اصلاح‌طلب‌ها اگر کاندیدا شوند با هر تیمی هم بیایند و برنده انتخابات شوند، دنیا از آمدن اصلاح طلب‌ها پیام خودش را می‌گیرد و با آمدن اصلاح‌طلب‌ها، بخش زیادی از مشکلات سیاست خارجی کشور اصلا بدون اینکه قرار باشد قدمی بردارند، حل می‌شود.

گروه سیاسی مشرق- اسحاق جهانگیری وزیر صنایع دولت اصلاحات، نماینده مجلس در دوره‌های دوم و سوم در گفتگو با "دنیای اقتصاد" به تشریح مواضع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخت.

اخیرا بحث کاندیداتوری جهانگیری جدی‌تر شده است. هرچند خود او معتقد است که به صورت فردی در انتخابات حاضر نخواهد شد و تنها اگر از سوی جبهه اصلاحات به او ماموریت داده شود، حاضر خواهد بود وارد رقابت‌های انتخاباتی شود.

جهانگیری مهم‌ترین دغدغه کشور را روی کار آمدن یک دولت کارآمد می‌داند و معتقد است «نظام کارشناسی کشور» با وجود چنان دولتی احیا خواهد شد. 

جهانگیری می‌گوید: اصلاح طلبان با محوریت سید محمد خاتمی جلسات منظمی را برگزار کرده‌اند و توانسته‌اند برنامه و راهکارهای منطقی ارائه کنند که در صورت حضور نامزد واحد اصلاح‌طلبان، آنها با یک تیم بسیار قوی و کارآمد پا به عرصه انتخابات خواهند گذاشت.

وی همچنین معتقد است که در صورت پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات، دنیا از آمدن آنها پیام خود را می‌گیرد و بخش زیادی از مشکلات سیاست خارجی کشور و تحریم‌ها به مرور برطرف می‌شود.

در ادامه گزیده این گفتگو را می خوانید:


***

-  اگر کشور بخواهد نظام انتخاباتش یک نظام انتخاباتی واقعی باشد و کسی که می‌رود در آنجا مسوولیتش توسط یک جمعی قبول بشود و در مقابل ملت پاسخگو باشد، باید برآمده از احزاب باشد. پاسخگو بودنش هم این است که اینها دفعه دیگر نمی‌توانندتغییر موضع دهند. مردم می‌گویند که شما آن دوره آمدید، این حرف‌ها را به ما زدید و ما رای دادیم، این نتیجه‌اش شده است، اما چون حزب نیست، راحت می‌شود رنگ عوض کرد و با چهار تا شعار جدید آمد. به هر حال یک علت عدم‌تفاهم همین است که احزاب قدرتمند نیستند.

(سوال) با توجه به اینکه شما عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان هستید، می‌خواستم فرآیند تصمیم گیری این شورا را شرح دهید که شما بالاخره چه زمانی می‌خواهید تصمیم اصلاح طلبان را برای انتخابات اعلام کنید؟
- خب آن شورا یک جمعی است که آقای خاتمی که شخصیت بزرگ مورد اعتماد اصلاح طلب‌ها است برای اینکه تصمیم‌های اصلاح طلب‌ها را هماهنگ کند شکل داده است. چرا که الان احزاب به لحاظ سیاسی هزینه فعالیت برایشان خیلی سنگین بوده و کار جدیدی نمی‌توانند انجام دهند.آقای خاتمی برای کل جریان اصلاح‌طلبان سعی کرده که از شخصیت‌های احزاب مختلف در آن شورا استفاده کند و در آنجا وضع موجود تبیین شود. یعنی کمیته‌هایی که تشکیل شد، در بخش اقتصادی تبیین می‌کردند که بخش اقتصاد کشور چگونه است در بخش سیاست‌های خارجی تبیین می‌کردند که در چه مقطعی هستیم.

(سوال)منظورتان آن برنامه‌ای است که با امضای آقای خاتمی منتشر شد؟
- نه؛ هنوز این برنامه‌ها منتشر نشده‌اند. در همه بخش‌های مختلف کشور، نیروها و گروه‌هایی از همین جمع انتخاب شد و با مطالعاتی که داشتند برنامه‌هایی را تدوین کردند و به جلسات آوردند و راجع به آن گزارش‌ها اظهارنظر کردند و بعد از آن قدم دومی که برداشته شد، همین گزارشی بود که در رسانه‌ها منعکس شد. که به نوعی در آنجا گفته شد که اصلاح‌طلب‌ها این مشکلات را برای کشور قبول دارند و در نظرشان هست که با این راهکارها می‌توانند مشکلات را حل کنند.

خب این یک اصول کلی است برای کسی که می‌خواهد وارد صحنه انتخابات شود. اما اصلاح‌طلب‌ها به دلیل ابهامی که پیش رویشان است تا این لحظه فعالیت انتخاباتی‌شان را شروع نکردند. حالا دو سه تا از افرادی که هستند خودشان احساس وظیفه کردند و وارد شدند.اما به خاطر همین فضای ابهامی که وجود دارد، ما وارد نشدیم اما رقیب چندین ماه است با امکانات و ساز و کاری که دارد شروع کرده. اصلاح‌طلب‌ها که هیچ امکانی در اختیارشان نیست تازه هنوز شروع هم نکرده‌ایم. من فکر می‌کنم که اصلاح‌طلب‌ها به صحنه انتخابات خواهند آمد؛ با تیم بسیار قوی و اطمینان بخش و کارآمد که هم افرادی باشند که سابقه مدیریت مورد اعتمادمردم را داشته باشند و هم با برنامه روشن و شفافی که ارائه می‌کنند و قادر هستند کشور را با همه مشکلاتی که دارد، از این مرحله عبور دهند.

(سوال)یعنی تا قبل از ثبت‌نام‌ها شرایط مشخص می‌شود؟

امیدواریم که بشود؛ چرا که اگر نشود می‌رویم برای انتخابات ۹۶!

- حمایت ایشان[خاتمی]، اول پشت برنامه است، بعد به صورت طبیعی کاندیدای اول اصلاح‌طلب‌ها که مکررا گفته شده آقای خاتمی است یا آقای هاشمی. اما در صورتی که این دو بزرگوار به هر دلیلی تصمیمشان این باشد که وارد صحنه انتخابات نشوند، تلاش اصلاح طلب‌ها این است که از بین نیروهای دیگرشان یک نفر را معرفی کنند.

- آنها[خاتمی و هاشمی] الان تقاضاهای زیادی برای وارد شدن به این صحنه دارند. آنها هم محاسبه می‌کنند، هم محاسبه شرایط خودشان، شرایط اصلاح طلب‌ها و کارهای بعدی که در واقع می‌توانند برای کشور انجام دهند و موانع احتمالی که پیش روی آنها هست. همه اینها را ارزیابی می‌کنند، مشورت می‌کنند و من فکر می‌کنم که بالاخره به زودی تصمیمشان را اعلام می‌کنند.

- فکر می‌کنم که اصلاح‌طلب‌ها اگر کاندیدا شوند با هر تیمی هم بیایند و برنده انتخابات شوند، دنیا از آمدن اصلاح طلب‌ها پیام خودش را می‌گیرد و با آمدن اصلاح‌طلب‌ها، بخش زیادی از مشکلات سیاست خارجی کشور اصلا بدون اینکه قرار باشد قدمی بردارند، حل می‌شود.


- من در این دوره مشورت‌های زیادی انجام دادم. مشکلات کشور را از نظر خودم، سبک و سنگین کردم که آیا اگر بیایم می‌توانم کاری انجام دهم یا نه. حالا این کارها را که انجام دادم، الان احساسم این است که در صورتی که یک ماموریتی از طرف جریان اصلاحات در این مقطع به عهده من گذاشته شود که نامزد شوم، در آن صورت ممکن است که قبول کنم؛ ولی اگر احساس کنم، چنین ماموریتی قرار نیست که به عهده من واگذار شود، خودم شخصا وارد این فضا نمی‌شوم.


- فکر می‌کنم که اولا همه کاندیداها را باید جدی گرفت، یعنی همه کسانی که خودشان را عرضه کردند، انسان‌های باسابقه‌ای هستند و مورد احترام بخشی از جامعه هستند و هیچ کدامشان را نباید تحقیر و کوچک‌ کرد.حتی می‌توانند به رقبای جدی تبدیل شوند.

- رقبا همه شان مهم و جدی هستند. من فکر می‌کنم که سابقه افراد همراه با تیمی که با آن کار می‌کنند و برنامه‌ای که دارند، این عنصرها تعیین کننده ترین خواهد بود. بالاخره با افرادی که دور هر کسی جمع شدند، معلوم است که اگر این فرد بیاید، تیم اصلی‌اش چه کسانی هستند.


- به نظر من انتخابات این دوره پیچیده‌ترین انتخابات تاریخ ایران است. علتش هم این است که ۲ ماه به انتخابات مانده و هنوز کاندیدای اصلی جریانات معلوم نیست چه کسانی هستند. هنوز کاندیداها کارشان را شروع نکرده‌اند. مثلا در سال ۸۸ در مرحله‌ای که آقای خاتمی سفرهایش را شروع کرد بهمن ماه ۸۷ بود که ایشان رفت به شیراز و بوشهر یا در سال ۷۶ هم همین طور بود که آقای ناطق و خاتمی در دی ماه ۷۵ شروع کرده بودند و همه هم می‌دانستند که در انتخابات این دو نفر هستند.

این انتخابات، انتخاباتی هست که بعد از شروع تبلیغات که کاندیداها به صورت رسمی خودشان را وارد صحنه می‌شوند و رقابت‌ها شکل می‌گیرد.


- تصور خودم این است که این حرفی که دوستان نزدیک آقای مشایی می‌زنند که ایشان کاندیدا نمی‌شود، این درست است و فرد دیگری نامزد دولت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    ما نمی دونیم چی شده که همه دارن احساس تکلیف می کنن بخدا ول کنین این بازیهای سیاسی رو
  • حامد ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    0 0
    دنیا از آمدن اصلاح طلبها پیام خودش رو میگیره یعنی چی؟یعنی ما تکنولوژی هسته ای رو به تعلیق در میاریم،یعنی ما بر سر مسائل مهم منطقه ای مثل حزب ا... ، سوریه و عراق کوتاه میایم،یعنی ما توان نظامی خودمونو در زمینه موشکی محدود می کنیم ،یعنی...
  • ناشناس ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    خدائیش این مرد خیلی لایقه هرجا کار کرده خودش را ثابت کرده که بهترینه ولی فکر نمیکنم اصلاح طلبان بتونن بحضور پیدا کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس