کد خبر 212830
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت گفت: نگرانم در خط اجرای اصل 44 از مدل ساخت و نگهداری به مدل بساز و بفروشی تبدیل شویم، این در حالی است که دولت نه سازنده و نه فروشنده خوبی است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سید شمس الدین حسینی امروز در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در تهران گفت: عملکرد سال گذشته بازار مالی کشور به رغم همه فشارها قابل قبول است. براساس بازدهی سال 2012 میلادی بورس تهران رقم 55 درصد را در بازدهی به دست آورد که از بهترین ارقام در بین سایر بورسهای دنیا بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اگر بخواهیم امسال که سال پایانی دولت دهم است، مقایسه ای که بین آنچه در آغاز کار دولت در همین دوره با آنچه امروز در سال پایانی اتفاق افتاده است، داشته باشیم بی شک از بهترین رکوردها باید سخن بگوییم.

وی افزود: در آغاز فعالیت این دولت ارزش بازار سرمایه 32 هزار میلیارد تومان بود که امروز به 282 هزار میلیارد تومان رسیده و 9 برابر شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: امروز امور حاکمیتی و نظارتی در بازار سرمایه از امور اجراییات جاری بازار جدا شده و در کشورمان در کنار سازمان بورس که حاکمیتی و غیرانتفاعی است، دارای بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی هستیم و این نهادها براساس توسعه مالی کشور در تکاپو هستند.

وی به حضور 36.5 میلیون سهامدار در بازار سرمایه که نقطه وقتی برای آن محسوب می شوند، اشاره و تصریح کرد: سال گذشته در مقطعی از زمان نوسانات شدیدی در بازار سرمایه رخ داد. بر این اساس از رئیس جمهور خواستیم که جلسه ای در حضور وی در این خصوص برگزار شود که دکتر احمدی نژاد در این جلسه گفت: مردم به ما اعتماد کردند و پول خود را در بازار سرمایه سرمایه گذاری کردند، بنابراین باید از اعتماد مردم پشتیبانی کردند.

حسینی تصریح کرد: پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران سخت است که این کار به دلیل رعایت حقوق سهامداران وسواس قابل تحسینی که در حوزه پذیرش شرکتها وجود دارد، ناشی می شود و رویکرد شرکت بورس از این اقدام تداوم کار بورس است نه اینکه به صورت مقطعی عمل کند.

وی ارزش فرابورس را در حال حاضر 62 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: ارزش فرابورس طی 11 ماه گذشته از فروردین ماه سال 91 تا امروز 890 درصد رشد داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه راه اندازی شاخص بورس به شفافیت بیشتر  بازار سرمایه کمک کند، اظهارداشت: همچنین سال گذشته بورس کالا 18 هزار میلیارد تومان در ترمیم مالی شرکتهای تولیدی نقش آفرینی کرده و در مدت 45 روز سال جاری ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد رشد یافته است.

وی با اشاره به اینکه فعالیتهای ما در بخش انرژی مختص به تولید است، و در اصلاح قیمتها بیشترین گرفتاری ها را داریم، گفت: اقتصاد ایران از یک نقیصه رنج می برد و آن اینکه به جای صحبت براساس اعداد و ارقام، سلایق خود را به نظریه اقتصادی در محافل سیاسی و قانونگذاری به کرسی بنشانیم.

حسینی افزود: آمارها به صورت مستند از بازارها و به هنگام تهیه می شوند و در دسترس قرار می گیرند، بنابراین به اصلاح امور کمک می کنند، این در حالی است که دانش آماری کمک کرده است برخی تصمیمات نامناسب اتخاذ نشود و یا تصمیماتی که اتخاذ می شود، به درستی صورت گیرد.

وی با اشاره به تحریمهای نظام بانکی و در راس آنها بانک مرکزی، گفت: مردم به رغم فشارها به سیستم بانکی اعتماد کرده اند و حجم سپرده های بانکی در 11 ماهه ابتدای سال 91 بالغ بر 27 درصد رشد داشته و همچنان فشار بر روی سیستم بانکی زیاد است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در پایان بهمن ماه سال 91 نسبت به مصارف و منابع  بانکها در دسترس بوده، این در حالی است که از یک طرف فعالان اقتصادی و بنگاه های اقتصادی احساس کمبود نقدینگی دارند و تقاضا برای وجوه بانکی بالاست و از سوی دیگر، وقتی به نرخ رشد نقدینگی در سطح کلان توجه می کنیم، مشاهده می کنیم که این نرخ رشد بالاست. به رغم رشد نقدینگی، نیاز مالی بنگاه ها پوشش داده نمی شود و این تناقضی است که تاکنون خواسته ایم در یک چارچوب بسته آن را حل کنیم که نتیجه ای نداشته و آن اینکه با دو سیاست پولی و مالی خواسته ایم تامین نقدینگی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه چاره ای نداریم جزو اینکه در کنار سیاست پولی، مهندسی مالی انجام دهیم، گفت: باید مسیر حل مساله درست شود و با  استفاده از ابزارهای مالی و سرمایه تامین مالی را از مسیر غیرتورمی و پایدار انجام دهیم و این کار باید در دستور کار قرار گیرد.

حسینی به رشد تولید حق بیمه ها به میزان 51.5 درصد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بازارهای جدیدی پیش روی صنعت بیمه قرار دارد. تحریم های اقتصادی فشارهای سنگین را بر این صنعت تحمیل کرده اما متضمن فرصتهای قابل توجهی است. صنعت بیمه به خاطر تقاضای ایجاد شده برای پوشش بیمه ای با فرصت های جدیدی مواجه است و باید در شرایط سخت و دشوار به فعل درآیند.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سختی دسترسی به منابع خرد را حل کنیم، چاره ای جز بازدید در مدلهای مالی نداریم و در این بازدید یکپارچکی مدل تامین مالی بادی مورد نظر قرار گیرد، یعنی بانک، بورس، بیمه، خزانه و منابع وجوه عمومی مکمل هم پنداشته شوند. باید بپذیریم نه منابع بخش خصوصی به تنهایی و نه منابع بخش عمومی به نتهایی برای تامین مالی کشور کفاف نمی کند، حتی حاصل جمع این دو کفاف نیازهای مالی کشور را نمی کند اما اگر آنها تزریق شوند و خاصیت اهرمی در منابع مالی ایجاد شود می توانیم امیدوار باشیم.

وی گفت: نگاه یکپارچه به تامین مالی ایجاب می کند بین تجهیز منابع مالی در بخش منابع  ملی و خارجی پیوند ایجاد شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره  به ارایه پیشنهاداتی در لایحه بودجه سال 92 گفت: در این لایحه بر روی مشارکت مالی بخش خصوصی و دولتی تاکید شده است که در صورت اخذ رای مثبت در مجلس دریچه مثبتی برای تامین مالی زیرساخت ها ایجاد خواهد شد.

وی، یکی از مشکلات اقتصادی را فاصله زمانی پرداختها برای پیمانکاران ذکر کرد و افزود: در لایحه بودجه احکام مربوط به اسناد خزانه اسلامی مورد تصویب قرار گرفته است که با تصویب مجلس، گشایش دیگری در حوزه مالی اقتصادی ایران صورت خواهد گرفت.

حسینی اظهارداشت: در حکم دیگری در لایحه بودجه پیشنهاد شده است که پروژه هایی که از وام خارجی استفاده می کند با تخصیص 100 درصد کار را به انجام برسانند، همچنین در هیات واگذاری طرحهای نیمه تمام با شرایط بسیار جذاب به سرمایه گذاران بخش غیر دولتی مد نظر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نگرانم در خط اجرای اصل 44 از مدل ساخت و نگهداری به مدل بساز و بفروشی تبدیل شویم. به عنوان مثال، اینکه نیروگاهی را با منافع دولت بساز و بفروش صحیح نیست زیرا دولت نه سازنده خوبی است و نه فروشنده خوبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس