به گزارش مشرق، احسان قرني در گفتوگو با ايسنا، گفت: محتوا اگر مبتني بر پژوهش دقيق در حوزههاي مختلف به خصوص پژوهشهاي مربوط به برنامهسازي نباشد، نميتواند پيام را به بهترين حالت منتقل کند و عملا راه به جايي نخواهد برد، در نتيجه برنامهي ضعيفي توليد ميشود که نه ميتواند مخاطب را جذب کند و نه محتوايي را که مدنظر داريم، ارائه کند.
او ادامه داد: براي اينکه بتوانيم هم مخاطب را جذب کنيم و هم در کنار جذب مخاطب محتواي مورد نظر را ارائه کنيم، در ردههاي مختلف به پژوهش نياز داريم؛ ممکن است يک برنامه فقط به گردآوري نياز داشته باشد و پژوهش به گردآوري تنزل پيدا کند.
قائم مقام مرکز تحقيقات صداوسيما خاطرنشان کرد: سريالها، به خصوص سريالهاي تاريخي نياز به يک گروه پژوهش و تيم تحقيقاتي قوي دارند که از جهات مختلف بتوانند پژوهش کنند.
قرني در ادامه به ذکر مثالي پرداخت و گفت: به عنوان مثال اگر بخواهيم يک سريال تاريخي بسازيم که واقعيتهاي تاريخي را بتواند به خوبي نشان دهد، نبايد واقعيتهاي تاريخي را فداي درام کنيم و براي جذب مخاطب، محتوا را ناديده بگيريم. ايجاد تعادل بين مخاطب و ارائهي محتواي صحيح، کاري است که پژوهش انجام ميدهد. تيم پژوهش از لباس و صحنه گرفته تا حتي ديالوگها و گاهي انتخاب بازيگر متناسب با واقعيتهاي تاريخي، را در بر ميگيرد.
او دربارهي تفاوت بين پژوهش در سريالهاي اجتماعي و تاريخي عنوان کرد: در سريالهاي تاريخي به تيم ورزيدهاي نياز داريم تا لباس، صحنه و حتي پوشش گياهي منطقه منطبق با زمان و مکان سريال باشد، اما در کارهاي اجتماعي و سبک به تحقيقات گسترده نياز نداريم، اما اگر پژوهش را ناديده بگيريم از واقعيتهاي اجتماعي دور ميافتيم و حرفهايي ميزنيم که دقيق نيست.
احسان قرني در پايان يادآور شد: تفاوتي بين برنامههاي مختلف وجود ندارد، اما گاهي لازم است پژوهشهاي مرکب، چند روشي يا با استفاده از روشهاي کمي و کيفي را دنبال کنيم. موضوع برنامه است که روش پژوهش را تعيين ميکند.