روايت BBC از آرامش و خشم نويسنده متعهد انقلاب، استعلام مسئولان اقتصادي دولت درباره "شبه دولتي ها" ، اختلاف دو دستگاه دولتي بر سر توليدکنندگان شير و ماست و جشن دیگری با حضور احمد‌ی‌نژاد از جمله مطالب و خبرهای ویژه ای هستند که روزنامه های امروز کشور به آنها پرداخته اند.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه که در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

* * *

روايت BBC از آرامش و خشم نويسنده متعهد انقلاب

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، شبكه دولتي انگليس عليه نويسنده متعهد و پيش كسوت انقلاب مرحوم اميرحسين فردي(ره) عقده گشايي كرد.بي بي سي مرحوم فردي را به سانسورگري متهم كرد و در عين حال درباره وي نوشت: اميرحسين فردي كه در سن 64 سالگي درگذشت، يكي از نويسندگان و روزنامه نگاراني بود كه در ساختار قدرت حاكم بر ايران پس از انقلاب، نفوذ داشت.

او از سوي برخي از نزديكانش به چهره اي آرام و مهربان در عرصه ادبيات توصيف مي شود، اما هستند كساني كه معتقدند در پشت اين آرامش، خشمي نسبت به نويسندگان و شاعران منتقد حكومت نهفته بود. بي شك، اميرحسين فردي را مي توان مروج ادبيات مسجد و هيات هاي مذهبي در ايران دانست. او قبل از انقلاب، در سال 1354، در يكي از مسجدهاي تهران به نام جوادالائمه با تأسيس كتابخانه اي، عده اي از همفكرانش، نظير بهزاد بهزادپور و فرج الله سلحشور را گرد هم آورد.

بي بي سي با اذعان به اينكه «فردي در آثارش مدافع جمهوري اسلامي به شمار مي رفت» نوشت: رمان اسماعيل مهم ترين نوشته او بود كه از سوي نويسنده به «انقلاب اسلامي» تقديم شد. او مرد پشت پرده مميزي كتاب بود [!] و حتي گفته مي شد وزارت ارشاد كتاب هاي رسيده را براي بررسي به دفتر فردي در موسسه كيهان مي فرستد.

بي بي سي آنگاه راز ناخرسندي خود از اين نويسنده متعهد را بروز داده و مي نويسد: اميرحسين فردي درباره آيت الله خامنه اي گفته بود «حضرت آقا نه تنها نسبت به مقوله هنر توجه خاصي دارند، بلكه در ادبيات اعم از شعر و داستان صاحب نظر هستند و اين نعمت بزرگي است كه نصيب جامعه ايران شده است.» اما آن سوي دفاع او از جمهوري اسلامي، اظهارنظرهاي تند وي نسبت به مخالفان نظام قرار دارد.

او در يادداشت شديداللحني خطاب به محسن مخملباف نوشت؛ «خوب است اين را بشنوي كه هنوز هم بوي گند آن كفش هاي پت و پهن كهنه و جوراب هاي پاره پوره و كثيفت كه ماه به ماه نمي شستي، توي خانه ما مانده است. مثل اين كه اصلا مشرب تو اين است كه پشت سر ميزبان بروي حرف بزني و لودگي كني؛ كاري كه الان داري با ملت ايران مي كني و تصويري وارونه از اين ملت رشيد و نجيب به چپاولگران و آدم كشان غربي مي دهي.»

 فردي حوادث پس از انتخابات سال 1388 را «فصل پوست اندازي جمهوري اسلامي» توصيف كرد و گفت «دشمن خواست براندازي كند اما خدا تقدير ديگري براي مان نوشته بود». او همچنين درباره كنار گذاشتن ميرحسين موسوي از فرهنگستان هنر، گفت؛ «موسوي ديگر وجاهت و لياقت نشستن بر كرسي رياست فرهنگستان هنر را نداشت و بايد عوض مي شد.»

مشایی به تبریز نیاید

روزنامه اعتماد نوشت: گروه‌هاي متعدد مردمي به طور جداگانه با صدور بيانيه‌يي ضمن اعلام حمايت از بيانيه دانشجويان حزب‌الله آذربايجان‌شرقي خواستار عدم حضور اسفنديار رحيم مشايي در سفر استاني رييس‌جمهور شدند. به گزارش فارس، انصار حزب‌الله تبريز ، مجمع طلاب و روحانيون حزب‌الله و جبهه جوانان اصلاح‌طلب از جمله تشكل هايي بودند كه نسبت به حضور مشايي در شهرشان واكنش نشان دادند .


استعلام مسئولان اقتصادي دولت درباره "شبه دولتي ها"

خراسان نوشت: بر اساس استعلام تعدادي از مسئولان اقتصادي دولت از کارشناسان حقوقي قوه مجريه، از آنها خواسته شده است تا تعريف و جايگاه حقوقي اصطلاح و عناوين "شبه دولتي يا شبه خصوصي" در مجموعه متون و مقررات حقوقي کشور را مورد بررسي قرار دهند که پس از بررسي هاي انجام شده، مشخص شده که اين عناوين صرفا توصيفات رسانه اي و محفلي بوده و جايگاه حقوقي ندارند. بر اين اساس مقرر شده تصميماتي براي اعتراض به استفاده از اين واژه ها در ادبيات برخي کارشناسان اتخاذ شود.

مامور افشاي عزل مشايي بودم

به گزارش تهران امروز، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد عضو هيات رئيسه مجلس در پاسخ به اين سوال كه، شما بوديد كه نامه معروف رهبري درباره بركناري مشايي را مطرح كرديد. آيا به صلاح بود كه مطرح شود؟ به پنجره گفت:به‌طور كلي اشاره مي‌كنم.

 همانطور كه مستحضريد نامه مقام معظم رهبري، محرمانه و دست‌نويس معظم له بود و كسي از محتواي آن اطلاع نداشت و بعد از يك فاصله زماني كه مفاد نامه اجرايي و عملياتي نشد، بنده ماموريت يافتم كه مفاد نامه را به اطلاع مردم برسانم. اين يك ماموريت قطعي بود و بلافاصله بعد از اينكه بنده مصاحبه كردم، مصاحبه همراه با تصوير بنده در سايت مقام معظم رهبري درج شد كه پيام خود را به جامعه برساند كه اين اقدام در چارچوب يك ماموريت و انجام يك وظيفه بوده است.

ميتينگ‌هاي دولت ادامه دارد

تهران امروز نوشت: در ماه جاري ميتينگ‌ها و همايش‌هاي متعددي از سوي دولت خدمتگزار برگزار خواهد شد. ميتينگ‌هايي چون حماسه حضور با حضور منتخبين اقشار از سراسر كشور، اجلاس زنان و جوانان غير متعهد، همايش ايرانيان مقيم خارج در سالن اجلاس سران، همايش نمايندگان شوراها از سراسر كشور، همايش شعر بهار، جشنواره اقوام ايراني، همايش عكس بهار و همايش وبلاگ نويسان برگزار خواهد شد.


هاشمی در دقیقه 90 می‌آید

روزنامه اعتماد نوشت: حجاریان پیش‎بینی کرد که خاتمی نمی‌آید اما ‌هاشمی دقیقه ۹۰ وارد می‌شود.  یک سایت اصلاح‌طلب با انتشار بخشی از گفت‌وگو با سعید حجاریان، از قول وی نوشت: آقای‌ هاشمی دقیقه نود وارد عرصه انتخابات می‌شود و تمام معادلات را برهم می‌ریزد و من معتقدم ایشان حائز اکثریت آرا می‌شود.

اختلاف دو دستگاه دولتي بر سر توليدکنندگان شير و ماست

خراسان نوشت: بر اساس نامه هاي متعددي که مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و سازمان ملي استاندارد ايران به مديران ارشد دولتي ارسال کرده اند، اين دو نهاد اجرايي حاضر به کنار آمدن براي نحوه نظارت بر توليدکنندگان فرآورده هاي لبني پاستوريزه مانند شير و ماست نيستند و بر اين اساس مقرر شده با انتخاب يک داور از سوي مسئولان رياست جمهوري، اين موضوع بررسي و حل شود.

مداح مشهور به بیمارستان منتقل شد

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که حاج‌محمود کریمی از مداحان مشهور اهل بیت علیهم‌السلام که به شهر کرمانشاه سفر کرده است، در حین مداحی دچار ضعف شده و به بیمارستان انتقال یافت. دانا نوشت؛کریمی قرار بود در مسجد الغدیر کرمانشاه به مداحی بپردازد اما بعد از اینکه چند دقیقه از مجلس او گذشت گویا به علت ضعف شدید از حال رفته و دعوت کنندگان ناچار شدند وی را به بیمارستان منتقل کنند.

 بنا بر شنیده‌ها بحمدا... حال عمومی وی خوب است اما شب گذشته را در اورژانس سپری کرده است. حاج‌محمود کریمی یکی از مشهورترین مداحان اهل بیت(ع) است که پدرش نیز مداح بود و در سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح‌المبین در دشت عباس مفقودالاثر شد. ابوالفضل کریمی، برادر وی نیز در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

جشن دیگری با حضور احمد‌ی‌نژاد

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: معاون میراث فرهنگی کشور از رونمایی از مرمت ۶۰۰ مسجد جامع و اماکن مذهبی با حضور رئیس‌جمهور خبر داد. فارس نوشت؛ مسعود علویان صدر گفت: مرمت 600 مسجد جامع و اماکن مذهبی که سال گذشته در کشور انجام شد 16 اردیبهشت توسط رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود. وی یادآور شد که رقم 30 میلیارد تومان برای این منظور به استان‌ها اختصاص یافته بود. علویان صدر ادامه داد: مراسم رونمایی از مرمت این بناها 16 اردیبهشت‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مراسم، مقامات بلندپایه کشور و علمای عظام حضور خواهند داشت. وی افزود: این مراسم همزمان در تهران به صورت ویدئو کنفرانس در چند استان دیگر هم برگزار می‌شود.
     
حالا كه هاشمي و خاتمي نمي آيند آمدن من جدي تر شده

به گزارش کیهان، عضو حزب كارگزاران گفت با توجه به اينكه هاشمي و خاتمي جواب قطعي نداده اند احتمال حضور بنده در انتخابات جدي تر شده است.
اسحاق جهانگيري گفت: گزينه اول اصلاحات خاتمي است و گزينه بعدي آنها هاشمي است اما هيچكدام براي حضور در انتخابات جواب قطعي نداده اند.

وي در حاشيه مراسم ختم پدر علي تاجرنيا، اضافه كرد: بنابراين احتمال حضور بنده در انتخابات جدي تر شده اما هنوز هيچ چيز مشخص نيست.در همين حال علي محمد نمازي نايب رئيس مجمع نمايندگان ادوار با اشاره به ملاقات اخير اين گروه با هاشمي رفسنجاني گفته است جلسه ديدار اصلاح طلبان با آيت الله هاشمي رفسنجاني را مهم، مثبت و خوب ارزيابي مي كنم.

نمازي درباره اخبار درج شده در مورد اينكه «تا سه روز ديگر تكليف حضور يك نفر از بين خاتمي و هاشمي براي حضور در انتخابات مشخص مي شود» گفت: تاييد نمي كنم كه تا سه روز ديگر حضور آن ها مشخص شود و يا حتي خاتمي و هاشمي بخواهند در عرصه انتخابات ورود پيدا كنند.

در حالي كه برخي محافل رسانه اي از تمايل هاشمي به نامزدي خاتمي خبر مي دهند، برخي ديگر هاشمي را مخالف اين امر مي خوانند. در ديدار ماه گذشته خاتمي و هاشمي تعارفاتي ميان طرفين براي نامزدي ديگري و محذوريت هر يك از آنان مطرح شده بود.

 بخش فارسي العربيه اخيرا نوشت: «گزارش هاي رسيده حاكي از آن است كه هاشمي رفسنجاني روز يكشنبه با اعضاي كمپين حمايت از خود تشكيل جلسه خواهد داد و تصميم خود درباره نامزدي در انتخابات رياست جمهوري را اعلام خواهد كرد. او تصميم به حضور در اين جلسه را پس از جلسه شامگاه سه شنبه گذشته با اعضاي شوراي هماهنگي اصلاحات گرفته است. گفته مي شود هاشمي رفسنجاني در اين جلسه، درباره دلايل نامزد شدن خاتمي در انتخابات سخن خواهد گفت».

نظرسنجي درباره شاخصه‌هاي يك رئيس‌جمهور

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري كه در ۲۴ خرداد ماه سال‌جاري برگزار خواهد شد را بايد يكي از مهم‌ترين فرازهاي ايران به حساب آورد. در فاصله كمتر از دو ماه تا آغاز يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري ايران، تب نظرسنجي‌هاي انتخاباتي در سايت‌هاي خبري در رابطه با ملاك انتخاب رئيس‌جمهور آينده بالا گرفته است.سايت خبري شفاف نيز در راستاي پي بردن به نظر مخاطبان طي هفته گذشته اقدام به انتشار نظرسنجي كرد. سوال نظر سنجي به اين شرح بود: رئيس‌جمهور آينده بايد چه شاخصه‌اي داشته باشد ؟كه 65 درصد از شركت‌كنندگان به گزينه مدير و كارآمد بودن و تيم خوبي داشتن راي دادند.


ادامه سناریوی «ایران‌هراسی» در آمریکا و کانادا

به نظر می‌رسد سناریوی قدیمی ایران‌هراسی که توسط آمریکا دنبال می‌شد و با طرح ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن قوت بیشتری گرفت، این بار با اتهاماتی علیه ایران در کانادا دنبال می‌شود. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به نقل از مقامات اجرای حقوق و امنیت ملی آمریکا ادعا کرد یکی از افرادی که در کانادا به اتهام برنامه‌ریزی برای خارج کردن قطار مسافری از ریل بازداشت شده در 2 سال گذشته به ایران سفر کرده است.

بر اساس گزارش وطن امروز، این مقامات که به نام‌شان اشاره‌ای نشده است مدعی شدند فردی که «شهاب‌الصغیر» و دانشجوی دکترا معرفی شده برای سفری که مستقیما به تحقیق درباره این توطئه نسبت داده شده به وی مربوط می‌شده، به ایران رفته است. بنابر این گزارش، این مقامات از اشاره به زمان این سفر ادعایی یا اینکه آیا تعداد سفرهای وی یک مرتبه بوده یا بیشتر و اینکه با چه کسی در تماس بوده است، خودداری کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به ادعای پلیس کانادا درباره ارتباط این دو فرد بازداشت شده که عضو القاعده معرفی شده‌اند با ایران، گفت: این خنده‌دارترین چیزی است که در 64 سال زندگي خود شنیده‌ام؛ «القاعده - ایران» از جعلیات جدید است و واقعا حرفی مضحک است. امیدوارم مسؤولان کانادا کمی عقلانی فکر و به شعور مردم و افکار عمومی دنیا توجه کنند. در عین حال روزنامه «کنیدین پرس» نیز در گزارشی از «اتاوا» از ادعای آژانس مرزی کانادا مبنی بر احتمال ورود ایرانی‌هایی با «انگیزه‌های بدخواهانه» به کانادا و هشدار به دولت در این باره خبر داد.

یاسر هاشمی: پدرم کاندیدا نمی‌شود

به گزارش وطن امروز، یاسر هاشمی خبر نامزدی حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد. یاسر هاشمی عصر روز شنبه با حضور در تبریز به همراه علی یونسی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود هاشمی قصد ورود به عرصه‌ انتخابات را دارد و حتی اقلام تبلیغاتی را نیز آماده کرده است، گفت: این گفته دروغ محض است.

 یاسر هاشمی به عنوان مشاور و علی یونسی به عنوان مسؤول اقوام و مذاهب ستاد انتخاباتی حسن روحانی از روز شنبه به تبریز سفر کرده‌اند و با گروه‌های مختلف به مذاکره نشسته و با آنان به گفت‌وگو پرداخته‌اند تا مسائل انتخاباتی در استان آذربایجان‌‌شرقی را مورد بررسی قرار دهند. فرزند هاشمی‌رفسنجانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که پدرش در دهه 60 در سفر به تبریز این شهر را یک ده بزرگ نامیده بود، تاکید کرد: من نمی‌دانم که این سفر کی و چه زمانی انجام شده است اما به نظر می‌رسد که یک شوخی بوده باشد و حتی می‌تواند هشداری باشد تا مسؤولان بیشتر به تبریز رسیدگی کنند.

مأموریت منافقین در انتخابات 92 با حمایت مالی عربستان و قطر

کشورهای عربستان، قطر و امارات قصد دارند از طرح آمریکا و انگلیس برای حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 حمایت کنند. سایت خبری الوعی‌نيوز عربستان با اعلام خبر حمایت عربستان، قطر و امارات از طرح سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس، اعلام کرد این حمایت به صورت مالی بوده و برای سال 2013 مبلغ 45 میلیون دلار است.

به گزارش وطن امروز، بر پایه این خبر بخشی از این کمک مالی به سازمان منافقین اختصاص خواهد یافت و این گروهک تروریستی وظیفه دارد در صورت ایجاد شلوغی در ایران، همانند سال 88 با اقدامات تخریبی و تروریستی فضای کشور را ملتهب کرده و باعث رادیکالیزه شدن اعتراضات و همچنین حرکت اغتشاش به سمت اقدامات مسلحانه و خشونت بار شود.

انتخاب سازمان منافقین برای انجام این ماموریت بعد از حضور افسران اطلاعاتی دستگاه‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و فرانسه در کنفرانس پاریس در 14 فوریه 2012 صورت گرفت. ماموریت اعضای منافقین در اتاق طراحی عملیات 2 کشور آمریکا و انگلیس و با حضور نمایندگانی از این گروهک تدوین شده و طی آن منافقین مامور به انجام سلسله اقدامات و فعالیت‌هایی شدند که ثبات ایران را برهم بزند.

این گروهك همچنین موظف شده تظاهرات و اعتراض‌هایی را با عناوین مختلف سازماندهی کرده و در نتیجه درگیری‌هایی بین طرفداران این نامزدها در تهران و استان‌ها ایجاد کند. همچنین سایت «النهرین‌نت» نیز در گزارشی با اشاره به استفاده دوباره از رمز تقلب در انتخابات 92 همانند انتخابات ریاست‌جمهوری 88 نوشت: رسانه‌های غربی و فارسی‌زبان همانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و همچنین شبکه‌های عربی وابسته به دستگاه اطلاعاتی عربستان و قطر از جمله شبکه‌های العربیه و الجزیره و الشرقیه نیز ماموریت یافتند هجمه گسترده رسانه‌ای علیه نظام ایران راه‌اندازی کرده و احساسات منفی به مردم ایران در قبال این انتخابات تزریق کنند.

 گفتنی است دستگاه‌های اطلاعاتی غربی همچنین از کشورهای عربستان، قطر و امارات خواسته‌اند در حین انجام این پروژه با رعایت پوشش‌های اطلاعاتی از برهم خوردن روابط خود با ایران جدا پرهیز کنند، زیرا آشکار شدن حمایت این کشورها از مخالفان ایران بویژه سازمان مجاهدین (منافقين) نه‌تنها موجب تیرگی در روابط با نظام ایران می‌شود، بلکه سبب روی‌گرداندن مردم ایران از تبلیغات و فضاسازی‌های رسانه‌ای آنها نیز می‌شود.

روحانی به نفع جهانگیری کنار نمی‌کشد

شنیده شد که سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی احتمال کناره‌گیری وی به نفع اسحاق جهانگیری را تکذیب کرد. محمدباقر نوبخت درخصوص اخباری مبنی بر صحبت آیت‌ا... هاشمی با حسن روحانی برای کناره‌گیری وی به نفع اسحاق جهانگیری، گفت: این خبر بی‌پایه‌ای است و منبع آن مشخص نیست؛ من آن را تکذیب می‌کنم و آیت‌ا... هاشمی نیز چنین نظری ندارد.

به گزارش آرمان روابط عمومی،  وی با بیان اینکه ما هر جلسه‌ای با آیت‌ا... هاشمی داشتیم، وی همواره درخصوص فعالیت دوستان نسبت به معرفی شخصیت ممتاز روحانی به جامعه تاکید داشت، افزود: از نظر آیت‌ا... هاشمی، حسن روحانی شخصیت معتبر و مناسبی است و آنچه در جلسات ما از وی دریافت کردیم، این بود. اما من سخنگوی وی نیستم و خودش، نظر خودش را اعلام می‌کند. وی ادامه داد: ضمن اینکه جهانگیری شخصیت محترمی است، اما کناره‌گیری روحانی به نفع جهانگیری حرف بی‌پایه و اساسی است و می‌توانید این مورد را از دفتر آیت‌ا... هاشمی نیز سوال کنید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید امامی ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    0 0
    الجزایر و عراق نیز به زودی مانند سوریه میشوند ... مشکل کجاست؟
  • مهدی ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    0 0
    اقایانی که با افتخار از رابطه خوبشان در زمان ریاست جمهوری شان با سران سعودی صحبت میکنند باید این مطالب را بخونند.اگر به فکر اتحاد امت اسلام باشند باید با مردم این کشورها باشیم و در اون ها نفوز کنیم نه رهبران فاسدشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس