برخی وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم، یادآور وعده انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری دور نهم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری نهم وعده داده بود در صورت رئیس جمهور شدن به هر ایرانی بالای 18 سال 50 هزار تومان می دهد.

زمانی که کروبی آن وعده را مطرح کرد، اکثر نخبگان کشور با حالت تمسخر به وعده کروبی نگاه می‌کردند، اما با اعلام نتایج انتخابات، مشخص شد چنین وعده‌هایی، در جلب توجه مردم چندان بی‌تاثیر هم نیست.

در تبلیغات کنونی انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد بروز همان رویکرد در میان برخی نامزدها هستیم. در حالی که حل مشکلات اقتصادی مهمترین خواسته مردم از دولت آینده است، تقریبا تمامی محورهای برجسته شعارهای 8 نامزد هم مسائل اقتصادی است.

با این حال، مروری موشکافانه بر برنامه‌های تبلیغاتی برخی نامزدها خصوصا برنامه‌های تلویزیونی آنها نشان می‌دهد شعارها و وعده‌های عوام‌پسندانه بر برنامه‌های کارشناسی و راهکارهای مشخص، چربش دارد.

حتی برخی نامزدها به رغم اینکه از چند سال قبل تاکنون برنامه‌های مفصلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور تدوین کرده‌اند، در برنامه‌های تلویزیونی خود ترجیح داده‌اند به جای تمرکز بر این برنامه‌ها، وعده‌های عوام‌پسندانه را برجسته کنند تا شاید از این طریق بتوانند بر سبد آراء خود بیفزایند.

 در ادامه به برخی از این شعارها نگاهی می‌اندازیم:

***
شعارهای محسن رضایی

1. به مردم قول می‌دهم که نه تنها تحریم‌های اقتصادی را برمی‌داریم بلکه اقتصاد ایران را شکوفا میکنیم

2. تورم و گرانی در 6 ماه اول دولتم حل خواهد شد

3. یارانه نقدی را 65 هزار تومان افزایش می‌دهم

4. ایجاد 5 میلیون شغل برای بانوان و سالمندان

5. به هر زوج جوان 23 میلیون تومان می‌دهم

6. به کشاورزان یارانه سبز می‌دهم

7.سهم مردم از سهام عدالت را می بخشم


این نوع شعارها و وعده‌های محسن رضایی، در حالی از زبان وی مطرح شده که او شاید کامل‌ترین برنامه اقتصادی را در میان سایر نامزدها تدوین کرده و در اختیار دارد.

احتمالا این برداشت که عامه مردم به کلیت برنامه‌ها اعتنایی ندارند و شعارهای دهان‌پرکن را راحت‌تر درک می‌کنند، محسن رضایی را بر آن داشته که در برنامه‌های تبلیغاتی‌اش مکررا وعده‌هایی چون پرداخت یارانه سبز به کشاورزان، افزایش 65 هزار تومانی یارانه نقدی به مردم، پرداخت جهیزیه 23 میلیون تومانی به زوج‌های جوان و ... را مطرح کند.

ابهام اصلی درباره این وعده‌ها آن است که منبع تامین اعتبار لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی کجاست؟ مگر نه این است که دولت هم‌اینک با کسری بودجه روبرو است، پس چطور می‌توان مثلا یارانه نقدی را افزایش داد، آنگاه شعار کاهش تورم را هم داد؟

و اینکه آیا بخشش مابقی سهم مردم از سهام عدالت مگر از اختیارات رئیس جمهور است که وی این شعار را بارها در رسانه های مختلف تکرار کرده است .


* شعارهای حسن روحانی

1.    رشد اقتصادی را به 8 درصد می‌رسانم

2.    کاهش نرخ بیکاری

3.    توزیع یارانه کالایی در کنار یارانه نقدی

4.    آنچنان مردم را از درآمد سرشار کنیم که اصلاً به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیازی نداشته باشند

5.    کلید حل مشکلات در اختیار من است

وعده‌های حسن روحانی خصوصا «کلید»ی که وی آن را نماد دولتش معرفی کرد، چیزی جز اهداف دولت‌های قبلی نیست. تکرار این شعار که «آنچنان مردم را از درآمد سرشار کنیم که اصلاً به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیازی نداشته باشند» بدون آن که راهکار تحقق چنین وعده‌ای ارائه شود، نمی‌توان به اقناع افکار عمومی منجر شود.

حسن روحانی راهکار تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی را بهبود فضای کسب و کار معرفی کرده، اما در همین نقطه متوقف شده و دیگر توضیح نداده که اصلا بهبود فضای کسب و کار یعنی چه؟

* شعارهای علی اکبر ولایتی

1.    حل مشکلات حاد اقتصاد کشور در 100 روز

2.    آزاد کردن پول‌های محصورشده ایران در دیگر کشورها

در میان وعده‌هایی که ولایتی داده، بی‌تردید «حل مشکلات حاد اقتصاد کشور در 100 روز»، عجیب‌ترین آنها است. این وعده آنچنان دور از انتظار است که حتی رقبای وی نیز با طعنه از آن یاد کرده‌اند.

آقای ولایتی تاکنون توضیح نداده که مشکلات حاد اقتصاد کشور کدامند و با چه راهکاری می‌خواهد 100 روزه آنها را حل کند؟ اصلا رقم 100 روز از کجا آمده است؟آقای ولایتی به عنوان یک دیپلمات  با تجربه باید بداند برخی اطلاعات اقتصادی که در اختیار دارند را نباید براحتی در رسانه های عمومی مطرح کرد!

* شعارهای محمدرضا عارف

1.    سالی یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم

2.    تورم را تک‌رقمی می کنم

3.    اجرای طرح مسکن ماندگار

4.    افزایش رشد اقتصادی کشور به 8 درصد

محمدرضا عارف، ابتدا وعده ایجاد یک میلیون شغل را مطرح کرد، اما اخیرا 200 هزار تای دیگر روی وعده‌اش گذاشته و آن را به یک میلیون و 200 هزار رسانده است.

اینطور ادامه پیدا کند احتمالا تا روزهای آخر انتخابات، عارف نیز همچون احمدی‌نژاد وعده ایجاد 2 میلیون شغل در سال را خواهد داد.

عارف تاکنون درباره راهکارهای عملیاتی تحقق توامان تورم تک رقمی، رشد اقتصادی 8 درصدی و اجرای مسکن ماندگار، توضیحات دقیقی نداده است. یک سوال هم این است که چطور عارف در دولت خاتمی که معاون اول بود این طرح‌ها را اجرایی نکرد؟

* وعده‌های سعید جلیلی

1.    آزادسازی ظرفیت‌های اقتصادی کشور

2.    اصلاح ساختار اداری-اجرایی کشور

در مدتی که از تبلیغات انتخابات گذشته، سعید جلیلی کمترین وعده اقتصادی را داده است، اما او بیشتر از کلیات و گفتمان‌ سخن رانده است. با این حال، جلیلی تاکنون توضیح نداده که مقصودش از کلیاتی که مطرح کرده مثل اصلاح ساختاری اداری-اجرایی کشور چیست؟ آیا برای اصلاح طرحی دارد؟ آزادسازی ظرفیت‌های اقتصادی کشور نیز تاکنون یکی دو مثال محدود داشته است، مثل استفاده از فرصت ترانزیت کشور.



* وعده‌های محمد غرضی


1.    منفی کردن تورم

2.    نظام آموزشی را به سمت اشتغال سوق داد


چربش عوام‌پسندی بر واقعیت کارشناسی، در شعارهای غرضی بسیار پررنگ است. همین شعار منفی کردن تورم، نشان از نبود نگاه کارشناسی در بیان وعده‌های وی دارد، چرا که اساسا تورم منفی، مزیت نیست بلکه خطری برای هر اقتصادی است. اما بدیهی است غرضی با هدف جلب توجه مردمی که این روزها از گرانی‌ها گلایه دارند، شعار منفی کردن تورم را سر می‌دهد، چرا که تورم منفی در اقتصاد ایران تقریبا ناممکن است و البته غرضی حتی برای کاهش تورم نیز راهکاری ارائه نداده است.

بررسی دیگر شعارهای غرضی نیز ضروری به نظر نمی‌رسد.

* شعارهای محمدباقر قالیباف

1.    طی دو سال ثبات را به اقتصاد کشور می‌آورم

2.    تثبیت قیمت ارز و دلار

3.    هزینه های تولید را کاهش دهیم. که این منجر به کاهش قیمت می‌شود.

4.    بعد از تثبیت قیمت‌ها بلافاصله به سمت کاهش قیمت‌ها می‌رویم.

5.    مردم ما مطمئن باشند که در ۶ ماه اول باید آثار کارم مشخص باشد

6.    شهرداری اکنون بدون نفت اداره می‌شود

وعده‌هایی که قالیباف داده،‌ بسیار کلان و پراهمیت است و البته هر ایرانی آرزو دارد که چنین وعده‌هایی محقق شود، اما آیا در عمل نیز اینگونه است؟ ایرادی که وعده‌های قالیباف دارد این است که گویی برای یک شرایط اقتصادی بهینه طراحی شده‌اند و در آنها واقعیات کنونی اقتصاد ایران از جمله اثرات تحریم‌ها نادیده انگاشته شده است. ادعای مدیریت شهرداری بدون نفت هم از آن چشم بسته غیب گفتن‌ها است.

وعده‌های غلامعلی حدادعادل


1.    مهمترین وظیفه دولت آینده تثبیت نرخ ارز است

حدادعادل در طول تبلیغات، شعارها و وعده‌های اقتصادی کمی داده است، اما تک‌وعده‌هایی که داده نیز تبیین نکرده است. مثلا او در پاسخ به اینکه برای تثبیت قیمت ارز چه کارهایی باید کرد، گفته است: « اینکه برای تثبیت قیمت ارز چه کارهایی باید کرد توضیح مفصل تری دارد که آن را به جلسات دیگر واگذار می کنم.» ما هم منتظریم آن جلسات دیگر فرا برسد.

* جمع بندی

مروری بر سخنرانی های نامزدها نشان می دهد، فصل مشترک مواضع تمامی نامزدها به صورت ضمنی عبارت "ما می توانیم مشکلات را حل کنیم" است، اما در مورد چگونگی حل این مشکلات، راهبرد مشخص و شفافی به جز برخی صحبت های موردی یا شعاری ارائه نمی شود و به وعده های اقتصادی نامزدها در روزهای آینده بیشتر خواهیم پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • علی ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    چیزی که بنده تو ایده آل ذهنم میبینم: دکتر جلیلی رئیس جمهور چون یک ایداولوژی با مبنی دارند که ریشه در اسلام دارد و خط دیدشون کاملا درسته و به آنچه میگه ایمان داره دکتر قالیباف معاون اول چون معاون اول خودش یه پا رئیس جمهوره و میتونه با تفکر و دید تکنیکالی که داره خیلی نواقص رو رفع کنه دکتر حداد وزیر فرهنگ چون یک پتانسیل بسیار بالایی در ایده ها و طرح های فرهنگی قابل اجرا دارند و از طرفی خرده شیشه هم نداره مهندس غرضی و دکتر عارف عضو فعال و مشاور دولت این افراد سرمایه هایی هستند که نباید بذاریم خیلی راحت تو خونه هاشون فقط نقش بابابزرگ برا نوه هاشون داشته باشن یا فقط استاد دانشگاه باشن دریایی از تجربه دارند اون هم با تفکری متفاوت و این خودش خیلی خوبه واقعا همین افراد یه تیم خیلی قوی میشه تشکیل داد که توپ هم خرابش نمیکنه
  • مجتبی ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دکتر رضایی برای همه وعده هاش طرحی را داده که میتونه اجرا کنه بودجه اش را هم گفته از کجا تامین میکنه در ضمن عضو تشخیص مصلحت نظام و میدونه کشور چه خبره و در ضمن در 27 سالگی فرمانده سپاه شد و سپاهی که هیچی نداشت را 8 سال در مقابل عراق مدیریت کردو امام هم تائیدش کرد
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    مشرق یه خورده آپدیت تر باش.دکتر جلیلی برنامه اقتصادیشون رو هم دادن
  • درود بر حسن روحانی ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    مشرق مزخرف ترین خبر گذاری ایران. همچین دکتر روحانی رو با یه رنگ دیگه نوشته که انگار ... فقط به جلیلی رای نمیدهم. فقط به روحانی رای میدهم. به اصولگرایان به هیچ وجه رای نمیدهم.به هیچ وجه. فکر نمیکردم اصولگرایان برای قدرت دست به هر کاری بزنن.
  • ناشناس ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ببخشيد اقاي دكتر عارف در فايل برنامه هاي شان أكر مطالعه ميكر ديد رآه كار هم كذاشته أندو البته أيرون از اول كفته بوديد كه ما تا ١٢٠٠ مي تنويم ولي ١٠٠٠٠٠٠ فرصا شغلي را در نظر كرفتيم بد نيست بعد از اين همه مغرضانه بردا شت كردن و نوشتن كمي هم فكر ميكر ديم در ضمن اين وظيفه صدا و سيما بود كه در مناظره أفراد منتخب رو به جالش منطقي و با بشتو انه علمي مي كشيد تا معلوم مي شد كي به كيه من منتظر بودم كار شناسان اقتصادي با اين بزركواران سوال و برسش مي كردند تا معلوم بشه برنامه جه كسي عملياتي و مبتني بر فكره
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    فقط غرضی جنابعالی برو حداد عادل و ولایتی و جلیلی را نقد کن! البته اگر نمیترسی
  • سیدمهدی موسوی ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    مشرق جان من خودم فارغ التحصیل ارشد مدیریتم و برای دکتری حاضر میشم خداییش الان مدتهاست برنامه رضایی و قالیباف رو مستمرا" مطالعه می کنم سایر دوستان هم فقط ادعا دارند و چیزی بیرون درز نکرده مثلا" روی سایت عارف یا روحانی که یکسری کلیات هست و ... اما مشخصا برنامه های قالیباف عالیه خصوصا تثبیت نرخ ارزاش که شاه کلید است ارام سازی بازار که معرکه است و باعث بازگشت اعتماد به اقتصاد خانوار میشه جمع اوری نقدینگی سرگردان و ممانعت از پول زایی دولت تحدید ( محدود کردن ) بودجه دولت به درآمد اجرای مو به موی قوانین مصوب مجلس و ... که با جزئیات آن در سایت های دکتر هست و رونوشت دقیق آن بصورت pdf به دانشگاهها ارسال شده که من به کمک استادم تونستم بخشی را بدست بیارم و فعلا دارم بیشتر مطالعه می کنم تا اینجا که عالیه همه مشاوران هم اساتید نامی کشورن و یکسری هم اساتید دانشگاه های خارج کشور و نخبگان ایرانی برنامه دکتر رضایی هم خوبه اما به نظرم خیلی آرمان گرایانه و تخیلی هست و بیشتر هم نقش آقای دانش جعفری تویش مشهود است.
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    لینک دانلود برنامه های اقتصادی دکتر جلیلی : http://dl2.drjalily.com/wp-content/uploads/2013/05/barname-eghtesadi-dolat-111.pdf لینک دانلود برنامه های اصلاح ساختار اجرایی دکتر جلیلی : http://dl2.drjalily.com/wp-content/uploads/2013/05/barname-eslah-sakhtar-ejraei.pdf در ضمن دکتر زاهدی وفا رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق و معاون دکتر دانش جعفری و دکتر روستا آزاد رییس دانشگاه شریف جزو تیم اقتصادی دکتر جلیلی هستند و بر این برنامه ها صحّه گذاشتند مشرق ازت خواهش میکنم این کامنت نشون بده
  • محمد ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    امام علی می فرمایید: نگذارید مردم در فقر بمانند زیرا با عث میشود دین خود را از دست بدهند. پس باید یادمان باشد باید اقتصاد تقویت شود تا دین تقویت شود اما چیزی که شما در باره ی جلیلی میگی کاملا بر عکسه
  • احمد ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ولایتی گفته که یکی از راهکار هاش برای حل مشکلات اقتصادی در 100 روز عدم دریافت مالیات از کارخانه ها در مدت زمان معیین
  • مازیار(از آبادان) ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ما یادمون نرفته که کروبی هم از امام دستخط داشت آقا مجتبی...
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    بنظر من جلیلی روز اخر برگه برنده به نفع خودش بر میگردون تا اتهام نبود برنامه از وی ساقط بشه جلیلی لیاقت ریس جمهور ایران داره فقط
  • علی ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    برادر من با چیز خیلی قشنگی شروع کردی ولی بعد نقطه که نظر خودت شروع شد یکم متفاوته. عزیز من چیزی که بنده گفتم این بود که دکتر جلیلی مبنای تفکراتشون به جایی بند است به نام "اسلام" و حرفی از دینداری نزدم اسلام را اینگونه بنگر: کاملترین،جامع ترین ،شامل ترین روش برای زندگی بشر چرا؟ چون آخرین و آپدیت ترین روشیست که "خدا" برای مخلوقاتش فرستاده من هم عرضم اینه که دکتر جلیلی بهترین ایداولوژی رو انتخاب کردند و تا آنجایی که بنده شنیده ام در این ایداولوژی بسیار عمیق کار کردند،یکیش همین تز دکتراشون. مملکت اسلامی که خودش دارای یک ایداولوژی الهیه ،به طرق و کتب غربی میتونه وابسته نباشه که البته چون این حرف من یک ایده آل اسلامیه و مطمئنا دکتر جلیلی هم کاملا نمیتونه به اهدافش برسه در کنارش پیشنهاد معاون اولیه دکتر قالیباف و وزیر فرهنگی دکتر حداد هم بی دلیل نیست.
  • علی ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دکتر حداد هم یه رنگ دیگست بابا بیخیال انقد حساس نباشید ببنید کی حرف از جانش بلند میشه
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    با نظرت درباره جلیلی و حداد موافقم عارف آخه چه تجربه ای داره؟ 8 سال معاون اول یه رییس جمهور بوده عکس یه معدن ندیده
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    آره امرور خوندم من بهش نمره مطلوب رو میدم چون مثل مریخیا وعده فضایی نمیده
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    آب قند بدم خدمتتون؟
  • میثــــــاق ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    درود بر سرباز رهبری محسن رضایی عزیز. ما پشتتیم اخوی
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    مطمئنی برنامه همه رو دیدی؟
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    البته دکتر ولایتی پست بسیار مهم وزارت امور خارجه
  • رضایی منش ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    یه مطلب مهمی که برای خیلی ها سواله اینه که معنی این جمله "ظرفیت ها باید آزاد شود" از دکتر جلیلی یعنی چی و برای چی ایشون این جمله رو به کرّات تکرار میکنند ببینید ایشون خودشون میگن در بحث انرژی هسته ای و تکنولوژی و دانش ساخت آن ظرفیت این بخش با حضور جوانان نخبه و متخصص آزاد شد که ما توانستیم اورانیوم رو از 3.5 درصد برسونیم به 20% و بعد از آن میله سوخت و مجتمع سوختی بسازیم و این کار بزرگی و عظمت ملت ایران را نشان داد بنابراین در هر بخشی اگر ظرفیت ها آزاد شود قطعا" آن بخش شکوفا خواهد شد . موید این مطلب درست تاکید دکتر قالیباف در گفتگو با ایرانیان مقیم خارج از کشور در شبکه جام جم بود که گفتند " اگر ظرفیت ها آزاد شود ایران آباد میشود " به نظرم هم دکتر جلیلی خوب هستند و هم دکتر قالیباف ولی بهتر است دکتر جلیلی رییس جمهور شوند و دکتر قالیباف هم معاون اول ایشان که به شکلی همان اختیارات رییس جمهور را دارد
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دوستان دیروز آقای جلیلی در رشت یه مطلب بسیار جالبی رو در مورد کشاورزی دانش پایه و مبتنی بر تکنولوژی روز و همینطور صنایع دریایی و اقتصاد مرتبط با دریا مطرح کردند که به نظرم خیلی جالب بود ، حتما" بخونید
  • ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    خسته نشی با این ایده ات
  • ناشناس ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    يك نامزد با پرهيز از پاسخگويي، در معرض انظار عمومي خود را فردي با تحمل پايين نشان داد. آثار خستگي، كاهش انرژي و فقدان توان فیزیکی در چهره ديگري به خوبي مشهود بود و در يكي ديگر بي انگيزگي به پاسخگويي و تيك هاي عصبي را موجب شد
  • علی ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    این اصلاح ساختار کشور رو هم که ما میونیم ولی آقای جلیلی نگفت چه جوری ؟ داداش بدجور طرفدار جلیلی هستی لااقل نقد نکن
  • عمار ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    کی ؟ کجا ؟ پس چرا رو نمی کنن . آها اصلاح ساختار و از این حرفا رو می گی
  • عمار ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    جون عزیزاتون برید بخونید هر چی متوجه شدید اینجا بنویسید . آخه اونجا هم که نوشته اصلاح ساختار ... بی خیال بابا چرا برنامه ندارید گنده میاید . 11 صفحه رفتید چاپ کردید می گید اصلاح ساختار اجرائی . یاد جزوات دانشگاهی افتادم . به شعور مردم لطفا احترام بزارید . حداقل یکم وقت بزارید . این که هر 11 صفحه اش شعار بود . این 11 صفحه شما مثل 90 ثانیه صدا و سیما بود ها . امیدوارم خدا به شما کمک کند که مسیر درست را پیدا کنید
  • ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    خودتون هم می دانید جلیلی و امثال جلیلی انگشت کوچیکه دکتر رضایی هم نمی شن در ضمن عارف هم بیاد باید سند چشم انداز 20 ساله را که محسن رضایی تدوین کرده اجرا کنه تا کشور به روال عادیش برگرده
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    اقا مازیار کروبی هم دست خط داشت عاقبتش این شد پس وای به حال جلیلی که اصلا دست خط هم نداره عاقبت ایشون چی میشه؟
  • ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    قالیباف فقط برنامه هاش را از محسن رضایی رونویسی کرده وگرنه هیچی واسه گفتن نداره اگه صداسیما 2ب2 مناظره بزاره میفهمید به غیر از رضایی بقیه هیچی واسه گفتن ندارن ولی امان از حزب بازی که حق کاندیدای مستقل همیشه ضایع میشه
  • ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ببین آش چقدر شور شده که یه سایتی افراطی که از گفتن هر دروغی برای دفاع از وضعیت کشور هراس نداره حالا معارف به نابسامانی اقتصاد کشور شده ...
  • ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    کسی که در 27 سالگی (درست خوندی 27 سالگی! عینکت را جابه جا نکن!)در دهه 60 جبهه ها را مدیریت کرد توانایی اداره کشور را داره عارف و حداد وقالی باف و... باهم جمع بشن عمرا بتونن 2 هفته یک جوب اب را با دست خالی مدیریت کنند! چه برسه جبهه را! در ضمن عارف هم بیاد بالا باید سند چشم انداز 20 ساله را که توسط محسن رضایی تدوین شده را اجرا کنه که کشور به روال عادی بره ! شماها دنباله کوزه اید ولی ما دنبال کوزه سازیم (مردی نشون بده نظر من را)
  • میترا ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    شما به چه زبانی کامنت گذاشتی ؟ میشه ترجمش کنی ؟؟؟؟
  • میترا ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    الان اقتصاد غولهای دنیا { امریکا المان ژاپن .......... } همه تو حال و روزیه که هر روز تو زسانه های خودشون میبینیم . ما 1 رئیس جمهور بیشتر نمیخوایم چطوره در راستای اقتصاد بدون نفت بقیه را صادر کنیم تا درامد زایی بشه !!!!!!!!!!!!
  • حسين ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    غرضى هيچ وعده اى نداد بنده خدا آدم صاف و صادقيه من بهش راى ميدم
  • مهدی ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    حتما با آزادسازی ظرفیت‌ کشور اداره میکنه تو رو خدا به رضایی رای بدین جلیلی سابقه مدیریت نداره تا بفهمه چه خبره 4 سال گذشته
  • مهدی ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    تو روخدا به رضایی رای بدین برنامه جلیلی 30 40 صفحه کلیات بیشتر نیست
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    فقط ولايتي
  • دلسوز ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    از مشرق بعید بود تخریب ولایتی و حداد عادل.... اصلا از شما انتظار نداشتم اقای ولایتی را این طور جهت دار خراب کنید......
  • یک دوست ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    بحث اقتصادی مهم است ولی نباید بحث سیاست خارجی را از یادمان برود متاسفانه جو جامعه داره جوری پیش میره که سیاست خارجی در حاشیه قرار گرفته و این درست همان چیزی است که دشمنان ما را شاد میکند مبادا ملاک ما برای اتنخاب رعیس جمهور تنها وعده های اقتصادی باشد
  • حسین ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    عجب استدالال محکمی برادر محمد! همین نگا ه های سطحی و ابزاریه که ریشه به تیشه میرنه
  • هادی ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    سلام توی اینها بدون هیچ جانبداری باید بگم دکتر جلیلی با منطق ترین اینهاست که وعده های دروغ و عوام و فریبانه نمی ده . در ضمن در مورد چیزی که اطلاع ندارید لطفا حرف نزنید سایت دکتر جلیلی به آدرس drjalily.com هم برنامه های اقتصادی دکتر و هم بر نامه های ایشان را برای تغییرات ساختار اجرایی - اداری کشور را منتشر کرده.
  • محمد دامغانی ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دکتر ولایتی گفته توی 100 روز از التهاب اقتصاد ایران خواهد کاست چرا تحریف میکنید
  • دکتری مدیریت ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    هیچکدام برنامه عملی لازم را برای تغییر شرایط ندارند
  • ایرانی والا ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دکتر رضایی اقتصاد آمریکایی داره که بعد از چند سال با جنبش 99 درصدی و وال استریت مواجه میشه و اونوقت یا باید مثل یونان خاک فروشی کنیم یا باید مثل فرانسه به آفریقا حمله کنیم. بد نیست که ره های رفته رو هینجوری چشم بسته نریم.
  • مهدی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    آقا مجتبی ما با من من گفتن مشکل داریم صحبت ههای اخیر ایشان رو مطالعه کنید .اینکه من باکری وهمت و خرازی را تربیت کردم .مملکت داری که فیلم هالیود نیست که بدنبال منجی سازی باشیم .اسپایدر من .بتمن که نمیخواهیم
  • مهدی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    آقا مهدی و آقا عمار مگه میخواهی صفحه ای نمره بدی مگه پروژه دانشجویی که کیلویی نمره بدن.کم گوی گزیده گوی چون در
  • مهدی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ما میخواهیم این باربه یک رزمنده رای بدهیم نه فرمانده .فقط سعید جلیلی فقط سعید جلیلی
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    خوب خوبه خدا رو شکر قبول دارید که رئیس جمهور آرمانیتون خیلی ضعف داره که باید یکی پیدا بشه که این نقاط ضعف رو بپوشونه .....
  • مسعودکیا ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ازرسانه ای مثل مشرق بعیداست به بخشی ازصحبت های نامزدبپردازدبعدآنرانقدکند مثلا آقای رضایی:مشرق ازایشان خورده می گیردمنابع لازم برای طرحهای خودراازکجامی آورددرحالی که دولت کسری بودجه دارد؟سوال من ازمشرق این است مگرآقای رضایی گفت من این شیوه ی اقتصادی راادامه می دهم؟مگرایشان ازاصلاح ساختاراقتصادی حرف نزدند؟مگرایشان فدرالیسم اقتصادی رامطرح نکردند؟ازطرفی طبق صحبت ایشان آن 1میلیون نفت مازادازطریق پالایشگاه های موبایل به فرآورده تیدیل و150میلیارددلاردرآمدبرای کشورداردکه به پول مامی شود400هزارمیلیاردکه مثلاطرح هدیه 23میلیونی جهیزیه برای4میلیون زوج حدود92هزارمیلیاردتومان هزینه برمی داردکه البته به کارخانه هادادمی شود تازوجین کالاازآنهابگیرند که هم مشکل ازدواج جوانان حل می شودوهم تولیدوکالای ملی رونق می گیرد .توروبه خداباانصاف نقدکنید
  • حامد ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    کی گفته آقای جلیلی سابقه مدیریت نداشته؟ مدیریت 180 سفیر که هر کدوم حکم یک استاندار رو داره مدیریت نیست. ثانیا مدیریت آقای جلیلی در تمامی بحث های کلان کشور بوده نه فقط در حد یک شهر. ثالثا ایشون بیشتر مدیریت بحران داشته که خیلی سخت تر از مدیریت در فضای عادی جامعه است.
  • یکتا ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    فقط عارف چون 8سال کشوردست اصلاح طلبها بود ونرخ دلار ومسکن واجاره بها هم که دیگه همه میدونن قدرت خرید مردم چقدر بالا بود وقتی اصولگراها اومدن چه وضعی پیدا کرد کشور
  • مهدی محمدی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ببینید دوستان! بعضی از این کاندیداها چند دوره است که دارند شرکت می کنند و احتمالا دور یا دورهای بعد هم شرکت خواهند کرد (مثل رضایی و قالیباف) و اگر هر روز یه خط برنامه بنویسند بینید چند صفحه میشه. بعضی ها هم چندین ماه است که اعلام کاندیداتوری کردند (مثل قالیباف، ولایتی و حداد عادل) اما جلیلی فقط چند روزه که اومده ضمن اینکه هم خودش و همکارانش یه برنامه تدوین کردند و هم جبهه پایداری یه برنامه (که یه کتاب بود) بهش داده یعنی الان دو برنامه داده. ضمنا نوشتن یک کتاب که برنامه خوب محسوب نمیشه مهم عملیاتی بودن آنهاست نه شعاری بودن! نه وعده پول الکی میده نه شعار چند روز و ماه وسال میده. همچنین مهمترین دغدغه جلیلی، دین است که به اعتقاد وی ساختار کشور و تفکر حاکم بر آن انقلابی شود باقی کارها اجرایی خواهد بود. بهرحال امیدواریم خداوند متعال دلهای ما را به سمت انتخاب اصلح (هر کی باشه) هدایت کند. ان شاءالله
  • ناشناس ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    كاش همشون دركنارهم باپيروي از ولايت دولتي قوي روتشكيل بدن
  • علی اولیا ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دوست ناشناس شما واقعا فکر کردید من این نظر رو از موضع ضعف دکتر جلیلی دادم؟ این بی انصافیست تمام فکر و به قول بچه ها فانتزیای ذهن من اینه که انشاالله دولت بعدی در عین اتحاد،یه تیم فوق قوی باشن که هر کدومشون یلی در کارشون باشند این منفی نگری رو انصافا بذاریم کنار
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دكتر قاليباف نه وعده الكي داده و نه وعده اي هست كه نتونه بهش عمل كنه.ايشون گفته در عرض 2سال ثباتاقتصادي را به مملكت بر ميگردونه.همين.وقتي اين انجام شد تحولات ديگه اي رخ ميده....مطمئن باشبد ايشون وقتي اين حرفو زده همه جوانبشو سنجيده و وعده توخالي نداده.چون كارنامه ايشون نشون داده كه اهل شعار و وعده الكي نيست
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    چه طور می نویسی وعده های جلیلی بعد مینویسی شعارهای قالیباف؟؟؟
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دکتر جلیلی برنامه اصلاح ساختار اجرایی رو که بارها ازش صحبت کرده رو در سایت حیات طیبه قرار داده و شیوه اجرای این امر رو کاملا توضیح داده www.drjalily.com/wp-content/uploads/2013/05/barname-eslah-sakhtar-ejraei.pdf همچنین برنامه اقتصاد مقاومتی: www.drjalily.com/wp-content/uploads/2013/05/barname-eghtesadi-dolat-111.pdf
  • خودکار انقلابی ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    گشتی در روستای پدری دکتر جلیلی + تصاویر آقای جلیلی ما را به خانه پدرش برد خانه ای که او و برادران و خواهرانش در آن به دنیا آمده اند.... برگرفته شده از khodkareenghelabe.blog.ir
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    این مشرق و رجانیوز فراموش کردن که در دوره قبل ریاست جمهوری نیز حمایت های احساساتی از یک کاندیدا می کردند و حالا بعد از گذشت 4 سال خودشون از اون رییس جمهور دارن انتقاد می کنن لازم به ذکر است همانطور که بصیرت برای مردم خوبه برای رسانه هایی که بدون دلیل و منطق از کاندیدایی که امتحانش رو پس نداده و تنها کاری نیز که بهش سپرده شده رها نموده حمایت میکنند لازم است (لطفا کمی بصیرت)
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    گریه هات تموم شد خبرم کن!
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دوستان عزیز برنامه های ایشون رو سایت تبلیغاتی ایشون هست مطالعه بفرمایید .
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    کشور سوئد که یکی از ثروتمندترین کشورهاست،میزان مالیاتش از 32% شروع میشه الا ماشاالله اونوقت ما ....
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    کلا همه اصلاح طلبان توهم زده هستند... توهم توهم توهم
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    عقل کلها مگه برنامه داشتن به تعداد صفحاته که رضایی ...صفحه داره قالیباف کتابش ..........صفحه داره مردم رو چی فرض کردین اگه به تعداد صفحه است کتاب دهخدا قطور تره
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    اخه کدوم عقل کلی باور میکنه 100 روز مردم میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    این کلکها کهنه شده
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    عزیز جلیلی اصلا برنامه نداره و دست خالی و بصورت ناگهانی نامزد شده ولی حاج محسن 8 ساله داره ایران را گردش میکنه و از نزدیک مشکلات را دیده و بعد برنامه اش را با نظر اقتصاد دانها و کارشناس ها تدوین کرده! در ضمن سند چشم انداز را حاج محسن تدوین کرده و دولت هاشمی وخاتمی هم اجرا کردن! دود از کنده بلند میشه هادی جون!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دلیل ما هم برا رای جلیلی همینه که تو سعه اقتصادی در کنار توسعه سیاسی رو قبول دارن
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    نان که سهله تا پای جان پای ایمان عقیده و انقلابمان ایستاده ایم
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    جلیلی و رضایی خوبن هر دو
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    واسه اینکه جبهه پایداری پشتش لیاقت ریس جمهور ایران داره ! احمدی نزاد هم جبهه پایداری پشتش بود!
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    منم موافقم
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    آره داداش منم جلیلی
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    احسنت متشکریم بازم کامنت بذار
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    من که به جلیلی رای میدم
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    صد حیف ای کاشششششششششششش
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    بعد از 34 سال مقاومت هرگز سازش را نمی پذیریم و به عقب برنمی گردیم
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    بنده خداها ! جلیلی دست خالیه و حتی نتونسته تز و طرح و برنامه از خودش بده! ولی رضایی تز و و طرح و برنامه از خودش داره هرچیه برنامه داره حالا بتونه انجام بده یا نتونه ولی هرچیه دست پر اومده! همین که سند چشم انداز 20 ساله را تدوین کرده خودش گویای همه چیزه از نظر مدیریتی هم خودش را در مدیریت جبهه نشان داده و رضایت امام (ره) هم دلیل بر موفق بودنشه! فقط مشکل رضایی برای بعضی ها! اینه که هیچ حزب و باندی منفعت طلبی پشتش نیست و مستقله ! رای ما فرمانده منتخب امام (ره)
  • حقوق ملت ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    باسلام این موارد جزء وعده های دکتر جلیلی نیست بلکه از اهداف ایشان است و این یعنی تعهد به وسیله نه تعهد به نتیجه برخلاف حرف اکثر کاندیداهای محترم که تعهد به نتیجه ای می دهند که در بسیاری از موارد از اراده ی آن ها خارج است.در ضمن دکتر جلیلی جزء متواضع ترین کاندیدا ها هستند.
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ايشان کارش را پيگيري مي کند . ضمن آنکه معناي بصيرت قصاص قبل از جنايت نيست . اين طور که شما مي گويي اصلا به هيچ کس نبايد راي داد چون طبق بصيرت شما هر لحظه ممکن است رفتار طرف عوض شود و قابل انتقاد باشد . علت اينکه رياست جمهوري مادام العمر نشده و محدود شده هم همين است که اگر رفتار و شعار شخص با هم نخواند بتوان به شخص بهتري راي داد
  • امیرعلی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    زوری زوری دارید جلیلی رو رییس جمهور میکنید نهههههههههههههههه!
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ایرانی والا باز محسن رضایی اقتصاد داره چه ایرانی چه امریکایی ولی جلیلی همینش را هم نداره
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    وقتی یک نامزد ریاست جمهوری از همان ابتدا پرخاشگری خود را آغاز می کند و آنرا نمی پذیرد، خود نشان دهنده میزان تحمل وی در قبال کاری است که دیگر کارشناسان ساعت ها برای آن فکر و برنامه ریزی کرده اند، می باشد این پسندیده نیست، فردی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است یک شان ویژه و جدای از مردم برای خود قائل باشد، این کاملا احساس می شد . شما هم یکی از همین مردم هستید که عده ای کارشناس از رسانه ملی و نخبگان کشور برنامه ای برای معرفی شما به مردم طراحی کرده اند، اینکه برخی نامزدها خیلی مغرورانه و زود آن را توهین به خود بدانند و از بالا به آن نگاه کنند حاکی از یک باور تافته جدا بافته ای است که از خود دارند.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دوست داشتم به عارف یاروحانی رای بدم اما با توجه به مناظره و برنامه های رضایی فقط رای من رضایی خواهد بود هیچ کدام از کاندید ها این جرات را نداره که بگه 8 کارشناس اقتصاد بیارید تا به چالش بکشیم همدیگررو این نشان از توانایی محسن رضایی داره
  • ناشناس ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    با سلام خدمت دوستان برنامه های اقتصادی آقای جلیلی در سایت زیر میباشد www.masir1357.ir
  • عمو ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    رضایی هیچ برنامه مشخصی نداره برنامه اقتصادی جلیلی رو ببینید و کسانی که این برنامه رو تدوین کردن تا متوجه بشید برنامه کپی کردن یه مشت آرمان و اهداف چشم انداز و برنامه پنجم نیست
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    جلیلی این کشور با استقامت و ایستادگی در برابر آنان می‌ایستد و لحظه‌ای از ارزش‌های اسلامی‌اش کوتاه نمی‌آید.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    اوه اوه اوه نه بابا
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    رئیس جان پالایشگاه های موبایل ایشان چقدر ظرفیت دارند میدانی؟ میدانی برای اجرای هر طرح پالایشی هر چند کوچک چقدر زمان و بودجه لازم است؟ میدانی پالایشگاه های خیلی کوچک توان تولید بسیاری از فرآورده ها را به صورت مستقیم ندارند و محصولات آنها باید دوباهر در واحدهای بزرگ پالایش شود؟ میدانی همین دولت چقدر سرمایه و زمان گذاشت تا ظرفیت پالایشی کشور اندکی رشد کند؟ میدانی به دلیل تحریم تامین قطعات پیچیده پالایشگاه ها و نصب آنها با مشکل و تاخیر مواجه است؟ همین که ایشان لفظ پالایشگاه موبایل را پراند مشکل تحریم حل می‌شود؟
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    آره نرخ دلار ور مصنوعی پایین نگه داشتند و وقتی حبابش ترکید پدر مردم درآمد. اصلاح طلب ها محافظه کارند همانطور که در ۸ سال به قول شما نرخ ها پایین بود جرات اجرای موثر هدفمندی رو نداشتند و همه مشکلات را به ارث برای بعدی ها گذاشتند
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    نه حمایت از یک کاندیدا جرم است نه انتقاد از او. اتفاقا نشانه بلوغ همین است که نقاط قوت و ضعف را با هم ببینی. بصیرت یعنی اینکه ببینی این حضرات کاندیدا و اطرافیانشون کی هستند و چه کاره اند. مثلا تحقیقی درباره محمد سوری نماینده اقتصادی ولایتی و یاوری نماینده اقتصادی قالیباف بکنید ببینید چه در و گوهر هایی هستند
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    آفرین این عبارت عاقلانه است: تعهد به وسیله نه تعهد به نتیجه اگرچه هنوز هم کامل نیست
  • محمد313 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    روحانی و کلیدش.............!
  • محمد313 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    منم همیطور کاکو
  • محمد ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    نــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ما وعده دادن ها را با رییس جمهور های قبلی امتحان کردیم اون از احمدی نژاد که دم از مبارزه با فساد و ...و آن از خاتمی که همش شعار آزادی میداد که اصلا خودشم نمیدونست چه آزادی اینم از الان بعضی ها 6 ماهه و بعضی ها هم 2 ساله میخواهند اقتصاد را سر و سامان دهند ما وعده ووعید نمیخواهیم ما مرد عمل میخواهیم با منم منم این کشور درست نمیشود خواهشا بگویید چگونه میخواهید 6 ماهه یا 2 ساله این اقتصاد را درست کنید
  • سمیرا ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    این خبرگزاری بی طرف نیست!
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    خب مشرقه دیگه!!! قالیباف جدا مظلومه
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    فقط این سایت اینجوریه!!
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    خب چرا رزمنده.فرمانده نه!!! ریاست جمهوری به نظرت رزمنده میخواد یا فرمانده؟؟؟؟ بیشتر فکر کن که 8 سال دیگه با تورم سه رقمی رو به رو نباشیم
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    حتما به یک روانپزشک مراجعه کن تا اوضاعت بدتر نشده.
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ما هم جلیلی.جلیلییییییییییییییییی را عشق است.
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    احسنت رای ما هم جلیلی میباشد.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    مردم خودشان شیفته ی این مرد بزرگ شده اند.نه مثل اصلاح طلبها که با تهمت و دروغگویی و زور میخواهند رای جمع کنند.
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    رای ما دکتر جلیلی
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    همه رو گفتی بجز ریس جمهور آینده "محسن رضایی" رو !!!!
  • نظرعلي ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    نويسنده فوق: دکتر جلیلی رئیس جمهور چون یک ایداولوژی با مبنی دارند که ریشه در اسلام دارد و خط دیدشون کاملا درسته و به آنچه میگه ایمان داره مكر بقيه كانديداها ايدئولزيشان ريشه در مسيحيت دارد؟ مكر بقيه كانديداها و به آنچه میگند ایمان ندارند؟ كمي مطالعه كنيد و سنجيده حرف بزنيد تا طرفداريتان براى كانديداتان آبرو باشد
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    کشور برنامه 20 ساله داره. باید دید به این برنامه با چه کیفیتی میخواد عمل بشه تا به چشم انداز برسیم. بقیه یرنامه ها وشعارها همه بلوف سیاسیه برا جمع کردن رای . اگه ریز بشی تو برنامه ها میبینی که همه رونویسی و کپی پیست
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    استاد میر باقری :ما اکنون بین دو راهی به رسمیت شناختن ادبیات جهانی و مسیر تغییر موازنه هستیم و اگر کسی چانه زنی درون موازنه جهانی مثل ترکیه و مالزی و حتی مثل ژاپن و چین به رسمیت بشناسیم، دو خطا شکل گرفته است. اول این که عزت اسلامی را فدای رفاه زود گذر کرده است ملت ایران حاضر به این معامله نیستند و دوم اینکه بی تردید به حل مشکلات مادی هم نخواهیم رسید.
  • سامان ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    سلام .بچه ها این سایت بی طرف نیست,شرط دارم خیلی از کامنت ها رو خودش میذاره,اکثر سایتها کامنت هاشون,یا به نفع رضایی یا قالیباف.. مردم عقل سالم دارند,مسوول محترم سایت
  • نیوز دات آی آی ای آر ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    اولا این خبرگزاری نیست و سایت تحلیلی خبری میباشد! ثانیا شما خیلی باهوشی! آفرین! از کجا فهمیدی؟ فقط خواهشا ترشی مرشی نخور یه چند وقت شاید یه چیزی بشی! :)))))))))))))))))))))))))))))
  • ناشناس ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    آقایون کاندیدا مملکت داری خاله بازیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    انصافا,طرح های قالیباف بیشتر با با عقل جور در میاد تا وعده ووعیدای دیگر نامزدها,با اینکه قدرت اجرایش ومدیرتش بیشتر وقویتره اما وعده بزرگ وغیر قابل اجرا ودهن پر کن نمیده,متاسفانه به علت نا آگاهی اکثر مردم از علم اقتصاد کلانوشرایط اجتماعی وظرفیت های کشور,مردم بازم فریفنه این شعارهای توخالی میشن!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    انصافا,طرح های قالیباف بیشتر با با عقل جور در میاد تا وعده ووعیدای دیگر نامزدها,با اینکه قدرت اجرایش ومدیرتش بیشتر وقویتره اما وعده بزرگ وغیر قابل اجرا ودهن پر کن نمیده,متاسفانه به علت نا آگاهی اکثر مردم از علم اقتصاد کلانوشرایط اجتماعی وظرفیت های کشور,مردم بازم فریفنه این شعارهای توخالی میشن!
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    ببین این حرفت کاملا یه روش تاکتیکی کهنه اس تو هر سایتی بری اتفاقا رضایی بالاتره قالیباف ته لیسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس