مقایسه عملکرد سه دولت اخیر در سه شاخص اصلی اقتصادی نرخ تورم، نرخ بیکاری و رشد اقتصادی نشان می‌دهد ،عملکرد دولت احمدی‌نژاد مطلوب نبوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،به طور طبیعی سال آخر دولت‌ها را باید سال به نتیجه رسیدن برنامه‌های هشت‌ساله هر رئیس‌جمهور دانست. در حوزه اقتصاد نیز همین قاعده، جاری است. بنابراین مقایسه عملکرد سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد در سه شاخص مهم اقتصادی نرخ تورم، نرخ بیکاری و رشد اقتصادی می‌تواند ارزیابی مناسبی درباره میزان موفقیت این سه دولت باشد که در ظاهر، با شعارها و رویکردهای متفاوتی بر سر کار آمده‌اند.

* رشد اقتصادی

از لحاظ رشد اقتصادی، دولت‌های خاتمی و هاشمی در سال پایانی خویش، عملکرد نزدیکی داشته‌اند. رشد اقتصادی کشور در سال 1375 به 6.1 درصد بود که هشت سال بعد در سال آخر دولت خاتمی به 6.4 درصد رسید. اما دولت احمدی‌نژاد، از لحاظ رشد اقتصادی عملکرد خوبی نداشته است و نبود آمار متمرکز و مستند در 2 سال اخیر دستیابی دقیق به آمار رشد اقتصادی در دولت دهم را با مشکل مواجه کرده است و اما طبق برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصادی سال گذشته در حالت خوش‌بینانه صفر بوده است. این موضوع با توجه به کاهش شدید رشد بخش‌های نفت، صنعت و کشاورزی، کاملا قابل پذیرش است.


 
* نرخ تورم

از لحاظ نرخ تورم هیچ کدام از سه دولت اخیر، عملکرد قابل دفاعی نداشته‌اند و در هر سه دولت، مردم ایران تورم دورقمی را تحمل کرده‌اند. البته دولت هاشمی که در اواسط کار خود تورم 50 درصدی نیز به مردم تحمیل کرده بود، در سال پایانی کار خویش توانست این نرخ را به 23.2 درصد برساند. نرخ تورم سال پایانی دولت خاتمی 15.2 درصد و نرخ تورم سال پایانی دولت احمدی‌نژاد 31 درصد بوده است.


 
* نرخ بیکاری

نرخ بیکاری کشور در سه دولت اخیر تقریبا مشابه بوده و هیچ دولتی نتوانست به نرخ بیکاری تک‌رقمی دست یابد. نرخ بیکاری در سال آخر دولت هاشمی 12 درصد، دولت خاتمی 10.3 درصد و دولت احمدی‌نژاد طبق آخرین آمار منتشره که مربوط به پاییز سال گذشته است 11.2 درصد بوده است و البته در دوره احمدی نژاد ورود به بازار کار بیشتر دهه شصتی ها را باید در نظر گرفت ،اما وعده هایی در دوره دولت نهم و دهم در رابطه با ریشه کنی بیکاری داده شد که هیچ گاه محقق نشد و این مسئله وعده های بر زمین مانده،باید برای کاندیداهای ریاست جمهوری تجربه ای باشد که در سخنرانی های انتخاباتی خود دقت بیشتری کنند .


 
لازم به یادآوری است که آمار رشد اقتصادی و نرخ تورم مورد استفاده در این گزارش از بانک مرکزی و آمار نرخ بیکاری از مرکز آمار استخراج شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    خود این آمار و ارقام گویای همه چیز هست حالا برید سنگ احمدی نژاد و مشایی رو به سینه بزنید
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    1 0
    حالا که دیدین خاتمی کاندید نشد از خوبیاش میگید؟ چطور هفته پیش ازش بدی میگفتی جناب مشرق؟
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    نرخ تحریم رو هم بگو
  • مهدی ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    این چه نوع امار دادنه؟ کل سالهاشونو بزنید
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    اگر خدا نکرده نماينده دولت تائيد صلاحيت شود و راي بياورد، چه بسا به دليل حاشيه سازيهاي بي خودي، وضع اقتصادي از اين هم بدتر شود! خدايا ما را به خودمان وامگذار......
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    همین سال اخر همه دلار سه برابر - ماشین بیش از دو برابر مسکت بیش از درصد و مواد غذلیی بالای درصد رشد قیمت داشته بهد زدید فقط درصد. باز هم دروغ تو روز روشن ان هم تو اینترنت
  • صهید ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    خیلی انسانهای پستی هستید .. لااقل میانگین این 8 سال رو می ذاشتید ... نه اینکه با کمک دوستای خارجیتون رشد اقتصادی رو به صفر رسوندید و کلی هم سرزش تبلیغ می کنید .. !
  • حسین جون ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    این آمارا از کی هست که انقدر کم زده؟؟؟؟؟؟؟ نمونش این دولت رو بگم براتون که همه چیز رشدش 300 درصد شده. از یک ظرف ماست تا دلار و ....
  • آؤش ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    محسن رضایی 4سال پیش تو مناظره گفت وضعیتی که الان داریم اینجوری پیش بره فلاکت بار میشه. احمدی نژاد بهش برخورد... حالا عایا باز باید به کاندیدای دولت اطمینان کرد.. عاقل باشیم
  • فاطمه ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    اگه بخواد از نرخ تحریم بگه باید از گنده گوییهای بی معنی و بدون مسئولیت احمدی نژآد هم بگه
  • رحیم ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    این امار و ارقام مربوط به سال پایانی است . بهتره این موضوع رو مد نظر داشته باشید که کسی سنگ جلوی پای دولت هاشمی و خاتمی نمی انداخت . قدرت هایی وجود نداشتند که با تمام قدرت و با پولهایشان اینطور با قیمت ها بازی کنند . حالا چرا مشرق نیوز تو ساخت وساز و توسعه این سه دولت رو با هم مقایسه نمی کند ؟
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    در مورد نرخ بیکاری: باید به اطلاع برسونم که تعریف نرخ بیکاری در دولت احمدینژاد عوض شد. پس باید نرخ تعدیل شده را استفاده کنید. در این صورت نرخ بیکاری در امسال به بیش از 20 درصد خواهد رسید.
  • بی نام و نشان ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    من واقعا متاسفام برای اینگونه قضاوت ها و تخریب ها. مقام معظم رهبری بارها درباره همین دولت گفته کارهای بسیاری انجام شده که در دوره های قبلی بی سابقه بوده. حالا شما همه رو کنار گذاشتید و چسبیدید به وضع اقتصادی سال آخر. متاسفم
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    شما هم سوزنتون فقط رو خاتمی گیر کرده بابا خاتمی 9سال پیش رفت تموم کنید دیگه
  • نخسا ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    بی شرف نیوز خیلی برازندته تا مشرق نیوز!
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    اوضاع اقتصادی احمدی نژاد تا آخر 89 بدتر از اون دو تای دیگه نبوده. میانگین رو بذارید تا مردم قضاوت کنن. اگه اون دوتا هم جرات اجرای هدفمندی رو داشتن الان امارشون اینجوری نبود.
  • Kevin ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    کلاً زمون خاتمی دین و ایمون تعطیل بود. به هر کی که پِخِش می کرد سریع باج میداد. هنوز که هنوزه داریم تاوون این بی دینی کاری هاشو میدیم. خداییشش ببین چقدر خراب کاری کرده که تا الان جمع نشده!
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    خفه بی ادب واقعیت را تحمل کن تحملش برات سخته !!!1؟؟؟
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    چون واقعيات رو گفته؟! تازه خيلي چيزاي منفي رو هم نگفته از اين دولت آخري!!! مثبت نداشته وگرنه مي گفت.
  • محمد ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    با سلام به نظر من این گزارش دور از مرام بود دولت احمدی نژاد نقص زیاد داشت ولی نقطه قوت هم زیاد داشته. از سایت مشرق خواستاریم تا گزارشات خود را کارشناسانه و بدون جهت دهی در اختیار مردم عزیز قرار دهد.ولی به شما مسئولان سایت میگویم برای انتخابات کسی را تخریب نکنید.و غین را هم بدانید مردم خود آگاهند و میدانند که کاندیدای اصلی دولت مشایی نیست و نه کاندیدای دولت رأی می اورد و نه اصلاح طلبان . هنوز فتنه های 78 و 88 در یاد مردم هست و جریانهای نزدیک به هاشمی و خاتمی و..... بریتانیا از یاد مردم نرفته که چه کارها کردند . این را به شما قول میدهم مردم از تمام صاحب منصبان روشترندو یادشان نرفته که خاتمی و دار دسته اش چه بلایی بر جوانان آورد که حالا نتایجش را در خیابانها و بازار میبینیم...به نظر شما مردم طلاهایی که چند وقت پیش از ایرا داشت خارج میشد کغر چه کسانی است
  • سید علیرضا ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    مشرق برای رضایت خاطر ایشون هم که شده آمار مربوط به سال 1390 رو بزن که هنوز تحریم ها شروع نشده بودن. عزیز دل سال 90 هم رشد اقتصادی کشور کمتر از 3 درصد بوده، بیکاری بالای 12 درصد و تورم 21.5 درصد (منبع: صندوق بین المللی پول) راستی مشرق تو هم وقتی تصمیم می گیری واقعیت ها رو بگی خوب می ترکونی ها!
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    مگر در کشور تورم هم داریم ؟!!! چطور الان یادتان آمده تورم ،تولید و... ؟!!!
  • محی الدین ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    دولت احمدی نژاد بهترین دولت از نظر اقتصادی هست 1- در مور نرخ بیکاری وقتی رشد جمعیت را نگاه کنیم می بینیم که باید در دولت آخر احمدی نژاد با توجه به عملکرد دولت های گذشته بحران بیکاری شدیدی داشته باشیم حال که طبق آمار این چنین نشد 2- در مورد رشد اقتصادی نیز دولت طبق برنامه هایی که در دولت ها و مجلس کذشته نوشته شده بود عملکرد که بخشی از آن مربوط به بدی برنامه ها بوده و بخشی دیگر بحران اقتصادی جهانی و بخشی دیگر تحریم های فلج کنند بوده با توجه به موارد ذکر شده بازهم دولت عملکردی خوبی داشته است 3- در مورد نرخ تورم همه می دانیم که در سال 92 شش درصد مالیات بر ارزش افزوده که می توان از تورم کم کرد در ضمن وقتی کشور دچار تحریمی فلج کننده می باشد و هدفمند کردن یارانه نیز صورت می پذیرد با توجه به دولت های گذشته و عملکرد انها تورمی 90 درصد یا 70 درصد یش بینی شده بود که باز هم عملکرد خوب دولت مانع این پیش بینی ها شد و تورم 31 درصدی را شاهد بودیم مشرق اگر این نظر رو نگذارید ظلم بزرگی به دولت انجام داده ای
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    پس چرا کل سالهاش رو نگفتی ؟؟ و بدترین سالش رو گفتی؟؟
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    ای بابامشرق این چهقیاسیه چه وضعیه بهت نمیاد اینجوری از این اصلاح طلبا دفاع کنی
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    برادر منطق و حرف حق اصلاح طلب و اصول گرا و ... نمیشناسه!! این یه حقیقته که وضعیت کشور تو دوره ی احمدی نژاد خیلی خوب نبوده مخصوصا تو این دوسال آخر هم نور علی نور شده،چشم رو نمیشه روی واقعیت بست!!
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    حساس نشو حساس نشو. مشرق پست نیست بلکه ذاتش بیمار است
  • توهم ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    آره آره 30 درصد تورم داریم ما اصلا هیچ چیزی رو 3برایر نمی خریم که اینجوری به نظر میاد! با تشکر
  • رضا رتبه 18 ارشد و میثم از بازماندگان ارشد ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    کم بگید کاندیدای دولت. اصلا تو حدی نیست که در موردش حرف بزنیم.
  • حسین ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    کی میگه احمدی نژاد کار نکرد ؟ کار کرد دستشم درد نکنه امام مشکل اینه که از وقتی این جریان انحرافی یا بذار رک بگم مشایی پاش باز شد خرابکاری هاش از خوبیاش زد بالا . همین الانشم 100 رحمت به احمدی نزاد نسبت به خاتمی و هاشمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس