به گزارش مشرق به نقل از مهر، متوسط مصرف بنزین ایران در دو سال گذشته با رشدی
صعودی همراه بوده است به طوری که در سال 1390 متوسط مصرف روزانه 59.9
میلیون لیتر به ثبت رسید و سال گذشته هم مصرف این فرآورده نفتی با رشدی
حدود 6 درصدی به مرز 64 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.
از ابتدای سالجاری تاکنون هم متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک و پرطرفدار
نفتی هم با رشدی حدود 10 درصدی همراه بوده است و پیش بینی می شود در هفته
های پیش روی کمی از تقاضا بریا مصرف بنزین کاسته شود و مصرف این فرآورده
نفتی در مرز 67 تا 65 میلیون لیتر در روز تثبیت شود.
با این وجود مسئولان وزارت نفت پیش بینی می کنند با افزایش تعداد خودروها
در ناوگان حمل و نقل و تکمیل ظرفیت تولید CNG در سبد سوخت با ساخت 2500
جایگاه گاز، تقاضا بریا مصرف بنزین با افزایش بیشتری همراه شود.
در حال حاضر روزانه 18 میلیون لیتر گاز در جایگاه های CNG به خودروها
تحویل داده می شود که معادل مصرف روزانه 18 میلیون لیتر بنزین است و تا
پایان سالجاری با تکمیل ساخت جایگاه های باقی مانده CNG حداکثر عرضه روزانه
این حامل انرژی به 22 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
به عبارت دیگر در خوشبینانه ترین حالت CNG می تواند تا سقف 22 میلیون
مترمکعب در روز تقاضا را برای کاهش رشد مصرف بنزین تکمیل کند و با تکمیل
توسعه صنعت CNG به یک باره مصرف بنزین با رشد افسار گسیخته ای روبرو خواهد
شد.
مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم با اشاره به نقش
CNG در مهار رشد مصرف بنزین، تاکید می کند: اگر صنعت CNG توسعه نمی یافت هم
اکنون مصرف روزانه بنزین کشور با وجود سهمیه بندی و اجرای قانون هدفمندی
یارانه ها به 82 میلیون لیتر در روز افزایش می یافت.
رونمایی رسمی از بنزین 1000 تومانی
کمیسیون تلفیق مجلس روز گذشته از بسته افزایش قیمت حامل های
انرژی رونمایی کرد و بر این اساس در صورت موافقت اهالی بهارستان قیمت
بنزین نیمه یارانه ای با 300 تومان افزایش به 700 تومان و قیمت بنزین ازاد
با 200 تومان افزایش به 900 تومان می رسد.
از این رو قیمت بنزین سوپر یا بنزین با استاندارد یورو نیمه یارانه ای با
300 افزایش به 800 تومان و هر لیتر بنزین سوپر آزاد با افزایشی 200 تومانی
به 1000 تومان افزایش می یابد.
یک مقام مسئول با بیان اینکه اخیرا در برخی از کمیسیون
تخصصی مجلس شورای اسلامی نسبت به جهش مصرف بنزین در سال 92 و 93 هشدا داده
شده است، گفت: در این نشست مسئولان وزارت نفت و دولت تاکید کردند در صورت
تثبیت قیمت ها علاوه بر افزایش قاچاق فرآورده های نفتی امکان منفی شدن مجدد
تراز تولید و مصرف بنزین در کشور فراهم می شود.
مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم پیشتر با اشاره
به تبعات تثبیت قیمت ها و یا عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها،
گفته بود: اگر قیمت ها در سال 92 تثبیت شود احتمال رشد 8 درصدی مصرف و
افزایش مصرف بنزین تا سقف 70 ئمیلیون لیتر در روز وجود دارد.
استدلال دولت برای افزایش قیمت بنزین
در کنار مباحث افزایش تقاضای احتمالی مصرف بنزین یکی از استدلال های
افزایش قیمت بنزین از نگاه دولت بهبود کیفیت این فرآورده نفتی با اجرای طرح
هیا بهینه سازی و بهبود فرآیند کیفیت در پالایشگاه هیا موجود نفت است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نشان می دهد که با
سرمایه گذایر حدود 15 میلیارد دلاری استاندارد تولید بنزین و گازوئیل از
یورو 2 به یورو 4 و 5 افزایش یافته است.
در حال حاضر حدود 60 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که مطابق با
برنامه زمانبندی تولید این فرآورده نفتی با استاندارد یورو 4 به مرز 70
میلیون لیتر تا پایان سالجاری افزایش می یابد.
کاهش میزان گوگرد و ترکیبات حلقوی و آروماتیک ها که منجر به کاهش آلایندگی
بنزین می شود و افزایش عدد اکتان که ارتقای میزان احتراق و درجه آرام سوزی
بنزین را به همراه دارد موجب می شود که مصرف بنزین اروپایی در خودروهای
ایرانی به نوعی زمینه بهره وری بیشتر در ناوگان حمل و نقل را به همراه
داشته باشد.
از سوی دیگر پیشتر مسئولان وزارت نفت و ستاد سوخت بارها تاکید کرده بودند که در یک دوره پنج ساله باید قیمت بنزین با یک شیب ملایم آزاد و تک نرخی شود که قطعا علاوه بر کاهش فساد منجر به افت انحراف این فرآورده نفتی به خارج از مرزهای کشور خواهد شد.
نوع بنزین | قبل از اجرای فاز اول هدفمندی | بعد از اجرای فاز اول هدفمندی تاکنون | پیشنهاد دولت به مجلس در سال 92 |
بنزین معمولی نیمه یارانهای | 100 تومان | 400 تومان | 700 تومان |
بنزین سوپر نیمه یارانهای | 150 تومان | 500 تومان | 800 تومان |
بنزین معمولی آزاد | - | 700 تومان | 900 تومان |
بنزین سوپر آزاد | - | 800 تومان | 1000 تومان |
افزایش قیمت گازوئیل فقط در مرزها
هر چند تاکنون مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بنزین
واکنشی نشان نداده است اما قیمت گازوئیل در مبادی و بازارچه های مرزی تا 2
ماه اینده با افزایش همراه خواهد بود.
بر این اساس با موافقت کارگروهی در دولت متشکل از نمایندگان وزارت نفت،
وزارت اقتصاد و دارایی ، ستاد مدیریت حملونقل و سوخت به کشور و ستاد
مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در بازارچههای مرزی و برای خودروهای
ترانزیتی قیمت سوخت به قیمت فوق خلیجفارس و به صورت شناور محاسبه میشود.
همزمان با افزایش قیمت گازوئیل در مبادی مرزی اما بهای این فرآورده نفتی
برای ناوگان حمل و نقل و سایر مصرف کنندگان با افزایش قیمت همراه نخواهد
بود.