اگرچه رسانه ها تصویری یکی از ابزار مهم و تاثیرگذار دیپلماسی عمومی غرب علیه ایران محسوب می شوند، اما عدم توجه به ویژگی های جامعه ایرانی سبب شکست جنگ رسانه ای آمریکا علیه ایران شده است.

به گزارش مشرق، اگرچه رسانه ها تصویری یکی از ابزار مهم و تاثیرگذار دیپلماسی عمومی غرب محسوب می شوند، اما عدم توجه به جامعه ایرانی توسط متخصصین آمریکایی، سبب شده است که آمریکا در بحث رسانه های فارسی زبان شکست سنگینی بخورد و مسوولان کاخ سفید به این نتیجه برسند که در جنگ رسانه ای شکست خورده و نتوانستند به اهداف حداقلی خود دست پیدا کنند.
دلایل متعددی برای تعطیلی دو شبکه VOA و رادیو فردا وجود دارد اما در گزارش زیر به صورت اجمال به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

1- عدم تأثیرگذاری در مخاطبین

از مواردی که برای تعطیلی این دوشبکه بیان شده است، تأثیر ناچیز و کاهش مخاطبین این دو شبکه در میان فارسی زبانان است به حدی که بر اساس آمار منتشر شده، سهم صدای آمریکا و رادیو فردا در میزان جذب مخاطب، 5.1 درصد است در حالی که دو شبکه BBC و MANOTO   روی هم رفته 49 درصد مخاطبین را به خود جذب کرده اند.

بنابر این گزارش، بخش فارسی صدای آمریکا وابسته به دولت ایالات متحده با بودجه سالیانه 23 میلیون دلار کمتر از پنج درصد مخاطب دارد در حالی که شبکه من و تو با سالیانه 9 میلیون دلار، 32 درصد مخاطبین فارسی زبان را به خود اختصاص داده است.



آمار منتشر شده از میزان مخاطبین رسانه های فارسی زبان

از سوی دیگر، در مقایسه آماری بین سال 2010 تا 2011، میزان بیندگان و مخاطبین صدای آمریکا از 19.6 به 6.1 درصد کاهش یافته است.


2- انتشار عمدی اطلاعات نادرست در وبسایت BBG

از دیگر دلایل توقف رادیو فردا و صدای آمریکا، انتشار آمار نادرست در وبسایت رسمی BBG است، بطوریکه مسوولان قسمت فارسی زبان صدای آمریکا، با تعمد برای گرفتن بودجه سالیانه و حتی مبلغی بیش از بودجه درنظر گرفته، آمار سال 2010 خود را برای سال 2012 منتشر کردند در حالیکه این رسانه از سال 2010 تا سال 2011 بیش از نیمی از مخاطبین خود را از دست داده است اما در آمار سال 2012، عدد 21 درصد را به عنوان میزان مخاطبین صدای امریکا منتشر کرده است.[1]

در قسمت دیگری از این گزارش آمده است: صدای آمریکا بدون هیچ اطلاع قبلی، برنامه پارازیت با اجرای "کامبیز حسینی" را بدون هیچ دلیل قانع کننده ای متوقف و مجری آن را اخراج کرده است پس چگونه ممکن است این رسانه بدون هیچ برنامه جذابی، در سال 2012 21 درصد مخاطب داشته باشد در حالیکه بی بی سی فارسی با تنوع در اجرا و جذب افراد جدید، بسیاری از مخاطبین فارسی زبان را به خود جذب کرده است.

"هیلاری کیلنتون" وزیر خارجه سابق آمریکا و یکی از اعضای BBG در دیدار سالانه خود گفته است: با توجه به ظرفیت BBG و همچنین اهداف این مجموعه، ما هیچ کاری نتوانستیم انجام بدهیم و BBG تقریبا مرده است.

کلینتون همچنین می گوید: ما در BBG آن کارهایی را که در جنگ سرد انجام می دادیم را هم انجام نمی دهیم و نمی توانیم پیام آمریکا را به سراسر جهان برسانیم.[2]

3- ساختاری مبتنی بر فامیل گرایی و پارتی بازی

بنابر گزارش منتشر شده توسط پزوهشگاه کنگره آمریکا در سال 2012، سطح بالایی از فامیل گرایی، آشفتگی و آلودگی در قسمت فارسی زبان صدای آمریکا اتفاق افتاده است و عملا این مسائل، اهداف و ماموریت های دیپلماسی عمومی آمریکا را نه تنها اجابت نکرده بلکه در مواردی خلاف راهبرد دیپلماسی عمومی آمریکا عمل کرده است.[3]

مصادیقی از اشفتگی و فامیل بازی در صدای آمریکا به شرح زیر است:

1- گسترش فامیل گرایی و پارتی بازی در استخدام کارکنان بدون گزینش و کنترل

2- پارتی بازی برای انتن دادن به گروه های خاصی از اصلاح طلبان به دلیل سابقه های دوستی و ندادن آنتن به دیگر گروه های مهم

3- پرداختن بیش از حد با اخباری که مشکلات جامعه آمریکایی را نشان می دهد در صورتی که به مشکلات رژیم ایرانی بسیار کمتر پرداخته می شود.

4- استخدام دوستان و آشنایان بدون صلاحیت و تجربه لازم برای کار در رسانه و همچنین عدم توجه به درخواست دیگر متقاضیان شایسته

در ادامه گزارش کنگره درباره صدای آمریکا آمده است: بسیاری از کارمندان صدای آمریکا نه تنها هیچ سابقه رسانه ای و ژورنالیستی ندارند بلکه از فراریان سیاسی ایران و تنها از جریان اصلاح طلبان هستند، افرادی همچون علی افشاری ، احمد باطبی، فریبا داودی مهاجر و ... که احتمالا مامور سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در میان کارمندان صدای آمریکا هستند.

در این گزارش با اشاره به مضمون برنامه های غیر اخلاقی صدای آمریکا آمده است: اگرچه صحبت در باب مسائل جنسی از نظر فرهنگ غربی پذیرفته شده است و جامعه ایرانی هم جامعه باز و آزادی است، اما خانواده های ایرانی عملا دارای ساختار خاص و محافظه کاری هستند و پخش برنامه هایی با مضمون جنسی نه تنها به نفع دیپلماسی عمومی آمریکا نیست بلکه به جذب مخاطب هم کمکی نمی کند و عملا سبب دور شدن مخاطب ایرانی از رسانه آمریکایی می شود.



تبدیل شدن صدای آمریکا به باشگاه فامیلی در آمریکا

4- وسعت نامناسب اداره با توجه به خروجی

با توجه به گزارش وبسایت BBG، کل کارمندان این اداره در 43 زبان مختلف، 1209 نفر است در حالیکه صدای آمریکا در بخش فارسی بیش از 200 نفر کارمند دارد[4] که 79 نفر به عنوان تمام وقت و 114 نفر به عنوان پیمان کار هستند.

در ادامه این گزارش با توجه به بودجه سالیانه BBG که در حدود 205 میلیون دلار با مخاطبین هفتگی 141 میلون نفر است، بودجه بخش فارسی با تنها با 5 درصد مخاطبین کل، 23 میلیون دلار است در حالیکه بودجه دیگر بخش های صدای امریکا، سالیانه کمتر از 5 میلیون دلار است و بیشتر از صدای آمریکا فارسی و رادیو فردا برنامه اجرا می کنند و برنامه های ابتکاری بیشتری ارائه می دهند اما این دو شبکه هیچ ابتکاری از خود نشان نداده و عملا کمکی به دیپلماسی عمومی آمریکا نکردند.


5- تبدیل شدن صدای آمریکا به پایگاهی برای اصلاح طلبان

بسیاری از کارمندان و پیمان کاران صدای آمریکا، حامیان و افراد متصل به جریان اصلاحات در ایران است و صدای آمریکا عملا تبدیل به پایگاهی شده است تا اصلاح طلبان از دوستان خود تعریف کرده و دیگر رقبای خود را مسخره و بی اعتبار کنند.



صدای آمریکا و رادیو فردا عملا تبدیل به تریبون اصلاحات در خارج از کشور شده است

آنچه از گزارش فوق می توان نتیجه گرفت، شکست آمریکا در بخش دیپلماسی رسانه ای خود علیه ایران است و عملا بحث دیپلماسی عمومی آمریکا در بخش رسانه، به دولت انگلیس واگذار شده است و شبکه هایی همچون MANOTO و BBC PERSIAN به جای شبکه های آمریکایی، برای فارسی زبانان برنامه تولید می کنند.



[1] - http://www.bbg.gov/press-release/radio-farda-voa-morning-programs-make-the-leap-to-television/

[2] -http://www.washingtonpost.com/national/senators-urge-obama-to-quickly-fill-vacant-inspectors-general-slots/2013/01/24/bb747c26-665b-11e2-9e1b-07db1d2ccd5b_story.html

[3] - http://www.scribd.com/doc/99342471/Iran-U-S-Concerns-and-Policy-Responses-June-26-2012

[4] - http://www.bbg.gov/broadcasters/voa/


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    آمار منتشر شده از میزان مخاطبین رسانه های فارسی زبانتون چیزیش معلوم نیست (سایزش کوچیکه)
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    آقايان مشرق ازاين حرفهاخوشحال نشيد,اين حرفهاروكنگره آمريكاگفته,كنگره آمريكاهم روابط نزديكي بامجاهدين وطن فروش واسراييل دارن,ضمنأگفته شده به پايگاهي براي اصلاح طلبان تبديل شده وبه سايرگروههااجازه داده نميشه,اين دوحرف نشان دهنده اينه كه برنامه اينه كه ميخوان كم كم به تندروهايي مثل مجاهدين ميدان داده بشه.اين حرفهايادآورگزارش اخيركنگره آمريكادرباره وزارت اطلاعات هستش كه مشخص شدنفوذمجاهدين درتهيه گزارش دخيل بوده.اين خطري براي كشورماست,اين بي شرفهانقشه دارن
  • ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا به این نظر سنجی رسمیت دادید؟ ممکن است نظر سازی باشد.
  • علی ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    3 0
    1- عدم تأثیرگذاری ناچیز در مخاطبین لطفا تلاش کنید شاید کمی زبان فارسی را بیاموزید.کسی که الفبای فارسی را نمیشناسد شایستگی آن را ندارد که برای عموم و آنهم در یک خبرگزاری مطلب بنویسد. وای بر آنان که میخواهند از شما بیاموزند.
  • ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    بی بی سالوس هم سالهاست که حنایش رنگی ندارد.
  • عباس ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    صدای آمریکادرایران50%وBBCومنوتو90%بیننده دارند.نبایدباتعصب رویدادهاراتحلیل کرد.بهتراست ازتجربیات رسانه های فوق برای جذب مخاطب درصداوسیمااستفاده کرد.
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    دیشب برنامه داشت کی تعطیل شد!!!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    این عکس نظر سنجی رو کدوم کارمند مشرق گرفته ؟ خودش به من و تو رای داده !! :)
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تریبون اصلاحات در خارج از کشور؟! حیا کنید بابا.
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اگر برنامه های صدا و سیما با دقت و کیفیت بیشتری تولید بشن خیلی ها سمت شبکه های فسیل ماهواره ای نخواهند رفت... جای سریالها و برنامه های طنز خوب توی تلویزیون خودمون خالیه...
  • جلال ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    ما هم باید متقابلا پخش ماهواره ای داشته باشیم!
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تویزیون ما هم توش پر پاتی بازیه منتهی جایی نیست که اینطوری یقه اشو بگیره بگه اقا پول بیت المال رو درست خرج کن.
  • مصطفی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    میشه بگی این آمار کذایی رو از کجا در آوردی؟حتماً بی بی سی اعلام کرده؟!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    این هم یک تحلیل آبکی
  • حب مسکو ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
  • پیروز ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    شبکه های ایرانی نمایش و تماشا و آی فیلم و مستند و ... نقش مهمی در حق انتخاب گزینه های سالم برای خانواده های فارسی زبان و عرب ایفا کردند.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اون آرای شبکه های سیما چقد جالبه! اگه این آمار واقعی باشه باید در سازمان صدا وسیما رو هم گل گرفت تا بیت المال رو هدر نده ، کاش نماینده های مجلس ما هم مثل نمایندگان کنگره به فکر حفظ بیت المال کشورشون بودن
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    این تریبون اصلاحات بودن دیگه چرت بود. آخرش نشد یه خبر یا تحلیل بزنید درست و حسابی. باید یه گندی بزنید کنارش
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    چشم استاد. گل واژه های شما را آویزه چشم می‌کنند
  • علی رضایی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    برادر گیجی یا خودتو به گیجی زدی و یا .... استناد میکنی به آماری که خودش تبلیغ برای شبکه های خاصه. حواستو جمع کن..
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    بله یکی از تریبونهای افتضاح طلبا همینا هستن
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اونایی که دنبال برنامه های ماهواره می رن مشکل از خودشونه نه از سیمای ایران بعدا هم گریبون زندگیشونو می گیره !!!!!!
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تریبون اصلاحاتن دیگه مگه عصبانیت هم داره البته از یک نظر داره چون اونا با کارا و حرفاشون شما رو لو می دن!!!!!!!!!!!!
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    به فرموده خداوند تبارك و تعالي: دوست داريد كه نظام الهي كوتاه بيايد «ودّوا لو تدهن فيدهنون» اما به قول امام راحلمان(ره) كه احياگر اسلام ناب محمدي(ص) است؛ درباره كساني كه روزي در مسئوليت بوده و سپس به خيانت آلوده و بركنار شده اند؛ «امروز هيچ تاسفي نمي خوريم كه آنان در كنار ما نيستند، چرا كه از اول هم نبوده اند. انقلاب به هيچ گروهي بدهكاري ندارد». (صحيفه امام ج 12 ص 628
  • uncle y ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    طلبه اسمتو عوض کن! بدجوری رو اعصاب همه اس! مثل این میمونه من اسم خودم را بزارم حب تلاویو! نکن برادر! مردم ایران از مسکو متنفرند و این کارها جواب نمیده! از یک انسان تحصیل کرده انقلابی بعیده!
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    موشهای فاضلاب
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تشکر از توجهتون. کور نیستم اول کوچیک بودD:
  • آشنا ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    کافر همه را به کیش خود پندارد.
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    الان مطمئنی که خودت با تعصب نظر ندادی؟
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    3 0
    شبکه های صدا سیما که 0.0000001% مخاطب دارن
  • سیاوش ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    1 0
    اقا voa و bbc غیره را بیخیال شید این شبکه بهائی صهیونیستی من و تو را دریابید که 100 برابر خطرناک تر از باقین زنان خانه دار و نسل جوان را هدف گرفتند تهاجم فرهنگی به معنای دقیق کلمه تازه با افزودنی های سیاسی یه تئوری در علوم ارتباطاط هست که تاثیر روی غیر نخبه بعدا تاثیر رو نخبه هم میگذارد تا این شبکه بیشتر از این خطر درست نکرده باید یه فکری براش کرد وگرنه باقیه یشبکه ها عددی نیستن
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    دلیلش مشخص هست. قدیمی ترین هستند و شبکه های جدیدی مثل من و تو و بی بی سی جایش رو گرفتند. اونها هم حتما در فکر تغییر و تحول هستند. حالا شما چطوری نتیجه گیری کردی از ما شکست خورده اند ؟!
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    1 0
    منظورت مشرقه دیگه نه
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 1
    تندروهای غرب گرا ماله کشی نفرمایند..
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    نظري ندارم
  • hayedeh ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    باید باایجادبرنامه های سرگرم کننده کاری کردتابیشترمردم ازتلویزیون ملی کشورشان دست نکشندوروی به برنامه های بیگانه کنند. ماباید به فکرامورات تلویزیونمان باشیم تادربرنامه ی کودک فیتیله بیشترفرهنگ سازی کنیم نه بدآموزی!(ازجمله کردن لوله جاره برقی دردهان).تشکر
  • ناشناس ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    باید یاد بگیریم هم دیگر تحمل کنیم
  • گل اندام ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام درخواست فیلترشکن داشتم
  • بگو ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    دلت خوشه مشرقي ؟؟؟
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    مرگ برآمریکا
  • رضا ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    این ماجراهاتازگی ندارد وعجیب هم نیست .همان که مقتدامیگوید(بصیرت؛بصیرت؛بصیرت)
  • سلیم ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    هر چیزی که حساب کتاب نداشته باشه همینه دیگه
  • درویش حق گو ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    باسلام عرض میکنم ایران بامیدخداکشورمیزبان امام زمان است شک نکن هرکه باال علی درافتادبرافتادلطف کنید این اطلاع رسانی رابیشترکنیدتاانهاکه ثابت قدم نیستنددیگه چیزی نگن یاعلی مدد
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    هه
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    مرگ برامریکا
  • ناشناس ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    مرگ بر شاه مرگ بر شاه مرگگگ بررر شاه ه ه
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    0 0
    دکتر %یعنی چی
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    این شبکه های خارجی همه سروته یک کرباسند و همه آب به آسیاب دشمن میریزند
  • مهدی ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    ما هم میگیم مرگ بر امریکا یک تار موی هموطن را به 2000 تا اجنبی نمیدیم اون وطن فروشا هم بزار برن گم بشن
  • امید ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    آمریکایی ها هم دلشون به حال ما نسوخته ،دنبال منافع خودشان میگردند چون این کار آمریکا وانگلیس به دنیا ثابت شده . آمریکا شیطان بزرگ است.وبس
  • ماریا ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    ببین هر کسی به یه نحوی دنبال منافع شخصیه خودشه ما باید یه سری امکانات بدیم تا یه سری امکانات بگیریم هر کسی هم به فکر منافع خودش هست پس باید دنبال استراتژی باشیم که بیشتر به نفعمونه.......... والا تا الان همش داریم باج میدیم و چیزی دریافت نمیکنیم بهتره با کشوری مسالح کنیم تا از هم وطنانمون بهره کشی کنیم . خوب حالا به نظر تو بهتره با امریکا مسالحه کنیم یا مثلا کشوری مثل لبنان که نه تنها به نفعمون نیست بلکه ضررمونه و سالانه میلیاردها دلار صرف ساخت بیمارستانو جاده سازی و غیره و در عوض هیچ دریافت کنیم خوب حالا کدوم بهتره
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    ولی شما بفرمایید....
  • علی ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    بجای این حرفا یه فکری برای اقتصاد مملکت بکنید
  • محمد ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ئئئئئئ ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    ئئئئئئئئئتتتتتتتتتنننننننننننن
  • كوروش كبير ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • جعفر بوشاسب ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • مرتضی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    سلام یک فیلتر شکن بهم بدبن ممنون
  • بابك ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    كل دنيا دست انكليسه اسمي ازش به ميان نمياد مرك برانكليس
  • بابك ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    كل دنيا دست انكليسه اسمي ازش به ميان نمياد مرك برانكليس
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    خدا لعنت کند وانشالله مرضی بگیرند که شب وروز نداشته باشد کسانی که بهر دلیلی کشور های دیگر را بر کشور عزیز خودمان ترجیح میدهند
  • اسمعیل ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    لعنت ابدی خدا به هرچه وطن فروش بی غیرت
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    لعنت بروطن فروشان
  • نادرالدين ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    در صداى امريكا ، برخى از مجريان به تيم خودى گل ميزنند ، ان هم با رفتار بى ادبانه با مخاطبين ايرانى ، كه عمدتا" سعى ميكنند نظر خود را بگويند ، كه در تضاد با اهداف برنامه صداى امريكا است !!! از جمله انها اقاى سفيرى است در بر نامه روى خط ، از ديگر مشكلات صداى امريكا ، استخدام افراد كند ذهن و درجه سه و چهار است . سرعت اطلاع رسانى هم در اين رسانه بسيار كند است , و.اما بى بى سى در خيانت به كشورمان شماره يك است ، برنامه سازان در اين رسانه بسيار با هوشند و به راحتى به همراه شبكه كمكى من و تو بيشترين مخاطبين را هم دارند !!!! :

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس