بخش قابل توجهی از آرایی که روحانی را به ریاست جمهوری رساند همان آرایی است که احمدی نژاد را هشت سال برکرسی ریاست جمهور نشاند! دوستان باید از خودشان بپرسند مردمی که در جستجوی «عدالت» به احمدی نژاد رای دادند چرا این بار مواضع روحانی را پسندیدند؟ اگر وعده های عدالت احمدی نژاد محقق شده بود باز هم کسی از حامیان او به روحانی رای می داد؟

مشرق---مالک از سرا پرده معاویه بازگشت! ای نفرین بر آن مردمی که عزت و مقاومت را به نان فروختند، علی تنها ماند ، عمرو عاص پیروز شد، به حضرت ولی عصر بگوئید: عصر، عصر شما نیست. مردم تحمل سختی ندارند و از عاشورا فقط سینه زنی را بلدند... امان نامه ای که عباس نگرفت، مردم ما گرفتند و ...

1- در چند روز پس از انتخابات، پیامک هایی با مضامین فوق در بین بعضی از هواداران یکی از نامزدها رد و بدل شد و آنها که برای پیروزی او نماز امام زمان و حدیث کساء خوانده بودند با خواندن این پیامک ها وجودشان از خشم و غصه و... مالا مال شد و چراهای زیادی ذهنشان را بر آشفت: چرا شورای نگهبان فلانی را تائید کرد تا رئیس جمهور شود؟ چرا مردم به ما رای ندادند؟ چرا مردم از مقاومت روی گردان شدند و ...

2- آن که باد می کارد ، طوفان درو خواهد کرد! آنهایی که از وضع موجود شکوه دارند باید اندکی(فقط اندکی) تامل کنند که در گذشته چه کاشته اند که اکنون میوه (به گمان آنها) تلخ 24 خرداد نصیبشان شده است؟ مردم کجا درس مقاومت خوانده اند که دوستان توقع داشتند در 24 خرداد درس مقاومت پس بدهند؟ کجا، چگونه و کی به مردم مقاومت آموخته اید که حالا از آنها توقع پایداری و مقاومت دارید؟ در هشت سال گذشته سینما به مردم درس مقاومت داده یا تئاتر؟ نکند فیلم های خیانت محور چند سال اخیر به مردم درس مقاومت داده؟ یا تئاتر هایی مانند "هدا گابلر" مردم باید از مکتب ایرانی و فضائل کورش و بهار و... درس مقاومت می گرفتند یا از گدایی مذاکره با آمریکا توسط برخی مسوولان؟ مگر می شود مردم از پیش خود و همین جوری به مقاومت علاقه مند شوند ؟ فلان نماینده شاخص مجلس که با افتخار اعلام می کند که رفع توقیف فیلم مبتذل «من مادر هستم» کار اوست، الگوی مقاومت مردم بود یا بهمان جریان سیاسی کار یا مروجان بیداری انسانی‌؟؟

3- آیا در سال های اخیر حتی یک سرود حماسی برای ترویج مقاومت ساخته شد که مردم را به مقاومت تشویق کند؟ صدا و سیما فیلم یا مجموعه برای ترویج فرهنگ مقاومت ساخته و نمایش داده است؟

آیا چیزی جز رفاه طلبی و دنیا خواهی به مردم آموزش داده شده است ؟ آیا جز اشرافیت و مصرف گرایی برای مردم الگویی پرداخته و ارائه شده که حالا دوستان توقع مقاومت از مردم دارند؟ نکند دوستان توقع دارند که مردم از پیش خود با مقاومت و فرهنگ آن آشنا شده باشند؟ آیا از خیابانهایی که بی حجابی و بی حیایی در آن موج می زند توقع تراوش مقاومت دارید؟

4- از سوی دیگر دوستان مذاکره کننده هسته ای در چند سال اخیر به چه میزان دغدغه آشنا سازی مردم با فرایند مقاومت را داشته و چه قدر به مردم گزارش کار داده اند که اکنون توقع دارند جامعه متوجه حساسیت مقاومت در این مسیر باشد و به آن رای بدهد؟ وقتی دولت در دوسال اخیر تحریم ها را ریشه و علت تمام معضلات اقتصادی جامعه معرفی می کند و مردم با گوشت و پوستتان فشار های اقتصادی را لمس می کنند و از آن عذاب می کشند طبیعی است که سخنان «روحانی» برای این قشر از جامعه جذاب باشد!

وقتی که روحانی از زبان همین مردم می گوید چرخ سانتریفوژها باید بچرخد به شرطی که چرخ کارخانه ها و چرخ معیشت مردم نیز بچرخد! وقتی تیم مذاکره کنند هیچ تلاشی برای تبیین و توصیف ماهیت تحریم ها برای جامعه انجام نمی دهد چگونه مسئله این تیم (یا حامیان ایشان) توقع دارند که مردم میان تحریم ها و معضلات اقتصادی ناشی از اقدامات رئیس جمهور و گروه اقتصادی او تفکیک قائل شده و به گزینه مقاومت رای بدهند؟ آیا در چند سال اخیر حتی یک تلاش متمرکز فرهنگی جهت تبیین روند مقاومت هسته ای (نه برای مردم) بلکه برای نخبگان و اساتید دانشگاه و حوزه از جانب دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی طراحی شده که امروز منتظر همراهی با این روند از سوی حوزه و دانشگاه باشیم؟

5- چگونه برخی افراد احساساتی بخود اجازه اهانت به مردم را می دهند در هنگامی که همین مردم با درک موقعیت حساس کنونی با حضور کم نظیر در انتخابات به داد نظام و انقلاب رسیدند و ثبات بقای آن را برای آینده تضمین کردند؟

6- مردم به خوبی معنای عزت و استقلال را می فهمند اما به شرط آن که در این خصوص معلمی مانند حضرت امام به آنها درس مقاومت بدهد! 18 میلیون رایی که به رئیس جمهور منتخب داده شد رای اصلاح طلبانه نبود ( که اگر بود باید یکی پاسخ بدهد 14 میلیونی که رای نداده اند چه گرایشی دارند؟)

رای به روحانی رای به بهبود و ثبات اقتصادی بود و مردمی که بر اساس همه اطلاعات موجود تحریم ها را در آشفتگی اقتصادی دو سال  اخیر مقصر می دانستند به استقبال کسی رفتند که سخن از رفح تحریمها به میان آورده بود! به نظر دوستانی که مردم را شماتت می کنند اگر دراین دو سال توضیحات دقیق و قانع کننده ای در خصوص دلائل وضعیت نابسمان اقتصادی به مردم داده می شد باز هم مردم به گزینه مقابل مقاومت هسته ای رای می دادند؟

وقتی می توانیم از جامعه توقع بصیرت داشت که زمینه های ایجاد بصیرت و کسب آن را در جامعه فراهم کرده باشیم! نکند دوستان خیال می کنند راه گسترش بصیرت در جامعه تاسیس قارچ گونه سایت هایی است که هنرستان تقلب و کپی کاری از روی یکدیگر است؟ و یا انتشار نشریات بی خواننده ای که تنها فایده اش اشتغال بعضی از همین دوستان احساساتی است ؟

7- جهت استحضار دوستان عاطفی و مغموم این روزها عرض می شود که : نه مردم از مقاومت رویگردان شدند و نه مقاومت به اسم و رسم یک نفر سنجاق شده است و به تعبیر حضرت امام راه و رسم شهادت کور شدنی نیست! هنوز هم دیر نشده است! ما نبردی طولانی با جهان استکبار در پیش داریم و اگر بناست که مردم در این مسیر مستحکم و استوار پیش بیایند و پای کار بایستند باید مقاومت و فلسفه آن و الگوهای آن و راه و رسم آن را بیاموزیم و به جامعه آموزش دهیم. آن هم عملی و نه با روش های نخ نما شده مثلاً فرهنگی!

به فرمایش امیر مؤمنان(ع) مردم به حاکمانشان شبیه ترند تا پدرانشان ! اگر بنا باشد جامعه به مقاومت وایستادگی در برابر جهان کفر و شرک و استکبار رای بدهد، باید مسئولان آن جامعه در این مقاومت پیشگام باشند! هنگامی که بسیاری از مسئولان عزیز هیچ دغدغه ای جز جنگ قدرت و سیاسی کاری ندارند، با راننده و خودروی اختصاصی سر کار می روند، خود و اطرافیانشان از امکانات کامل و رایگان پزشکی، رفاهی، ورزشی و... بهره مندند، هیچ درک و فهم خاصی نسبت به عدم قدرت خرید ندارند، با مسئله ای به نام اجاره نشینی و پیدا نشدن مسکن و فشار صاحب خانه برای تخلیه و عدم کفاف حقوق و در آمد برای اجاره یک واحد 40 یا 50 متری روبرو نیستند، معنای فشار قبر در مترو و اتوبوس را نمی فهمند، به فرزندشان نداریم نگفته و نمی گویند و در عوض از ویلاهای اختصاصی فلان جای کرج یا بهمان جای کلاردشت یا خانه های سازمانی دائمی چند صد متری دلزده شده و چرای در مرتع بیت المال را به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) حق خود می دانند چگونه از مردم توقع مقاومت و نفی رفاه طلبی دارید؟ مردم به چه کسی در مقاومت و کنار گذاردن رفاه اقتدا کنند؟

8- بخش قابل توجهی از آرایی که روحانی را به ریاست جمهوری رساند همان آرایی است که احمدی نژاد را هشت سال برکرسی ریاست جمهور نشاند! دوستان باید از خودشان بپرسند مردمی که در جستجوی «عدالت» به احمدی نژاد رای دادند چرا این بار مواضع روحانی را پسندیدند؟ اگر وعده های عدالت احمدی نژاد محقق شده بود باز هم کسی از حامیان او به روحانی رای می داد؟

نکند در منظر دوستان، محرومان ساکن در خراسان جنوبی یا هرمزگان یا لرستان و فارس و ... اصلاح طلبانی اند که ازسوی شبکه های ماهواره ای شارژ و به دنیا طلبی تشویق و ترغیب شده اند؟

9- دوستان از خود پرسیده اند که اگر شماتت مردم ضروری و جایز بود چرا برای یک بار هم که شده حضرت امام و یا رهبر انقلاب مرتکب آن نشدند؟ آیا شماتت مردم و اهانت به آنها مصداق تقدم بر ولایت نیست؟


*دکتر محمد صادق کوشکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 166
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • milad ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    موافقم
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بله.متاسفانه واقعیت است: مردم تحمل سختی ندارند و از عاشورا فقط سینه زنی را بلدند... مساله پیروزی یا شکست نیست.وگرنه امام حسین با72نفر جلوی لشکر چند هزارنفره ایستاد(البته این قیاس مع الفارق است.خواستم بگم ما باید تکلیفمون را انجام بدیم.نتیجه هرچی میخواد بشه) مساله انجام کار صحیح بود که نشد. کسی برای دراومدن جلیلی نماز نخوند.نماز خوندن تا ازخدا بخواهند تا مردم را به سمتی هدایت کنه که خشنودی خدا ورضایت امام عصر در اون باشه. اما: ...فهم غافلون........
  • علي ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اقاي دكتراين رسم روزگاره حرص خوردن نداره.اميدواريم مقاومت هسته اي به تعامل هسته اي تبديل شود
  • سامان ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    دروغ محضه تمام طرفداران خاتمی و اصلاحات بودند که به روحانی رای دادند رای طرفدارای احمدی نزاد همون تعداد رای جلیلی بود
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    آقای دکتری که این مطالبو نوشتین: این مسوولانی که میگید چنین وچنانند از مریخ نیومدن ازبین این مردم رفتن وبه اونجا رسیدن. چند درصد ازمردم ما حاضرن وقتی بهشون پیشنهاد رشوه شدو.....کار درست را انجام بدن وخلاف نکنن؟ حکومت(دولت)حتماباید برای هر کسی یه پلیس بذاره؟
  • ناشناس ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    این مقاله شامل تعدادی فرضیات غلط بوده، لذا نتیجه گیری آن صحیح نمی باشد
  • سید ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    من به جلیلی رای دادم ولی واقعا این حرفها حق اند ما از مردم طلبکار نیستیم بلکه مردمند که از جریان فکری و عملی ما طلبکارند . اما حیف که این رای به نام فتنه گران رقم خورد و آنها دوباره زنده شدند جریانی که داشت نابود می شد دوباره جان گرفت.
  • مصطفی ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام احسنت متفکران با خواندن سخنان آقا می توانستند ضرورت مقاومت را بفهمند و مردم را هدایت کنند ولی ... آیا من دانشجو و امثال من نباید مردم را آگاه می ساختیم ؟ آیا فقط برای تبلیغات باید این اتفاق می افتاد ؟ امیدوارم از الآن مردم را آگاه کنیم تا دچار عقبگرد نشویم یا علی
  • حسين ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    آقاى هاشمى هم تبريك گفتند اين پيروزى را آقاى هاشمى همان سيستم و همانشوراى نگهبانى كه شما اون را مورد حمله قرار دادىد آقاى روحانى را تاييد و بعد از انتخاب از آراى مردم حفاظت كرد. چرا اين ظلم را چهار يال پيش در حق خود و مردم مرتكب شديد؟ مردم را تحريك كرديد و فضا را غبارآلود كرديد و حتى عده اى كشته شدند كسانى كه براى حفاظت از انقلاب كشته شدند كه شهيدند و هيچ توقعى از امثال شما ندارند ولى اگر با حداكثر خوشبينى نگاه كنيم آيا به امثال ندا و كسانى كه در اون درگيريهاى با تحريك شما شعله ور شد كشته شدند عذر خواهى و ديه بدهكار نيستيد؟ رسانه ها اگر اين را در موقع مقتضى پيگيرى نكنند به كشور و مردم ظلم كردند
  • امیر ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    باسلام.حسین آقا چرا اینقدر دیر به حرف اومدید؟؟؟فکر نمیکنید به قول خودتان دارید سیاه نمایی می کنید؟؟؟
  • علیرضا چخماقی ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنت ! به تمام و کمال این است و جز این نیست و جناب آقای کوشکی ، در تبیین موضوع ، حق مطلب را کاملا ادا کرده اند .
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    نه خير! دل على را خوارج زمان خون كردند...
  • سینا ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    « ای نفرین بر آن مردمی که عزت و مقاومت را به نان فروختند... » شما رو به خدا اینگونه مطالب رو تو سایتتون ننویسید. اگه اینطور که شماها میگید باشه، امام حسن(ع) با صلحشون، عزت رو به نان فروختند؟ یا حضرت امام (ره) با پذیرفتن صلح، به خون شهدا خیانت کردند؟! تو رو خدا یه مقدار هم که شده عاقلانه مطلب بنویسید و عاقلانه از یه کاندیدای خاص حمایت کنید. چرا ما حزب اللهی ها همیشه بی تفکر و تنها به دلیل احساسات مون، از یه کاندیدا حمایت می کنیم و بقیه رو ضد ولایت فقیه می دونیم. در ضمن چرا هیچ موقع نظرم رو نشون نمی دید؟
  • ناشناس ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیار عالی بود مشرق
  • احسان ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    به نام خدا گويا غم و غصه اقايان بيش از طرفداران کانديداي خاص حامي مقاومت است که اين گونه لجن پراکني کرده و هنوز هم بر طبل نفاق و جدايي مي کوبند. بله حتما امتيازات ويژه اي از دست اقايان رفته. ديگر اينکه بد نيست به روستاها سر بزنيد و ببينيد براي چه به روحاني راي داده اند. خواهش مي کنيم از اينکه تقصير را به گردن اين و ان بياندازيد دست برداريد. دشمن دارد به ما نگاه مي کند. بداخلاقي ها را تمام کنيد.
  • مهدي كوچك زاده ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    دكتر ! اون وقتي كه عليرغم هشدارهاي مكرر آقا احمد توكلي و زاكاني و . . . بذر تفرقه و نفاق ميان اصولگرايان مي كاشتند ياد نگرفته بوديد تحليل كنيد؟
  • مقاومت ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    کوشکی اول فکرکن تو دروجودما بودی بدونی ازچی مالامال شد؟ماهمه ازاول میدونستیم جناب جلیلی رای نمیاره امابه ایشون رای دادیم نماز امام زمان هم نخوندیم.کارهایی هم که گفتی وظیفه مراجع فرهنگی امثال خودشماست که ادعادارید.وسالهاست اسلام وانقلاب به مادرس مقاومت داده .منتها همه شاگردان سطح یادگیریشان یکسان نیست.
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    افکار تند و به نوعی دگم شما و امثال شما ملت رو به گدایی و کشور به انزوا و بی هویتی کامل خواهد کشوند آقای دکتر !!
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    چرت و پرت
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    چرا تسلیم ؟؟ مگر کسانی که در ایران بدنیا اومدند باید در طول عمری که زیاد هم نیست ؛ در جنگ و فشار و بدبختی و خشونت و بغض و کینه باشند و شعار مرگ بر تمام دنیا رو سر بدهند؟ مگر تمام دنیا از منافع ؛ مواضع ؛ فرهنگ و حتی دین خودشون محافظت نمیکنند و در عین حال با تعامل آرامش رو برای ملتشون به ارمغان اوردند؟ این چه تعبیری که میکنید؟ این افکار مسموم رو بدور بریزید آقا ...
  • شریفی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    درود به دکتر کوشکی
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنت
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    تمام بدبختی اصول گرایان این است که توهم مومن بودن دارند و همین توهم است آنها را به آتش جهنم وارد می کند - دقیقا مثل سلفی ها سنی - و حالا دارند با این تحلیل ها خود فریبی می کنند - این حب نفس است که یقه آنها را گرفته است و دارد بیچارشون می کند - آقای کوشکی ، به خودتت فرصت توبه بده - حالا مردم بی بصیرت شدند ؟ بی بصیرت تو و رفقای تو هستند که نمی بینی مردم در چه وضعیتی هستند و خودتت هم تن و بدنت با مشکلات انها تماسی ندارد - فکر کنم شماها و امثال سایت مشرق در روز قیامت کور محشور شوند -
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنتم ان شاءالله خداوند همه ما را در مسیر بندگی و اعتلای آرمانهای نظام و انقلاب ثابت قدم و موفق بدارد.
  • مهناز ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عالی بود
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مشرق جان لطفا از خراسان جنوبی مایه نگذارید سطح زندگی ما خیلی از شما تهران نشینها بالاتر است .
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    تحلیل خوبی بود.
  • حسین ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بسمه تعالی جناب آقای دکتر - با سلام شما میتوانید خود را با تحلیلهایی از این دست اقناع کنید، اما حقیقت همان است که مکشوف میشود. بدور از هر هیجان و خمودگی، فارغ از هر احساس زدگی و غم. به حضرت ولی عصر (عج) عرض نماییم: ای جان جانان، ای آقا جان، ای عزیز زهرا (س)! عصر، عصر شما نیست. مردم تحمل سختی را وا نهاده اند، با بدر و خیبر کاری ندارند و از مصیبت عاشورا فقط سینه زنی آنرا می پسندند.
  • یوسف ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنت دکتر جان حرف دل من رو زدی مردم زندگی می خوان و دنبال دعوا و تهمت بین خودیها نیستن دنبال رحما بینهم بودن که نایاب بود و شد این ... منم تو این چند روز همینو گفتم
  • سيد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام. بنده فرمايش ايشان را قبول دارم و با تمام وجود در اين ايام انتخابات آن را حس كردم! واقعاً مردم به اصلاح طلبي راي ندادند و از مقاومت روي گردان نيستند مقصر كانديداي مدعي اصولگرايي و گفتمان امام و طرفداران آنها بودن كه بدون اين كه به مردم كمك كنند ... و معماي (گراني-مقاومت -سازش-اشرافيت-محروميت-تبعيض) را براي آنان حل كنند به تخريب يكديگر وپافشاري بر منيت هاي واهي پرداختند. ونتيجه آن شد كه همه ديدند. نبايد فكر كرد اگر در قلان سايت فلان تحليل رانوشتيم و هر كانديدي را به يك چوب(تكنوكرات،متحجر،عشايري و...) رانديم مردم عاشق حرف ما مي شوند. مردم بداخلاقي و فرهنگ بافي را نمي پذيرند. همه مردم عاشق نظام و رهبري هستند.....
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مشرق این افکار رو چاپ نکن .
  • حسین ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    موافقم!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عجب پایداری ها مردم را جه می نامند البته رهبرشان چند روز پیش همین جمله را گفت
  • شعیب شبرو ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عالی
  • ااا ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مردم تاریخ رو فراموش کردند مردم به سادگی فن اوری هسته ای رو به ماست فروختند ناتوانی احمدی نژاد و سکوت جلیلی بهانه است !!!!!!!!!!!سی سال است که مادر تحریمیم .............. مردم زود فراموش کردند شهید شهریاری ها و احمدی روشن هابرای چه خون دادند
  • علي ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنت دست مريزاد
  • مهدی ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مردم اقتصاد میخوان خسته شدند از تند رویها مقاومت باید با کمترین هزینه باشد (درسی که جلیلی و طرفدارانش نفهمیدند) وقتی که میدیدم تو رستوران شخصی از اهالی ترکیه پول ملیشو دراورده و میگه پول به این میگن نه کاغذ پاره شما فهمیدم عزت در شعار دادن نیست بلکه در عمل و قدرت اقتصادی جامعه است
  • حسین ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیار تحلیل بجا و درستی بود.
  • جعفری ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    آقای کوشکی دقت کنید که دوباره راه رو اشتباه نرید/ ما به دلیل تحریمها به روحانی رای ندادیم / درس مقاومت رو هم از خیلی کسانی که ادعای اصول گرایی دارند و تو ناز و نعمت غرقند بهتر بلیدیم/ انواع تحریم ها رو در زمان جنگ تجربه کردیم و پشت این انقلاب ماندیم و هنوز هم هستیم/ رای به روحانی به دلیل این بود که مردم کسی را می خواستند که آنها را به حساب بیاورد با آنها مشورت کند آنها را در جریان امور قرار دهد نه اینکه صرفا به عنوان سیاهی لشکر با آنها برخورد کند / در ضمن مشکلات اقتصادی ما از نظر مردم مربوط به تحریم ها نیست بلکه ناشی از سوء مدیریت است / مردم مدیری می خواستند که با در نظر گرفتن نظرات همه صاحب نظران فارغ از دسته بندی های سیاسی برای بهبود شرایط اقدام کند/ اشتباه متوجه شدید آقا/ با این مقاله به شعور مردم توهین می کنید و استقامت و همراهی آنها با انقلاب را در شرایط سخت نادیده می گیرید/
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    حاج صادق، به خاطر نمره 11 ناجوانمردانه ای که تو درس انقلاب اسلامی بهم دادی همواره شماتت میکنم اما این مطلب الحق خوب بود و به جا و به موقع! باشد که به گوش امثال ضرغامی و دارابی برسه...
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیار هم نابجاست . کمی فکر کن .
  • مهدی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    شما مثل ایکه حالت خوب نیست رای احمدی نژاد سال 88 بیش از 24 میلیون رای بود.
  • جعفری ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    جالب ترین تحلیلی که تا الان در مورد انتخابات شنیدم حرف برای گفتن داشت از قالب تحلیلای کلیشه ای بیرون بود
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اینم یکی از نظرات آقای کوشکی از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) که اتفاقا شدیدا با احمی نژاد از همان اوایل مشکل داشت... سوال من از ایشان این است جنابعالی که کباده استادی دانشگاه و نخبگی و فرهیختگی این کشور را یدک می کشی برای جا انداختن گفتمان مقاومت چه کار کردی که حالا زبان شماتت را بر روی تمامی ارگان ها باز کردی؟
  • امید ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    امام معلم مقاومت بود ولی مگر سید علی در این مدت کم ندای مقاومت سر داد مفهوم اقتصاد مقاومتی کی و توسط چه کسی تبیین شد؟ یک طرفه به قاضی رفتن و دیگران را محکوم کردن نتیجه ای نداره آقای دکتر!!!! مردم نان داشته باشند مینالند نان نداشته باشند هم مینالند حفظ روحیه انقلابی گری رو خودمون فراموش کردیم،به حکومت چه ربطی داره؟ مگر 35 سال پیش حکومت یاد ما داد که جلوی ظلم و طاغوت بایستیم؟؟؟!!!!
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    باسه راه اندازي فتنه به چند تا كشته نياز هست اون كسي كه بالا سر ندا بو الان چرا امريكاست فقط يه جواب داره اونم اينكه بدست همون كشته شده
  • مسیح ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    من هم با اینکه می دونستم جلیلی رای نمیاره اما با افتخار به ایشون رای دادم. ادبیات دکتر در مورد کسانی که حامی جلیلی بودن غیر منصفانه و حتی غیر مودبانه بود.شما که اینقدر خوب تحلیل می کنی چرا قبلا اینکارو نکردی.اصلا شما خودت چیکار کردی برای فراگیر شدن گفتمان مقاومت؟!
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    رای وی 14 میلیون بود ده میلیون رای دزدیده شد
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مقاله ی بسیار عاقلانه و خوبی بود لذت بردم
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    آفرین توی مشرقیها تک و توک منطقی هم پیدا میشه
  • حسین ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام امیر آقا شما مگه آرشیو صحبتهای منو داری؟ من همیشه اینا رو گفتم من که یه آدم عادی هستم این همه آدمای مهم گفتند چی شد؟ معلوم نیست مصونیت ایشان و اطرافیانشون به چه دلیل هست!
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    خدا پدر و مادرت رو اگر زنده اگر به رحمت خدا رفته اند غریق رحمت خویش فرماید. نکاتی که شما گفتی آبی بود بر آتش دلم که این مدت سوختم و از اینکه نمی دانستم چرا اینگونه شده بسیار ناراحت بودم اما مقاله تان بسیار روشنگر بود. خدا شما و مشرق رو قرین رحمت خویش بفرماید ان شاءالله.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    موافقم ولی چکارکنیم دلمون اتیشه دیگه
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    دکتر برو دکتر
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عزیز من تا آخر مقاله رو خوندی ...؟!!؟؟!؟!
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    در این مقاله تماما تقصیرات به گردن خودی انداخته شد نه دیگران... کل مقاله این بود که کم کاری خود ما باعث این اتفاق شده. شما چطوری چنین استنباطی کردی من نفهمیدم.
  • ممد ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    چرا دکتر طی این هشت سال این نظرات به عقلشان خطور نکرد و انعکاس ندادند .آنزمان که بر نعل قدرت میکوبیدند و سطوح پائین جامعه را له میکردند و نظرات دیگران را اگر چه به صلاح جامعه بود،مخالف اسلام میدانستند و اختلاسهای هزار میلیاردی انجام دادند .ایا قلمشان جوهر نداشت که تحلیل فوق را بنویسند یا مصلحتی در کار بود .وقتی که یک روستا در دور افتاده ترین منطقه استان کرمان کل آرا آن 325 تا بوده و 324 تا به روحانی رای دادند و یکی به جلیلی .ببینید چه خطائی مرتکب شده اید که تا این حد مورد نفرت عمومی واقع شده اید .پیامبر(ص) فرمودند شکم گرسنه ایمان ندارد و تاریخ هم این روایت را ثابت کرده است .آیا وقتی که به قدرت رسیدید نفت دو برابر نشد (از 60دلار به 120 دلار رسید) ولی هزینه همان هزینه قبل بود مازاد آن چه شد . کجا هزینه شد.چه گرفتاری از مردم رفع گردید .باید امثال شماها دعا کنید که یک نفر به غیر از گروه شما رای آورد و الا اگر از شما بود تا چند سال آینده اسلام را هم از مردم میگرفتید با ایده های بی منطقتان .پیامبر هم در جاهائی که به مردم فشار می آمد مسئله را یک جور دیگر حل میکرد که از فشار مردم کاسته شود .ولی جریان قبل نه فقط میگفتند هر چه ما گفتیم همان است البته تقصیری ندارند چون خودشان در رفاه بودند.بیخیال ملت.فارغ از این مطالب مردم ولی نعمت خود را دوست دارند و ندای اورا لبیک گفتند و چنان در اتنخابات شرکت کردند که با هر انگشتی که پای ورقه رای میزدند انگشتی بود بر چشمان امریکا.شما از این بعد مردم را تحلیل کنید نه از به قدرت نرسیدن خودتان.الهم عجل لولیک الفرج.الهم وحفظ سیدنا الامام خامنه ای
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اگر اصولگراها رای میاوردن مینوشتن مردم به اصلاحات و اشرافیت و سازش نه گفتند . حالا که روحانی رای آورده چی باید گفت به نظرتون ؟ مشرق این یکیو منتشر کن خواهشاً .
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    کوشکی: نتیجه انتخابات تقصیر احمدی نژاد و جلیلی است ! سخن ما: همین شما اصولگرایان وقتی مسئولیت احمدی نژاد رو قبول نکنید و تخریبش کنید بهتر از این نمیشد
  • نوید ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    ناشناس جان یک بار دیگر مقاله رو بخون.برای رای آوردن نامزد مقاومت از الان باید کار فرهنگی در اجتماع کرد.14 ساله ها را دریابید که 4 سال بعد حق رای دارند.
  • نوید ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    فرضیه های غلظش چیه؟
  • حامد ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    تا تعلیق غنی سازی و تضمین عملی برای عدم انحراف فعالیت های هسته ای بدهیم و آنها برای دانشمندان بیکار شده هسته ای ما را ببرند! واقعا که چه خوب تعاملی!!! خلایق هرچه لایق!
  • نوید ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    به جای لعن و نفرین مردم,خودمان را سرزنش کنیم.ما که متوجه شدیم احمدی نژاد منحرف شده چی کار کردیم مردم از مقاومت و جریان اصلی انقلاب منحرف نشوند؟آقایان4سال یا 8 سال کار کردند.ولی ما بیخیال بودیم.حتی در ایام تبلیغات هم درست و حسابی تبلیغ نکردیم. از الان تا 4 سال یا 8سال وقت هست.یاعلی
  • مهدی ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    آقا جان تمام دعوای این روزای مملکت ما این حرفه : آیا مردم عزت را به نان فروختند یانه؟ من شخصا میگویم نان بر عزت غلبه کرد....... همانطور که ترفندهای نانی یزید بر گفتمان مقاومت حسین در اون مقطع غلبه کرد.......... اما: اما تنها چیزی که باعث جاودانه شدن مقاومت حسین شد ودرنهایت پیروزی ، یکی خدا بود که در قرآنش همه جا از مقاومت گفته ، یکی هم امامان شریفمان که تبیین کردند مقاومت چه ثمراتی دنیوی واخروی دارد . در نهایت هم این مقاومت وگفتمان مقاومت است که جاویدان خواهد ماند....بدون شک..... اما ما تمام حرفامان اینست اون مردمی که فتنه بزرگ وخبیث سال 88 دیدند ودیدند شیخ حسن درمناظرات ومتینگ هایش با افتخار دم از سران فتنه میزند ودیدند که سران فتنه تمام امیدشان به شیخ حسن است برای نجاتشون ،چرا بهش رای دادند؟ این یعنی غلبه نان بر عزت .غلبه نان بر شرف.غلبه نان بر آبرو .غلبه نان حتی بر ایرانیت ما.........والسلام ( مشرق نظرم نشون بده مدعی ازادی بیان)
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    آقا یا خانم ناشناس اگه سال 88 ده میلیون رای دزدیده شده پس حالا دزدیدن 261250 رای کار راحت تریه. بشین سر جات.
  • نرگس ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    این هم زیباست: www.ghadiany.ir
  • نرگس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    پیامکها را دلیت کنید! www.ghadiany.ir
  • ناصر ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    آقا مهدی راست میگه واقعا حالت خوب نیست!!!
  • ناصر ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنت
  • ناصر ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    امان از این مردم روغن نباتی
  • طلوعی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    امان از این مردم دهان بین!!!
  • حسین ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بله این که کار یه تیم مجهز و کنترل شده بوده مشخصه ولی‌ این هم مساله اصلی‌ نیست مساله مهم اینه که آقای ه.ر فتیله را تا حد اکثر بالا کشید کشورهای غربی تنها کاری کردند کبریت زدند به فتیله اگه نگیم مقصر اصلی‌ ولی‌ از مهمترین مقصرین این مساله ایشان بود
  • یک خواننده اتفاقی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    گهی پشت به زین و گهی زین به پشت تو که از جای دیگه می سوزی,چرا مردم رو نفرین می کنی؟ خجالت آوره
  • میترا ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    از همون موقعی که اصولگراهایی امثال شما که این مقاله را نوشتی علم مخالفت را با احمدینژاد برداشتید و توهم کردید که چرا 24 میلیون رای احمدی نژاد برای ما نباشد و اونواع تهمتها را به دولت زدید همانروز قافیه را باختید همانروزی که اقا فریاد میزدند مسائل را اصلی فرعی کنید و دوستان شما در سایتها و مجلس و روزنامه ها هر روز 1 مسئله ای را باب میکردید قافیه را باختید . مثال بسیار است کمی به رفتارهای 2ساله خودتان رجوع کنید حرفهایم را تصدیق خواهید کرد شمایی که از دولت همیشه طلبکار بودید به عنوان 1 ادم فرهنگی ! چه کار کردید ؟؟؟ همیشه مقصر کردن دیگران خیلی راحت تر از احساس مسئولبت کردن است . بازهم درس نمیگیرید و بدنبال افکار خود هستید
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اولا مغالطه نکن هیچ کی نگفته مرگ بر تمام دنیا دوما میشه بگی عمر تمام انبیاء و ائمه و شیعیانشون در دوران حکومتهای طاغوت چطور می گذشته؟ حتما نه در جنگ بودن نه در فشار و نه ..... فقط تعامل می کردن دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    دقیقا... خیلی چرت بود
  • افسانه ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    برادر مصطفی، درک و آگاهی مردم بسیار بالاتر از اونیه که شماها فکر می کنید. بقول آقای ولایتی در مناظره چهارم آقای فلانی میگه همه دروغ میگن فقط اون راس میگه. حالا هیشکی آگاهی نداره جز شما که به فلان آقا رای دادین. اینقد به شعور مردم توهین نکنین
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیار هم نادرست است.
  • افسانه ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    قربون آدم چیز فهم. بعضی ها فکر میکنن چون مسلمانیم باید توی فقر بدبختی زندگی کنیم در غیراینصورت آقا ظهور نمی کنه.
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    خدا کمی عقل بده از مومن بودن و دینداری یه سری خرافات فقط توی ذهن تونه لطفا از آقا امام زمان مایه نزارید.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    چي داري ميگي؟مابا بقيه فرق داريم ما ميخواهيم استكبار وظلم تو دنيا تموم بشه فيلم سوزاندن مسلموناي ميانمار رو ديدي؟اون بيچاره ها ك نه هسته اي دارن نه هيچي جرا دارن پدرشونو در ميارن ؟اگر ما مقاومت نكنيم ريشه امان را در ميارن البته شما مقصر نيستي آموزههاتون شمارو اينجوري تربيت كرده مشكل كشور ما با تغيير اموزش وپرورش حل ميشه به اميد انروز
  • افسانه از مازندران ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    تحلیل جالبی بود. ولی رای ما به روحانی بخاطر نان نبود. بخاطر عزت کشورمون بود. بخاطر خلیج همیشه فارس و خزرمون بود که الان سهم کوچکی از اون به ما تعلق داره بخاطر ریالمون بود که در قعر دره ها سقوط کرده. بخاطر اعتراض به سیاستهای دولت بود که نیمی از هم وطنانمون رو به بهانه باصطلاح فتنه خانه نشین کرده. ما به خاطر ایرانمون با هاشمی، خاتمی، عارف و روحانی یکصدا شدیم. به خاطر ندا و سهراب با هم یکصدا شدیم و تحریم را در روزهای آخر شکستیم.
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • علي ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    انتخابات 24 خرداد فقط يك رويداد سياسي نبود، بلكه يك اتفاق فرهنگي، يك هشدار اقتصادي و يك همراهي اجتماعي براي اعلام انزجار از كلّه‌شقي، قانون‌گريزي و فراز و فرودهاي افراط و تفريط و برگشت به راه اعتدال و عقلانيت است كه جانْ‌مايه رسالت نبوي و اساس تعاليم ائمه هداست.اكبرهاشمي عزيز
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    منم همينو ميگم ولي مشرق نشان نميده++++
  • رها راد ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    من به جلیلی رای دادم اما مطمئنم که خدااونچه که به صلاح مردمو این نظامه رو رقم زده که دعا و نماز خوندنمون برا آقا امام زمان خواستن صلاح این انقلاب بود توکل کردیم بر خدا .
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    باید فکر کنم
  • احمدی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    خوب پس مشخص شد،علت همه مشکلات گذشته حال و آینده مملکت سعید جلیلی هستش،بچه ها دست گلتون درد نکنه،خسته نیاشین. ضمنا اون پیامک هم نه از طرف دکتر جلیلی هستش و نه مورد قبول ایشون،تفکر و مشی دکتر جلیلی برای دوست و دشمن روشن و مشخصه.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مردم تحمل سختی ؟!!!! از اول انقلاب مگه مردم تو خوشی بودن ؟ مگه سختی نکشیدن ؟ چرا رای مردم رو دارید تفسیر به رای میکنید . هی دم از حضرت علی نزنید مگه حضرت علی مشکلات اقتصادی مردم رو حل نمیکرد مگه عدالت نداشت؟ شما تو این 8 سال چی کار کردید برای رفع مشکلات مردم که این همه طلب کار هستید
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اون پیرمرد سیاست باز خوب شما هارو انداخته به جون هم
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    مهدی خودت گفتی سال 88 نه 92 .در ضمن رای خاتمی هم یه زمانی 20 میلیون بود اینو فراموش نکن
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    فرضیه غلطش اینه که مردم تحمل سختی ندارند
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اگرفتنه گر هستند چرا شورای نگهبان تاییدصلاحیت کرد؟؟یعنی شورای نگهبان هم طرفدار فتنه گران هست؟؟؟من طرفدارهیچکس نیستم اما این سوال من از شماست...
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    آفرین به تو
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بقیه که کشته شدن رو هم اون آدم کشته ؟؟؟
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بابا مگه شما حضرت علی بودید مگه (نعوذ بالله)شما عدالت علی رو داشتید؟ شما تو این هشت سال به اندازه علی قصه نان مردم رو داشتید.اگر این جوری بودید بگید مردم بدونند
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عزت ومقاومت با مردم!!!گرسنگی هم با مردم!!! اما رفاه وپول و پست ومقام با..............ما چه گناهی کردیم که همه عمرمون باید با حسرت وفقر بگذره؟؟؟بچه های ما چه گناهی کردند که باید از همه امکانات اولیه محروم باشند؟؟؟اما مشتی اقازاده بنز وپورشه سوار بشند؟؟یه نگاه به اطاف بکنید...انقدر که الان ماشین انچنانی میبینید ایا دوسال پیش میدید؟؟؟درجایی که حالا حتی نمیشه پراید خرید!!!!
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    فقط به یه سوال جواب بده: تو این 8 سال اسلام ناب پیاده شد که انتظار داری مردم به اون رای بدن؟وجدانا چاپش کن مشرق
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    درود برتو
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    ای کاش همه مثل شما فکرمیکردند!!
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    هیچ بنی بشری تحمل مردم ایران رونداره
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    موافقم ولی گردن همه است و نه فقط احمدی نژاد
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اگه تونستی به این توهم زده ها بفهمونی که رفتار 8 سالشون غلط بوده جایزه داری
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    در ضمن کسی رو میخواستند که کاستی هاش رو به پای امام زمان ننویسه
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    توهم محض فقط همین
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    این جریان هنوز نتونسته زنده بشه چون روحانی اصولگراس و اینا یه بار دیگه بازی خوردن
  • لیلا ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    این انتخابات خیلی هم بد نبود وفتنه گرا رو بی آبرو کرد تا اونا باشن نگن تقلب تقلب ! به جای دعوا به این فکر کنیم که حالا برای حفظ ارزشها مون باید چی کار کنیم با دعوا وقتمونو تلف نکنیم ! هرچی رهبر میگه بگیم چشم این وظیفه ی امروز ماست !
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    شما تونستید تو این 8 سال شرافت مردم رو حفظ کنید؟ قیمت نفت هرچه قدر بالاتر رفت مردم فقیرتر شدند حتی اون زمانی که تحریم نبودیم مردم مشکلات فراوانی داشتند در ضمن خودتون رو با حضرت علی مقایسه نکنید شما کی تونستید طعم عدالت رو به مردم بچشونید.بدانید که نه گفتمان شما علوی هست و نه این که مردم ما مردم زمان علی(ع) هستند.خواهشا چاپ کن مشرق
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    باسلام خدمت اون دوستانی که بعد از مشاهده این همه واقعیت بازهم خودشونو زدن به خوابو میگن 88 تقلب شده بود.دوست عزیز احترام به قانون اگر هم وفق مراد نباشه واجبه.یه خورده از این مردمی که موافق آقای روحانی نبودند و به نتیجه تمکین کردن باشد یاد گرفت
  • محمد امین ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    انچه درین چتد روزه در خیابانها مشهود بود این بود که اگر خاتمی نامزد انتخابات بود رایش از 25 ملیون بیشتر بود...حالا به هر دلیل!
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عزیزم این بنده خدام همینو داره میگه مقاله رو قشنگ بخون
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    نظرتو نشون نمیده چون فقط واسه دو خط اول مطالب نظر میدی
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    قضیه ندا آقا سلطان دیگه نخ نما شده عزیزم چطور میشه یک آدم از خارج بیاد با این خانم یک ماه قبل از کشته شدن نامزد کنه و بعد از کشته شدن فردای آن روز به خارج می گریزد چطور میشه یک نفر در مدت 24 ساعت بلیط و ویزا بگیره این بزرگترین ابهام این قتله؟؟؟؟!!!!!
  • موسی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    چرا مردم به پایداری رای ندادن؟ دلایل ارائه شد در این مقاله 1) به مردم درس مقاومت آموخته نشده (نه متولیان فرهنگی به این مسئله پرداخته اند و نه حتی سیاستمدارانی که دغدغه ی این مسائل را دارن) 2) جامعه در تنگنای اقتصادی قرار دارد پس "رای به روحانی رای به بهبود و ثبات اقتصادی بود" بنده فکر می کنم دلیل اول ایشون با اینکه درسته ولی آدم رو به این نتیجه می رسونه که مردم مقصر نیستن. به نظر من علاوه بر اینکه نهادهای فرهنگی و سیاسی در به وجود اومدن این وضع مقصرن ولی نمی شه حداقل از تقصیر بخشی از مردم چشم پوشی کرد. اگه مبنای قضاوت فقط عملکرد نهادهای فرهنگی و سیاسی باشه پی نباید به مردم شام که با حضرت علی علیه السلام جنگیدن هم خرده گرفت.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    دل علی را کوفیان خون کردند برو نهج البلاغه بخون در هر خطبه ای از دست کوفیان و نداشتن بصیرتشون ناله میکنه
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اكثر هم لا يعقلون مشرق اگه معني اين ايه قران و مي فهميدي، يه جور ديگه مي نوشتي!
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اره ما مقاومت کنیم شما اصول گراها بخورید بیاشامید و بزین توی سر ما
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    سرتونو از برف بیارین بیرون یه کم هم به نحوه شمارش ارا نگاه کنین
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    ببخشید فلسفه زندگی چیست از نظر شما؟؟؟؟ خوردن؟ خوابیدن؟ لذت بردن؟ شکم چرانی؟ پس تو با معاویه هم نظری
  • علیرضا ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    چرا میگید احمدی نژاد منحرف شده؟ احمدی نژاد از روز اول همینطوری بود. از اول هم اصولگرا نبود. بهتره اصولگراها راه خودشون رو از افراطیون جدا کنند
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    این مقاله سراسر توهین به شعور مردم بود و بس.البته از کوشکی توقع دیگری نبود
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    این مقاله سعی کرد که تمام تقصیر رو گردن دولت فعلی بندازه و دوباره به تخریب روی اوردین اول این کاملا اشتباهه چون رهبری فرمودن نقاط قوت رو ببینین و اینقدر دولت رو تخریب نکنین دوما شعار عدالت خوبه و دولت در این زمینه خیلی زحمت کشید تا گوشه ای از اونو بتونه جاری کنه شما میگین رفاه زدگی : اولا از دولت هاشمی شروع و همچنان در بعضی از دولتمردان ادامه دارد گفتی که مردم ما در مورد مقاومت درس نیاموخته اند که این عذر بدتر از گناهه مگه مردم ما درس مقاومت رو از حماسه د8 سال دفاع مقدس نگرفتن یعنی حافظه ملت رو دارین زیر سوال میبرین و ملتن رو در اثر عدم الگو مقصر می دونین ؟؟؟؟؟ مگه اینهمه پیشرفتهای جوانان رشیدمون در زمینه های مختلف با وجود اینهمه تحریم خودش درس مقاومت نیست شهدای هسته ای عزیزی که بر سر مقاومت وپیشرفت هسته ای از دست دادیم ، مقاومت نیست مگه با وجود تحریمها و کباده ای که دشمن داره میکشه و ملت خم به ابرو نمیارن مقاومت نیست ؟ مگه این سیل خروشانی که این حماسه رو در اوج سختیها و فشارها رقم زد و به رهبر عزیز لبیک گفت مقاومت نیست؟ و هزاران هزار علت دیگر ....... پص عذر تقصیر نیارین و همه چیز رو ناعادلانه به گردن یک نفر نیندازیم
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    این مقاله سر تا پا اشکال تمام تقصیر رو گردن دولت انداخت
  • علیرضا ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    شماها فکر میکنید ما بیکار نشسته ایم که ۱۴ ساله ها را شما هدایت کنید؟ ۱۴ ساله ها هم اگر آزادی و وضع خوب اقتصادی رو ببینن، دیگه سمت شماها نمیان.
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنت
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    تمام مخالفان آقای روحانی لطفا دهانتان را ببندید و فرصتی بدهید تا کمی از گندزدگی های ایجاد شده جبران بشه ؛‌نحوه عملکرد ایشان رو ببینیدو بعد نتیجه بگیرید. با این طرز فکر در ایران که هیچ ؛ در دنیای آخرت هم جایی ندارید.
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنت
  • احسان ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عزیز دل, نه امام حسین بین ما بود نه مقاومت ما منطقی. گرسنگی , تبعیض, آقازاده بازی , تجمل گرایی و اشرافیت گرایی و هزار کوفت دیگه نتیجه ی همین جریان به اصطلاح مقاومتیه که شما ازش دم میزنی. شاید جنابعالی هم از آقازاده هایی هستی که حتی معنی بی عدالتی و فقر و عدم توانایی برای رفع اساسی ترین نیازهای بشری رو نمیدونی. نه من غافلم نه تو آگاه محض! جریان مقاومت شما جریان حسینی نبود, بخدا نبود. با افتخار به روحانی رای دادم, تا شاید اوضاع بهتر بشه
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    احسنت گل گفتی بخدا همینه
  • مهرداد ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    سیدجان اگر قرارباشه من واونایی که به اصلاحات رای دادند روفتنه گربدونی 18میلیون+15میلیون کسایی که درانتخابات رای ندادند فتنه گرمحسوب کنی مهم این که 8 سال حمایت تمام اصول گرایان ایا نتیجه ای جز فشاربر اقشارکم درامد جامعه نداشت ایا جزاینه که فقر موقعی ای که اومد ایمان ازاون درمیره انگارتوسیدجان عزیز ازاقشارمرفه جامعه هستی من تویه شهرکوچیک زندگی میکنم از7روز هته حداقل 2روز بتزین محل مانمیاد گاهی اقات مردم نون ندارن چون اردنیست توای سید عزیزخواهشابخش فقیرجامعه روکه اکثریت جامعه هستندرو فنته گر معرفی نکن بی درد
  • حاج احمد ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    خاک میخوریم اما خاک نمیدهیم
  • احسان ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    فقر زمانی به آدم فشار مرگ آوری میاره که3عامل در کنارش نقش آفرینی کنند:1- عدم وجود عدالت یا همون آقازاده بازی 2-عدم درک صحیح مسئولین از وضع معیشت مردم و 3-انتظار بالای اطرافیان و مردم از شخصی که عملا وضع جامعه قدرت رو از وی گرفته. البته سوءمدیریت شاید باعث اصلی 60 درصد وضع نامناسب مملکته ولی 40 درصد بقیه ناشی از تحریم روی کشوریه که حتی چوب بستنی های اون وارداتیه
  • محمدکاظم انبارلویی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    کسانی که به اسم دعوت به خدا به خود دعوت می کنند باید مسئولیت وضعیت اخیر اصوگرایان را بپذیرند.فقط با عبور از "خود" می توان اصولگرا بود.اگر این توفیق را پیدا نکنیم هیچ دلیلی برای رویکرد "من"به "ما" وجود ندارد. احساس تکلیف پدر ما را درآورده است.باید اول تکلیف شناس باشیم بعد ادعای عمل به تکلیف کنیم! عمل به تکلیف یک امر احساسی نیست یک امر عقلانی است.اگر عقلانیت وخرد جمعی پای یک تکلیف را امضا نکند نمی توان به آن احساس تکلیف تکیه کرد.
  • ؟؟؟ ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    عزیز با نوشته ات توهین کردی به تمام ایرانیان. من یکی که حلالت نمیکنم مدعیان دروغین تدین و انسانیت. چرا انقدر به شما برخورده پیروزی بی چون چرای دکتر روحانی؟؟؟؟؟ مشرق تا حالا چندین نظر دادم که هیچکدام را نشان ندادی. با این اوضاع دیگر دم از آزادی بیان نزنید مسولان مشرق.
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    اصلا موافق نیستم چون عدالت مورد ادعای احمدی نژاد ، فقط یک شعار واون هم از نوع حجتیه ای بود. عدالت محقق نمی شود مگر با تلاش وکوشش والبته توزیع متعادل منابع . بنابراین رایی که روحانی را به کرسی نشاند ، با جنس رای احمدی نژاد کاملا متفاوت است. رای احمدی نژاد در سال 84فقط به خاطر شعار نفت سرسفره مردم بود که پس از 8سال کاملا صحت آن مورد بوته آزمایش مردم قرار گرفت . ا
  • عباس ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    ایا این نتیجه به ضایع کردن احمدی نژاد نیود؟ شما نبودید که او را منحرف و یهودی خطاب میکردید. فکر اینوقع را نمیکردید؟ این آقای کوشکی خودش بدترین توهین ها رو به احمدی نژاد میکرد. حالا یادش امده که بد کاری کرده. اه احمدی نژاد دامن شما را خواهد گرفت. منتظر باشید
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    در ابتدا رفراندوم برگزارشد 1% راي ندادند . آقاي علم الهدي امام جمعه مشهد فرمود در اين انتخابات هر كس راي ندهد مسقيم به جهنم ميرود . با همه اين ها آنها كه راي ندادند 30% درصد شدند . به مورد فوق چه جوابي مي دهيد 1% درصدي ها هر سال بيشتر ميشوند .
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    چرت نگو مشرق نه جلیلی مالک میشه نه روحانی عمر وعاص با این مقاله فقط به ملت توهین کردی. همون ملتی که 8 سال خونها دادند تا یه وجب خاک ازدست نره .عزت این نیست که مذاکره کنی ونتیجه نگیری .عزت از نظر شما اینه که خلیج فارس بشه عربی .عزت اینه که اعراب هر روز یه بازی سر ایران در بیارن.بشین سر جات با این اراجیف
  • محمد ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    خداییش راست میگه ...
  • مسعود ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    0 0
    باآرزوی توفیق برای جنابعالی -بنظرم یه کلاس اموزشی از طرف اقای عارف هم تاثیر مثبت بگذارد
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    ایول خوب اومدی...
  • مشهدی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    شما آقای؟؟؟؟ فتوا هم میدین؟؟؟ ماشالله به این ادبیات! پس فردا همین ادبیات رو از رئیس جمهور منتخبتون هم می بینیم لابد! کما اینکه توو مناظره ها دیدیم!!!
  • حسین ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    من اصول گرا هستم ولی باید بگم اصلاح طلبی هم یک جریان فکریه که یا باید قائل به نفی آن باشیم که به نظر عقلا و شرعا و اخلاقا درست نیست و یا باید قائل به وجود و حضور آن در عرصه سیاست ایران باشیم و اگر اینطور باشه باید بپذیریم که اونا هم حق پیروز شدن دارن و گرنه خودخواه و تمامیت خواه هستیم ، میشود رقابت باشه اما تقابل نباشه ،میشود بین دو جریان سلیقه متفاوت فرهنگی باشه ولی نزاع فرهنگی نباشه، به شرطی که هر دو جریان خودخواهان بی بصیرت خودشون رو ریزش بدن و پایبند به اصول اسلامی و ملی باشند. ان شاالله
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    یعنی هزار تا لاییییییییییک...
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    یعنی الان نیمی از هم وطنانتون خانه نشینن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نیمی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مطمئنی سیاه نمایی نمی کنی؟؟؟؟
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    پیروزی بی چون و چرای دکتر روحانی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :)))))) 50% بی چون و چراست الان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جالب بود! مشرق تایید کن!
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    مرسی مهدی...
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    جمع کن باباااااااااا!
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    اگر آنها به خاطر حکومت این کار را نمی کنند، ولی پیامبر و امام علی و امام حسین ع بارها مردم را سرزنش کردند.
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    لایک...
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    "همین توهم است آنها را به آتش جهنم وارد می کند - دقیقا مثل سلفی ها سنی" چه راحت تهمت می زنی!!!!! مطمئنی خودت بابت این حرفا و این قضاوتا نباید روز قیامت جواب پس بدی؟؟؟
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    لایک به پاسخ اولی و سومی...
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    با نظرت موافقم ولی وجدانا وقتی میدونستید جلیلی رای نمیاره واسه چی بهش رای دادین؟!؟!؟!؟!
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    اینان خوش استقبال بد بدرقه
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    راي نياوردن ياد مقاومت افتادن.كي ياد مردم ميافتن الله اعلم
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    ما یار نداشتیم بزاریم جلوی غضنفرا رو بگیره(ولایتی) که گل به خودی می زد حالا میگی بریم جلو مارادونا رو بگیریم؟! مثل همیشه خواص بی بصیرت ما رو به دردسر انداختن مردم درس خوبی بهشون دادن
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    اشتباه منفی دادم ++++
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    دوست عزیز مردم از هاشمی ترسیدن به احمدی نژاد رای دادن اینقدر به مردم توهین نکن نفت نفت هم نکن
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    عجییییییییییب به دست و پا زدن افتادین هااااااااا
  • احسان ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    چرا حرف بی ربط میزنی ؟ یزید به مردم نان نداد زر داد. مشکل آدمای اون دوره آز بود , مشکل مردم این دوره نان. مردم دوره ی ما تشنه ی عدالتند و از بی عدالتی امروز منزجر. من به کسی رای دادم که با شعار عدالت آمد, با شعار فرهنگ, با شعار اصـــــــلـــــاح و البته با شعار نان, نه زر. بعلاوه , یزید و حسین کین این وسط؟ طوری صحبت میکنی انگار رییس جمهور منتخب و رای دهندگان به ایشون همه شیطانی و 100 درصد باطلند اما جریان به اصطلاح مقاومتی که حداقل مسئول قسمت زیادی از بی عدالتی بالا و مشکل نان و مسکن و تحصیل و اشتغال و ازدواج و سربازی و حقوق اقشار کم درآمد و مستمری بگیران ... هستند نعوز بالله خود حسین (ع) اند و حسینی محض و 100 درصد به حق. افراطی گری رو بذارید کنار. اینطور قضاوت ها یا قضاوت فرد افراطیه و یا قضاوت کسی که خورده و خورده و الان در شرف سقوط از موضع قدرت و بی عدالتی گری خودشه. تورا به خدا افراطی نباشید
  • رحمن ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    سلام عزیزانم با اینکه من به آقای جلیلی رای دادم ولی ترا به خدا این مقاله اساسا درست است چنان نوشته اید انگار یک اسراییلی رییس جمهور شده است نکنید این کار شما دشمن را خوشحال می کند کشور قانون دارد و سلسله مراتبش در قانون اساسی معلوم است و شرح وظایف هر ارگانی مشخص شده است بیایید زود قضاوت نکنیم و در کارهای درست رییس جمهور را یاری کنیم و ان تکره شیء و هو خیر لکم .امید به خداوند عز و جل جلاله
  • ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    یعنی این تحلیل آخرش بوداااااااااااا... مرسی...
  • ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    اگر بخواهید انقدر راحت پای امام حسین را وسط بکشید که نمیشه. از کجا شما تشخیص دادید که شرایطی مثل کربلا حکم فرماست. من عمرا به اقای جلیلی رای می دادم. نه به خاطر این که ایشون مثلا اسطوره مقاومت هستن بلکه بدین خاطر که با بی تجربگی و کلا خصوصیاتی که در ایشون سراغ دارم مطءن بودم و هستم که انتخاب ایشون به صلاح مملکت نبود. البته به روحانی هم رای ندادم ولی ناراحت نیستم از اینکه ایشون انتخاب شد. و این هیچ ربطی به یاری نکردن امام حسین علیه السلام نداره. شما می گویید به تکلیف باید عمل کرد. ما تکلیف رو در رای ندادن به جلیلی دیدیم به دلایل خودمون. پس لطفا انقدر حق به جانب نباشید. اداره کشور احتیاج به خیلی خصوصیات وتوانایی ها و تجربیات و در ضمن مقومت مدبرانه هم داره و در این زمینه ها اینطور نبود که اقای جلیلی از بقیه جلوتر باشن. والسلام. فقط خوتهش می کنم از امامها مایه نگذارید که ادم حرص می خوره
  • ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    بارک الله افسانه خوب جوابشو دادی.
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    قربون خودت بشی عاقل
  • مخالف ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    جالبه اقای کوشکی!! شما هم مثل دولتمردان ،مقصر همه ی گرونی و تورم رو اقای جلیلی دونستید. مثل اینکه یادتون رفته رهبری شهریور سال پیش روی اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و فرمودند ما باید تحریم ها را دور بزنیم اما سوء مدیریت ها و جنگ بر سر قدرت نه تنها کاری صورت نگرفت بلکه دنبال بهانه هم رفتند.شاید بخشی از گرانی ها علتش تحریم باشدکه ما سی و چهار سال است که تحریمیم، ولی سوءمدیریت ها و قانون گریزی دولتی ها را نباید فراموش کرد .شما هم به جای اینکه همه ی کاسه کوزه ها رو سر یکی بشکونید یه کم از خدا بترسید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس