آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي نامه اي سرگشاده خطاب اسفنديار رحيم مشايي در مورد اظهارات اخير وي در باب موسيقي منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار سياسي مشرق، در اين نامه آمده است:

به جناب آقاي اسفنديار رحيم مشايي دوست نزديک رئيس جمهور

در رابطه با مساله زيباي موسيقي و حکم آن به نظر مي رسد مطالبي بايد ارائه شود. چه عنوان مناظره داشته باشد چه نداشته باشد. زيرا رئيس جمهور طبق قانون اساسي اولين شخصيت بعد از مقام منيع رهبريست، نسبت به دوستي رئيس جمهور و صميميت ايشان با شما نيازي به بحث نيست. پس نتيجه ميگيرم مطلبي که شما بيان کرده ايد و موقعيتي که درآن قرار داريد ارزش بيان مطلبي را دارد.
شما زيبا بودن را دليل حليت آن دانسته ايد. حلال و حرام حريم الهي هستند عقل هابيل نمي تواند از حريم الهي حرام و حلال خبر داشته باشد قبل از اينکه حکم موضوع از حريم الهي صادر شده باشد آنچه حضرت هابيل زيبا دانسته روشن است و آنچه را به علم خود عمل کرده مشخص است ونتيجه عمل به علم که عين تقوا است مشخص است همه اين موارد را توضيح مي دهم. ولي قبل از وارد شدن در بحث عقل و علم و عمل حضرت هابيل بحث در مقام و موقعيت او لازم است . شما به خوبي مي دانيد که موسي (ع) مامور شد هفتاد نفر متقي را براي حضور در محضر مقدس الهي در حرمي که بي تقوا در آن راه ندارد انتخاب کند و به او فرموده بود در اين حرم بي تقوا قبول نمي شود اگر آمد هلاک مي شود .
موسي (ع)اين پيامبر اولوالعزم الهي انتخاب خود را کرد اما هيچ يک از هفتاد نفر زنده نماندند سر انسانها حرم الهي است خداست که از اسرار انسانها مطلع است حال در شان حضرت هابيل همين بس که اگر در ميان آن هفتاد نفر بود زنده ميماند چون خدا از سر او خبر داشت و قرباني اورا قبول کرد إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ شما بخوبي مي دانيد وقتي قرباني قابيل قبول نشد به حضرت هابيل گفت : تورا خواهم کشت و حضرت هابيل در جوابش فرمود : خداوند فقط از متقين قبول مي کند تا اينجا همه چيز به خوبي پيش رفته است بحث در زيبايي شناسي حضرت هابيل است و رابطه زيبايي با حلال و حرام، امروز اگر کسي شما را تهديد به قتل کند و شما بتوانيد از خود دفاع کنيد به او چه مي گوييد شما پاسخ مي دهيد عقل من به من حکم مي کند از خودم دفاع کنم. اگر شما به حريم من آمدي و در حين دفاع من کشته شدي من مقصر نيستم حتي ديه تو بر عهده من نيست . دفاع مظلوم زيباست . حسين بن علي و پدرش که قهرمانان بسياري بدست آنها کشته شده بودند کار زيبايي انجام دادند . اما شما از کجا دانستيد دفاع از خود کار زيبايست که از آن بفهميد هرچه زيباست حلال است.موسيقي هم زيباست حلال است هم دفاع از خود مي کنم و هم از موسيقي دفاع مي کنم. چون هردو زيبا هستند پس هردو حلال هستند.
حضرت هابيل نگفت از خودم دفاع ميکنم زيرا زيبايي دفاع از خود را درک نکرد چون انسان است وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ حضرت هابيل دفاع نکردند را زيبا ديد و اعلام کرد از خودم دفاع نخواهم کرد .
لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَکَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْکَ لَأَقْتُلَکَ إِنِّي أَخَافُ اللّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ إِنِّي أُرِيدُ أَن تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِکَ فَتَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِکَ جَزَاء الظَّالِمِينَ معناي آيه براي شما روشن است اگر امروز شما بجاي آن حضرت بوديد مي گفتيد: نه اجازه مي دهم خودم مقتول شوم و نه اجازه مي دهم تو قاتل شوي. من نمي خواهم تو اهل جهنم شوي.
شما مي گوييد در گوشم طنين انداز است که انصر أخاک ظالما أو مظلوما پرسيدند نصرت مظلوم درست است. چگونه برادر ظالم را نصرت کنم .فرمودند جلوي ظلم او را بگير نگذار ظلم کند .اين بهترين نصرت است همه اظهارات شما زيباست. اما چرا هابيل مطالب ديگري را زيبا مي ديد چرا دفاع از خود را حرام مي ديد چرا دفاع نکردن از خود را حلال مي ديد چون هنوز اين احکام از حريم الهي صادر نشده بود.
قرآن سپس مي گويد فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ شما جايگاه فاء فَطَوَّعَتْ را به خوبي مي شناسيد اظهارات قبلي قابيل يک تهديد بيشتر نبود به مرحله عزم نرسيده بود اظهارات هابيل عليه السلام به ترديدهاي قابيل پايان داد قبل از اظهارات حضرت هابيل هنوز نفس قابيل راضي به قتل نشده بود. اين اظهارات کار را تمام کرد قرآن سپس مي گويد قابيل قابل اصلاح بود اگر اين اظهارات هابيل نبود و فرصت فکر کردن براي او پيدا مي شد چنين اتفاقي نمي افتاد قرآن ادامه مي دهد فَبَعَثَ اللّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الأَرْضِ لِيُرِيَهُ کَيْفَ يُوَارِي سَوْءةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ شما به خوبي مي دانيد درک عجز از کمالات است از انصاف است قابيل انصاف مي دهد من به اندازه يک کلاغ نمي فهمم او بلد است لاشه را چال کنم و من بلد نيستم من چرا از کار خدا بدم آمد من چرا زيبايي کار خدا را نفهميدم قبول نشدن قرباني من زيبا بود اما من زيبا شناس نبودم اي کاش اين عجز را که الآن دارم قبلا درک کرده بودم و از فرمان خدا عصباني نمي شدم قرآن ادامه مي دهد مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا اگر اين قتل چند سال قبل اتفاق افتاده بود و کسي حضرت آدم را قبل از صاحب فرزند کشته بود اثري از ديگر انسان ها باقي نمي ماند خداوند زيبايي دفاع و زشتي قتل نفس را اندازه گيري مي کند اگر هابيل اعلام دفاع کرده بود احتمال داشت با گذشت زمان قابيل اصلاح شود و هابيل دو ثواب برده بود حفظ جان خود و فرصت هدايت برادر.
جناب آقاي مشايي ما زيبايي شناس نيستيم وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِث چه بسا آنچه ما زيبا مي دانيم زيبا نباشد و آنچه ما زيبا نمي دانيم همان زيبا باشد.

والسلام والعاقبه للمتقين
محي الدين حائري شيرازي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس