به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، رييس سازمان صداوسيما خاطر نشان کرد: من هميشه معتقد بودم، عملکرد رسانه به خصوص در حوزههاي پربيننده مثل کارهاي نمايشي بايد نقد عالمانه و صريح شود تا کار ارتقاء پيدا کند.
ضرغامي متذکر شد: از عملکرد سيما در نقد برنامههاي نمايشي راضي نيستم و معتقدم فلسفهي اصلي که براي نقد نمايشها بعد از اتمام پخش آن در نظر داشتم، کليشهيي شده است؛ يعني کساني که نقد ميکنند مراقب هستند حرف تند نزنند و بعضا با عنوان نقد، تعريف و تمجيد ميکنند؛ گرچه براي نشان دادن بعضي از ابعاد منفي کار، ميتوان به بخشهاي مثبت آن اشاره کرد.
او تاکيد کرد: آنچه در حوزهي نقد برنامههاي نمايشي مورد نظر من بوده، انجام نگرفته است. از ماموريتهايي که براي معاون جديد سيما تعيين شده، نقد باورپذير، شجاعانه و صريح مجموعههاي نمايشي است. مردم در خلال اين نقد خيلي از اطلاعات ديگر را هم متوجه ميشوند.
رييس سازمان صداوسيما افزود: برخي ميزگردها مثل «هنگام درنگ» که بعد از سريال «مختار» پخش ميشود برنامهي خوبي است. اين برنامه، تبييني در مورد تاريخ اسلام است که به بهانهي پخش اين سريال درسهايي از تاريخ اسلام را هم مطرح ميکند. مشابه چنين برنامهاي در سيما باز هم وجود دارد و مردم از آنها استقبال ميکنند.
سيد عزتالله ضرغامي ادامه داد: نقد برنامههاي رسانهي ملي، به گونهاي که مرا راضي کند، نيست.
او در ادامه به حوزهي ديگر نقد در سازمان صدا و سيما که نقد مجموعه دستگاههاي نظام است اشاره کرد و گفت: در مورد جامعه، ما مسائل را به دو دسته تقسيم ميکنيم؛ يک دسته مسائل مهم و اصلي است که نگاه رسانه در اين رابطه نگاه حمايتي است و اگر اشکالاتي مطرح ميشود با رويکرد حمايت و پشتيباني از کاري است که در جامعه انجام ميشود، مثل طرح تحول اقتصادي، اما در خيلي از موضوعات ديگر که حوزهي نقد ميتواند گستردهتر باشد، برنامههاي تلويزيون و راديو ماهيت انتقادي دارند.
ضرغامي در بخش ديگري از صحبتهايش تاکيد کرد: در مورد اينکه چقدر از رسانهي ملي رضايت وجود دارد، مردم و مخاطبان بايد نظر دهند.
او گفت: حتي تعداد مخاطب زياد براي يک برنامه، صرفا نميتواند رضايتمندي مردم را نشان دهد. بايد تحليل دقيق شود که اگر جمعيت زيادي برنامهاي را ميبينند چه عللي دارد؛ بنابراين يک رابطهي خطي مستقيم و دقيق بين تعداد مخاطب و رضايتمندي وجود ندارد.
ضرغامي افزود: بايد ديد نيازها و توقعات مردم از رسانهي ملي چيست و خود ما چقدر تلاش ميکنيم که توقع و سليقهي مردم را بالا ببريم. اگر ما با توليداتي که داريم سطح سليقهي مردم را تنزل دهيم ممکن است مردم با پخش يک برنامهي ضعيف هم راضي شوند؛ وضعيتي که در حال حاضر در سينماي کشور وجود دارد و همه به آن اذعان دارند.
رييس سازمان صداوسيما خاطرنشان کرد: بنابراين ما دو وظيفه داريم اول اينکه سطح سليقه و پسند مردم را بالا ببريم که کار سختي است و هم اينکه توليداتي متناسب با اين سطح سليقه و رضايتمندي مردم را فراهم کنيم. بدون ترديد برنامههاي خوب برنامههايي هستند که از مطالعه و تحقيق کامل و کافي برخوردارند؛ در همهي حوزهها اين طور است.
ضرغامي با اشاره به شبکه خبر، گفت: در شبکهي خبر هم توليدات سياسي پيشرفتهيي روانهي آنتن ميشود که بعضي از آنها قابليتهاي زيادي دارند و معاونتهاي سيما و برخي شبکهها از اين توليدات استفاده ميکنند. با توجه به اينکه ماهيت اين برنامهها هم جنبهي خبري دارد، شبکههاي مختلف سيما از آن استفاده ميکنند؛ به نظرم چنين برنامههايي بايد افزايش پيدا کنند.