اعطای جایزه نخل طلای کن به فیلمی با مضمون همجنس‌گرایانه در حالی صورت گرفته که هم‌اکنون موج اعتراضات به تصویب قانون ازدواج همجنسگرایان در فرانسه به اوج خود رسیده است.

به گزارش مجله سینمایی مشرق، در حالی‌که طی روز‌های اخیر بیش از 150 هزار نفر از مردم فرانسه به تصویب قانون ازدواج همجنس‌گرایان دست به تظاهرات گسترده زده‌اند، شب گذشته شصت و ششمین جشنواره فیلم کن با اعطاء نخل طلای این دوره از رقابت‌ها به فیلمی همجنس‌گرایانه، به کار خود پایان داد.

فیلم «آبی گرمترین رنگ‌ است» به کارگردانی «عبداللطیف کشیش» داستان آشنایی دو دختر 17 ساله در دبیرستان است که این آشنایی در ادامه به روابط غیراخلاقی کشیده می‌شود، «کشیش» در این فیلم سه ساعته به جزئیات روابط این دو می‌پردازد.


اگر چه اعطاء نخل طلا به این فیلم چندان قابل پیش‌بینی نبود ولی فیلمی که به عنوان شانس برتر بخش مسابقه امسال نیز تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد،  نه چندان متفاوت از فیلم «آبی»، یک کمدی جنسی با نام «ونوس با لباس خز» ساخته «رومن پولانسکی» بود، فیلمی در رابطه با یک هنرپیشه زن که برای بازی در فیلم مورد علاقه‌اش و قانع کردن کارگردان فیلم، دست به هر کاری می‌زند.

هرچند تا قبل از نمایش «ونوس با لباس خز» فیلم «گذشته» ساخته «اصغر فرهادی» به عنوان شانس نخل طلا مطرح بود.

‌البته جشنواره کن پیش از این نیز چنین موقعیتی را تجربه کرده است؛ سال 1968 و وقوع جنبش دانشجویی کارگری در فرانسه.

با این تفاوت که در این سال عده‌ای از فیلمسازان مطرح سینما چون «فرانسیس تروفو»، «رومن پولانسکی»، «کلود للوش» و «ژان لوک گدار» که قرار بود با حضورشان در جشنواره کن، خوراک رسانه‌های علاقمند به کن را فراهم کنند، با آویزان شدن از پرده نمایش فیلم و بر هم زدن مراسم افتتاحیه فیلم «کارلوس سائورا»ی اسپانیایی، نه تنها با این اعتراضات مردمی همراه شدند بلکه بیستمین دوره از رقابت‌ها کن را به تعطیلی کشاندند و یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات تاریخچه 74 ساله کن را رقم زدند.

جمعی از فیلمسازان مطرح سینما سال 1968 جشنواره کن


امسال نیز بیش از 150 هزار نفر طی یک هفته گذشته به تصویب قانون ازدواج همجنس‌گرایان و داشتن حق سرپرستی فرزند آنها، در فرانسه دست به اعتصاب زدند ولی شاید هیچگاه تصور نمی‌کردند که کمی آنطرف‌تر در جشنواره فیلم کن، بی‌توجه به احساسات و نگرانی‌هایشان جایزه نخل طلا، یکی از معتبرترین جوایز سینمایی جهان، به فیلمی همجنس‌گرایانه اعطاء شود، آنجا که «آبی» نه در چهارچوب عشق و خانواده که در سایه ابتذال و بی‌اخلاقی «گرم‌ترین رنگ است».

برای مشاهده نتایج کامل جشنواره کن اینجا کلیک کنید

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس