کد خبر 20434
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۲

اگرچه با افزايش قيمت سوخت‌، بازار خودرو کشور بيش از پيش به رکود رفت و خريد و فروش کاهش يافت‌، اما قيمت‌ها افول چنداني نکرده و حتي برخي خودروها با افزايش قيمت نيز مواجه شدند.


به گزارش مشرق ، روزنامه دنياي اقتصاد نوشت:آنطور که نمايشگاه‌داران خودرو پايتخت مي‌گويند‌، بيشتر مشتريان فعلا براي خريد خودرو دست نگه داشته و با حالتي سردرگم‌، منتظر اتفاق‌هاي آتي در بازار مانده اند. به گفته فعالان بازار‌، اين هفته قيمت مدل‌هاي پژو 206 تا حدي اندک رشد کرد و دوگانه‌سوزها (به جز پارس) نيز با وجود افزايش قيمت گاز‌، تغيير خاصي را تجربه نکردند.

به گفته کارشناسان‌، گراني سوخت طي هفته‌هاي پيش رو تاثير خاص خود را بر بازار و قيمت خودروهاي داخلي خواهد گذاشت‌، به نحوي که کم‌مصرف‌ها و دوگانه سوزها با رشد تقاضا و قيمت روبه‌رو مي‌شوند و پرمصرف‌ها نيز افت خواهند کرد.

هرچند بازار خودرو هم اکنون در رکود به سر مي‌برد‌، اما کارشناسان معتقدند با وجود افزايش قيمت بنزين و گاز‌، مردم باز هم به خريد خودرو رغبت نشان خواهند داد‌، اما الگوي مصرف آنها تغيير مي‌کند. در واقع گراني سوخت‌، ميزان استفاده از خودروها را کم کرده و از آن سو مشتريان را به سمت خريد محصولات کم‌مصرف و دوگانه سوز سوق مي‌دهد.

افزايش قيمت پژو 206

اما سري به بازار بزنيم و ببينيم با اجراي رسمي‌قانون يارانه‌ها‌، قيمت خودروها در چه وضعيتي قرار دارد.
آن طور که خبر مي‌رسد‌، برخي اعضاي خانواده پژو 206 با افزايش قيمت مواجه شده اند. 206 تيپ 6 که اتومات نيز هست‌، هم اکنون 19 ميليون تومان قيمت دارد و 206 تيپ 2 نيز با قيمت 13 ميليون و 950 هزار تومان به فروش مي‌رسد. در بين مدل‌هاي صندوق دار 206 نيز‌، V9 که از دنده اتومات بهره مي‌برد‌، قيمتي برابر با 19 ميليون و 500 هزار تومان دارد و V8 نيز 16 ميليون و 400 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. مدل V20 نيز اگر در بازار موجود باشد‌، تا 14 ميليون تومان به فروش مي‌رسد. خانواده 206 جزو کم‌مصرف‌هاي بازار خودرو ايران به حساب مي‌آيند.

افت و خيز پارس

هرچند مدل بنزيني پژو پارس حدود 100 هزار تومان ارزان شده‌، اما نوع دوگانه سوز اين خودرو رشد قيمت را تجربه کرده است. آنطور که از بازار خبر مي‌رسد‌، هم‌اکنون پارس بنزيني با قيمت 16 ميليون و 800 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود و نوع دوگانه سوز آن نيز 17 ميليون و 700 هزار تومان قيمت دارد.

همچنين پژو 405 که دومين خودرو پرتيراژ کشور به شمار مي‌رود‌، در مدل بنزيني خود 13 ميليون تومان به فروش مي‌رسد‌، اما مدل دوگانه سوز اين محصول 14 ميليون و 600 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. پارس و 405 بنزيني‌، جزو پرمصرف‌ترين خودروهاي کشور به شمار مي‌آيند و از همين رو کارشناسان افت تقاضا و قيمت اين دو را با توجه به گراني بنزين‌، پيش بيني مي‌کنند.

زانتيا افت کرد

بيشترين تغيير قيمت را در بازار خودرو اين هفته‌، زانتيا تجربه کرد‌، خودرويي که چندي پيش از سايپا رفت. اين محصول که طي چند ماه گذشته حدود چهار ميليون تومان افزايش قيمت را تجربه کرد‌ه، در حال حاضر 30 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رسد. ريو نيز به عنوان ديگر محصول سايپا‌، همچنان بر قيمت گران خود پابرجا مانده و ظاهرا فعلا قصد پايين آمدن ندارد. اين خودرو هم اکنون 14 ميليون و 300 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.

ظاهرا مشکلاتي براي تامين قطعات ريو پيش آمده و دليل افزايش قيمت اين محصول به همين موضوع مرتبط مي‌شود. از ريو و زانتيا که بگذريم‌، پرايد به عنوان يکي از کم‌مصرف‌هاي بازار خودرو کشور‌، تغيير قيمتي خاصي را تجربه نکرده است. اين خودرو در مدل بنزيني‌، هفت ميليون و 750 هزار تومان به فروش مي‌رسد‌، اما نوع دوگانه‌سوز آن قيمتي برابر با 9 ميليون و 200 هزار تومان را داراست. البته پرايد دوگانه سوز را مي‌توان در رنگ سفيد‌، ارزانتر نيز خريد. به گفته کارشناسان‌، پرايد به دليل تيراژ بالا‌، احتمالا تغيير قيمت چنداني را در جريان گراني سوخت تجربه نخواهد کرد.

رشد تقاضا براي EF7

اگرچه مشتريان داخلي چندان دل خوشي از خودروهاي دوگانه سوز ندارند‌، اما به هر حال گراني سوخت تاثير خود را گذاشته و افزايش تقاضاي اين خودروها را در پي داشته است. آن‌طور که خبر مي‌رسد‌، در بين دوگانه سوزها‌، سمند مجهز به موتور EF7 (موتور پايه گازسوز)‌، با استقبال قابل توجه اي روبه‌روست. اين خودرو در حال حاضر 17 ميليون و 200 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. از جمله موارد برتري خودروهاي مجهز به موتور پايه گاز نسبت به دوگانه سوزهاي پايه بنزيني‌، افت توان کمتر و بهينه‌تر بودن آنهاست.البته قيمت آنها نيز بالاتر است‌، به نحوي که هم‌اکنون سمند LX دوگانه سوز يک ميليون تومان ارزانتر از سمند پايه گازسوز EF7 به فروش مي‌رسد. مدل بنزيني سمند LX نيز 14 ميليون و 900 هزار تومان قيمت دارد. همچنين سورن نيز با قيمت 16 ميليون و 400 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.

بازار شاسي بلندها

نگاهي نيز به بازار برخي خودروهاي شاسي بلند بيندازيم‌، خودروهايي که از مصرف سوخت بالايي نسبت به سواري‌ها برخوردارند. در حال حاضر نيسان رونيز اگر در بازار موجود باشد‌، تا مرز 32 ميليون تومان نيز مشتري خواهد داشت.

اين در شرايطي است که بنابر شنيده‌ها توليد نيسان رونيز براي هميشه متوقف شده و اين شاسي بلند پرمصرف‌، ديگر در پارس خودرو مونتاژ نخواهد شد. همچنين سوزوکي گرند ويتارا نيز که در ايران خودرو خراسان به مونتاژ مي‌رسد‌، هم‌اکنون با قيمت 45 ميليون تومان در مدل اتومات قيمت دارد. نوع دنده‌اي ويتارا هم با قيمت 39 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس