به گزارش مشرق به نقل از نامه، شورای رقابت بعد از چندین ماه بحث و بررسی دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای ساخت داخل در هر سال را تصویب کرد که به موجب آن فرمول قیمت گذاری خودرو شامل بهای هر نوع خودرو درهر سال معادل با بهای آن خودرو در فروردین ماه سال قبل به اضافه حاصل ضرب بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل در حاصل جمع نرخ تورم سالانه همان خودرو و 50 درصد تغییر شاخص کیفیت همان خودرو در طول سال تقسیم بر بدترین شاخص کیفیت در سال قبل منهای عدد ثابت دو درصد بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل ( بهره وری مورد انتظار) خواهد بود.
این فرمول و تعیین قیمت با واکنش منفی خودرو سازان مواجه شده است اما از طرف دیگر برخی معتقدند که این نوع قیمت گذاری اجرایی نیست چه اینکه حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که عمل به تعهد در بین خودروسازان بسیار ضعیف است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید مجلس تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی را آغاز کرده است که طبیعتا این کار بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.
مشروح گفت و گو با موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن را در زیر می خوانید؛
آقای حسینی صدر! شورای رقابت قبل از تعیین قیمت خودرو، خودروسازان را به پرداخت مابهالتفاوت قیمت خودروهای گران شده مکلف کرد، چقدر این کار را عملیاتی میدانید و فکر میکنید خودروسازان این کار را انجام دهند؟
اگر برای انجام این تصمیم جدیت لازم وجود داشته باشد و قاطعانه با خودروسازان برخورد شود، آنها خود را ملزم میدانند تا مابهالتفاوت قیمت خودروهای گران شده را به مردم پرداخت کنند اما در بین خودروسازان عمل به تعهد بسیار ضعیف است به همین دلیل محقق نشدن این موضوع بسیار زیاد است.
آیا این گونه اولتیماتوم ها به خودروسازان را در کاهش قیمت خودرو موثر میدانید؟
خیر چون تاکنون اقدام موثری از جانب خودروسازان انجام نشده است.
این اقدام موثر را چه می دانید؟
در حال حاضر مدیریت قاطع و روشنی در بازار خودرو دیده نمیشود به طوری که با تمامی عوامل موثر طبق سیاستهای فردی برخورد شده است؛ این گونه برخوردها باعث شده که مدیریت مناسبی در صنعت خودروسازی حاکم نباشد.
وضعیت کنونی خودروسازی همچون شهری آشوب زده است که هرکسی هرکاری را که میخواهد انجام میدهد.
در چنین شرایطی فکر میکنید راهکار عملی برای بهبود وضعیت خودروسازی و کاهش فشار به مردم چیست؟
بهتر است کمیتهای زیر نظر رییس جمهور برای ساماندهی صنعت خودروسازی تشکیل داده شود و اختیارات کافی نیز داشته باشد.
البته این کمیته باید از مدیرانی که مسوولیت پذیر و از لحاظ مالی آسیبپذیر نباشند، متشکل شده باشد و طبیعتا آنها میتوانند بازار خودرو را سامان داده و خواسته مردم را تامین کنند.
این حرف شما در حالی مطرح میشود که رییس جمهور پیش از این به شرکت های خودروسازی تذکر داد و بعد شورای رقابت را برای قیمتگذاری وارد کرد. با این وجود باز هم شما فکر میکنید ورود عملی رییس جمهور به بازار خودرو کارساز است؟
مطمئنا کارساز است چون این کمیته در صورت تشکیل میتواند ظرف دو سه روز بازار خودرو را سامان داده و قیمتها را تعیین کند.
مجلس برای سامان دهی بازار خودرو چه برنامه ای دارد؟
مجلس تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی را آغاز کرده است که طبیعتا این کار بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.
با این تحلیل آینده بازار خودرو را چگونه تصور میکنید؟
بازار خودرو آنقدر در ابهام باقی می ماند و به چپ و راست میزند تا انتخابات برگزار شود. یعنی بازار خودرو منتظر معرفی رییس جمهور بعدی میشود تا بعد از آن وضعیت مشخصی پیدا کند.
این فرمول و تعیین قیمت با واکنش منفی خودرو سازان مواجه شده است اما از طرف دیگر برخی معتقدند که این نوع قیمت گذاری اجرایی نیست چه اینکه حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که عمل به تعهد در بین خودروسازان بسیار ضعیف است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید مجلس تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی را آغاز کرده است که طبیعتا این کار بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.
مشروح گفت و گو با موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن را در زیر می خوانید؛
آقای حسینی صدر! شورای رقابت قبل از تعیین قیمت خودرو، خودروسازان را به پرداخت مابهالتفاوت قیمت خودروهای گران شده مکلف کرد، چقدر این کار را عملیاتی میدانید و فکر میکنید خودروسازان این کار را انجام دهند؟
اگر برای انجام این تصمیم جدیت لازم وجود داشته باشد و قاطعانه با خودروسازان برخورد شود، آنها خود را ملزم میدانند تا مابهالتفاوت قیمت خودروهای گران شده را به مردم پرداخت کنند اما در بین خودروسازان عمل به تعهد بسیار ضعیف است به همین دلیل محقق نشدن این موضوع بسیار زیاد است.
آیا این گونه اولتیماتوم ها به خودروسازان را در کاهش قیمت خودرو موثر میدانید؟
خیر چون تاکنون اقدام موثری از جانب خودروسازان انجام نشده است.
این اقدام موثر را چه می دانید؟
در حال حاضر مدیریت قاطع و روشنی در بازار خودرو دیده نمیشود به طوری که با تمامی عوامل موثر طبق سیاستهای فردی برخورد شده است؛ این گونه برخوردها باعث شده که مدیریت مناسبی در صنعت خودروسازی حاکم نباشد.
وضعیت کنونی خودروسازی همچون شهری آشوب زده است که هرکسی هرکاری را که میخواهد انجام میدهد.
در چنین شرایطی فکر میکنید راهکار عملی برای بهبود وضعیت خودروسازی و کاهش فشار به مردم چیست؟
بهتر است کمیتهای زیر نظر رییس جمهور برای ساماندهی صنعت خودروسازی تشکیل داده شود و اختیارات کافی نیز داشته باشد.
البته این کمیته باید از مدیرانی که مسوولیت پذیر و از لحاظ مالی آسیبپذیر نباشند، متشکل شده باشد و طبیعتا آنها میتوانند بازار خودرو را سامان داده و خواسته مردم را تامین کنند.
این حرف شما در حالی مطرح میشود که رییس جمهور پیش از این به شرکت های خودروسازی تذکر داد و بعد شورای رقابت را برای قیمتگذاری وارد کرد. با این وجود باز هم شما فکر میکنید ورود عملی رییس جمهور به بازار خودرو کارساز است؟
مطمئنا کارساز است چون این کمیته در صورت تشکیل میتواند ظرف دو سه روز بازار خودرو را سامان داده و قیمتها را تعیین کند.
مجلس برای سامان دهی بازار خودرو چه برنامه ای دارد؟
مجلس تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی را آغاز کرده است که طبیعتا این کار بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.
با این تحلیل آینده بازار خودرو را چگونه تصور میکنید؟
بازار خودرو آنقدر در ابهام باقی می ماند و به چپ و راست میزند تا انتخابات برگزار شود. یعنی بازار خودرو منتظر معرفی رییس جمهور بعدی میشود تا بعد از آن وضعیت مشخصی پیدا کند.