عکسی که می بینید، "میدان حر" و تندیس "گرشاسب" را در اواخر سال های دقاع مقدس نشان می دهد که در گوشه ای از میدان، پناهگاهی برای مواقع حملات هوایی تعبیه شده است. امروز در این زاویه از میدان، "خانه فرهنگ حر" قرار دارد.
عکسی که می بینید، "میدان حر" و تندیس "گرشاسب" را در اواخر سال های دقاع مقدس نشان می دهد که در گوشه ای از میدان، پناهگاهی برای مواقع حملات هوایی تعبیه شده است.
به گزارش مشرق به نقل از جهان نیوز، «میدان حر» واقع در تقاطع خیابان کارگر جنوبی با
خیابان امام خمینی، پیش از انقلاب با میدان باغشاه شناخته می شد. تندیس
نصب شده در این میدان و تندیس واقع در میدان فردوسی، تنها مجسمه هایی هستند
که در جریان ماه های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی توسط مردم به زیر
کشیده نشدند زیرا میان آنان آنان و طاغوت، در افکار عمومی پیوندی وجود
نداشت .تندیس واقع در مرکز میدان حر، اثری است از "غلامرضا رحیمزاده
ارژنگدر" که به بهانه الحاق مجدد آذربایجان به ایران تراشیده شد. این
مجسمه،"گرشاسپ" فرزند "زو" از پهلوانان شاهنامه را در حال نبرد با اژدها
نشان میدهد. این مجسمه نشاندهنده پیروزی خیر بر شر است. در ادبیاتی
اساطیری ایران، گرشاسب نماد انسان و اژدها نماد نفس سرکش او است. به این
ترتیب، انتخاب نام "حر" برای این میدان نیز، معنا پیدا می کند.
عکسی که می بینید، "میدان حر" و تندیس "گرشاسب" را در اواخر سال های دقاع مقدس نشان می دهد که در گوشه ای از میدان، پناهگاهی برای مواقع حملات هوایی تعبیه شده است. امروز در این زاویه از میدان، "خانه فرهنگ حر" قرار دارد.
عکسی که می بینید، "میدان حر" و تندیس "گرشاسب" را در اواخر سال های دقاع مقدس نشان می دهد که در گوشه ای از میدان، پناهگاهی برای مواقع حملات هوایی تعبیه شده است. امروز در این زاویه از میدان، "خانه فرهنگ حر" قرار دارد.