به گزارش مشرق به نقل از فارس، پیمان کارگر در یک نشست خبری اظهار داشت: شرکت رنو خاورمیانه با حضور 13 کشور شامل ایران، عراق، عربستان، کویت، بحرین، عمان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، لبنان، سوریه، یمن و افغانستان تأسیس شده است.
وی ادامه داد: طبق برنامهریزی انجام شده، ایران به عنوان پایگاه صنعتی رنو در خاورمیانه محسوب میشود و تولیدات رنو در ایران مطابق با استانداردهای بینالمللی به بازارهای خاورمیانه صادر خواهد شد.
کارگر تصریح کرد: تیم بازاریابی و فروش شرکت رنوی خاورمیانه در دُبی مستقر میشود و یک تیم پشتیبانی نیز در پاریس وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: در این راستا سرمایهگذاری شرکت رنو در ایران افزایش خواهد یافت که این مسئله در حال بررسی است.
وی تصریح کرد: باید جنبههای تولید محصولات رنو در قالب شرکت رنو خاورمیانه مورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا در حد امکان از توانمندی ایران خودرو و سایپا استفاده کنیم و در صورت لزوم برای تولید مدلهای جدید نیز کارخانه جدید را احداث کنیم.
* کاهش 60 درصدی تولید محصولات رنو
وی در مورد مشکل انتقال پول به ایران نیز گفت: در حال حاضر این مشکل وجود دارد ولی در حال پیدا کردن راههای جایگزین در این زمینه هستیم.
کارگر با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از کار را از طریق ترکیه انجام میدهیم، گفت: به دلیل مشکل جابجایی پول، افت تحویل قطعات رنو به ایران را به میزان 60 درصد شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه شرکت رنو تاکنون 180 میلیون یورو در ایران سرمایهگذاری کرده است، در مورد بحثهای مطرح شده مبنی بر توقف تولید تندر 90 و مگان نیز گفت: تولید این خودروها متوقف نخواهد شد، هر چند سرعت تولید کاهش یافته ولی با بهبود شرایط، این سرعت نیز افزایشی خواهد بود.
مدیر عامل شرکت رنوپارس با بیان اینکه پیشنهاد تشکیل شرکت رنو خاورمیانه را دو سال پیش به مدیرعامل شرکت رنو ارائه کردیم، تصریح کرد: در حال حاضر انتقال پول از طریق کره، چین و هندوستان به ایران باز است و در صورت لزوم برای انتقال از مسیرهای دیگر نیز رایزنی خواهیم کرد.
وی در مورد قیمتگذاری تندر 90 نیز گفت: بحثهای مطرح شده از سوی خودروسازان ایرانی در مورد تندر 90 منطقی است، هر چند برنامههایی برای کاهش قیمت تولید در درازمدت داریم.
* قیمت تمام شده تولید باید کاهش یابد
وی در این مورد توضیح داد: برای صادرات محصولات رنو از ایران ناچاریم قیمت تمام شده تولید را کاهش دهیم وگرنه صادرات خودرو از ایران در حالی که گرانتر از تولید کشوری مانند رومانی تمام شود، صرفه نخواهد داشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت رنو در لبنان سهم 6.5 درصدی و در امارات سهم یک درصدی را داراست که این میزان باید تقویت شود.
به گفته کارگر در حال حاضر سالانه 20 هزار دستگاه از محصولات شرکت رنو به 12 کشور عضو شرکت رنو خاورمیانه صادر میشود که رقم پایینی است و باید افزایش یابد تا به هدف 3 میلیون دستگاه برسد.
وی تأکید کرد: باید در خطوط تولید محصولات رنو در ایران خودرو و سایپا اقداماتی برای کاهش هزینه تولید صورت گیرد و علاوه بر این با کاهش هزینه پک قطعات تندر و مگان از طریق افزایش داخلیسازی آن میتوانیم هزینه تولید این خودروها را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه از طریق بهینهسازی خطوط تولید میتوان هزینه تولید را تا 20 درصد کاهش داد، گفت: بخش عمده کاهش هزینهها طی 9 ماه تا یک سال آینده جواب میدهد.
* تولید خودرو در ایران 20 درصد گرانتر از کشورهای دیگر است
مدیرعامل رنوپارس با بیان اینکه در حال حاضر کاهش هزینهها جوابگوی افزایش هزینه تولید نیست، گفت: تولید خودرو در ایران 20 درصد گرانتر از کشورهای دیگر مانند ترکیه و رومانی تمام میشود.
وی در مورد ایجاد کارخانه جدید توسط شرکت رنو در 12 کشور عضو شرکت رنو خاورمیانه نیز گفت: اولویت کاری ما تولید خودرو در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا در ایران و یا کشورهای دیگر است و در این راستا اگر قرار باشد محصولات رنو در خط تولید عراق تولید شود، قطعات و مواد اولیه آن را در ایران تولید خواهیم کرد.
وی در ادامه با ابراز نارضایتی از عملکرد شرکت نگین خودرو، گفت: این شرکت نتوانسته رضایت کامل ما را جلب کند و در حد مورد انتظار ما جوابگو نبوده است.
وی افزود: شرکت نگین خودرو در زمینه بازاریابی محصولات، ارائه خودرو به مشتریان و سرویسدهی عملکرد قابل قبولی نداشته است.
کارگر در مورد برنامه شرکت رنوپارس در ایران نیز گفت: فاز اول این برنامه برای سالهای 2010 تا 2013 برنامهریزی شده که شامل افزایش تولید و راهاندازی مدلهای جدید تولید در ایران است.
وی افزود: فاز دوم این برنامه نیز برای سالهای 2013 تا 2016 پیش بینی شده که توسعه سرمایهگذاری و تثبیت ایران به عنوان پایگاهی صنعتی رنو در خاورمیانه را شامل میشود.