به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، پس از پایان تعطیلات تاکنون چندبار تاکنون این پاس کاری انجام شده است. آخرین مورد هم همین امروز است. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از بخش جنوبی بزرگراه امام علی (ع) گفت کرایه ها گران می شود، فرمانداری هم رسما مخالفت نکرده است.
این درحالی است که سه روز پیش، استاندار تهران گفت افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی در دستور کار نیست. البته حداقل راننده های تاکسی توجهی به این کشمکش ها ندارند؛ چند روزی هست که کرایه ها 20 تا 30 درصد زیاد شده و مسافران هم کم کم پذیرفته اند این افزایش را (اینجا را بخوانید)
البته رییس شورای شهر تهران دراین باره افزایش خودسرانه کرایه ها گفته: تاکسیهای خطی قاعدتا افزایش کرایه نداشتهاند چرا که این کار نیازمند نصب برچسب جدید است اما تاکسیهای گردشی باید با مسافران بر سر نرخ کرایه توافق کنند.
اما امروز رییس شورای شهر تهران گفت: فرمانداری تهران تاکنون مخالفت خود را با افزایش نرخ کرایههای تاکسی رسما اعلام نکرده است، این موضوع تنها از طریق رسانهها مطرح شده در حالی که شورای شهر مصوبه خود را کتبا برای فرمانداری ارسال کرده است.
او به وظایف قانونی استانداری و شورای شهر اشاره کرد و گفت: تعیین نرخ کرایه تاکسی وظیفه استانداری نیست. بلکه فرمانداری و استانداری فقط وظیفه دارند که مغایرت قانونی مصوبه شورای شهر را بر اساس وظیفه و با ذکر ماده قانونی مربوطه اعلام کنند ما در مورد مصوبه نرخ کرایههای تاکسی تا کنون مغایرتی به شورا اعلام نشده است.
به گفته چمران وزیر کشور و معاونانش در رابطه با افزایش کرایههای تاکسی مخالفتی نداشته اند: وزیر کشور مشکلی با این مصوبه نداشت و ستاد هدفمندی یارانهها نیز تا کنون در این باره مخالفتی نکرده است.
پیش از این مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته بود کرایه ها سه بار زیاد شده و لازم نیست امسال افزایش داشته باشد. چمران دراین باره گفت: در سال 91 کرایهها تنها یک بار و بر اساس مصوبه قانونی شورای شهر و با هماهنگی دولت افزایش یافت و در سال جاری هم هنوز تغییری در نرخ کرایهها اعمال نشده است.
با تمام اینها شورای شهر مصوب کرده کرایه تاکسی 30 درصد افزایش داشته باشد. اما جالب اینجاست که شورای شهر می خواسته 50 درصد کرایه ها را زیاد کند. چمران چنین چیزی گفته: پیشنهاد اولیه شهرداری تهران بر اساس محاسبات علمی افزایش 50 درصدی نرخ کرایهها بود اما شورای شهر تهران این میزان را تعدیل کرد و متناسب با نرخ تورم، 30 درصد افزایش در نظر گرفت. این در حالیست که میزان افزایش بهای بلیت مترو و اتوبوسرانی 20 درصد پیشبینی شده که حتی از افزایش حقوق کارمندان هم کمتر است.
این درحالی است که سه روز پیش، استاندار تهران گفت افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی در دستور کار نیست. البته حداقل راننده های تاکسی توجهی به این کشمکش ها ندارند؛ چند روزی هست که کرایه ها 20 تا 30 درصد زیاد شده و مسافران هم کم کم پذیرفته اند این افزایش را (اینجا را بخوانید)
البته رییس شورای شهر تهران دراین باره افزایش خودسرانه کرایه ها گفته: تاکسیهای خطی قاعدتا افزایش کرایه نداشتهاند چرا که این کار نیازمند نصب برچسب جدید است اما تاکسیهای گردشی باید با مسافران بر سر نرخ کرایه توافق کنند.
اما امروز رییس شورای شهر تهران گفت: فرمانداری تهران تاکنون مخالفت خود را با افزایش نرخ کرایههای تاکسی رسما اعلام نکرده است، این موضوع تنها از طریق رسانهها مطرح شده در حالی که شورای شهر مصوبه خود را کتبا برای فرمانداری ارسال کرده است.
او به وظایف قانونی استانداری و شورای شهر اشاره کرد و گفت: تعیین نرخ کرایه تاکسی وظیفه استانداری نیست. بلکه فرمانداری و استانداری فقط وظیفه دارند که مغایرت قانونی مصوبه شورای شهر را بر اساس وظیفه و با ذکر ماده قانونی مربوطه اعلام کنند ما در مورد مصوبه نرخ کرایههای تاکسی تا کنون مغایرتی به شورا اعلام نشده است.
به گفته چمران وزیر کشور و معاونانش در رابطه با افزایش کرایههای تاکسی مخالفتی نداشته اند: وزیر کشور مشکلی با این مصوبه نداشت و ستاد هدفمندی یارانهها نیز تا کنون در این باره مخالفتی نکرده است.
پیش از این مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته بود کرایه ها سه بار زیاد شده و لازم نیست امسال افزایش داشته باشد. چمران دراین باره گفت: در سال 91 کرایهها تنها یک بار و بر اساس مصوبه قانونی شورای شهر و با هماهنگی دولت افزایش یافت و در سال جاری هم هنوز تغییری در نرخ کرایهها اعمال نشده است.
با تمام اینها شورای شهر مصوب کرده کرایه تاکسی 30 درصد افزایش داشته باشد. اما جالب اینجاست که شورای شهر می خواسته 50 درصد کرایه ها را زیاد کند. چمران چنین چیزی گفته: پیشنهاد اولیه شهرداری تهران بر اساس محاسبات علمی افزایش 50 درصدی نرخ کرایهها بود اما شورای شهر تهران این میزان را تعدیل کرد و متناسب با نرخ تورم، 30 درصد افزایش در نظر گرفت. این در حالیست که میزان افزایش بهای بلیت مترو و اتوبوسرانی 20 درصد پیشبینی شده که حتی از افزایش حقوق کارمندان هم کمتر است.