کد خبر 21244
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۷

مرجعيت آقاي بيات در هيچ جايگاه حوزوي تاييد نشده است. وي قبلا که در تهران امام جماعت يکي از مساجد بود، در آن جا دست به اختلاس زده بود و هيات امناي مسجد به دادگاه ويژه روحانيت شکايت کرده بودند، سرانجام دستگير و محاکمه شد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمين قاسم روانبخش، دبير سياسي هفته نامه "پرتوسخن" و عضو هيات علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در گفت وگو با شبکه ايران در اين باره مي گويد: با توجه به شرايط حوزه علميه، «مجمع محققين و مدرسين» آن گونه که بيرون از حوزه تبليغ مي‌شود جايگاهي ندارد. مثل يک طبل مي‌ماند که يک نفر بر آن مي‌کوبد و ديگران فکر مي‌کنند جمع کثيري در کنار آن هستند.
وي درباره زمان و چرايي تشکيل مجمع محققين و مدرسين عنوان مي کند: اين مجمع پس از آن که مجمع روحانيون در مقابل جامعه روحانيت در تهران اعلام موجوديت کرد، به وجود آمد. در واقع پس از دوم خرداد. براي اينکه بتوانند در حوزه علميه قم و در مقابل جامعه مدرسين– که پايگاه انقلاب است- گروهي را سامان دهند و جريان جديدي را در حوزه به راه بيندازند، مجمع مدرسين و محققين را تشکيل دادند. مي‌خواستند بگويند ما جريان ديگري در حوزه و در ميان اساتيد و محققين داريم که اين ها عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيستند و جريان فکري و ديگري با ادعاي اصلاح‌طلبي هستند.

حجت الاسلام روانبخش، عبايي‌خراساني، ايازي، سيدحسين موسوي‌تبريزي، فاضل ميبدي، بيات‌زنجاني را از جمله موسسان اين مجمع نام مي برد و اضافه مي کند: آنان در ابتداي تاسيس همراه با مجمع روحانيون مبارز در تهران بيانيه‌هاي متفاوتي صادر مي‌کردند. صدور اين بيانيه‌ها اين طور القا مي‌کرد که گويا مجمع محققين جمعيت بسياري دارند و جريان تاثيرگذاري هستند. مردم معمولي نيز گاهي اينها را با جامعه محترم مدرسين اشتباه مي‌گرفتند و تعجب مي‌کردند که چرا حوزه از اين گونه موضع‌ها مي‌گيرد. اين در حالي بود که مجمع محققين و مدرسين در حوزه جايگاه قانوني نداشت و به‌عنوان مجمعي که در شوراي عالي حوزه و نزد مراجع تاييد شده باشد ثبت نشده بودند و در ساز وکار حوزوي هيچ گونه مهر تاييدي نداشتند.

جمعيت آن ها در حد يک پرايد است

به گفته عضو هيات علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) "خوشبختانه از زماني اين جريان به راه افتاده هيچ گونه تاثيرگذاري بر حوزه نداشته و جمعيت اين مجمع در همان 6-5 نفر متوقف ماند. در همان زمان که ما در مقابل جريان‌هاي مدعي اصلاحات راهپيمايي‌هاي عظيمي به راه مي‌انداختيم آن ها قدرت برگزاري يک تجمع 50 نفره را هم نداشتند."

وي با بيان اينکه "جز اعضاي مجمع کسي آن ها را حساب نمي‌کرد"، بيان مي کند: خاطرم هست سعيد حجاريان يک بار سازمان مجاهدين انقلاب را به حزب فولکس‌سواران تشبيه کرده بود. آن ها نيز مانند سازمان مجاهدين انقلاب جمعيت‌شان از يک فولکس کمتر بود. اگر بخواهيم به روز صحبت کنيم بايد بگوييم جمعيت آن ها در حد يک پرايد است. هر چه جلوتر مي‌آييم اعتبار اين مجمع کمتر مي‌شود.

ماجراي اختلاس بيات زنجاني و نحوه آزادي وي

حجت الاسلام روانبخش، با اشاره به اقدام آقاي بيات زنجاني در اعلام مرجعيت خود، مي گويد: ايشان فکر مي‌کند اگر يک نفر از اين عده اندک صاحب رساله شد اين جريان مقبول حوزه خواهد افتاد تعدادي از طلاب به آن ها گرايش پيدا خواهند کرد. مرجعيت آقاي بيات در هيچ جايگاه حوزوي تاييد نشده است. وي قبلا که در تهران امام جماعت يکي از مساجد بود، در آن جا دست به اختلاس زده بود و هيات امناي مسجد به دادگاه ويژه روحانيت شکايت کرده بودند، سرانجام دستگير و محاکمه شد. چند ماه زنداني بود و بعد با عفو مقام معظم رهبري بقيه زندان او بخشيده شد. مدتي پس از اين ماجرا، به حوزه آمد و تدريس درس‌هاي دوره سطح با اندکي شاگرد آغاز کرد و در جريان وانفساي دوم خرداد براي خود رساله‌اي نوشت و بيتي با عنوان «بيت آيت‌‌العظمي بيات»! تشکيل داد.

به اعتقاد او مرجعيت آقاي بيات "مرجعيتي بود که توسط روزنامه‌هاي مدعي اصلاحات مانند شرق، اعتماد، اعتماد ملي و.....ساخته شد، نه در يک پايگاه حوزوي. خود بيات هم الان در حوزه جايگاهي ندارد و ميان طلبه‌ها، فضلا و طلاب حوزه مثل يک فرد عادي است. البته شايد مقداري هم زير عادي! چرا که طلبه‌ها سوابق او را مي‌دانند، نگاه خوبي به او ندارند بنابراين اين جريان يک جريان مرده است و بعد از اظهارنظر جامعه محترم مدرسين درباره عدم صلاحيت مرجعيت آقاي صانعي، که به دليل فتاواي بدعت آميزش انجام شد، فکر مي کنم امثال آقاي بيات نيز از آن درس لازم گرفته باشند. بنابراين اين ها در اندازه اي نيستند که بتوانند در حوزه به تنهايي جريان‌سازي کنند."

عضو هيات علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) درباره علت پوشش خبري اخبار مربوط به اين مجمع در رسانه‌هاي اپوزيسيون هم اظهار مي دارد: اين مجمع همانند حباب يا تار عنکبوتي بود که با يک نسيم ضعيف از بين رفت و ديگر جز همان چند نفر که در يک پرايد جا مي گيرند عملا وجود خارجي ندارد ولي روشن است که همين چند نفر مثل همان طبل که مثال زدم ممکن است بيانيه بدهند و رسانه‌هاي مدعي اصلاحات نيز با آب و تاب منعکس کنند تا اين گونه القاء ‌کنند که اين جريان زنده است. همان گونه که چندي پيش ديديد آقاي تاج‌زاده، از حزب فولکس واگني، گفته بود مطمئن باشيد ايران سبز خواهد ماند.

جريان پشت پرده مجمع محققين

آقاي روانبخش با بيان اينکه "برخي رسانه‌هاي اصولگرا که از اتفاقات درون حوزه بي‌اطلاع هستند ناخواسته در زمين حريف بازي مي‌کنند" گفت: چندي پيش خبرنگاري به عنوان خبرنگار روزنامه شرق با من تماس گرفت و قصد مصاحبه داشت. گفتم من با روزنامه شما مصاحبه نمي‌کنم. خبرنگار گفت هر مطلبي را که گفتيد در روزنامه درج مي‌کنيم و من در پاسخ گفتم اما اعتبار دادن به اين روزنامه براي من جاي سوال است. چرا که آن ها به دنبال اين هستند که عکس اول خود را به اصولگرايان اختصاص دهند و بگويند فلان شخص چنين حرفي زد. هدف آن ها اطلاعات دادن به مردم نيست بلکه مي‌خواهند صحبت‌هاي آن ها را عليه ديگر اصولگرايان تيتر کنند. درباره مجمع محققين و مدرسين نيز روند به همين منوال است. اخباري از آن ها در برخي رسانه‌ها مطرح مي‌کنند و رسانه‌هاي اصولگرا نيز به نقد آن ها مي‌پردازند و ناخواسته آن ها مطرح مي‌شوند.

وي در ادامه درباره پشت پرده مجمع محققين عنوان مي کند که "جريان ديگري در حوزه فعال است که گروه هاي کوچکي از جمله مجمع محققين و مدرسين در چارچوب اين جريان اصلي مي‌گنجد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 1
    تو هم معلومه پدر سوخته ای.من نمیدونستم مشرق نیوز وابسته به چه جناحی هست .ولی نخوانده پیداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس