کد خبر 210809
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱

روزنامه یو اس ای تودی نوشت: انتظار نمی رود نیروی هوایی افغانستان تا پیش از سال 2016 به طور کامل آماده عملیات شود.

به گزارش مشرق به نقل از این روزنامه، از این رو پنتاگون تجهیز ارتش نوپای افغانستان به خمپاره و توپخانه را تسریع کرده است تا بتواند از این طریق جای خالی نیروی هوایی آمریکا را پر کند.
نبود نیروی هوایی آمریکا در افغانستان پس از سال 2014 چالشی مهم برای افغان ها به شمار می رود. فرماندهان افغان نگران تبعات خروج نیروی هوایی آمریکا از افغانستان هستند.

ژنرال جان آلن که در ماه فوریه از سمت خود به عنوان فرمانده ارشد نیروهای ائتلافی کناره گیری کرد و بازنشسته شده است، گفت: آنها [افغان ها] به طور قطع این حقیقت را دریافته اند که بهترین نیروی هوایی جهان به خانه باز می گردد. وی افزود: اما خمپاره ها، توپخانه و بالگردهای توپ دار به نیروهای افغان امکان دسترسی سریع به قدرت را می دهند.

پنتاگون اعلام کرده است که پس از پایان ماموریتش، تعدادی مشاور و نیروی مبارزه با تروریسم این نهاد در افغانستان باقی خواهند ماند. نیروی هوایی لازم برای استفاده نیروهای مبارزه با تروریسمی که در این کشور باقی مانده اند نیز وجود خواهد داشت.

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان، همواره از حملات هوایی نیروهای ائتلافی انتقاد و آنها را متهم می کند که در این عملیات به طور اشتباهی مردم غیرنظامی را می کشند.

پنتاگون معتقد است نیروی هوایی افغانستان تا پیش از سال 2016 به طور کامل آماده اجرای عملیات نخواهد بود. حتی در آن زمان هم توانایی آن با ارتش آمریکا قابل مقایسه نخواهد بود.

پس از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان در واکنش به حملات 11 سپتامبر، نیروی هوایی به سرنگون سازی طالبان کمک شایانی کرد. از آن زمان تا کنون نیز حملات هوایی آمریکا به نیروهای افغان و ائتلافی کمک کرده است تا به پیشروی های خوبی در برابر طالبان دست یابند.

شبه نظامیان طالبان قادر نیستند به حمله گسترده دست بزنند بدون آنکه با حمله نابودکننده ای مواجه شوند از این رو آنها مجبور شده اند در گروه های کوچک بجنگند و به بمب های جاده ای و حملات تروریستی بر ضد اهداف غیر نظامی متوسل شوند.

از این رو برخی تحلیلگران معتقدند پیامدهای خروج نیروی هوایی آمریکا از افغانستان برای نیروهای افغان سنگین خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس