کد خبر 208784
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۴

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سنت چند سال اخیر امسال هم در مصلا برگزار می‌شود و علی اسماعیلی بار دیگر ریاست نمایشگاه را به عهده دارد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، نمایشگاه کتاب هر سال در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود و ناشران حوزه‌های عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و بین‌الملل در نمایشگاه حضور می‌یابند و تازه‌های نشر را ارایه می‌کنند.
 
ناشران داخلی امسال هم به روال گذشته در محل مصلا مستقر هستند و فضایی بالغ بر 80 هزار متر مربع متعلق به ناشران داخلی است. کتاب‌هایی که امسال در نمایشگاه عرضه خواهد شد کتاب‌های سه سال اخیر است. تاکنون حضور 590 ناشر دانشگاهی، 160 ناشر آموزشی و 1600 ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب قطعی شده که این آمار تا روزهای پایانی ثبت‌نام افزایش می‌یابد.
 
یکی از بخش‌های نمایشگاه بخش بین‌الملل است که ناشرانی از کشورهای مختلف به تهران می‌آیند، مکان بخش بین‌الملل امسال تغییر کرده و به ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی منتقل شده است، با این حساب کل مصلا و شبستان امسال به ناشران داخلی اختصاص پیدا می‌کند و ناشران دانشگاهی جای ناشران بین الملل را در مصلا خواهند گرفت.   
 
نمایشگاه هر سال شعاری دارد که «کتاب، چشمه جوشان دانایی» شعار نمایشگاه امسال انتخاب شده است.
 
یکی از بخش‌هایی که هر سال در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، بخش ویژه و جانبی نمایشگاه است. امسال در بخش جانبی نمایشگاه  برنامه‌هایی در راستای سالگرد 15 خرداد، سبک زندگی، بیداری اسلامی و نمایشگاه تخصصی فعالیت‌های وزارت ارشاد طی چهار سال در دولت دهم برپا خواهد شد تا عملکرد چهار ساله ارشاد در این دولت به نمایش گذارد.
 
پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد یکی از بخش‌های نمایشگاه امسال است و در آن پنجاه سال مبارزات ملت ایران به نمایش در می‌آید. همچنین نشست‌ها و شب‌های شعر «ترنم کلمات» بخش دیگر نمایشگاه امسال است که از سوی دفتر شعر و ادب وزارت ارشاد برپا می‌شود. همچنین کارگاه و نشست‌های علمی و فرهنگی که هر ساله شاهد برپایی آنها در قالب سرای اهل قلم هستیم، امسال نیز برپا خواهد شد و تا امروز بیش از 200 نشست آن قطعی شده است.
 
امسال در نمایشگاه بخش مربوط به شهید مطهری برگزار می‌شود که در این بخش علاوه بر راه‌اندازی موزه از وسایل شخصی استاد مطهری و بخشی از آثار تجسمی هنرمندان درباره افکار و اندیشه‌های او به نمایش در می‌آید. همچنین قرار است که تازه‌های نشر مرتبط با افکار و اندیشه‌های استاد مطهری نیز رونمایی شود.
 
ناشران الکترونیک امسال برای نخستین بار به صورت مستقل در نمایشگاه حضور دارند. محمد صادق افراسیابی مدیر کمیته نشر الکترونیک نمایشگاه امسال است که این بخش در سه قسمت فروشگاهی فناوری‌های نوین و فرهنگ سازی برپا خواهد شد.
 
این بخش به منظور حمایت از موسسات و شرکت‌های فعال در حوزه نشر الکترونیک و ترویج مطالعه از طریق نشر الکترونیک و معرفی کارکردهای آن در سطح جامعه برپا خواهد شد.
 
در این بخش کارگاه‌های آموزشی برپا می‌شود و نشر الکترونیک از طریق رسانه‌ها و کارگاهی به مردم معرفی خواهد شد.
 
در بخش ناشران الکترونیک بیش از دو هزار اثر با موضوع نشر الکترونیک و نرم‌افزارهای مرتبط با حوزه نشر از سوی ناشران ارایه می‌شود.
 
گروه‌های تئاتر خیابانی در دو نوبت صبح و عصر، به اجرای تئاتر با موضوع کتاب و اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین دغدغه‌های این حوزه خواهند پرداخت.
 
نمایشگاه کتاب سال‌هاست که اردیبهشت برگزار می‌شود. این سنت امسال نیز حفظ شده است از 11 تا 21 اردیبهشت عطر کتاب در تهران می‌پیچد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    چرا باید قبل از اتمام زمان ثبت نام برای بن کتاب، بن ها تموم بشن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس