کد خبر 225838
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳

معاون فرهنگی مسجد جمکران با اشاره به رونمایی از 11 کتاب مهدوی ویژه روشندلان در روز نیمه شعبان‌ گفت: امسال بخش ویژه‌ای را به کودکان و نوجوانان در درب‌ شماره یک مسجد جمکران در فضای 600 متری اختصاص داده‌ایم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، پیش از ظهر امروز نشست خبری حجت‌الاسلام مرتضی وافی معاون فرهنگی مسجد جمکران به مناسبت برگزاری اعیاد شعبانیه، در دفتر نمایندگی تهران این مسجد واقع در خیابان پیروزی برگزار شد.

حجت‌الاسلام وافی در ابتدا با اشاره به حماسه حضور سیاسی مردم پای صندوق‌های رأی خواستار حضور پر نشاط مردم در برگزاری مراسم سالروز ولادت حضرت حجت(عج) شد و درباره جایگاه شهر «قم» در نشر معارف اسلامی گفت: از هنگامی که پیکر مطهر بانو فاطمه معصومه(س) در شهر قم آرمید، یک فضای جدیدی برای این شهر در پیک تاریخی به وقوع پیوست.

وی با اشاره به روایات متعدد درباره فضیلت شهر «قم» افزود: ضامن آهو  امام علی بن موسی الرضا(ع) در این باره می‌فرمایند: « خداوند از آنان خشنود باشد، بهشت دارای هشت در است و یکی از آن‌ها از آن قمیان است، اهل قم بهترین شیعیان ما از میان دیگر شهرها هستند، خداوند دوستی ما را در سرنوشتشان آمیخته است».

 

 

*مسجدی که 1161 سال از تأسیس آن می‌گذرد

معاون فرهنگی مسجد جمکران با بیان اینکه شیعیان در شهر قم از زمان معصومین دارای جایگاه ویژه‌ای بودند، اظهار داشت: از زمانی که مرحوم حاج عبدالکریم حائری یزدی 1340 هجری قمری حوزه علمیه را در قم تأسیس کرد، آرام آرام شهر قم و قوم قم در جهان اسلام شناخته شدند.

 وی درباره علل چرایی وجود مسجد مقدس جمکران در شهر قم، ادامه داد: از سال 273 هجری که این مسجد ساخته شده است تا کنون 1161 سال از تأسیس آن می‌گذرد، اصل ماجرای تأسیس آن به حسن بن مثله جمکرانی بر می‌گردد که از سوی امام زمان(عج) مأمور به ساخت این مسجد شد.

*واقعه دستور به ساخت مسجد جمکران در بیداری اتفاق افتاده است

حجت‌الاسلام وافی با بیان اینکه نظر اکثر علما به خصوص آیت‌الله مکارم شیرازی این است که اصل داستان در بیداری اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: حسن بن مثله جمکرانی فرد عادی و معمولی نبوده است، بلکه در روایات از او به عنوان مردی صالح، باتقوا و شناخته شده یاد می‌شود، تنها نیمی از این ماجرا مربوط به حسن بن مثله است و مابقی آن توسط فرد دیگری با نام سید ابوالحسن مورد تصدیق واقع می‌شود.

*ملاک تأیید سندیت ساخت مسجد جمکران چیست؟/ ثواب نماز در مسجد جمکران از منظر امام زمان(عج)

وی با اشاره به اینکه حضرت مهدی(عج) 5 نشانه را برای تصدیق دستور حسن بن مثله بیان می‌کنند، افزود: آنچه که برای ما سندیت این روایت را تأیید می‌کند، صحه گذاشتن کتاب «نجم‌ الثاقب» توسط آیت‌الله میرزای شیرازی است.

معاون فرهنگی مسجد جمکران درباره اینکه چرا به مسجد جمکران صفت «مقدس» اضافه می‌شود، بیان داشت: از آن جایی حضرت ولی‌عصر(ع) درباره ساخت این مسجد می‌فرماید: «مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و عزیز بدارند و چهار رکعت نماز در این جا بگذارند»، همچنین اعمال خاصی از سوی صاحب امر(عج) برای مسجد جمکران بیان شده است که از جمله نماز دو رکعتی تحیت مسجد است، امام مهدى(عج) درباره ثواب این دو رکعت فرمودند: «هر کس این دو رکعت نماز را در این مکان بخواند، مانند آن است که دو رکعت نماز در کعبه خوانده باشد».

*مسجد جمکران سومین مسجد بزرگ جهان اسلام است

وی با اشاره به اینکه مسجد جمکران از نظر وسعت سومین مسجد جهان اسلام بعد از مسجدالحرام و مسجد النبی است، ادامه داد: مراجع معزز و معظم در سده‌های گذشته و حال نیز به این مسجد ارادت خاص و ویژه‌ای داشتند؛ نظیر آیات عظام محمدتقی خوانساری، عبدالکریم حائری یزدی، حجت‌ کوه‌کمره‌ای، اراکی، مرعشی نجفی، بهجت، فاضل لنکرانی و همچنین حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و ...  که نشان از توجه خواص به این مکان مهدوی است.

حجت‌الاسلام وافی با رد شبهات پیرامون عدم حضور امام خمینی(ره) در مسجد مقدس جمکران گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب(ره) قبل و بعد از انقلاب به این مسجد تشرف داشتند، حتی اسناد آن در قبل از انقلاب در ساواک آمده است که ما فیلم تشرف امام راحل به مسجد جمکران را سال گذشته منتشر کردیم.

*حضور بیش از 15 میلیون تشرف در سال گذشته به مسجد جمکران

وی  با اشاره به اینکه سال گذشته 15 میلیون نفر به مسجد جمکران تشرف یافتند، افزود: 70 درصد از زائران سال گذشته مسجد جمکران زیر 35 سال بودند، همچنین در داخل کشور 240 نقطه در  شب‌های چهارشنبه یا تک نفر یا به صورت اردویی می‌آیند که جمعیت آن‌ها از 380 تا 700 هزار نفر زائر متغیر است.

معاون فرهنگی مسجد جمکران با اشاره به برنامه‌های کلان و جامع مسجد جمکران برای سالروز ولادت امام زمان(عج) اظهار داشت: شعار امسال ما «اخلاق و خرد جمعی» با رویکرد رعایت اخلاق اجتماعی و جمعی و توجه عقلانیت و خردورزی در جامعه نامگذاری شده است، در همین راستا 15 روز نخست ماه شعبان را به نام های مختلف مزین کردیم.

*تبلیغ چهره به چهره 300 طلبه برای نخستین بار در مسجد جمکران

وی با بیان اینکه برای نخستین بار بیش از 300 طلبه کار تبلیغی چهره به چهره در روزهای منتهی به ولادت امام زمان(عج) تا شب 5 تیرماه به عهده‌ خواهند داشت،‌ ادامه داد: تبلیغ چهره به چهره و حضور طلاب و مشاوران فرهنگی در مسجد و حضور بیش از 3 هزار خادم افتخاری از خواهران و برادران، حضور 300 مبلغ به صورت سیار برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی از جمله اقدام‌های فرهنگی معاونت فرهنگی مسجد جمکران است.

*رونمایی از 11 کتاب مهدوی ویژه روشندلان در روز نیمه شعبان

حجت‌الاسلام وافی با اشاره به حضور مؤسسات فرهنگی مهدوی در حاشیه جشن برگزاری میلاد امام عصر(عج) در مسجد جمکران برای نخستین بار، ابراز داشت:‌ مؤسسه موعود عصر و مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه در این مدت به برپایی غرفه در مسجد جمکران اقدام می‌کنند، همچنین بنا داریم در ظهر نیمه شعبان از 11 جلد کتاب ویژه روشندلان با همکاری بنیاد رودکی برای نخستین بار رونمایی کنیم که 6 جلد کتاب قرآن، 4 جلد کلیات مفاتیح‌ الجنان و یک جلد کتاب آداب زیارت مسجد جمکران به خط بریل است.

*توزیع بیش از 20 نوع بروشور مهدوی در نیمه شعبان در مسجد جمکران

وی همچنین از توزیع بیش از 20 نوع بروشور مهدوی با عناوین مختلف خبر داد و افزود: طرح موضوعاتی نظیر سبک زندگی، تربیت فرزند، سلام کردن، بانوان نمونه قرآنی، حجاب، مبارزه با اعتیاد و ... در قالب 20 بروشور طراحی شده است که در این ایام در مسجد توزیع می‌شود، همچنین پوستر خاص امسال به شعار « ألصِّدقُ عِمادُ الاسلامِ وَ دِعامَةُ الایمانِ» که نشان می‌دهد که اسلام عماد دین و امام پشتیبان و تکیه‌گاه مردم است.

*اختصاص 600 متر فضای فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان

معاون فرهنگی مسجد جمکران از نکات جالب توجه مراسم جشن نیمه شعبان را توزیع بسته‌های سوغات ویژه خانواده‌های مستقر در مسجد جمکران نام برد و خاطرنشان کرد: امسال بخش ویژه‌ای را به کودکان و نوجوانان در درب‌ شماره یک مسجد جمکران در فضای 600 متری برای سنین 6 تا 9  و 9 تا 15 اختصاص داده‌ایم که امیدواریم برنامه‌های پرنشاط تفریحی و آموزشی را برای آن ها فراهم کنیم. 

 

*برگزاری 7 نشست مهدوی در مسجد جمکران/حضور مترجمان سیار برای زائران بین‌المللی امام زمان(عج)

وی همچنین از برگزاری 7 سلسله نشست آموزشی با رویکرد به پرسش و پاسخ مردم در حاشیه مراسم نیمه شعبان خبر داد و گفت: در زمانی که برنامه‌های عمومی اجرا نمی‌شود، مردم می‌توانند مسایل دینی و مهدوی خود را از کارشناسان برنامه بپرسند، استقرار کیوسک‌های اطلاع رسانی و طرح خدمت‌گذاری به کاروان‌های پیاده از جمله اقدام‌های در پیش‌رو است.

حجت‌الاسلام وافی با اعلام تجدید چاپ کتاب «سیمای مهدی موعود در آینه شعر فارسی» اظهار داشت: این کتاب توسط محمدعلی مجاهدی تألیف شده است که تنها مجموعه اشعار آیینی مهدوی است، از آنجایی که بیش از 50 ملیت در مراسم سال گذشته حضور داشتند، تابلوهایی را به 7 زبان برای خوش‌آمدگویی زائران بین‌المللی مسجد جمکران آماده و نصب کرده‌ایم که در همین راستا مترجمان به صورت فعال در این مدت حضور دارند.

*راه‌اندازی بزرگترین مجتمع خدماتی فرهنگی مهدوی کشور

وی از راه‌اندازی بزرگترین مجتمع خدماتی فرهنگی کشور در کنار مسجد جمکران خبر داد و ادامه داد: در نظر داریم غیر از توزیع محصولات فرهنگی و نمایشگاه فرهنگی، مؤلفان و صاحبان هنر در این مجتمع حضور فعال داشته باشند که هم‌اینک این مجتمع آماده واگذاری به ناشران و مؤسسات فرهنگی است که ظرف هفته‌های آینده فراخوان آن اعلام می‌شود.

*راه‌اندازی شورای عالی نشر پژوهش در مسجد جمکران

معاون فرهنگی مسجد جمکران از دیگر اقدامات در پیش‌رو راه‌اندازی شورای عالی نشر پژوهش جهت برنامه‌ریزی طرح دانشکده جمکران زیر نظر مسجد جمکران بر شمرد و اظهار داشت: امسال گسترش مراکز استانی مسجد جمکران را در برنامه خود قرار دادیم که 5 شعبه استانی کرمان، همدان، یزد، فارس، خراسان رضوی با عنوان «دفاتر مفتاح» در روز نیمه شعبان افتتاح می‌شوند.

وی همچنین از مراسم پیاده‌روی خانوادگی شهروندان قمی به مناسبت سالروز ولادت حضرت حجت(عج) خبر داد و گفت: مراسم نیمه شعبان از عصر روز یکشنبه 2 تیر ماه (مصادف با 14 شعبان) آغاز و تا شامگاه سه‌شنبه 4 تیر ماه (16 شعبان) ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمدالله US ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    0 0
    دُکان شده دیگه جمکران.هزاران نفر هم خیلی ساده میرَن نامه میندازند توی چاه جمکران فکر می کنند امام زمان میآد نامه هاشون رو میخونه!!!اسم این میشه اعتقادِ خالص!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس