به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، علیرضا طاری بخش با اشاره به الزام 10 گروه از صاحبان مشاغل به استفاده از صندوق فروش (POSمکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) از ابتدای امسال، گفت: به منظور تکریم ارباب رجوع و ایجاد شرایط و بستر مناسب در راستای بهره مندی آنان از مشوقها و تسهیلات مقرر قانونی، مودیان مالیاتی که از ابتدای سال جاری حکم ماده 121 قانون برنامه پنجم را اجرا نموده اند، تا 31 خرداد ماه مهلت دارند مراتب نصب و استفاده از این سامانه را به سازمان امور مالیاتی کشور (حوزه مالیات های مستقیم) اعلام و رسید دریافت نمایند.
وی در پاسخ به این سوال که صندوق مکانیزه فروش را از کجا می شود تهیه نمود ، اظهارداشت: شرکت های متعددی با مراجعه به سازمان امور مالیاتی کشور برای عرضه صندوق اعلام آمادگی نمودند بنابراین آن دسته از صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی که مکلف به نصب واستفاده از صندوق های فروش (POS) شده اند می توانند با مراجعه با تمام مراکز فروش شرکت ها، موسسات و فروشندگان ماشین های اداری نسبت به تهیه صندوق های فروشگاهی که قابلیت نصب نرم افزارهای مربوطه و متناسب با این موضوع را داشته باشند، اقدام نمایند.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی حداقل ویژگی های نرم افزار صندوق های مکانیزه فروش که شامل ثبت خرید ، فروش و هزینه های واحد شغلی، صدور صورتحساب، نگهداری حساب موجودی کالا، ثبت حساب و موجودی های نقد و بانک مودیان می باشد را قبلا به مراجع ذیربط اعلام نموده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چنانچه رایانه یا صندوق های فروشگاهی موجود و مورد استفاده مودیان قابلیت نصب نرم افزار ثبت خرید، فروش ، صدور صورتحساب، قیمت فروش کالاها و نگهداری حساب موجودی کالا و ثبت هزینه های واحد شغلی و ثبت اطلاعات حساب نقد و بانک مودیان را داشته باشد، نیازی به تهیه دستگاه جدید نیست و مودیان مجاز هستند با رعایت مقررات و ترتیبات قانونی از دستگاه های موجود خود استفاده نمایند.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اعلام خبر تمدید مهلت اعلام نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی تا پایان خرداد ماه ، مشخصات ماشین های فروشگاهی مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور را اعلام کرد.