اسامی نامزدهای این دوره به ترتیب حروف الفبا 1- سعید جلیلی 2- غلامعلی حداد عادل 3- محسن رضایی 4- حسن روحانی 5- محمدرضا عارف 6- محمد غرضی 7- محمدباقر قالیباف 8- علی اکبر ولایتی می باشند.
بر اساس این گزارش رسانه ملی فرصتی را برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری معین کرده است. رییس هیات اجرایی مرکزی انتخابات نیز از تصویب شیوهنامه و دستورالعمل تبلیغات نامزدها که مربوط به موضوع محتوای برنامههای تهیه شده در صدا و سیما و امکانات دولتی برای نامزدها بوده خبر داد.
جزئیات برنامههای کاندیداها در صدا و سیما
طبق برنامهریزیهای صورت گرفته در ستاد انتخابات رسانه ملی، نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امکان استفاده از شبکه های تلویزیونی و رادیویی را برای ارائه برنامه ها و تبلیغ خود خواهند داشت.
بر اساس تصمیمات ستاد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در صدا و سیما هر یک از نامزدها فرصت دارند ۴۲۰ دقیقه از طریق تلویزیون و ۲۱۶ دقیقه از طریق رادیو با مردم سخن بگویند. طبق این برنامهریزی هریک از نامزدها فرصت مییابند دو مستند سی دقیقهای از شبکه یک برای معرفی خود پخش کنند.
حضور در بخش گفتگوی ویژه شبکه دو سیما به مدت ۴۵ دقیقه و پاسخ به سوالات جوانان به مدت یک ساعت در شبکه سه سیما از دیگر امکانات تبلیغی نامزدها در رسانه ملی است.
نامزدها همچنین در نشستی تخصصی در شبکه چهار سیما با کارشناسان به مدت ۴۵ دقیقه فرصت تبلیغ برنامه ها و دفاع از آن را دارند.
پرسش و پاسخ با مخاطبان شبکه های جام جم به مدت یک ساعت نیز از فرصت هایی است که رسانه ملی در اختیار آنان قرار می دهد .
ستاد انتخابات صدا و سیما همچنین اعلام کرده بود مناظره های تلویزیونی نامزدها در صورتی که تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده به پنج نفر برسد بصورت انفرادی در تلویزیون خواهد بود اما اگر تعداد نامزدهای تائید صلاحیت شده به بیش از ۵ نفر برسد این مناظرهها بصورت جمعی و با حضور مجری برگزار خواهد شد.
با توجه به اینکه تعداد نامزدهای احراز صلاحیت شده هشت نفر می باشد مناظرهها بصورت جمعی و با حضور مجری برگزار خواهد شد.
قانون انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران از هشت فصل كليات، كيفيت انتخابات، شرايط انتخابكنندگان و انتخاب شوندگان، هيأت اجرائي، اعلام داوطلبي و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان، تبليغات، شكايت و نحوه رسيدگي و مجازات تشکیل شده است.
با توجه به شروع تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم، فصل ششم قانون انتخابات ریاست جموری که مربوط به تبلیغات نامزدها می باشد را با هم مرور می کنیم:
فصل ششم_ تبليغات
ماده 62_ به منظور تضمين برخورداري يكسان نامزدهاي رياست جمهوري از امكانات دولتي كميسيوني به نام كميسيون بررسي تبليغات انتخابات زير نظر هيأت اجرائي مركزي انتخابات و بنا به دعوت وزير كشور تشكيل ميگردد.[37]
ماده 63_ اعضاء كميسيون بررسي تبليغات رياست جمهوري عبارتند از:
1_ دادستان كل كشور يا نماينده تامالاختيار او
2_ وزير كشور يا نماينده تامالاختيار او
3_ دبير هيأت اجرائي مركزي انتخابات
4_ رئيس شورا يا يكي از اعضاي شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به انتخاب شورا
5_ رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران يا نماينده تامالاختيار او[38]
تبصره_ شوراي نگهبان ميتواند يك نفر از ميان اعضاي خود يا از خارج را به منظور نظارت بر كار كميسيون مزبور تعيين نمايد.
ماده 64_ چنانچه به تشخيص كميسيون بررسي تبليغات برنامههاي تبليغاتي ضبطشده نامزدها در صدا و سيما در برگيرنده مطالب توهينآميز يا هتك حرمت ساير نامزدها يا ديگر افراد و يا مغاير با قوانين باشد، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف به حذف آن مطالب است و درصورتيكه ضمن پخش برنامه زندهاي موارد مذكور از سوي هر يك از نامزدهاي انتخابات يا نماينده آنها واقع شود، سازمان موظف است با تشخيص كميسيون بررسي تبليغات به ميزان مناسب و به صورت ضبطشده فرصت احقاق حق بدهد.[39]
ماده 65_ نامزدهاي رياست جمهوري كه صلاحيت آنان توسط شوراي نگهبان تأييد و اسامي آنها از طرف وزارت كشور اعلام ميگردد هر يك حق دارند به طور مساوي از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي معرفي و ارائه برنامههاي خود استفاده نمايند.
ترتيب و تنظيم برنامه تبليغات نامزدهاي انتخاباتي از طريق صدا و سيما به عهده كميسيون بررسي تبليغات ميباشد.
ماده 66_ فعاليتهاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري رسماً از تاريخ اعلام اسامي آنان به وسيله وزارت كشور آغاز و تا بيست و چهار ساعت قبل از شروع اخذ رأي خاتمه ميپذيرد.
ماده 67_ فعاليت انتخاباتي در مرحله دوم از تاريخ اعلام رسمي نتايج قطعي آراء مرحله اول شروع و تا بيست و چهار ساعت قبل از آغاز اخذ رأي مرحله دوم ادامه خواهد يافت.
ماده 68_ انجام هر گونه فعاليت تبليغاتي از تاريخ اعلام رسمي اسامي نامزدها له يا عليه نامزدهاي رياست جمهوري از ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگري كه جنبه رسمي و دولتي دارد و فعاليت كارمندان در ساعات اداري و همچنين استفاده از وسايل و ساير امكانات وزارتخانهها و ادارات، شركتهاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتي كه از بودجه عمومي (به هر مقدار) استفاده ميكنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امكانات مزبور ممنوع بوده و مرتكب، مجرم شناخته ميشود.
تبصره 1_ مؤسسات و نهادهايي كه دارايي آنان از اموال عمومي است، همانند بنياد مستضعفان، مشمول ماده فوق ميباشند.
تبصره 2_ ادارات و سازمانها و ارگانهاي دولتي و نهادها و اعضاي آنها با ذكر سمت خود حق ندارند له يا عليه هيچيك از نامزدهاي انتخاباتي اعلاميه، اطلاعيه، پلاكارد بدهند.
ماده 69_ الصاق اعلاميه، عكس، پوستر، هر گونه آگهي تبليغاتي بر روي علائم راهنمايي و رانندگي، تابلوي بيمارستانها، تابلوي مدارس و ساير مؤسسات آموزشي دولتي و وابسته به دولت ممنوع بوده و مأمورين انتظامي در صورت مشاهده چنين مواردي متخلفين را جلب و به منظور تعقيب قانوني به مقامات قضايي تحويل مينمايند. شهرداريها و بخشداريها نيز بايد نسبت به امحاء چنين اوراق اقدام نمايند.
ماده 70_ هيچ كس حق ندارد آگهي يا پوسترهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي را كه در محلهاي مجاز الصاق گرديده در مدت و زمان قانوني تبليغات پاره و يا محو نمايد و عمل مرتكب جرم محسوب ميشود.
ماده 71_ داوطلبان رياست جمهوري و طرفداران آنان در تبليغات انتخاباتي به هيچ وجه مجاز به هتك حرمت و حيثيت نامزدهاي انتخاباتي نميباشند و متخلفين طبق مقررات مجازات خواهند شد.
ماده 72_ هر گونه آگهي و آثار تبليغاتي بايد قبل از شروع اخذ رأي از محل شعبه ثبت نام و اخذ رأي توسط اعضاء شعبه محو گردد.
ماده 73_ مقامات اجرائي و نظارت انتخابات حق تبليغ له يا عليه هيچيك از داوطلبان انتخاباتي را نخواهند داشت. تخلف از اين قانون جرم محسوب ميشود.
ماده 74_ كليه رسانههاي ديداري و شنيداري و مكتوب و الكترونيك و ساير شبكههاي مجازي، حق ندارند آگهي يا مطلبي عليه نامزدهاي انتخاباتي درج كنند و يا مطالبي بنويسند كه دال بر انصراف گروه يا اشخاصي از نامزدهاي معين باشد. در صورت وقوع اين تخلف، نامزدهاي مزبور حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار، به وسيله وزارت كشور به رسانه مزبور بدهند و رسانه مزبور مكلف به نشر فوري آن در اولين زمان ممكن است.
درصورتيكه رسانه مزبور قبل از ساعات ممنوعيت تبليغاتي اطلاعرساني نكند يا منتشر نشود، مدير مسئول آن بايد با هزينه خود پاسخ نامزد را به روزنامه يا مجله هم طرازي كه قبل از ممنوعيت تبليغات چاپ ميشود، ارسال نمايد و آن نشريه مكلف به درج آن در اولين چاپ نشريه است.[40]
ماده 75_ در صورت درخواست كتبي و رسمي اشخاص حقيقي و حقوقي، چاپخانه آگهي تبليغاتي انتخاباتي را چاپ خواهد نمود.
ماده 76_ ذيل آگهيهاي تبليغاتي چاپي بايد نام و نشاني دقيق چاپخانه و تاريخ چاپ درج شده باشد.
ماده 77_ مسئولان چاپخانهها موظفند چهار نسخه از هر يك از اوراق تبليغاتي انتخاباتي را بلافاصله پس از چاپ همراه با يك نسخه از درخواست رسمي تقاضاكنندگان جهت ضبط در پرونده سريعاً به وزارت كشور و شوراي نگهبان ارسال دارند.
تبصره_ وزارت ارشاد اسلامي موظف است مفاد مواد (74) و (75) و (76) را به چاپخانههاي كشور بخشنامه نموده و در مورد متخلفين با توجه به ماده (26) آييننامه تأسيس چاپخانه و گراور سازي مصوب 27/12/1358 شوراي انقلاب تصميم مقتضي اتخاذ نمايد.
برای مشاهده و دانلود قانون کامل انتخابات ریاست جمهوری و آخرین تغییرات و ضمائم آن ایـنـجـا کلیک کنید.