به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، لغو 16 پرواز خروجی از فرودگاه مهرآباد در روز 18 دی سال 1391 ، همان قدر که برای مسافران و شرکت های هواپیمایی موجب سردرگمی و پریشانی شد، برای این شرکت ها خالی از فایده نبود. چرا که برای نخستین بار محرز شد، مشکلات شرکت های هواپیمایی به جایی رسیده است که این شرکت ها توان پرداخت بدهی خود بابت هزینه سوخت را ندارند.
اخطار بی نتیجه
شرکت
ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، پیش از توقف تحویل سوخت به ایرلاین
ها، بارها به آنها اخطار داده بود نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند. به
گفته معاون این شرکت، رقم بدهی شرکتهای هواپیمایی تا پایان آبان سال
گذشته 460 میلیارد تومان بوده است. رقمی که شرکتهای هواپیمایی توان پرداخت
آن را ندارند و بعد از هدفمندسازی یارانه ها به صورت تصاعدی افزایش یافته
است. به گفته رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی، کل صنعت هواپیمایی کشور به
اندازه این مبلغ اعلام شده به عنوان بدهی، درآمد ندارد. او همچنین خبر داد
از ابتدای آذرماه قیمت سوخت شرکتهای هواپیمایی برای مسیرهای داخلی لیتری
700 تومان شده است. این در حالی است که پیش از این بر اساس طرح هدفمندسازی،
در ابتدا قیمت سوخت هواپیماها لیتری 400 تومان تصویب شده و نهایتاً مبلغ
پرداختی شرکتهای هواپیمایی به 200 تومان به ازای هر لیتر کاهش یافته بود.
هواپیما به جای سوخت
به
گفته موسوی، رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی، با افزایش نرخ ارز، هزینه های
ارزی ایرلاینها افزایش یافته است، چرا که از تابستان سال 1391، بانک مرکزی
ارز 1226 تومانی شرکتهای هواپیمایی را قطع کرد و ارز مبادلاتی نیز به این
شرکتها پرداخت نشد. این مساله موجب زیان شرکتهای هواپیمایی شد و کاهش تعداد
پروازها را به دنبال داشت. با وجود آنکه از نیمه آبان ماه سال 1391 و در
پی درخواست شرکتهای هواپیمایی، نرخ بلیت پروازهای داخلی 65 درصد افزایش
یافت. رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی پیشنهاد افزایش 100 درصدی دیگری برای
قیمت بلیت هواپیماها را مطرح کرده است که به گفته وی، این مساله در شورای
عالی هواپیمایی در دست بررسی است. او همچنین از زیان شدید این شرکتها و
ناتوانی در پرداخت بدهی سخن گفته است که در نتیجه آن، ایرلاینها اعلام کرده
اند وزارت نفت هواپیماهای شان را به جای بدهی خود بردارد. با این حال،
اخیراً سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از رفع مشکل شرکت های هواپیمایی خبر داد و
اعضای انجمن هواپیمایی را به حضور در این مرکز برای گفت وگو و رفع مشکل
دعوت کرد.
بدهی 700 میلیاردی؟
با وجود مشکلات
فراوان شرکتهای هواپیمایی، هشتم اسفند وزارت نفت اخطار دیگری به این شرکتها
داد. ضیغمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، اخیراً رقم
بدهی این شرکتها را حدود 600 تا 700 میلیارد تومان اعلام کرده و گفته است
هواپیمایی آسمان با 120 میلیارد تومان بدهکارترین شرکت هواپیمایی به پالایش
و پخش به شمار می رود. به گفته ضیغمی، «با وجود تاکید وزارت نفت بر فروش
نقدی سوخت، نمایندگان این شرکت نه تنها مقید به پرداخت بدهی های خود
نیستند، بلکه از حضور در جلسات نیز خودداری می کنند». ماهان و هما نیز در
رتبه های بعدی بدهی قرار دارند. ظاهراً شرکتها از مبلغ 700 میلیارد تومان
بدهی، تنها 15 میلیارد تومان را پرداخت کرده اند و به گفته مدیر عامل شرکت
ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، در صورتی که بدهی ها مشمول مرور زمان
شوند، به آنها سود نیز تعلق خواهد گرفت.
در انتظار آزادسازی
بر
اساس برنامه پنجم توسعه، از ابتدای سال 1392 باید آزادسازی نرخ بلیت
هواپیماها صورت گیرد. امری که به عقیده فعالان این صنعت، می تواند موجب
بهبود وضعیت ناوگان هوایی در شرایط افزایش نرخ ارز شود. با این حال بنا بر
اظهار نظر معاون وزیر راه، این مساله در گرو هماهنگی دو قوه است. امری که
به نظر می رسد در آینده نزدیک روی نخواهد داد و موجب تداوم ضرر شرکتهای
هواپیمایی از افزایش نرخ ارز و سوخت خواهد شد.