کد خبر 220135
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶

آمریکایی‌های معترض به مداخله دولت این کشور و سازمان سیا در امور کشورهای دیگر از جمله کوبا و حکم حبس ابد برای ۵ افسر اطلاعات کوبایی در مقابل کاخ سفید دست به برپایی تظاهرات زدند.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، ده‌ها نفر از معترضان آمریکایی ظهر روز گذشته در اعتراض به زندانی ماندن 5 افسر اطلاعات کوبا در زندان‌های آمریکا  مقابل کاخ سفید راهپیمایی کردند.

تاکنون بیش از 7 روز است که آمریکایی‌های معترض در شهر واشنگتن با برپایی سمینارهای مختلف و نمایشگاه عکس و کتاب اعتراض خود را به این اقدام سازمان سیا و دستگاه های قضایی آمریکا اعلام کرده اند.

راهپیمایان با در دست داشتن تصاویر و نامهای این 5 کوبایی فریاد «اوباما 5 نفر را آزاد کن» سر می دادند.

یکی از راهپیمایان که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به چرایی برپایی این راهپیمایی گفت: "اجازه بدهید تاریخچه این ماجرا  را تشریح  کنم؛ در سال ١٩٩٠ سازمان سیا سلسله  انفجاراتی در اماکن  توریستی کوبا نظیر هتل ها و رستوران ها انجام داد تا این کشور را ناامن جلوه دهد و از نظر بین المللی  به انفعال بکشاند. این انفجارات توسط ناراضیان  فراری کوبا که در سازمان سیا آموزش دیده و در راستای منافع این سازمان فعالیت می کردند انجام شد. به همین  منظور دولت کوبا تصمیم گرفت از طریق اعزام 5 افسر اطلاعاتی خود و نفوذ آنها میان مخالفان از اسرار انفجارات و قاچاق مواد منفجره به کوبا پرده بردارد و اقدامات احتمالی آنها در آینده را خنثی کند."

این فعال  سیاسی ادامه داد : "این 5 افسر کوبایی موفق شدند یک کشتی با  محموله  مواد منفجره که  بسوی کوبا در حرکت بود را کشف کنند و این اقدام غیر قانونی را به سازمان  اف‌بی‌آی گزارش  دادند؛ سازمان اف‌بی‌آی به این ترتیب آنها را به جرم جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی آمریکا دستگیر کرد. به نظر  می رسد ضد اطلاعات آمریکا آنها را از قبل شناسایی کرده بود و زمانی که آنها به اسرار دخالت‌های سازمان سیا در امور کشورشان پی بردند سازمان ضد اطلاعات سیا آنها را شناسایی و به جرم جاسوسی علیه آمریکا دستگیر و با بهانه «قانون شواهد سری» بدون ارائه ادله حقوقی کافی به حبس ابد محکوم کرد."

یکی دیگر از راهپیمانان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم علت اهمیت کوبا برای آمریکا را اینگونه بیان کرد که: "علی رغم اینکه کوبا کشور نفت خیزی است اما اهمیت این کشور برای آمریکا به لحاظ داشتن منابع نفتی همچون سایر کشورها نیست، بلکه یکی از مهمترین مسائل برای آمریکا این است که اگر کوبا بتواند روی پای خود بایستد به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل می شود و آمریکا مخالف این الگو شدن کوبا برای فرار از استعمار است."

در حالیکه این 5 نفر می بایست به کشور خود فرستاده می شدند تا امروز 15 سال از مدت محکومیت خود را در زندانهای ایالات متحده سپری کرده اند. فعالان سیاسی هر ساله برای آنها مراسم یادبود برگزار می کنند و برای آزادی آنها تلاش می کنند.

روابط آمریکا و کوبا از سال ١٩٥٩ به تیرگی گراییده و تا این تیرگی تا سال 1961 به اوج خود رسیده است. کوبا بیش از ٥٠  سال است که توسط دولتهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا برای از بین رفتن حاکمیت و استقلال این کشور تحت انواع تحریمهای تجاری، مالی و اقتصادی قرار گرفته است.

در سال 1961 هزاران نفر از ضدانقلابییون و فراریان کوبایی که تا دندان مسلح  بوده و توسط سازمان سیا کاملا آموزش دیده بودند از «خلیج خوکها» به این کشور حمله کردند.

از ابتدای انقلاب کوبا در سال 1961 حملات تروریستی در مدارس، فروشگاه ها، هتل ها و رستوران ها، هواپیماهای مسافربری و همچنین جنگ بیولوژیک که منجر به کشته شدن بیش از 3 هزار و 500 کوبایی شد صورت گرفته است.

با وجود این همه کارشکنی کوبا از یک کشور فقیر استعماری به یکی از معدود کشورهای توسعه  یافته جهان در حوزه پزشکی و علمی تبدیل شده است.

این راهپیمایی پس از 2 ساعت و 30 دقیقه به اتمام رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس