کد خبر 224674
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷

48 ساعت پس از انتخابات 24 خردادماه و تنها جندساعت پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، سری به شهرستان «سرخه» زادگاه رئیس جمهور منتخب در استان سمنان زدیم تا از حال و هوای شهر باخبر شویم.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، 48 ساعت پس از انتخابات 24 خردادماه و تنها جندساعت پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، سری به شهرستان «سرخه» زادگاه رئیس جمهور منتخب در استان سمنان زدیم تا از حال و هوای شهر باخبر شویم.

 «موبارک بیتان». این جمله، شاید رایج ترین جمله در گفتگوهای این یکی دو روز سرخه ای ها باشد. هرچه باشد، رئیس جمهور 65 ساله و منتخب دوره یازدهم، همشهری آن هاست و تبریک گفتن همشهری ها به هم برای این موفقیت، هم دلچسب است و هم غرورانگیز. حالا همه 25هزار نفر اهالی این شهر کوچک خوشحالند که همشهری رئیس جمهور منتخب هستند. این را می شود از درو دیوارها و طاق نصرت شهر هم دریافت. جایی که عکس های «دکتر حسن روحانی» قدم به قدم روی درودیوارها و پشت شیشه مغازه های شهر دیده می شود.دود اسپند هم هرازگاهی در یک گوشه می پیچد تا بساط یک جشن سنتی به راه باشد. اهالی هم دارند خودشان را آماده می کنند تا به جشن شب در مسجد محله دکتر روحانی برسانند. جایی در مرکز شهر زادگاه رئیس جمهور منتخب ایران.

 

هم محلی های دکتر روحانی از پیروزی او در انتخابات خوشحالند و منتظر شروع جشن پیروزی در مسجد محله

بن بست نظامی، خانه روحانی

«یه بن بست که 3 تا خونه داره. سرکوچه شورای شهره. خونه پدری آقای دکتر انتهای همون کوچه ست». پیداکردن این نشانی در بلوارانقلاب سرخه، کار سختی نیست. «بن بست نظامی» همان کوچه ای است که دنبالش می گردیم و خیلی زود هم پیدا می شود. کوچه ای قدیمی  با خانه هایی قدیمی تر در مرکز شهر سرخه. با یک دیوار سیمانی سفید رنگ و طولانی که برای ساختمان شورای شهر سرخه است. خانه های بن بست نظامی هم 3 تا بیشتر نیستند. خانه هایی که وجه مشترک همه شان درختان انگور و انار است که از بالای دیوارها به کوچه سرک کشیده اند و سبزی دانه های کوچک غوره و قرمزی گل های انارشان از دورپیداست.

 

بن بست نظامی- انتهای کوچه دست راست- این نشانی خانه پدری رئیس جمهور منتخب است

 

این جا، محله پدری رئیس جمهور منتخب دوره یازدهم است. تشخیص خانه پدری دکتر روحانی هم با نشانی هایی که داده اند، سخت نیست. یک بنای قدیمی که دیوارهایش از سنگ مرمر است و شیشه یکی از پنجره هایش (که به نظر می رسد مال انباری کوچک روی پشت بام باشد) شکسته است. یک کولر آبی که سایبانی برایش ساخته اند  و حیاطی که با سایه بلند برگهای سبز درختان انگور و انار پوشید شده  است.

 

خانه ای که البته حدود یک سالی می شود صاحبش یعنی «حاج اسداله فریدون » پدر دکتر حسن روحانی راهی دیار باقی شده است و حالا فقط مادرخانواده را در خود می بیند.هرچند مادر خانواده هم به تهران رفته تا درروزهای سخت و شیرین انتخابات کنار پسرش باشد. کلید خانه اما هست. داماد خانواده در را برایمان باز می کند تا گشتی در حیاط خانه پدر رئیس جمهور هم بزنیم. همراه با «حسن نجار» که شوهرخواهر رئیس جمهور هم هست و ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در زادگاهش را هم می گردانده. ستادی  که البته مغازه عطاری پدر خانواده روحانی هم بوده است و داماد خانواده می گوید بعد از فوت او تعطیل شده است:«مرحوم اسدالله فريدون از کاسبان قديمي بازار شهر بود. یک زمانی هم نماینده مراجع تقلید در سرخه بوده. از زمان مرحوم آیت الله بروجردی. بعد که حاج آقا در 93 سالگی به رحمت خدا رفتند، مغازه شان را هم تعطیل کردیم . چون کسی نبود آن را بگرداند. فقط در زمان انتخابات، این مغازه را کرده بودیم ستاد انتخاباتی پسرش.»

 

عطاری مرحوم «حاج اسداله فریدون» در روزهای تبلیغات، تعطیل نبود و تبدیل به ستاد انتخاباتی پسرش شده بود

حیاط خانه پدری حسن روحانی، حیاطی ساده است. بنای خانه، به اندازه 3 پله بالاتر از حیاط قرار گرفته و گوشه حیاط، یک تخت چوبی قدیمی  کنار پیچک های قدکشیده از کنار دیوار دیده می شود. تختی که زیرانداز قدیمی و بالش رویش، نشان می دهد که محل استراحت اهالی خانه است. درختان انگور توی حیاط هم آنقدر پربارند که شاخه هایشان روی زمین هم کشیده شده است. درخت هایی که باغبان قدیمی خانواده می گوید موقع کاشتنش، خود رئیس جمهور منتخب هم حضور داشته. «علی اکبر جمال» که در جوانی کشاورز زمین های پدر دکتر روحانی بوده، این طور خاطره اش از کاشت این درخت ها را تعریف می کند:«حاج اسداله، قالیبافی می  کرد. بعد از چند وقت هم مغازه عطاری باز کرد . اما از همان اول هم به کشاورزی علاقه داشت. من باغبانشان بودم و باهم سرزمین کار می کردیم. خانه شان را که عوض کردند، آمدند همین جا که زمین کشاورزی شان بود خانه ساختند.این درخت هایی هم که الان توی حیاط است یادگار همان سالهاست که این جا زمین کشاورزی بوده. قشنگ یادم هست که موقع کاشتن این درختها، خود آقای دکتر روحانی که ان زمان کم سن و سال بود، در کاشتن این درخت ها به ما کمک کرد و درخت ها را آب می داد و حواسش به درخت ها بود.»

 

حیاط ساده خانه پدری رئیس جمهور. دوست قدیمی شان می گوید این درخت های انگور را خود دکتر روحانی در بچگی کاشته است

یک روحانی میان فریدون ها

این جا بین همه بستگان رئیس جمهور، او یک ویژگی منحصر به فرد هم دارد. این که نام خانوادگی اش متفاوت با همه بستگانش است. «حسن نجار» شوهر خواهر دکترروحانی درباره او این طور توضیح می دهد:«همه فامیل آقای روحانی، نام خانوادگی شان فریدون است. منتها خود آقای دکتر به خاطر این که این نام خانوادگی، خودش یک اسم است و به این خاطر که در دوران مبارزات علیه رژیم پهلوی، با اسم مستعار بالای منبر بروند و سخنرانی کنند، نام خانوادگی شان را به روحانی تغییر دادند. اما نام خانوادگی اصلی وی فریدون است.»

جالب این جاست که همسر حجت الاسلام دکتر روحانی هم، نام خانوادگی خود را تغییر داده است. آن طور که همسایه ها و بستگان روحانی می گویند، او و همسرش پسرخاله و دخترخاله هستند و نام خانوادگی همسر روحانی«عربی» بوده است. اما پس از ازدواج با دکتر روحانی، او هم  نام خانوادگی او را به «روحانی» تغییر داده است.

 

حاج حسن نجار را سرخه ای ها خوب می شناسند. شوهرخواهر رئیس جور منتخب و رئیس ستاد انتخاباتی او در سرخه


5 سال از عمرم مال دکتر روحانی!

سراغ همسایه ها که بروی، همه از رئیس جمهور منتخب  که همشهری شان هم هست، خاطره دارند. از«حاج غلامحسین سماوی» 92 ساله، همسایه روبه رویی خانواده دکتر روحانی که از خوش اخلاقی و حرف شنوی دکترروحانی از پدرش یاد می کند و خانواده روحانی را دوست داشتنی می داند تا «حاج ابراهیم ابراهیمی» که او هم92 سالش است و بچگی های دکتر روحانی را خوب به خاطر دارد و جای نشستنش را پشت واکر درست می کند و تندتند خاطره تعریف می کند.

 

اما شاید جالب ترین حرف ها را همکلاسی سابق رئیس جمهور منتخب می گوید. «حسینعلی بختیاری» البته از طرفداران پروپاقرص همکلاسی سابقش هم هست و روی  نام او تعصب دارد:« سال 1337 من با دکتر در مدرسه نظامی سرخه درس می خواندم .دکتر از نظر سطح فکری از بقیه همکلاسی هابالاتر بود تاجایی که برخی اوقات معلم ها کلاس درس را به او واگذار می کردند. بعد هم که بزرگتر شدیم و هنوز نمی دانستیم مبارز یعنی چه، دکتر از مبارزان انقلاب اسلامی شده بود.»

 

بختیاری البته آن قدر خاطر همکلاسی سابقش را می خواهد که یک ادعای جالب هم مطرح می کند: «من آن قدر دوستش دارم و قبولش دارم که دعا می کنم اگر قرار است 5 سال سال از عمرم باقی مانده باشد، این 5 سال را خدا به عمر دکتر اضافه کند.»

 

دود اسپند حالا دیگر حسابی به هوا بلند شده و مسجد ولی عصر(عج) سرخه هم شلوغ تر از همیشه. این جا و درمحله رئیس جمهور منتخب دوره یازدهم، همه دارند آماده می شوند که پیروزی همشهری شان را جشن بگیرند. سرخه، حالا بیشتر از همیشه در کانون خبرهاست و همشهری های آقای رئیس جمهور منتخب هم احتمالا خوشحال ترین مردم دنیا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شوش دانیال ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    آقا منطقه سرخه در قلب کرخه و یکی از روستاهای شوش دانیال در استان خوزستان و اسم یکی از طوایف معروف این منطقه می باشد
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    نه بابا. سرخه 5 کیلومتری بیابانک سمنانه
  • HAMED ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    اقا سرخه درنزدیکی سمنان هم وجوددارد
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    یه کم ایران شناسی تونو قوی کنید بد نیستا!!!!!!!
  • لیلا ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    شهر سرخه نزدیکای آستارا و اردبیل هست و ایشون اصالتا از اهالی آن منطقه هستند
  • مسجدسلیمانی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    در زمان جنگ مدتی در روستای سرخه بودم ،درود برمردم شریف سرخه خوزستان وسرخه سمنان
  • مهدی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    تو تهرانم یه پارک به نام سرخه حصار . شاید هم برای اون منطقه باشند
  • من او ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    اونایی که مشهد زیاد میرن سرخه و که جزئی ازاستان سمنان هست و میشناسن.ی امام زاده معروف و شهدای گمنام داره که همه واسه زیارت و نماز و....اونجا وایمیستن
  • اصلاح کنید ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    حاج حسن نجار را سرخه ای ها خوب می شناسند. شوهرخواهر رئیس جور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??? منتخب و رئیس ستاد انتخاباتی او در سرخه
  • امیر ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    اقا تومحله ما هم یه منطقه بهش میگن سرخه حتما مال اونه
  • سامان ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    آقا جون سرخه نزدیک جمکرانه در استان قم
  • مهدی سرخه ای ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    جو ندهید لطفا، همه میدانند منطقه سرخه از توابع استان هرمزگان است
  • مهدی سرخه ای ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    جو ندهید لطفا، همه میدانند منطقه سرخه از توابع استان هرمزگان است
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    بازهم اصلاح طلبان شکست خوردند. اثریت اعضائ کابینه روحانی ازجناح راست هستند
  • رضا سرخه ای ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    بابا کوتاه بیاین واقعا برای همتون متاسفم یعنی شماها نشنیدین که سرخه از توابع استان ایلامه؟واقعا که..... یه خورده بیشتر کشورتون رو بشناسید
  • payam ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    آقا همه جای ایران سرخه خیالتون راحت شد؟؟؟دوشواری نداره که خیلی ام عالی یکه
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    سرخه مال همه ایرانه کاکو
  • سایه ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    ای بابا این همه تو کشور سرخه داشتیمو خودمون نمیدونستیم!
  • ناشناس ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    پس حتماً کالیفرنیا هم روستایی توو خوزستان امریکا برداشته گذاشته اسم ایالتش!
  • ali ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    ملت چقدر ایرانشناسیشون قویه خوبه دکتر تو تبلیفاتش صد بار گفته بود سرخه سمنان ها
  • محسن ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    من خودم بچه سرخه هستم این منطقه از قدیمی ترین شهرها است و میان استان اصفهان و یزد کنار شهر ورزنه قرار دارد
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    عمو جون من خودم اهل سرخه ام... تمام جد و آبار رئیس جمهور اونجا بودن و هستن بعد تو می گی توی خوزستانه؟ خوب می شی
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    داداش ما هم یه اتاق تو خونه داریم اسمش رو گذاشتیم سرخه شاید هم همون جا باشه
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    سرخه 5 کیلیومتری سمنانه تو این سمنان هویج بکاری در نمی یاد حالا 3 دوره است رئیس جمهور پرور شده!!!!
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    مگه هر سبیلی سبیل بابای شماست...
  • ناشناس ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    کس دیگه ای نبود بیاد بگه سرخه مال کجاست؟ عجب احمقهایی هستن بخدا...
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    سوختنتو باید یه جوری اعلام کنی دیگه
  • حسین ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    شمال لندن هم یه منطقه هست به نام سرخه حتما مال اونجاها هستن ،از لهجه و علاقه شون به رابطه با انگلیس مشخصه
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    از کامنتها و جرو بحثها کاملا مشخصه یه عده هنوز از شوک درنیومدن. یه چند روز سفر برین خوب میشین.
  • سوگند ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    حالادلت خوش باشه تا بعد.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    حسودی نکن شما هم اگر کمالات یک رئیس جمهوری را توی شهرتون کسی داره بیادجلو یک اصفهانی
  • بلد ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    معلوم میشه فراجناحی بودن روحانی از چی نشات میگیره
  • از لرستان ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    یک منطقه ای به نام سرخه هم در استان ما هست البته بعید میدانم که ایشون برای آنجا باشند. منتها سال 88 یکی میگفت من داماد لرستانم...شاید اوشون اهل اونجا باشند
  • محسن م ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    بابا واقعا شماها اهل ایرانید؟ سرخه برا تهرانه اسم اصلیش هم سرخه حصاره ، نه سرخه خالی
  • دکتر فریدون ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    حتما طرفدار جلیلی هم هستی؟؟؟؟؟
  • بازفت ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    آقا مگه سرخه تو انگلیس نیست؟سرخه یونایتد؟
  • رضا ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    مردید و جرات دارید عکس خونه خود رئیس جمهور منتخب رو بزنید ! البته فکر نکنم خواسته ام غیر قانونی و عقلانی باشه !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس