کلینیک داوری رقابتهای کشتی قهرمانی آسیا چهارشنبه 28 فروردین در دهلی به ریاست دکتر چانگ کیوکیم، رییس کنفدراسیون کشتی آسیا و رییس کمیته داوران فیلا و برژینسنکی لهستانی، عضو کمیته داوران فیلا برگزار شد. دکتر کیم همان شخصی است که انگشت اتهام ایرانیها به سوی او دراز شده و گفته میشود که داوران با اشاره های او نتایج کشتی ها را تعیین می کردند.
در این جلسه سه نکته اساسی برای داوران تشریح شد. از ایران سه داور درجه B بینالمللی در این نشست حضور داشتند؛ رضا مستجیری ، احمد تاجیک و مهدی آقا ولی.
نکته اول:
تا آنجایی که امکان دارد نباید کشتی ها صفر- صفر شود و داوران موظف هستند قبل از پایان وقت قانونی، کشتیگیر کم کار و فعال را تشخیص دهند و با اعلام اخطار و امتیاز کم کاری تکلیف برنده را مشخص کنند. نکته ای که به نظر میرسد در کشتی طالب نعمت پور با حریف ازبکستانیاش در نیمه نهایی برعکس اجرا شده چرا که به گفته ایرانیها نعمت پور در این کشتی فعالیت زیادی داشته و حتی حریف از دست او فرار می کرده ، ولی در نهایت داوران به نعمت پور اخطار و به حریف او پوئن دادهاند!
نکته دوم:
داوران باید با سرعت دادن به مسابقه، کشتیگیران را به اجرای فنون ترغیب کنند و با تشخیص کشتیگیر کم کار، او را با اخطار و امتیاز کم کاری جریمه کنند. همچنین هل دادن حریف به بیرون تشک نه تنها دیگر امتیاز ندارد بلکه کشتی گیر مهاجم جریمه میشود. مثال نقض این قانون هم کشتی بشیر باباجان زاده در دور اول مقابل حریف تاجیکستانی اش است که بشیر به اجرای فن میپرداخته، اما به حریف او امتیاز و به او اخطار داده شده است.
نکته سوم:
در کشتی فرنگی انگشت گرفتن، گذاشتن سر روی سینه حریف، ضربه زدن به صورت، پیشانی و گردن، گرفتن مچها، دفاعی کشتی گرفتن، گرفتن دو بنده، انگشت درون چشم حریف کردن و گرفتن موی سر باید بلافاصله با تذکر داور روبرو شود و اگر ادامه پیدا کند با اخطار و امتیاز همراه خواهد شد. البته برای این نکته به خاطر ندیدن فیلم رقابتها مصداق خاصی در هند پیدا نشد.
گفته شد که این قوانین در جهت خارج کردن کشتی از حالت سکون اعمال شده و نباید کشتیگیران با فرو رفتن در لاک دفاعی به فکر تلف کردن وقت و کشاندن کشتی به خاک اجباری باشند چون هر لحظه ممکن است که از طرف داور وسط اخطار و امتیاز کم کاری داده شود.
البته این قوانین باعث شده که نحوه قضاوتها سلیقهای شود و به قول مربیان و کشتیگیران ایرانی، داوران با هر اشارهای از بیرون تشک، به کشتیگیران اخطار و امتیاز دهند و ملاک خاصی برای تشخیص درستی این نوع داوری وجود نداشته باشد.