کد خبر 21502
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷

قائم مقام مرکز تحقيقات صدا‌وسيما درباره‌ي لزوم پژوهش در برنامه‌سازي تلويزيوني گفت: برنامه‌هاي تلويزيون با يک فرم خاص ارائه مي‌شوند که نياز به پژوهش دارند.

به گزارش مشرق، احسان قرني در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: محتوا اگر مبتني بر پژوهش دقيق در حوزه‌هاي مختلف به خصوص پژوهش‌هاي مربوط به برنامه‌سازي نباشد، نمي‌تواند پيام را به بهترين حالت منتقل کند و عملا راه به جايي نخواهد برد، در نتيجه برنامه‌ي ضعيفي توليد مي‌شود که نه مي‌تواند مخاطب را جذب کند و نه محتوايي را که مدنظر داريم، ارائه کند.

او ادامه داد: براي اين‌که بتوانيم هم مخاطب را جذب کنيم و هم در کنار جذب مخاطب محتواي مورد نظر را ارائه کنيم، در رده‌هاي مختلف به پژوهش‌ نياز داريم؛ ممکن است يک برنامه فقط به گردآوري نياز داشته باشد و پژوهش به گردآوري تنزل پيدا کند.

قائم مقام مرکز تحقيقات صدا‌وسيما خاطرنشان کرد: سريال‌ها، به خصوص سريال‌هاي تاريخي نياز به يک گروه پژوهش و تيم تحقيقاتي قوي دارند که از جهات مختلف بتوانند پژوهش کنند.

قرني در ادامه به ذکر مثالي پرداخت و گفت: به عنوان مثال اگر بخواهيم يک سريال تاريخي بسازيم که واقعيت‌هاي تاريخي را بتواند به خوبي نشان دهد، نبايد واقعيت‌هاي تاريخي را فداي درام کنيم و براي جذب مخاطب، محتوا را ناديده بگيريم. ايجاد تعادل بين مخاطب و ارائه‌ي محتواي صحيح، کاري است که پژوهش انجام مي‌دهد. تيم پژوهش از لباس و صحنه گرفته تا حتي ديالوگ‌ها و گاهي انتخاب بازيگر متناسب با واقعيت‌هاي تاريخي، را در بر مي‌گيرد.

او درباره‌ي تفاوت بين پژوهش در سريال‌هاي اجتماعي و تاريخي عنوان کرد: در سريال‌هاي تاريخي به تيم ورزيده‌اي نياز داريم تا لباس، صحنه و حتي پوشش گياهي منطقه منطبق با زمان و مکان سريال باشد، اما در کارهاي اجتماعي و سبک به تحقيقات گسترده نياز نداريم، اما اگر پژوهش‌ را ناديده بگيريم از واقعيت‌هاي اجتماعي دور مي‌افتيم و حرف‌هايي مي‌زنيم که دقيق نيست.

احسان قرني در پايان ياد‌آور شد: تفاوتي بين برنامه‌هاي مختلف وجود ندارد، اما گاهي لازم است پژوهش‌هاي مرکب، چند روشي يا با استفاده از روش‌هاي کمي و کيفي را دنبال کنيم. موضوع برنامه است که روش پژوهش را تعيين مي‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس