بانک مرکزی اعلام کرد: گرانی مواد غذایی که در سال گذشته اوج گرفت، در فروردین امسال به بالاترین حد خود رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،یک هفته پس از گزارش مستند مشرق درباره تاخیر چندماهه در انتشار بسیاری از آمارها و گزارش‌های اقتصادی، بانک مرکزی سرانجام گزارش جدید شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کشور را منتشر کرد که از گرانی شدید مواد غذایی حکایت دارد.
 
بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت مواد خوراکی در در یک ساله منتهی به فروردین امسال به طور متوسط 58 درصد افزایش یافته است که بالاترین رقم افزایش در چند سال اخیر محسوب می‌شود.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد افزایش قیمت مواد غذایی که در طول سال گذشته گریبانگیر اقتصاد کشور شد، از دی‌ماه گذشته تا فروردین امسال روند به شدت صعودی گرفته است. 

طبق این گزارش، مواد غذایی به طور میانگین در یک سال منتهی به دی‌ماه گذشته 48 درصد، در بهمن 52 درصد و در اسفند 54 درصد گران شده بود که در فروردین امسال، به اوج 58 درصد رسیده است.

 

از لحاظ زیرمجموعه‌های مواد غذایی، بیشترین افزایش قیمت در یک سال منتهی به فروردین 1391 به سبزیجات مربوط است که در این مدت 73 درصد گران شده است.

کمترین افزایش هم مربوط به گوشت قرمز است که 42 درصد نسبت به فروردین سال 1391 گران شده است.

بانک مرکزی میزان افزایش قیمت غلات و نان را در این یک ساله 56 درصد، ماهی 69 درصد، لبنیات 54 درصد، روغن 45 درصد، میوه‌جات 69 درصد، ادویه‌جات 60 درصد و آشامیدنی‌ها 72 درصد اعلام کرده است.

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی آمده که لوازم خانگی در یک سال منتهی به فروردین امسال به طور میانگین 79 درصد گران شده است.

گفتنی است به رغم انتشار دور جدید آمار تورم و قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی و شاخص‌های ماهانه اقتصادی، بانک مرکزی همچنان از انتشار گزارش گزیده آمارهای اقتصادی در خصوص عملکرد پولی، مالی، بودجه‌ای و تجاری دولت خودداری کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    مبارک مسئولین باشه.چرا کسی پاسخگو نیست؟چرا صداوسیما انعکاس نمیده؟این بود وعده دولت ؟خیلی راحت امار بدید شما که ککتون نمیگزه ...
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    مواد غذایی 100 درصد گران شد. من خودم سوپرمارکت دارم.
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    دیگه دیره...
  • ali ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    خدایا آخه تا کی...؟؟؟!
  • مهدی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    حالا که داری میری آمار میدی!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس