خیلی از فیلم هایی که به عنوان فیلم های خوب مطرح می شوند فیلم های خوبی نیستند. همان طور که آقای رحیم پور ازغدی گفته بودند، ما 8 سال جنگیدیم اما 8 فیلم خوب نتوانستیم تولید کنیم.

سرویس فرهنگی مشرق - امام خمینی (ره) فرهنگ را سر لوحه جمهوری اسلامی ایران می دانستند و معتقد بودند:  انقلاب فرهنگي تمام منزلت واهميت خود را وامدار «فرهنگ» است كه اساس و بنيان و محور و مدار مي باشد و بدون وجود آن هيچ نابساماني سامان نمي يابد و هيچ بنياني مستحكم نمي گردد و هيچ راهي به مقصد منتهي نمي شود. جايگاه رفيع فرهنگ است كه «سياست» و «اقتصاد» را نيز به چنگ خود مي گيرد و در آنها نفوذ مي كند و تاثير مي نهد و در نقش ستون هاي متقن و استوار خيمه هايشان را برپا و برجا مي دارد.

 بر آن شدیم تا با بهره گیری از فرمایشات رهبر کبیر انقلاب، نگاهی داشته باشیم به نظر شخصیت هایی که در راس امور  فرهنگی فعال هستند و مشکلات و معظلات به وجود آمده در این حوزه را از طریق آنها مطرح کنیم. در این میان حواسمان بیشتر به عامه مردم بود و سوالاتی که آنها در ذهنشان وجود دارد را مد نظر قرار دادیم.

در ادامه متن گفتگوی ما با برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم حضور مخاطبان ارجمند خواهد شد:



مشرق: مهمترین دغدغه فرهنگی و هنری رئیس جمهور بعدی چه چیزی باید باشد؟

سید علی طاهری: انقلاب ما فرهنگی بود. دولتی هم که تراز این انقلاب به روی کار می آید باید اولویتش مسائل فرهنگی باشد. قرار است نظام نامه ای توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برود که بر اساس آن دولت موظف است تمام دستگاه های خود را بر اساس مباحث فرهنگی تنظیم کند. مثلا وزارت راه و شهر سازی اگر در حال ساخت یک بزرگراه در جاده های بین شهری است، حتما باید به فکر نمازخانه هم باشد. این یعنی پیوست فرهنگی. یا مثلا اگر مسکن مهر ساخته می شود، به فکر مراکز فرهنگی مثل فرهنگسراها در آن باشند. 
البته این به شرط آن است که نگاه رئیس جمهور و وزرا به فرهنگ حاشیه ای نباشد و آن را جدی بگیرند. در غیر این صورت هر قدر هم که قانون تصویب شود اثری نخواهد داشت.


احمد سالک کاشانی: نقشه راه انقلاب اسلامی در چارچوب مسائل ایمانی، دینی، اخلاق و عدالت ترسیم شده است. مهمترین دغدغه رئیس جمهور هم باید  احیا دین و حاکم کردن آن در جامعه باشد.

سید مرتضی حسینی: مردم پیرو اندیشه حاکمان خود هستند. این در مورد مسائل فرهنگی هم صادق است. رئیس جمهور اگر فرهنگی نباشد و اندیشه فرهنگی نداشته باشد دغدغه های اجتماعی را متوجه نمی شود. نکته مهمی که حضرت امام و مقام معظم رهبری همیشه بر آن تاکید کردند، موضوع هجمه های فرهنگی دشمن است. یعنی باید روی قسمت هایی که دشمن کار می کند، بیشتر حساس باشیم. 

اظهار نظرهای رئیس جمهور در مورد حجاب باعث شده است بی بند وباری ها و بد حجابی ها در جامعه بیشتر شود و مشکل اجتماعی پیدا می کنیم و حاضلش خون جگر خوردن بچه حزب اللهی ها است.


لاله افتخاری: هر جا که ما به فرهنگ دینی روی آوردیم بیمه شدیم. هشت سال دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی نمونه های بارز این امر هستند. ترویج فرهنگ دینی همان چیزی است که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشتند.سینمای دینی و رمان های آموزنده می تواند بهترین راه برای انتقال این مفاهیم باشد. مهمترین کاری که یک رئیس جمهور می تواند در حوزه فرهنگ انجام بدهد شناسایی استعداد های جوان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری است. باید به اینها پر و بال بدهند و راه را برای پیشرفتشان باز کنند.

محمد باقری: اتفاقا من همین سوال را از آقای قالیباف پرسیدم ولی پاسخی نداد. من فکر می کنم دولت بعدی باید بحث های فرهنگی را از یک مرکز واحد فرماندهی کند. یعنی نهادهای مختلف، وزارت خانه ها و هر جای دیگری که کارهای فرهنگی انجام می دهند را باید مدیریت کند، تقویت کند و همه این دستگاه ها باید پاسخ گوی آن باشند.
در بحث حجاب و عفاف باید تلاش شد تا جایگاه واقعی خود را پید کند. متاسفانه در حال حاضر فرهنگ سازی در ایران خیلی سخت است و با این که من فرهنگ و هنر را الویت اولم میدانستم اما مدتی است که از کمیسیون فرهنگی خارج شده ام و به کمیسیون اقتصادی رفتم. واقعا نتوانستم در حوزه فرهنگ کار خاصی انجام بدهم.

نصر الله پژمان فر: در حال حاضر مباحث تهاجم فرهنگی بسیار مورد اهمیت است و باید دنبال راه حل برون رفت از این مشکلات را پیدا کنیم. نگاه دولت در آینده باید به سمت موسسات و سازمان هایی معطوف شود که در زمینه های انقلابی و مبارزه با تهاجم فرهنگی فعال هستند. دولت باید روابط خود را با حوزه های علمیه گسترش دهد.



مشرق: فرهنگ و هنر اولویت چندم شماست؟

سید علی طاهری: فرهنگ به معنای عام، الویت اول من است. یعنی زیر بنای هر چیزی را سعی می کنم فرهنگی ببینم. مثلا من به اشتغال به صورت فرهنگی نگاه می کنم و معتقدم باید برای از بین بردن نگاه غلط به کار و این که همه دوست دارند شغل اداری داشته باشند، فرهنگ سازی شود.

سید مرتضی حسینی:  فرهنگ و هنر جایگاه ویژه ای دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. دشمن هم از آن علیه ما می تواند استفاده کند. ما باید پیش دستی کنیم. باید آثار فرهنگی تولید کنیم. مثلا سریال امام علی(ع) آموزه های فرهنگی متعددی داشت و می توان از آن درس گرفت یا مثلا فیلم سینمایی قلاده های طلا، بسیار اثر گزار بود.


مشرق: سینمای ایده آل از منظر شما چه ویژگی هایی دارد؟


سید علی طاهری: سینمای ایده آل باید ارزش های انقلابی را به زبان روز هنری ترویج و تبلیغ کند. ما تحریم اقتصادی هستیم و در کنار آن به همان شدت بحث تهاجم فرهنگی را داریم. به تعبیر حضرت آقا شاهد ناتوی فرهنگی هستیم. طبیعتا پرداختن به سبک زندگی ایرانی و اسلامی در فیلم ها می تواند موثر باشد.

احمد سالک کاشانی: در حوزه سینما باید این نکته را مورد توجه قرار داد که آموزش از طریق گوش 15 درصد است و از طریق تصیور 75 درصد است. بنابراین الگو سازی توسط سینما و تلویزیون بسیار موثر خواهد بود. سینمایی موفق تر است که مولد مسائل انسانی و الهی باشد.

نصرالله پژمان فر: سینمای ایده آل را از دو جنبه می توان مورد بررسی قرار داد. یکی قالب و ساختار آن است و دیگری، بحص محتوایی است. ما در مباحث ساختاری پیشرفت های خوبی داشتیم اما در ارتباط با پبام رسانی و این که چه پیام هایی را در محتوای فیلم ها بگنجانیم و به دنیا معرفی کنیم، هنوز اتفاق خوبی رخ نداده است.

لاله افتخاری: سینمای ایده آل سینمایی است که اگر میخواهد به یک موضوع و معضلی بپردازد، غیر مستقیم به آن نگاه کند و مشکلاتی را مورد نقد قرار بدهد که در جامعه فراگیر باشد و همه مردم کشور با آن درگیر باشند. ضمن این که با ویژگی های دینی و مذهبی و اخلاقی کشور ما هم سازگاری داشته باشد. در مجموع هنر باید در خدمت دین باشد.

محمد باقری: من هنوز فیلمی ندیدم که ایده آل باشد. خیلی از فیلم هایی که به عنوان فیلم های خوب مطرح می شوند به نظر من فیلم های خوبی نیستند.  همان طور که آقای رحیم پور ازغدی گفته بودند، ما 8 سال جنگیدیم اما 8 فیلم درست و درمان نتوانستیم تولید کنیم.  اما در اروپا 4 ماه جنگ کردند و ده ها فیلم خوب ساختند.  در مجموع من نام هیچ فیلمی را نمی برم.


نصرالله پژمان فر: به نظر من نمی توان یک فیلم را نام برد و آن را مطلق نامید. همه فیلم ها بلاخره یک مشکلی دارند. برخی فیلم ها از نظر فنی قابل قبول هستند، برخی از نظر محتوایی و...به همین دلیل است که در جشنواره های سینمایی فیلم ها را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهند.  ولی فیلم آژانس شیشه ای را می پسندم و به نظرم کیفیت و محتوای خوبی داشت.


مشرق: در این سالها فیلمی دیده اید که به نظرتان به ایده آل های شما نزدیک باشد؟

سید علی طاهری: شکارچی شنبه را می پسندم چون توانسته بود موضوع تهاجم فرهنگی را به خوبی نشان بدهد. همچین فیلم روز سوم که موضوعش دفاع مقدس بود. فیلم های آقای ده نمکی را هم دوست داشتم. البته انتظار ما در زمینه تولید فیلم های ارزشی بیشتر از این بود.

لاله افتخاری: قبلا فیلم های ارزشی خیلی بیشتر از حالا بود. یکی از آنها که واقعا از دیدنش لذت بردم سریال امام علی بود.

احمد سالک کاشانی: حضور ذهن ندارم چه فیلمی دیدم.



مشرق: آثار ادبی چطور؟ رمان یا شعر.


سید علی طاهری: خیلی اهل رمان نیستم اما کتاب خاطرات خانم حسینی به نام "دا" را خواندم.

احمد سالک کاشانی: یک رمانی بود در مورد زندگی مرحوم شهید عبدالله میثمی خواندم و واقعا لذت بخش بود. شعر هم جدیدا نخواندم. یک شعری خواندم که اسم شاعرش یادم نیست. اما می گفت: در راه دوست  کشته شدن آروزی ماست/ دشمن اگر چه تشنه به خون گلوی ماست.

لاله افتخاری: متاسفانه آثار زیادی در این زمینه نیست. اما مجموعه داستان های کوتاه و رمان های شهید بنت الهدی صدر را من به همه توصیه می کنم. داستان هایی برای بازگشت آدمهای به بن بست رسیده به مسیر  درست و دینی زندگی. رمان های دیگر هم هستند اما در حال حاضر حضور ذهن ندارم. در ضمن من اشعار پروین اعتصامی و شهریار را خیلی دوست دارم.

سید مرتضی حسینی: در حوزه رمان من خیلی مطالعه نداشتم و الان اسم کتاب خاصی مد نظرم نیست.

نصرالله پژمان فر: دیوان حافظ همیشه در مقابل من است. در دوره معاصر قبل از انقلاب اشعار فروغ فرخزاد را می خوانم و در دوران بعد از انقلاب هم شعرهای حماسی در مورد جنگ را دوست دارم. کتاب نفحات نفت را خواندم و لذت بردم.


محمد باقری: بهترین کتابی که خواندم پرواز بی نهایت بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن فاضلی ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    0 0
    آدم قحطی است؟! فروغ فرخزاد؟ واقعا فروغ را می شناسید؟! کدام شعرهايش را خوانده است؟!!! يا الکی يک چيزی ؟
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    0 0
    فقرزدایی، ارتقای رفاه و معیشت عمومی و محروم‌زدایی از اهداف جلیلی است
  • ناظر ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    0 0
    چون از وزرای ارشاد .............استفاده کردیم و ...
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    باید ارزش های اسلام و انقلاب سرلوحه کارها قرار بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس