پس از حذف ارز مرجع گوشت و برنج در آخرين روزهاي سال گذشته، از امروز ارز مرجع روغن نيز حذف مي‌شود. به اين ترتيب روغن با افزايش قيمت 40 درصدي روبه‌رو شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،پس از حذف ارز مرجع گوشت و برنج در آخرين روزهاي سال گذشته، از  روز گذشته ارز مرجع روغن نيز حذف شد و به اين ترتيب روغن با افزايش قيمت 40 درصدي روبه‌رو شد. افزايش قيمت نان، شيرهاي طعم‌دار و كالاهايي چون سيمان نیز به گراني‌ها دامن زده است

همزمان با سپري شدن اولین ماه از سال جدید و به تبع آن پايان يافتن و رها شدن سياست تنظيم بازار، دولت نيز به حذف ارز مرجع روغن به عنوان آخرين كالاي اساسي كه ارز مرجع دريافت مي‌كرد، اقدام كرد.

اين در حالي است كه ميوه هم كه از ابتداي سال گران بود، همچنان هم با قيمت‌گران عرضه مي‌شود و خبري از كاهش قيمت آن نيست. معاون وزير صنعت هم از گراني قطعي نان خبر داده است.
به نظر مي‌رسد در اين ميان گام بلند دولت براي حذف ارز مرجع، به افزايش قيمت كالاهاي اساسي دامن زده و تصميمات اخير دولت حكايت از عزم جدي براي حذف ارز مرجع و جايگزيني ارز مبادلاتي به عنوان نرخ شناور مديريت شده دارد.

اين در حالي است كه چندي پيش نيز غلامرضا مصباحي‌‌مقدم در نخستين جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در سال جديد اعلام كرده بود دولت به‌دنبال آن است تا ارز مرجع را حذف كرده و ارز مبادله‌اي را جايگزين آن كند و براي حمايت از اقشار آسيب‌پذير جامعه و مابه‌التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله‌اي يارانه‌اي براي كالاهاي اساسي و دارو در نظر گرفته ‌شود.

با انتشار خبر افزایش قیمت روغن نباتی از اول اردیبهشت‌ماه، مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفته و تمام روغن‌های موجود را خریداری کرده‌اند و مسئولان فروشگاه هانیز به هر نفر بیش از 6 عدد روغن 1 لیتری نمی دادند، تا تقاضای بوجود آمده پاسخ داده شود و به طوری که مسیرهای منتهی به این فروشگاه‌ها با ترافیک سنگین مواجه بود.

در همین ارتباط مهدی غضنفری‌ گفت: برخی کالاهای اساسی به وی‍ژه گندم و نهادهای دامی ارز مرجع دریافت می کنند و به دلیل کنترل برخی قیمت ها از جمله گوشت و مرغ ارز مرجع به نهادهای تولیدی تخصیص می یابد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت این توضیح را نیز داد که کالاهای دریافت کننده ارز مرجع محدود شده اند و زیر نظر دولت به دست مصرف کننده خواهد رسید.

حال توصیه ای که به مسئولان در آستانه انتخابات داریم اینست که از تصمیماتی که بازار را دچار التهاب می کنند به شدت پرهیز نمایند تا با این کار هم بازار از ثبات لازم برخوردار باشد و هم مردم با اطمینان و آرامش به استقبال انتخابات بروند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اگه ممکنه کمی هم در مورد سیاست های مسئولان برای کاهش نرخ دلار خبر تهیه کنین. اصلا برای کاهش ارزش دلار سیاست گذاری کردن یا اینکه دیگه برای رسیدن به دلار 1000 تومانی قطع امید کردن!
  • دورغ نگید ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    جاي تاسف هست براي برخي از مسئولين بي لياقت مملكت ما كه معلوم نيست چه غلطي دارند مي كنند.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    آقا یه شفاف سازی بکنید بد نیست ها ! گوشت یا روغن که دیگه تولید داخل هست. تورو خدا نگید که گوشت رو هم وارد می کردید!
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    واقعا دیگه خبری نداری که این اخبار بی ارزش رو میذاری؟ خبر گرونی اجناس که یکساله هر هفته داریم میشنویم و میبینیم و حس میکنیم، دیگه نیازی نیست هر هفته بگید فلان جنس گرون شد فلان جنس کمیاب شد، دولت اشتباه کرد، مافیای اقتصادی خون مردم رو مکید و ..... همش خبرای تکراری میذارید!!!!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام دوست عزیز خبری ارزش داره که به درد مردم بخوره و بتونه مشکلات مردم را برطرف و مردم را از از فراز و نشیب های بازار آگاه کنه...
  • محمود ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    مشرق عوام فریب...بخش آخر گزارشت این معنی رو میداد که اقلا تا انتخابات صبر میکردن بعد همهج چیو گرون میکردن...مردمو چی فرض کردین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    عمده مصرف روغن از خارج ورد می شود، قسمتی از گوشت هم وارد می شود.
  • mohsen ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    به نطر من دستی تو کاره که این دم انتخابات در مردم ایجاد نارضایتی کنن حالا ببین کی گفتم بعدن که گندش در اومد می فهمید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس