به گزاش مشرق، احمد نعمتبخش در گفتوگو با فارس اظهار داشت: طبق مصوبه 16 اسفند 90 خودروسازان موظفند از ابتدای سال 92 تولیدات خود را با استاندارد یورو 4 عرضه کنند و علاوه بر این، در مصوبه دولت بر لزوم توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 از ابتدای سال 91 تأکید شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته مسئولان شرکت نفت اعلام کردند که از ابتدای سال 92 در 8 کلانشهر توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 انجام خواهد شد و در عین حال، در فروردین ماه امسال نیز اعلام کردند که از یک ماه دیگر این کار انجام خواهد شد که این اقدام اجرایی نشد.
وی با بیان اینکه استفاده از سوخت یورو 2 در خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 باعث آسیب دیدن کاتالیست کانوکتور خودروها میشود، گفت: هنوز در کشور دستگاههایی برای سنجش کاتالیست خودروها وجود ندارد و مراکز معاینه فنی به این دستگاه مجهز نشدهاند.
* برخی میخواهند به اجرای استاندارد یورو4 در زمان مدیریتشان افتخار کنند
نعمتبخش با اشاره به اینکه برخی افراد تنها به دنبال این هستند که به تولید خودرو با استاندارد یورو 4 در زمان مدیریت خود افتخار کنند، افزود: تولید خودرو با این استاندارد باعث تحمیل هزینه 700 هزار تومانی به خریداران میشود و این در حالی است که پس از گذشت مدت کوتاهی، خودرو در اثر استفاده از سوخت با استاندارد یورو 2 آسیب میبیند.
وی با بیان اینکه در این مورد به سازمان بازرسی کل کشور نامه زدهایم، افزود: در حال مکاتبه با دیوان عدالت اداری هستیم تا از سازمان محیط زیست شکایت کنیم.
وی تأکید کرد: مهلتدهی برای تولید خودروها با استاندارد یورو 4 در واقع بنابر پیشنهاد وزارت صنعت صورت نگرفته بلکه در اثر لابی برخی مسئولان این مسئله در دولت مصوب شد.
* تولید خودروهای پرتیراژ با استاندارد یورو4 فعلا اجرایی نمیشود
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه تا زمانی که توزیع سوخت استاندارد به صورت سراسری صورت نگیرد، نمیتوانیم خودروهای پرتیراژ را با استاندارد یورو 4 تولید و عرضه کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر تولید تندر 90، مگان، پژو 206، امویام و مزدا 3 با استاندارد یورو 4 صورت میگیرد ولی در واقع به دلیل عدم توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 در حق خریداران و مصرف کنندگان خودروهای وارداتی اجحاف میشود.
وی ادامه داد: در مورد گازوئیل نیز طبق مصوبه دولت در 16 اسفند سال 90، وزارت نفت مکلف به عرضه ماده ادبلو در کنار گازوئیل با استاندارد یورو 4 بود که این مسئله نیز عملیاتی نشده است.
وی افزود: در حال حاضر بنزین با استاندارد یورو 4 تولید میشود ولی به دلیل نبود خط لوله جداگانه، در هنگام انتقال با بنزین یورو 2 مخلوط میشود.
* 10 تا 15 درصد نیاز خودروسازان از طریق ارز مبادلهای تأمین شد
نعمت بخش در مورد بحثهای مطرح شده از سوی پژویان رئیس شورای رقابت برای دریافت استعلام از بانک مرکزی در خصوص ارز مبادلهای اختصاص یافته به خودروسازان نیز گفت: شرکتهای خودروساز مرتباً اطلاعات خود را به شورای رقابت ارائه میکنند و در این مورد نیز باید گفت که حدود 10 تا 15 درصد نیاز خودروسازان به ارز از طریق ارز مبادلهای تأمین شده است.