به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، بنابراين گزارش حجتالاسلام علي محمدي با اشاره به موانع اسلامي شدن دانشگاهها و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امام(ره) کارهاي زيادي براي وحدت اين دو نهاد علمي انجام دادند، ولي هنوز از نظر متون درسي، قوانين، برنامهها و تفکر اساتيد، جا براي کار وجود دارد.
وي تربيت اساتيد را نخستين گام در وحدت حوزه و دانشگاه برشمرد و گفت: تربيت اساتيد معتقد و ديندار که بتوانند باور خود را به دانشجويان انتقال دهند از جمله راهبردهاي تحقق وحدت است، زيرا اساتيد بايد با دوبال علم و هدايت دانشگاهها را براي اسلامي شدن ياري کند.
مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه علوم پزشکي قم در ادامه با ابراز نگراني از اينکه نام خداوند در متون دانشگاهي کم رنگ است، اذعان داشت: در دانشگاههاي ما به دليل وجود تفکرات غربي که انسان را اصل قرار داده است و به خداوند توجهي ندارد، دانشجويان در متون خود کمتر شاهد حضور خالق هستند، از اين رو براي اسلامي شدن دانشگاهها، تمام علوم بايد بر مبناي خالق معرفي شود و توجه دانشجويان را به خدا معطوف کنيم.
وي با اشاره به نقش دفاتر نهاد رهبري در دانشگاهها در ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه بيان داشت: با توجه به کم بودن تعاليم دين باوري در دانشگاهها، دانشجويان بر اساس محور علم باوري تربيت ميشوند؛ در اين شرايط حضور روحانيون، پرتوهاي معنويت در دانشگاهها را بيشتر و نيروهاي مؤمن و معتقدي تربيت ميکند.
حجتالاسلام محمدي همچنين همکاري تمام نهادها و سازمانهاي وابسته در امور فرهنگي جامعه را در اسلامي شدن دانشگاهها و اتحاد آنان با حوزه ضروري دانست و گفت: در راستاي وحدت اين دو نهاد، بايد تمام سازمانها احساس مسئوليت کرده و با برنامهريزي از تقويت اين اتحاد حمايت کنند.
مسئول نهاد رهبري در دانشگاه علوم پزشکي قم خاطرنشان کرد: دولتهاي استعماري ساختار دانشگاهها را به گونهاي طراحي کردند که مقابل دين و حوزه باشد تا همه سکولار و بيدين شوند، ولي وحدت اين دو نهاد، تلاش آنها را نابود کرد.
وي با گلايهمندي از اختلاط دختران و پسران در دانشگاهها خاطرنشان کرد: در کنار هم گذاشتن دختران و پسران در دانشگاهها، از دوران رژيم شاهنشاهي در ايران رواج يافت و دانشگاهها را از اسلامي بودن خارج کرد؛ مردم به سهم خود وارد صحنه شده و انقلاب را پيروز کردند، حال نوبت مسئولان است که وارد عرصه شده و با چنين مشکلاتي برخورد کنند.
مسئول نهاد رهبري در دانشگاه علوم پزشکي قم در پاسخ به افرادي که اين کار را غير ضروري ميدانند يا نبود امکانات آموزشي را بهانهاي براي ادامه يافتن اختلاط دختر و پسر ميکنند، گفت: اين اختلاط موجب رکود علمي و عقب ماندن دانشجويان ميشود.
وي افزود: بايد مسئله جداسازي دختر و پسر در دانشگاهها به صورت برنامهاي جدي در دانشگاهها اجرا شود تا به رشد و بالندگي برسيم.