقات نظامی
  • مجتبی ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اگه دقت می کردید روسیه حتی زمانی که ادعا کرده بود اس 300 رو به سوریه تحویل خواهد داد از دادن آن تا زمانی که آمریکا به تروریست ها محموله جدید نداده بود امتناع می کرد وبه نوعی مجبور شد که سوریه رو تقویت کنه
  • محسن ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    مگه این خبر نمیگه ایران از این روسا شکایت کردس؟! پس چرا این ناشناس از آلمان الکی شلوغش کردس؟
  • علی ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 1
    مثل اینکه اصلا تو باغ نیستید بزرگوار! روسیه رسما به التماس کردن افتاده و اونوقت شما اینطور میگید؟! مطلبو کامل بخونید...
  • محمد ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 1
    آفرین لایک
  • رند ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    2 0
    متاسفانه ما از ترس گرگ خودمون رو انداختیم تو بغل روباه ..
  • یک دوست ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 2
    بسم الله الرحمن الرحیم به نظر می آید اکنون دیگر دشمن شماره یک جهان اسلام اسرائیل نیست بعد از جنگهای 33 روزه لبنان و جنگهای غزه اسرائیل تا حدودی حساب کار دستش آمده ... به نظر اینحقیر اکنون دشمن شماره یک جهان اسلام سلفی ها هستند که باید کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران با همکاری ها و مشورتهای بین دول اسلامی و با تدبیری فراگیر فکری برای ریشه کنی سلفی ها بکنند و گرنه این شجره خبیثه متاسفانه با آبیاری و حمایت غربی ها روز به روز رشد می کند و ممکن است در آینده غیر قابل مهار شود.
  • امیرحسین ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    ایران با تاریخ چند هزار ساله خودش باید قطب طراحی سلاح باشد.ما نباید همش نگاهمان به غرب یا شرق باشد که به ما سلاح بدهند و هر مدلی هم که میخواهند مارا بازی بدهند. به نظر بهتر میاید که روی باور کار کنیم تا زودتر به نتیجه رسانده شود. در مورد این پیشنهاد اگر بتوانیم روس ها را راضی کنیم که به ما کمک های فنی و تکنیکی بدهند بهتر است تا بخواهیم این سامانه را بگیریم همانطور که گفته شد تهدید برای ایران حمله جنگنده ها در ارتفاع پست یا موشک های کروز هست. تمام تمرکز باید گذاشت روی سامانه بومی داخلی انشاالله به نتیجه خواهد رسید جایی خواندم که تاحالا 30 درصذ از کار شده این خودش خیلی خوب هست.
  • محمد ب چ ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    مثل همیشه عالی بود. من فکر می کنم ما باید روی گرفتن اس400 پافشاری بکنیم.
  • محسن ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    1 0
    یه مقاله بیخود و مغرضانه که از عنوانش معلوم بود چی هست.
  • albert ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 1
    هر دو تا سامانه ارزش خاصی ندارن..
  • ناشناس ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    مشرق جان من اصلا احساس خوبی نسبت به این سامانه ندارم به چند دلیل: 1-ماموریت اصلی این ضد بالستیکه که چندان مناسب شرایط فعلی ایران نیست اونم با توجه به حجم تهدیدات کروز و جنگنده 2-از کجا معلوم اینم یه بازی جدید نباشه بلاخره اینا حاضر نشدن اس300 پی ام یو1 رو تحویل بدن حالا بیان اینو تحویل بدن بنظرت لابی امریکا و اسراییل میشنن نگاه میکنن 800 میلیون دلار پدافند ضدموشک وارد جمهوری اسلامی بشه..عمراااااااا 3-بنظرم تیتر مقاله تون بسیار هواشمندانه انتخاب شده بعبارتی اینا با این پیشنهاد دوهدف عمده رو دنبال میکنن:هم زیر غرامت4 میلیاردی فرار کنن و هم مهم تر اینکه جلوی پیشرفت تکنولوژیک پروژه باور373 رو بگیرن...برخرمگس معرکه لعنت اگه ایران میخواد هنوز همکه هنوزه به مدار سیاست نه شرقی نه غربی بگرده باید تا دلار اخر غرامت4 میلیاردی رو پس بگیره....شما رو حضرت عباسی ببینید اینا سرقضیه این اس300 6 ساله شرف یه ملت به بازی گرفتن..(خواهشا پاک نکن مشرق)
  • حمید ب ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    مشکل اینجا تنها حامی اتمی خودمون رو از دست خواهیم داد وگرنه 4میلیاردو از حولقومشون میکشیدیم بیرون یادمه روسیه گفته بوده اگه دست از شکایت بر ندارید بی خیال ما بشید
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    احسنت احسنت احسنت بسیار جامع و جالب و زیبا بود دمتون گرم به نظر من این کار نباید باعث کاهش تمرکز وتعجیل در ساخت سامانه باور373 بشه
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    مشرق دمت گرم ترکوندی با این گزارش قشنگت
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    چند سال پیش در یکی از رژهای نیروهای مسلح سامانه ایی به نمایش در امد که مشابه اس 300 بود کاش پیگیری میکردید که اون قضیه چی بود// واقعا از این روسها کلاش تر وجود نداره !
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    میخواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام این گزارش پرمحتوارو ایول
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    گزارش خوبی بود برای اولین بار بود که جلوتر از زمان حرکت کردید یعنی هنوز سامانه به ایران نیامده همه جوانبش را برسی کردید خیلی کامل و جالب بود
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اینا حرفه عزیز،کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان و امارات و بقیه نمی خوان ایران دست برتر در زمینه پدافندی در همه سطوح رو داشته باشه و به گوش روسیه هم رسوندن که اگر می خوای اعراب از شما سلاح بخرن نباید توازن منطقه ای رو به هم بزنی ...روسیه هم نشون داده کثیف ترین بوده و هست
  • امین سیف ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    بودجه نظامی کشور 5 میلیارد دلار هست،البته تا پارسال و البته اون چیزی که در ظاهر هست،بودجه امریکا هم 675 میلیلرد دلار!! جدای از این به نظر من هم ایران خودش الان بیشتر دوست داره 4 میلیارد دلار رو بگیره تا گلادیاتور که بعد از فروش قراره تمام کد های اون در شرایطی به امریکا واگذار بشه و روسیه ایران رو عین 2 کیلو سیب زمینی بفروشه
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    1 0
    بله؟ میترسیم شکایت کنیم؟ پس اون غرامت ۴ میلیارد دلاری رو بابت چی به خیک روسیه بستن که به جاش می‌خواد گلادیاتور تحویلمون بده؟ حالت خوبه؟ سر حالی؟
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    چون اس ۳۰۰ استراتژیک است و آمریکایی ها نسبت به توانایی های آن نگرانی شدیدی دارند
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    چون در صورت حمله اون دوتا نمی تونن با موشک ها و هواپیماهای آمریکایی و اسرائیلی درگیر بشن، ولی اس 300 می تونه... علت تحریم اس 300 اینه !
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    نگران نباشید مسولان ایرانی اینقدر باذکاوتن که باورو به همین راحتی رها نمیکنن.
  • saeed ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اقا امین منم با حرف شما موافقم ولی توی این شرایط تحریم انتقال پول به ایران کاری غیر ممکن
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    سلفی ورژن جدیده بی ساختاره این مشکل اساسیشه کافیه یه نفتکش آمریکارو بزنیم و بگیم سلفی ها زدند. همین
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    شما به درد هوا فضا میخوری با 5 میلیارد چکار میشه کرد لطفا؟
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    جو گیر نشو 4 میلیاردو میخوایم زنده کنیم
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    خوبي؟
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    برو بابا با این سامانه عقب افتاده روس ها خودشون اس 400 و اس 500 رو به نیرو هاشون اضافه کردن این سامانه در مقابل اونا عقب افتاده ست گیرم که بدن ازون بهترشو میدن به دشمنا
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    همینطور تو
  • ابراهیم ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    4 میلیاردو بگیرید و صرف ارتقا و تولید انبوه اون کنید . آن که نان از عمل خویش خورد منت ...
  • RSL ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    ممنون گزارش خیلی خوبی بود.به نظر منم باید غرامت رو بگیریم و با این سرمایه میتونیم همه ی نخبه های دنیا رو جمع کنیم و این سامانه رو بومی سازی کنیم.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    من از شما تشكر مي كنم بخاطر اطاعات ذيقيمتتان البته روسيه اومده منافق بازي در بياره ولي گويا ايران يقه شو گرنته به اميد موفقيت.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    یکی اینو بگیره.
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    چشم!
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اونام جریمه رو دادن!
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    حالا با همون غرامتی که از عراق گرفتین کار کنین تا بقیش برسه.
  • روس ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    شما که تو یکی از مانورهای نظامیتون یک موشک نشون دادین و گفتین که ما اس 300 رو ساختیم هرچند به یک کاردستی شبیه بود تا یه موشک حتی معمولی چه برسه به اس 300
  • وطن دوست ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    تا جايي كه من شنيدم مثل بعضي پروژه هاي ديگه صنعتي - نظامي، باور 373 هم راه اندازي خط توليد يك سامانه پدافندي ساخت چين است كه شباهتهاي زيادي به اس 300 روسها دارد... شايد بعضي دوستان خبر نداشته باشند و صد البته مشرق هم هيچ وقت درباره اين موضوع صحبتي نكرده و نمي كند اما بخش مهمي از دستاوردهاي نظامي سالهاي اخير ايران در واقع محصولات صنعتي - نظامي چين هستند كه ضمن يك قرارداد خط توليد آنها در كشور ما داير گشته است... اكثر موشكهاي كروز ما كه در اختيار نيروهاي دريايي ارتش و سپاه قرار دارد به اين صورت به دست آمده است.. البته اشكالي هم نداره چون ما هنوز با تكنولوژي نظامي روز دنيا فاصله زيادي داريم و به خلاف بعضي سر و صداها بدون كمك خارجي نمي توانيم پيشرفت كنيم...
  • مهدی ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    پسر مگه دکتر برات تجویز کرده بیای بخونی؛ اگه حالیت نیست وقتتو تلف نکن برو کشکت و بساب و حلیمت و بخور.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    بر ملت ایران مثل روز آشکار است که روسیه و آمریکا حکم گرگ و شغال رو دارند
  • محمد ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    یه زمانی می خواستیم از روس ها موشک های اسکندر رو بخریم کلی فیلم در آوردن بروبچه های جهاد خود کفایی تحت نظر شهید مقدم خودشون دست به کار شدن و فاتح 110 رو ساختن که نه تنها هیچی از اسکندر کم نداره بلکه در نمونه آخر توانایش نسبت به اون برتره ،مثلا میتونه شناورهای دشمن رو هم هدف قرار بده و دقت بهتری نسبت به اسکندر داره ، شک نکنید همین اتفاق برای اس 300 هم می افته و نمونه ی داخلیه به مراتب قدرتمند تر در آینده رونمایی میشه.
  • محمد رضا ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    بهترین کار اینه که چهار میلیارد رو بگیریم اگه به توافق رسیدیم تو یه قرار داد دیگه s400رو بخریم. این دو تا مقوله از هم جداست.
  • امین سیف ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    به وقتش رو می کنیم ،همون طوری که rq170 رو وقتی نشوندیم هم روس ها و هم چینی ها و هم امریکایی ها هنوز که هنوزه نفهمیدید چه طور این کارو کرده ایران...بعد هم گفتین 1% هم امکان نداره بتونه رمزگشایی کنه که باز دیدین تونست...تا چشتون در بیاد...در مورد سامانه موشکی هم فعلا 4 میلیارد دلار رو رد کنین بیاد ،ما نیاز به سامانه های شما نداریم تا بعد برین کد های اون رو بدین امریکا و واسه اون خود شیرینی کنین...روسیه شده کفتاری که زوری واسش نمونده
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    قبلا هم پیش اومده بود که جلوتر حرکت کنن اما تنگ نظری بعضی ها... متوقفش کرد
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    شما که فرق مانور و رژه رو نمیدونی یحتمل فرق کاردستی و ماکت و ماک-آپ و پروتوتایپ و اینا رو هم نمیدونی
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    فقط یه مشکلی هست که حسن مقدم نداریم و شواهد نشون میده کسی با شجاعت و مدیریت اون هم به این زودیها نداشته باشیم
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    شنیده هاتو برای خودت نگه دار بخاطر یه شنیده اونم که معلومه منبعش کجاست !!! داری توانمندی های کشورت رو زیر سوال میبری البته اگر غیرتی داشته باشی چون تجربه ثابت کرده کسانی که اسم میزنن مثلا وطن پرست و وطن دوست و ... ذره ای غیرت به وطن ندارن !!
  • امین سیف ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اگر فکر می کنی پین میاد خط تولید موشک کروز دریایی و غیره واسه من و شما راه بندازه و ایران رو در زمره 7-6 تا کشور برتر قرار بده باید بگم خیلی باحاااالی!!!!!! عزیزم،درسته چین پای کروز رو به ایران باز کرد اما خط تولید اون رو عمرا بیاد واسه ما راه اندازی کنه،همون طور که در اوایل بسیاری از رادار های ارتباطی و کشف رو ما از چین وارد می کردیم (البته الان هم مواردی وارد میشوند)ولی الان همونها رو بهینه کردیم و تولید انبوه کردیم...،یا مثلا یه بابایی در مورد اژدر زیر دریایی که "حوت" رو داریم،همه می دونن این اژدر و خصوصیات منحصر به فردش در دنیا فقط دو کشور هستن که تکنولوژی اون رو دارن،اول روسیه،بعد هم ایران،حالا به نظر شما روسیه اومده تکنولوژی این اژدر رو در اختیار ایران بذاره؟؟؟!!!!! نه قربونت...اونا کثیف تر از این حرفا هستن
  • حمید ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اینطور نیست برادر ، دنیای سیاست مثل بازی شطرنجه باید فکر کرد و هر لحظه یه حرکت جدید
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    بنده هم به عنوان یک نفر پیگیر اخبار دفاعی نظر امین سیف رو قویا تأیید میکنم فکر می کنی اگر چین میدونست موشکهاش بعد از تولید در ایران به جاهای دیگه صادر میشه میداد یا خودش میفروخت؟ ایران نمونه های توسعه داده شده توسط خودش رو امروز داره میفروشه به اینور و اونور شما همین سامانه پدافند هوایی یازهرا رو ببین مدل بهسازی شده چینی اف-ام-90 نام داره ببین کجاش شبیه یازهراء-3 هست؟
  • باقر ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    آقا ما فقط اس - 300 میخواهیم همین و بس
  • امین سیف ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    1-اول اینکه منم مطمئنم باور 373 بهتر از اس 300 خواهد شد چراکه در زمینه موشکی و پدافندی پایه های فناوری و تحقیقاتی قوی داریم نسبت به بقیه موارد 2-موشک اسکندر در زمینه برد کوتاه هست و هنوز هم در نوع خود در دنیا به هر لحاظ اول هست،هم به لحاظ قدرت تخریب ،جه به لحاظ دقت برخورد و ...که البته بعد از اون فاتح 110 جای دارد،جدیدا شنیدم موشک خلیج فارس که نوع ساحل به دریای فاتح 110 هست دقت اون به زیر 10 متر رسیده که از این لحاظ داره به اسکندر می رسه...اما هنوز جای کار داره و بعید نیست از اون هم پیشی بگیره
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    پسرم سعی کن همیشه مطالب رو با دقت بخونی که دلقک جمع نشی
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    منظورت سامانه یازهراء هست؟ اون برد کوتاه و ارتفاع پائینه اگه منظورت حضرت زهراست که مشکل ما همین توسلات دیرهنگامه از اول باید با توسط پیش بریم
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اس-300 با تواناییهاش مشکل بزرگی در برابر هجوم پرتعداد آمریکایی هاست هرچند الان احتمال حمله خیلی کم شده و سامانه های ایرانی مثل رعد و مرصاد-2 و یازهراء هم قابلیت درگیری با چند هدف رو همزمان دارند ولی به هرحال اس-300 یه چیز دیگه هست! به خاطر همینه باور-373 رو دارن توسعه میدن
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    به نظر من هم میشه خوب بازی کرد با روسها به شرطی که تصمیمات یهویی بعضیا کار رو خرا ب نکنه
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    سلفی ها ساخته و پرداخته انگلیس هستن و گوش به فرمان اونها مثل طالبان
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    به نظر منم شاید گفتن اینکه حالا بعد این همه تأخیر یا اس-400 بدید یا اس-300 پی ام یو-2 بتونه باعث کوتاه اومدن اونها بشه و زود همون اس-300 های خودمون رو حداقل بدن
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    کجاش غرض ورزی بود؟ با روسیه غرض ورزی داشت؟
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 1
    به خاطر همین بی ارزش بودنشونه که ناتو امتیاز میده چکاسلواکی بیاره اس-300 خودش رو تو رزمایش؟ به خاطر همین بی ارزشیش ترکیه و یونان هم که به سلاح های غربی دسترسی دارن دنبالش هستن؟
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اس-400 به طور محدود وارد خدمت شده و اس-500 هم هنوز در مراحل طراحی هست
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    یه نکته مهم: در جدول گفتید اس-300 وی میتونه اهدافی با سطح مقطع بالای 0.02 رو بزنه در حالی که فرمانده پدافند ایران اعلام کرده بود ایران میتونه حتی 0.01 متر مربع رو هم بزنه و آزمایش کرده پس حالا روسیه داره به ما چیزی میده که پائین تر از توانمندی خودمونه!!!
  • رکسانا ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اون دلقک رو خوب اومدی ... هههههههههه داداشی کاش همه مطانت طبع شما رو داشتند.... دلقک هههههههههه
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    به نظر بیشترین باج را روسیه بعد از قاجار از ما در یافت کرده است .
  • sia1211 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    بسمه تعالی به نظر اینجانب باید به دانش خودمون تکیه کنیم و باور و قاهر و غیره خودمون درست کنیم و توسعه بدیم تا برای دشمنان این ملت شناخته شده نباشند.
  • یار غریب ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    سلفی واسرائیل حالا یکی هستند
  • یار غریب ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    باید حواسمون به تهدیدات اتمی و موشکی آمریکا و اسرائیل و همرزمانش باشه .
  • یار غریب ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    مسئولان دولتی فکر نکنم اما مسئولان نظامی ما حواسشون هست
  • یارغریب ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اسرائیل کفتار رو هم اضافه کن !
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    خفه شو به روسی چی میشه؟
  • رحمن ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    جواب روسها را همت بالای دانشمندان وزارت دفاع باید بدهد .ناراحت نباشید s300را هم می دهند.باید پایدار بود
  • داریوش ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    چرا جهاد اقتصادی را از همین جا شروع نکنیم،خودمان تلاش کنیم و در ساخت چنین تسلیحاتی به خود کفایی برسیم البته غرامت را از روسیه گرفته وبگیم گلادیاتور مال خودتان سربچه که شیره نمیمالند.
  • احمدك ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    كشور ما تو تحريم دلاره به نظر من 4 ميليارد دلارو عشقه ما كه داريم بهترشو ميسازيم . فقط توجه داشته باشيم كه اگه روسيه منافعش تو اين باشه كه ايران رو بمب باران اتمي كنه ونابودش كنه مطمين باشيد همچين كاري رو ميكنه
  • رامین ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    امام فرمودند از اتکا به اجانب بپرهیزید و از وابستگی بیرون بیایید
  • ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    احمدنژاد بره روسیه قراره یک بخشی از سامانه باور وزیر دفاع نمایش بده تا روسها بفهمند که خرییت کردند این خبر تو دنیا مثل توپ می ترکه اگه بشه
  • ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    مشرق نیوز میتونه توضیح بده در حالی که کشورهای عربی مثل قطر امارات عربستان و ترکیه سامانه های ضد بالستیک و پدافندی مثل پاتریوت 3 تاد استاندارد و.. که پیشرفته ترین سیستم های ضد موشکی و دفاعی جهان هست دارن دادن گلادیاتور روسها به ترکیه و عربستان چه کمی به آنها در تغییر توازن موجود می کنه!!!؟؟؟ بهتر نیست به جای ماست مالی عقب ماندگی و ضعف شدید ایران در بخش پدافندی چه برد کوتاه مثل فالانکس که اصلا در ایران در بخش دریای موجود نیست یا برد بلند مثل پاتریوت که حتی در خود روسیه هم موجود نیست به حق می گفتیم ما باید در پدافند خودمون خیلی کار کنیم....
  • ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    شما واقعا فکر کردی روی رادارهای وارداتی میشه یک اپسیلون حساب کرد؟؟؟ همان روز اول جنگ مثل زمان حمله عراق تمام کد ها و فرکانس ها تحویل دشمن ما میشه مثل همان کاری که امریکا کرد و کدهای F-14 را به فرانسه داد.....
  • ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    مایه شرم و تاسفه درحالی که اعراب و ترکیه تاد پاتریوت استاندارد 3 دارن و حتی به روسیه پیشنهاد S-400 و S-500 رو برای خرید دادن ما ایرانی ها آرزوی خرید نسخه های قدیمی S-300 ای رو داریم که در حمله اسرائیل به سوریه ثابت شده اسرائیل تمام کدها و فرکانس ها و اطلاعات سامانه های پدافندی روسی رو می دنه و همه شکست خوردن ای خاک...
  • حامد ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    اصلا شما میدونید ایران چندتا موشک اس300 سفارش داده بود اگه بگم باورتون نمیشه. یکی!!!! این یعنی اینکه ما این موشکو فقط به منظور مهندسی معکوس میخواهیم. خوب معلومه به ما نمیدن.
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    امروز در رسانه ها دیدم روسها این سامانه رو حتی برای تولید به ترکیه وکشورهای دیگه پیشنهاد دادن!!!! پس بدونید به هیچ درد ما نخواهد خورد و این روسها انقدر بی پدر هستند که به متحد صادقشون هم نارو میزنن
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    سرعت را دریاب. اسکندر سرعتش از همه متمایزش کرده که قدرت واکنش را از پدافند میگیره.
  • محمد313 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    مشرق جدای از اینها برای پاسخ ها هم + و - بزارید، اینجوری بهتره... لطفا ممنون
  • بابک ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    باور 373 که بتونه جای اس 300 را بگیره وجود نداره آخر دوستان کمی منطقی باشید ساخت چنین سامانهای نیاز به دانش فنی و مهمتر از اون تجربه بسیار زیاده که فعلا کشور ما آنرا نداره موشکها و سیستمهایی که جهت درگیری هوایی اعم از هوا به هوا ویا زمین به هوا استفاده میشوند بسیار پیشرفته تر و حساس تر از موشکهای زمین به زمین و یا ساحل به دریا میباشند بنابراین باید قاطعانه به فکر همون پی ام یو 1 یا 2 بود حتی اگر پول اضافه مجبور بشیم بدهیم
  • نیک ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    یه زمانی میگفتیم نه غربی نه شرقی حالا اربابمون شده روسیه...!!
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    باید اس 300 رو بگیریم بجای 4 میلیاردم اس 400 و اس 500 بگیریم. یکی دو ملیاردشم بزاریم جیب حالشو ببریم!
  • دانا ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    ما غرامت از عراق نگرفتیم ولی مردم شیعه عراق را آزاد کردیم.
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    فرا گیری
  • مامان ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    پسر جون برو بخواب که خیلی خسته ای زیادی با اسباب بازیات بازی کردی خسته شدی دیره دیگه.
  • دانا ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    هر دوتا سامانتا رو می گه خوب معلومه که ارزش ندارن.
  • موساد ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    مگه ما می گذاریم تکنولوژی اس 300 به ایران برسه .
  • سید علی ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    چرا شلوغش میکنی ؟! تنها s-300 هستش که براحتی f-35 های آمریکایی رو تار و مار میکنه
  • سعید ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    انصافا اگه يه نگاه بندازين به نظرات اين سايت و مقايسه کنين با نظرات در سايت هاي اصلاح طلب و يا ميانه رو ميبينين که توي اين سايت وقتي يه نفر نظري ميده که با بقيه موافق نباشه ، تند ترين و بي ادبانه ترين جواب هارا بهش ميدن و تحقيرش ميکنن ! خداييش تو سايت هاي اصلاح طلب اينجوريه ؟! چرا اينقدر شماها بي ظرفيتين ؟؟ چرا هميشه آماده به حمله اين ؟؟ واقعا فرهنگ بسيجي تونم ديديم !! اگه دم از حق و انصاف ميزنين اين نظررو منتشر کنين.
  • علی ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم عزیزانی که حتی کمی از تاریخ 400 ساله اخیر کشورمون رو خوندند، میدونند که هیچ وقت دولتهای روسیه و انگلیس خیری برامون نخواستن همیشه کاهش قلمرو و قدرت و توان ایران و نابودی ایرانی، آرزو و هدف و عمل اونها تا امروز بوده مسائل مربوط به س300 و ... هم یه نمونه از روباه صفتی و دشمنی دیرینه اونها با ایرانیهاست اللهم عجل لولیک الفرج
  • سرباز سید علی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    شما درباره ی تسلیحات نظامی نظر ندید سنگین تره
  • اشکان ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    امریکا واقعا نسبت به روسیه مرده
  • پلاتین ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    وقتتونو بااین جملات سرگرم حدر ندین. مردشی اس600 خدمونو بسازیم. علوم پایه اینجاحرف میزنه . هندسه هوش مصنویی فیزیک .مفهوممممممه. کافیه نترسی. میشه با یک کار گروه 500 حرفه ای داوطلب شروع کرد . حالا برو بگو مردوم چی ساختن!
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    0 0
    منم نشدیدم اما دیدیم اکثر طرح های نظامی امریکا مثل سفر به ماه کار آلمان نازی یا دانشمندان آلمانی بوده خود چین اکثر محصولاتش در اصل کپی دیگران هست اکثر طرح ها یک صاحب دارن و 100 تا مدعی..
  • ابراهیم ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 0
    اس 300 های قبلی دیگه قدیمی شده مخصوصا که سامانه بومی به گفته مسوولین کارآمد تر از اس 300 هست. ما باید روی اس 400 یا اس 300 پی ام یو 2 پافشاری بیشتری کنیم.
  • ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 0
    دیگه الان کسی جرات استفاده از بمب های اتمی رو نداره. مخصوصا زیر بار تبعات بعدیش نمیتونه بره. باید طبق نیازهای بالفعل خودمون انتخاب کنیم.
  • ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 0
    این سامانه که سهله با این 4 میلیارد B-2 هم میتونیم بسازیم؛ مخصوصا بعد از به دست اوردن RQ-170.
  • ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 0
    به گفته روسها چین بعد از خرید اس300 قرار بوده اونو مهندسی معکوس کنه و تا آخرین پیچ بازش می کنن ولی نتونستن بسازنش. چطور خط تولیدشو به ایران دادن؟
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 0
    دقت موشک خلیج فارس زیر 8 متره نه 10 متر.
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 0
    اس 300 فناوریش ماله 60 سال پیشه. الان با وجود F-22 های امریکا تو خلیج فارس (همین چند وقت پیش یه F-14 ایرانو به طور ناشناس زدن) ایران باید دنبال سامانه های مدرن تر و به روز تر باشه. مثلا مثل هند که تو پروژه PAK-FA با روسیه شریک شده ما هم میتونیم پیشنهاد شراکت تو اس 500 رو مطرح کنیم.
  • ابراهیم ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 0
    با 4 میلیارد تو ایران میشه خیلی کارا کرد ولی هیچ تظمینی وجود نداره که روسیه زیر بار پرداختش بره اگه بخاد بده هم به علت تحریم های بانکی ما نمیتونیم این پولو دریافت کنیم. در مورد سامانه های مشابه هم این نکته هست که ممکنه روسیه زیرش بزنه و همین جوری یه 10 سالی مارو دنبال خودش بدوونه، پس باید یه اقدام هوشمندانه انجام داد که ایران همواره ثابت کرده تو اتخاذ تصمیم های هوشمندانه پیشرو همه کشور هاست. ایران باید دنبال یه تفاهم نامه همکاری برای تکنولوژی های روز باشه مثل PAK-FA یا S-500. مثلا ما میتونیم در ازای در اختیار قرار دادن ترکیب کمپوزیتی پوشش رادار گریز RQ-170 تو پروژه PAK-FA شریک بشیم. یا با صرف نظر کردن از شکایت میتونیم تو S-500 شریک بشیم. حد اقلش اینه که به S-400 رضایت بدیم. چون در شرایط فعلی S-300 دیگ به درد ایران نمی خوره. اینم در نظر داشته باشید که متحد ما (سوریه) S-300 رو دریافت کرده و دیر یا زود یا یه نمونه از سوریه می خریم و یا کارشناسای ساخت باور-373 میتونن برن سوریه و نقشه S-300 رو در بیارن.
  • احمد ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 0
    روسيه دوست ما نيست ولي بايد زرنگ باشيم و اس 300 پي ام يو . رواز انها بگيريم تا از تاسيسات اتمي خودمان محافظت كنيم كه امريكا ديگه نتونه بگه كه با هواپيماي b2 ميام و فردو رو بمب باران مي كنم
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    0 0
    تو رو خدا؟...تنها به این نتیجه رسیدی؟یا کسی کمکت کرد؟
  • داود ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    به نظر من بهتره تو کمی منطقی تر فکر کنی شاید پروژه باور 373 به طور قطعی تکمیل نشده باشه اما بزودی خبر خوبی در این رابطه میشنوی شما هم به جای خوندن آیه یأس و نا امیدی برو و اذاجاء نصرا... رو بخون
  • سمیر ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    یادمون خیانتهای روسیه به ایران.روسیه اس300رابهانه کرده که به مانده وازاسرائیل غاصب باج بگیره باتوکل بخدا بهترازاس300درست خواهیم کرد شک نکنییدعزیزان
  • لپی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    0 0
    آن چه که به نظر می آید. کاملا درست میباشدیدندی . :))))
  • موسوی ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    با این چهار میلیارد ایران می تونه آر کیو 170 بسازه
  • سلام ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    به نظر ميرسه يكم بزرگنمايي در خصوص سامانه هاي پدافند هوايي صورت گرفته اونچه مسلمه تا اين تاريخ خبري از آزمايش سامانه باور ٣٧٣ روي سايتهاي خبري نرفته تقريبا ٥ سال ميشه كه از اين سامانه صحبت ميكنن ولي عملياتي شدنش ؟؟؟ الان چند ماه ميشه كه سامانه اس ٣٠٠ رو تحويل گرفتن و شايد در حال بررسي اون هستند ولي خوب به عنوان يك ايراني اولا خوشحال ميشم كه به فناوري روز در زمينه پدافند هوايي دست پيدا كنيم ثانيا از شفاف سازي در اين خصوص استقبال ميكنم چون فعلا توي مانورا اس ٢٠٠ حرف اول رو ميزنه و خبري از سامانه هاي بومي به اون صورت نيست ثالثا خواهش ميكنم بودجه دفاعي كشور در مسير درستي صرف بشه سازمان متولي مشخص باشه هوافضايي سپاه؟ يا وزارت دفاع ؟ يا قرارگاه پدافند ارتش واقعا كدومشون متولي هستن!!! در نهايت هر پيشرفتي در كشور مرهون مديريت و دانش فني و بودجه مناسب هستش و اگر وطنمونو دوست داشته باشيم پيشرفتشم دوست داريم ممنون از همه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس