کد خبر 223762
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵

سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی، پیروزی‌های بزرگ ارتش سوریه در برابر گروه‌های معارض مسلح را سیلی ایران به آمریکا توصیف کرد.

به گزارش مشرق ، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز شنبه خود نوشت:

*انتخابات ایران ادعاهای غرب را به چالش کشید

«انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مانند نوبت گذشته، علاقه عمیق غرب به ادعای عدم مشروعیت جمهوری اسلامی و آسیب‌پذیر بودن آن را به چالش می‌گیرد.»دو تحلیلگر ارشد آمریکایی با انتشار مطلب فوق تصریح کردند رقابت‌های داغ انتخاباتی، ادعای مهندسی شده بودن انتخابات را زیر سوال برده است.

به گزارش صدای آمریکا، فلینت و هیلاری لورت در این تحلیل مشترک نوشتند: برخی تحلیلگران همواره می‌گویند انتخابات ایران انتصابی است و نه انتخابی. اما برخلاف آنچه در یک انتخابات مهندسی شده وجود دارد، ایران رقابت واقعی انتخاباتی را سپری کرد و نامزدها به طور وسیع و منظم به رسانه‌های سراسری دسترسی داشتند و در سه مناظره سراسری با مخاطبانی پرشمار شرکت کردند و فیلم‌های تبلیغاتی آنها نیز از تلویزیون پخش شد.

نویسندگان، 4 تن از 6 نامزد حاضر در رقابت را رقیب اصلی توصیف کرده و در عین حال نوشتند: در تعهد قالیباف، جلیلی، روحانی و رضایی- که رقبای اصلی هستند- به جمهوری اسلامی هیچ تردیدی وجود ندارد. با این حال هر یک برنامه و روش متفاوت و خاصی دارند. در اینجا سوالی که پیش می‌آید این نیست که آیا جمهوری اسلامی نظر غرب را در گزینش نامزدها تامین می‌کند یا نه؟ مسلم است که جواب این سوال منفی است.

سوال این است که آیا اکثریت ایرانیان معتقدند که در انتخابات امسال نامزد مورد نظر خود را می‌یابند. از این دیدگاه، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در دور اول 70درصد از واجدان شرایط رای‌دهندگی شرکت می‌کنند که این میزان بالایی است. هر کاندیدایی که به عنوان برنده اعلام شود به خاطر برخورداری از حمایت آرا در انتخابات است نه به خاطر مهندسی شدن انتخابات.

به نظر دو نویسنده این مقاله، نام رئیس‌جمهور آینده ایران هرچه باشد، او باید با مراکز قدرت دیگری که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده تعامل داشته باشد که ولایت فقیه و مجلس شورای اسلامی از جمله آنهاست. این از گذشته و دوره آیت‌الله خمینی نیز بوده است.

تحلیل‌گران آمریکایی می‌افزایند: رهبر عالی ایران در نقش رهبری جمهوری اسلامی به رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد امکان داد بخش‌های مهمی از سیاست‌های مورد نظر و برنامه‌های مورد علاقه خود را پیاده کنند. اما در عین حال هرگاه تصمیم‌های آنان را در جهت تضعیف هویت و امنیت کشور در درازمدت یافته، مانع آنان شده است. رهبری همچنان به ایفای این نقش پس ازآن که رئیس‌جمهور جدید در مردادماه به جای احمدی‌نژاد کار خود را آغاز کند، ادامه خواهد داد.

به گزارش صدای آمریکا «نویسندگان مقاله در پایان با تاکید بر آن که آمریکاییان و غربی‌ها هرگز نتوانسته‌اند نظام جمهوری اسلامی را باور کنند این امر را یکی از علل شکست و اشتباه پیشاپیش سه دولت پی در پی آمریکا، و سه دهه ادعاهای آنان در مورد فروپاشی نزدیک و آسیب‌پذیری آن می‌دانند. نویسندگان این مقاله نتیجه می‌گیرند که اگر غربیان می‌خواهند واقعیت سیاست ایرانیان را دریابند باید از تلاش‌های مداوم خود در اهریمن‌سازی از نظام انقلابی ایران دست بردارند، زیرا تنها در پرتو چنین نگاهی است که دولت‌های غربی می‌توانند با جمهوری اسلامی، به گونه یک نظام حکومتی کامل عیار، سروکار داشته باشند.

*سیلی آبدار سوریه به گوش آمریکا

سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی، پیروزی‌های بزرگ ارتش سوریه در برابر گروه‌های معارض مسلح را سیلی ایران به آمریکا توصیف کرد. مارتین ایندیک با بیان اینکه بشار اسد روز به روز در حال قدرت گرفتن است، تصریح کرد: اگر آمریکا سلاح کافی به مخالفان ندهد، ارتش بشار اسد قادر خواهد شد شکستی راهبردی را بر گروه‌های معارض تحمیل کند. اکنون حزب‌الله نیز وارد میدان درگیری شده و در کنار سوریه و ایران می‌جنگد. این سیلی محکم به گونه آمریکاست.

وی در مصاحبه با الحیات همچنین گفته است: ایران و حزب‌الله اکنون در حال تغییر موازنه قدرت به نفع حکومت سوریه هستند و این اصلاً به نفع ما نیست.ایندیک معتقد است هرگونه پیروزی ایران و اسد، شکستی سنگین برای معارضان سوریه و جبهه مورد حمایت آمریکا است.

وی درباره مخالفت مسکو با منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه اظهار داشت:« از آنجا که روسیه با اعمال منطقه پرواز ممنوع موافق نیست ما باید واقعیت‌های موجود در سوریه را به گونه‌ای تغییر دهیم که مسکو قانع شود اگر مرحله انتقالی را تأیید نکند شورشی فراگیر در سراسر سوریه به راه خواهد افتاد. شکست القصیر تأثیر خودش را گذاشته و آنچه به روی زمین رخ خواهد داد، سرنوشت کنفرانس ژنو-2 را تعیین خواهد کرد.»

یادآور می‌شود تاکید ایندیک بر لزوم تسلیح بیشتر گروه‌های تروریست برای تغییر معادله جنگ نوعی اغراق و خودفریبی است چرا که متحدان آمریکا در تجهیز گروه‌های مسلح معارض دولت سوریه چیزی کم نگذاشته‌اند ضمن اینکه حتی اصل دخالت آمریکا در جنگ افغانستان و تقلای مشابه رژیم‌صهیونیستی در حمله به لبنان و غزه نیز چیزی جز هزیمت و دریافت سیلی‌های آبدار در پی نداشت.
   
*ستاره در حال افول آمریکا کاخ سفید با خاورمیانه وداع می‌کند

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا در افغانستان و عراق مرتکب اشتباهات بزرگی شد و اکنون هم فقط تظاهر می‌کند که برنامه‌ای برای افغانستان دارد.ولی رضا نصر حدفاصل سال‌های 2009 تا 2011 مشاور ریچارد هالبروک (فرستاده ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان) بود و کتابی انتقادی به نام «ملتی غیر ضروری» درباره عدم توجه دولت آمریکا به منافع ملی نگاشته است. او در مصاحبه با لیبراسیون درباره سیاست اوباما درباره افغانستان می‌گوید: اوباما در افغانستان مرتکب اشتباهات بزرگ تاکتیکی شده است.

بزرگ‌ترین اشتباه این بود که در ابتدا آمریکا در افغانستان استراتژی ضربتی ضدشورش را همان گونه که در عراق به کار برد برگزید؛ سپس به یکباره، استراتژی خود را تغییر داد و تصمیم گرفت نیروهای خود را از این کشور خارج کند بدون آنکه تلاش کند یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای خروج افغانستان از جنگ و بحران بیابد.

وی می‌افزاید: هیچ کسی ارتش ملی افغانستان را جدی نمی‌گیرد. نه در افغانستان و نه در کشورهای همسایه افغانستان. این موضوع صرفاً جنبه ظاهری دارد. آمریکا با این عمل می‌خواهد دیگران باور کنند که طرحی اساسی برای افغانستان دارد. واکنش مردم مناطق پشتون‌نشین در برابر آنها از پیش مشخص است و این واکنش، زمینه را برای نفوذ بیشتر طالبان در این منطقه از افغانستان فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: آمریکا با شتاب و عجله برای ترک عراق در گذشته و در آینده‌ای نزدیک از افغانستان، به هر آنچه در این مناطق سرمایه‌گذاری کرده و ساخته، پشت پا زده و می‌زند.همزمان روزنامه لبنانی النهار در تحلیلی تصریح کرد ستاره آمریکا در خاورمیانه رو به افول است و کاخ سفید با خاورمیانه وداع می‌کند. آمریکا بعد از تجربه‌های تلخ که حتی باعث پشیمانی‌اش شده، می‌خواهد از خاورمیانه فاصله بگیرد.

ورود آمریکا به مسائل منطقه شاید برای اسرائیلی‌ها این ورود سود داشت و باعث شد تا نقش و تأثیری فعال با پشتوانه آمریکا در خاورمیانه داشته باشند. اما کاخ سفید اخیراً قانع شده است که در طول این سال‌ها نقش یک دن‌کیشوت را داشته و از این همه سال دخالت در امور خاورمیانه تنها به نشانی با عنوان «آمریکای کریه» نائل آمده است.

النهار افزود: اعتراف واشنگتن و دولت آن و کاخ سفید به این که پشت سرهم متحمل شکست شده‌اند، همه این شکست‌ها نیز در خاورمیانه متمرکز بوده و روز به روز هم در حال افزایش هستند، اهمیت بسیاری برای همه کشورهای درگیر و صاحب نقش در خاورمیانه دارد. هر چه خاورمیانه بالغ‌تر می‌شود شکست‌های آمریکا نیز بیشتر می‌شوند و مجبور می‌شود که روز به روز بیشتر عقب‌نشینی کند و بیش از پیش از خاورمیانه فاصله بگیرد.

روزنامه لبنانی می‌نویسد: اعراب نیز مانند اروپایی‌ها از عقب‌نشینی آمریکا از پرونده‌های منطقه‌ای شوکه شده‌اند و در یک سر درگمی دائمی به سر می‌برند و از این فراتر، به دنبال جانشینی به جای آمریکا در خاورمیانه هستند. شاید به همین دلیل است که در این کشمکش منطقه‌ای ستاره اقبال ایران رو به صعود است.

چرا که دیگر برای آمریکایی‌ها اهمیت ندارد که ایرانی‌ها در پرونده هسته‌ای‌شان به کدام سمت و سو بروند، چه بلایی بر سر سوریه می‌آید و آیا مصر و عراق و لیبی به زودی تجزیه خواهند شد یا خیر؟ آن چه همه حتی صهیونیست‌های دل خوش به آمریکا به آن اعتراف می‌کنند این است که آمریکایی‌ها خودخواسته همه جنگ‌ها را به پا کردند و بعد خود به همه آن چه به پا کردند، پشت کردند و حالا می‌خواهند همه چیز را فراموش کنند.

*خبر بد برای آمریکا و اسرائیل

پیروزی مهم و استراتژیک ارتش سوریه بر گروه‌های تروریستی مسلح در منطقه القصیر باعث نگرانی شدید در محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یووال استینیتز وزیر امور راهبردی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در این باره گفت: بشار اسد می‌تواند با کمک ایران و گروه حزب‌الله بر جنگ سوریه غالب شود. اکنون وی با حمایت قوی ایران و حزب‌الله موفق شده است.ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز گفته است: پیروزی‌های اخیری که ارتش سوریه در نبرد با مخالفان مسلح به دست آورده، اوضاع را پیچیده کرده و دورنمای نشست ژنو 2 را آشفته کرده است.

وی در مصاحبه با بی‌بی‌سی تصریح کرد: تغییرات فعلی در جبهه جنگ و پیروزی‌های بشار اسد، راه رسیدن نشست ژنو به نتایج مطلوب را مسدود کرد و می‌تواند نتایج این نشست را تحت تاثیر قرار دهد.از سوی دیگر اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در تحلیلی به قلم نیکلاس برنز خاطرنشان کرد: جنگ سوریه وارد یک مرحله تاریک شده و به زیان شورشیان و گروه‌های مسلح تغییر کرده است. اکنون به نظر می‌رسد رژیم سوریه دوام بیاورد و این خبر بدی است. همچنین زنگ خطر برای آمریکا و اسرائیل و عربستان است که می‌توانند بازندگان بازی قدرت در خاورمیانه باشند.

برنز در بوستون‌گلوب نوشت: تغییر وضعیت هیجان‌انگیز جنگ سوریه را سه‌گانه نامبارک ایران، حزب‌الله و روسیه ممکن کرده‌اند. ایران حمایت از دولت سوریه را تشدید کرده و از آن سو روسیه موشک‌های اس 300 را برای این کشور ارسال کرده که می‌تواند ضربه به آمریکا باشد. واشنگتن درک می‌کند که پیروزی برای ایران و حزب‌الله یک شکست بلندمدت برای آمریکا و اسرائیل در نبرد قدرت و نفوذ در خاورمیانه در حال تغییر خواهد بود. تردیدهای باراک اوباما برای گرفتار شدن در یک باتلاق دیگر در خاورمیانه قابل درک است.

در همین حال یک اندیشکده دیگر آمریکایی موسوم به «ابتکار سیاست خارجی» در تحلیلی مشابه تصریح کرد: چنانچه حزب‌الله، اسد و ایران در نبرد سوریه فائق شوند، نه تنها در برابر شورشیان و نیروهای دست نشانده قدرت‌های منطقه‌ای مانند عربستان و قطر جنگیده و پیروز شده‌اند، بلکه همچنین در برابر خواسته اوباما مبنی بر کنار رفتن اسد از قدرت نیز پیروز شده‌اند. این امر منجر به ظهور یک رژیم جسورتر در ایران و یک خاورمیانه خطرناک‌تر می‌شود.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نیز معتقد است: در حالی که جنبش حزب‌الله لبنان در نبردی مشارکت دارد که به بقای حکومت بشار اسد کمک می‌کند، ایران به عنوان اصلی‌ترین حامی این گروه به پیروز بزرگ میدان تبدیل می‌شود. با وجود تمامی تلاش‌ها، نتیجه جنگ سوریه همچنان در ابهام قرار دارد. اما پس از این که نیروهای اسد توانستند القصیر را به کمک حزب‌الله به تصرف خود درآورند، حامیان و دشمنان ایران با واقعیت جدیدی مواجه شده‌اند، اینکه توازن قدرت در منطقه به نفع ایران در حال تغییر است.

این روزنامه افزود: از نگاه ایران، بقای اسد، کنترل ایران بر کریدورهایی که از تهران تا بغداد و بیروت گسترانیده شده‌اند را افزایش می‌دهد. البته ایران می‌کوشد مداخله آشکار در سوریه را به حداقل برساند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران منابع مشاوره‌ای را در اختیار دولت اسد قرار می‌دهد اما بیشتر نیروی انسانی مورد نیاز برای حمایت از اسد از طریق گروه حزب‌الله تامین می‌شود که در سال‌های 1980 با کمک سپاه پاسداران بنیانگذاری شد.

تحلیلگران می‌گویند حزب‌الله بخشی از استراتژی ایران است و پیروزی این گروه به معنی پیروزی ایران، سوریه و عراق در مقابل نیروهای تحت حمایت ایالات متحده است. این نخستین بار نیست که ایران از زمان انقلاب اسلامی از آمریکا پیشی می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • روح الله ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    انشاءالله رئیس جمهور منتخب نیز به آمریکا سیلی بزند...
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس