کد خبر 209732
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴

در مقایسه‌ای بین میزان فروش اکران نوروزی سینمای ایران در سال 91 و 92 و با توجه به افزایش قیمت بلیت در سال جاری می‌توان به این نتیجه رسید که کل فروش اکران نوروزی امسال کمتر از سال گذشته بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، یکی از مهمترین اکران‌هایی که در طول سال اتفاقات بزرگی را برای سینما به ارمغان می آورد، اکران نوروزی است. با توجه به تعطیلاتی که در این دوره از اکران پیش‌روی مردم قرار دارد، اقشار مختلف جامعه زمان بیشتری را برای تفریحات مختلف فرهنگی از جمله سینما رفتن در نظر می گیرند و تهیه‌کنندگان سینما تلاش می‌کنند فیلم‌های خود را در این دوره به نمایش گذارند؛ چرا که کم و بیش از فروش بالای آن مطمئن هستند.

همین مسئله سبب شده تا شورای صنفی نمایش بهترین فیلم‌ها را در لیست اکران نوروزی قرار دهد. فیلم‌های طلایی با گیشه‌های طلایی، مسئله‌ای است که به تناسب آن مخاطبان و بعد سینماگران در اکران نوروزی به آن توجه می‌کنند.

هرچند در سال‌های اخیر فروش فیلم‌های سینمایی میلیاردی شده است اما این فروش‌ها به تناسب افزایش قیمت بلیت‌های سینما نه تنها به معنای فروش بالا نبوده بلکه به معنای ریزش مخاطب در سینما هم هست. متاسفانه طی دو سال گذشته شرایطی در اکران فیلم ها و نوع چیدمان آن در نمایش های نوروزی بوجود آمد که کلیدی ترین دوران نمایش فیلم های سینمایی را با چالش همراه کرد، چالشی که بی تاثیر در فروش فیلم ها در طول سال نبود.

اکران نوروزی سال 91 با تعدد ژانرهای مختلف سینمایی، می توانست یکی از درخشان ترین دوره های فروش گیشه را به همراه داشته باشد. "سیاسی"، "اجتماعی" و "کودک و نوجوان" گونه هایی از سینما بودند که در بهار 91 برای سالن‌های سینما انتخاب شد. فیلم هایی که شامل "قلاده های طلا" به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، "گشت ارشاد" به کارگردانی سعید سهیلی، "خصوصی" به کارگردانی محمدرضا فرح‌بخش، "انتهای خیابان هشتم" به کارگردانی علیرضا امینی و "فیتیله و ماه پیشونی" به کارگردانی آرش معیریان بود و چندان هم در گیشه موفق نبودند.

فروش کلی نوروز 91 در تهران و شهرستان ها، 3 میلیارد و 100 میلیون تومان بود که به تفکیک؛ فیلم سینمایی "قلاده های طلا" با یک میلیارد و 417 میلیون تومان، "گشت ارشاد" با یک میلیارد تومان، "خصوصی" با 285 میلیون تومان، "انتهای خیابان هشتم" با 278 میلیون تومان و "فیتیله و ماه پیشونی" 120 میلیون تومان فروخت.

فروش کلی سینماهای تهران در ایام تعطیلات نوروزی سال 91، 2 میلیارد و 346 میلیون تومان و فروش سینماهای شهرستان 780 میلیون تومان بود.

متاسفانه طلسم گیشه 91 در طول این سال شکسته نشد و فیلم‌های سینمایی همچنان از فروش پایینی برخوردار بودند، فروش های نامناسبی که سبب شد بخش خصوصی با ملاحظه بیشتر به استقبال گیشه 92 بروند.

اما مسعود ده نمکی، مازیار میری، بهرام عظیمی، بهزادی و رضا سبحانی میزبانان مردم در نوروز 92 بودند. فیلم سینمایی "رسوایی" یک میلیارد و 510 میلیون تومان، "حوض نقاشی" 855 میلیون تومان، "قاعده تصادف" 108 میلیون تومان و "رژیم طلایی" 224 میلیون تومان فروخت. می‌توان گفت تا امروز فروش نوروزی سال 92 به 2 میلیارد و 697 میلیون تومان رسید.

فروش کلی سینماهای تهران در ایام نوروز امسال، دو میلیارد و 252 میلیون تومان و فروش سینماهای شهرستانی در همین مدت، یک‌میلیارد و 284 میلیون تومان بوده است.

با در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیت‌ها نسبت به سال گذشته، این آمار نشان می دهد که ریزش مخاطب در سینمای تهران این‌بار بیشتر از شهرستان‌ها بوده است. هرچند امسال اکران نوروزی با کمترین حواشی ممکن همراه بود، اما نشان می دهد که سینما با مشکلی مهمتر از حواشی اکران همراه است.

میزان فروش فیلم‌ها در آغاز سال جدید، می تواند زنگ خطری برای مسئولان سینمایی کشور باشند. با توجه به اینکه از چهار فیلم به نمایش درآمده، سه فیلم توسط بخش خصوصی تولید شده که 2 فیلم از بین این فیلم ها با کمترین فروش همراه بود، این خطر را گوشزد می‌کند که بخش خصوصی کمتر در عرصه تولید حضور پیدا خواهد کرد، کما اینکه بسیاری از تهیه‌کنندگان بخش خصوصی سینما که پروژه های مختلفی را در دستور کار خود داشتند، به دلیل وضعیت اقتصادی موجود در سینما تمایلی به ادامه فعالیت در عرصه تولید ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سارا ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    0 0
    خاک توسرت بااین عنوانت
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    0 0
    چرا فروش تهران 1500 را حساب نکردی؟
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    0 0
    چرا فروش تهران 1500 را حساب نکردی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس