به گزارش سرویس فرهنگی مشرق، فارس به نقل از اسلام آنلاین نوشت: سالوادور مرکز ایالت باهیا سومین شهر پرجمعیت برزیل پس از سائوپائولو و ریودوژانیرو است که 207 میلیون نفر جمعیت دارد و ثروتمندترین شهر در شمال شرق این کشور محسوب میشود که در اکثر روزهای سال شاهد جشنوارههای خیابانی است.
این شهر پیش از این پایتخت برزیل بوده و جزو اولین مناطقی است که
اروپاییها در قاره آمریکا در آن سکنی گزیدند و به همین دلیل از لحاظ
فرهنگی دارای تمایزات بسیاری است و آفریقاییها تاثیر زیادی در آن دارند
بهگونهای که به این شهر پایتخت آفریقاییهای برزیل گفته میشود.
* قیام 1853 بردگان مسلمان و شکست سنگینی که اصول اسلامی آنان را از بین برد
اما نیمی از ساکنان این شهر زمانی مسلمان بودهاند و حتی گفته میشود کلمه «باهیا» که بر این ایالت گذاشته شده کلمه عربی «بهاء» اخذ شده است.
این شهر هنگامی که پرتقالیها بردههای آفریقایی را به آمریکا وارد کردند با اسلام آشنا شد و شاهد بزرگترین درگیریها بین پادشاهی برزیل و بردههای مسلمان بود که برای رسیدن به آزادی و حکومت اسلامی قیام کردند؛ قیامی که به «انقلاب بردگان» مشهور شد اما شکست خورد.
مسلمانان در این قیام که در سال 1853 رخ داد و امید بسیاری داشتند تا پایانی بر بردگیشان باشد و حکومت اسلامی تشکیل دهند قربانیان بسیاری داده و اصول خود را از دست دادند و با شمشیر و تفنگ پرتقالیها روبرو شدند.
بعد از این قیام مسلمانان به فساد افتادند و برای همین «شیخ عبدالرحمن بغدادی» در سال 1876 به این شهر آمد تا به اصلاح دین مسلمانان باقیمانده در این شهر بپردازد که به گفته شیخ عبدالرحمن البغدادی حتی به نحوه ازدواج و طلاق در اسلام آشنا نبودند.
او در جایی نوشته است: شروع کردم یک به یک مسائل را به آنها آموختم مهریه، طلاق، روزه و رمضان، زنانشان حجاب نداشتند به آنها حجاب را آموختم حتی برای اموات خود به کلیسا میرفتند تا کشیشها برایشان انجیل بخوانند و برای آنها جمعیتهایی را ایجاد کردند.
وی میافزاید: فرزندان آنها نیز به سمت مسیحیت متمایل میشدند چون آن زرق و برق کلیسا را میدیدند و میدیدند که پدرشان با همه اینها مخالف است لذا به رنگ جماعت درمیآمد و من نزدیک به یکسال تمام تنها کارم یاد دادن تعالیم اسلامی و تهذیب اخلاق به آنها بود.
* تاثیر گسترده بردگان مسلمان بر فرهنگ مردم شهر سالوادور برزیل
بنابر این گزارش با مرور زمان دیگر اثری از آن آفریقاییهای مسلمان نیست اما یاد آنها و تاثیراتشان بر فرهنگ و تمدن برزیلی دیده میشود؛ به عنوان نمونه مردم برزیل در شهر سالوادور در روز جمعه لباسهای سفید میپوشند یا کلمات عربی بسیاری بر روی اماکن دیده میشود و یا مردم از آنها استفاده میکنند و حتی غذاها و ترشیجات مشهوری استفاده میکنند که به آفریقاییها مسلمان بازمیگردد.
در این بین باغی به نام «جنت الله» در ساحل اقیانوس اطلس وجود دارد که بردگان مسلمان آنجا تجمع میکردند و در آنجا کلیسایی قرار دارد که از بردگان ساخته شده تا آن را بسازند و این کلیسا مملو از نقوش و هنرهای اسلامی و عربی است.
اما مسلمانان امروز در شهر سالوادور برزیل بیشتر از کسانی هستند که اخیرا به اسلام گرویدهاند و بیشتر در «مرکز فرهنگی اسلامی» جمع میشوند.
* 500 هزار مسلمانان امروز سالوادور بدون مسجد
این مرکز را هیئت خیریه اسلامی بینالمللی در سال 1992 آن را خرید و کانون جهانی اسلامی «شیخ عبدالحمید احمد» را از نیجریه به این مرکز فرستاد.
بنابر این گزارش امروز در این شهر که زمانی نیمی از آن مسلمان بودند 500 هزار نفر مسلمان وجود دارد که بیشتر آنها جدیدا مسلمان شدهاند.
اما این روزها با نزدیک شدن به جام جهانی 2014 و با توجه به اینکه یکی از شهرهای کلیدی در این مسابقات شهر سالوادور است، دکتر حسن بن احمد النعمی در این باره مینویسد: این شهر که یادها و خاطرات بسیاری از مسلمانان در طول تاریخ دارد نیازمند مرکزی بزرگ است که دارای مسجد و مناره و موزه باشد و در کنار آن باید آنچه که موجود است ترمیم شود تا بتوان از مسلمانانی که از کشورهای دیگر به این شهر میآیند پذیرایی کرد.
وی در این مقاله با عنوان «مسجدی نیست که تو را فرابخواند»، ادامه میدهد در این شهر تاریخی با تاریخ عمیق اسلامی یک مسجد نیست که مسلمانان در آن نماز بخوانند و عبدالغنی حسن از شعرایی که چند وقت پیش از سالوادور دیدن کرده بود با مدح زیباییهای طبیعی آن نوشت: خدایا ببخش که مسجدی نیست/ و نه حتی زاویهای که در آن تورا بخوانم؛ و این ندایی است برای همه کسانی که آینده اسلام در برزیل برایشان مهم است تا کمکهای مادی و معنوی خود را برای ارتقای جایگاه اسلام در این شهر که از جهان اسلام دور است مبذول دارند.