کد خبر 20402
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۱

کامران پارسي‌نژاد گفت: داوري جايزه‌هاي ادبي خصوصي محفلي است؛ اما داوران جايزه‌هاي‌ ادبي دولتي کم‌تر آثار را يک‌سونگرانه ارزيابي مي‌کنند.

به گزارش مشرق، اين داستان‌نويس که سابقه‌ي داوري در جايزه‌هاي ادبي دولتي را دارد، در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به تفاوت عملکرد جايزه‌هاي ادبي خصوصي و دولتي، عنوان کرد: جشنواره‌هاي دولتي کم‌تر دچار ماجراهاي يک‌سونگرانه و خط و ربط‌هاي سياسي بوده‌اند؛ اما چون در جشنواره‌هاي خصوصي حالت محفلي وجود دارد و آن‌ها در يک محفل کوچک و در اقليت هستند، در آن‌جا داوري‌ها با خط و ربط از پيش تعيين‌شده مواجه است و برگزيدگان اين جشنواره‌ها افراد خاصي هستند که مدنظر گروه و مورد تأييد آن‌ها هستند و اين‌گونه نيست که آثار گروه‌هاي مختلف اعتقادي در اين جشنواره‌ها بررسي شوند. تمام آثاري که در اين جشنواره‌ها برگزيده شده‌اند، در حقيقت اين گمان را به ذهن متبادر مي‌کنند که اين افراد ابتدا بايد از فيلتر و صافي عقيدتي و فکري جريان ادبي که اين جشنواره‌ي خصوصي را برگزار مي‌کنند، رد شوند تا به مرحله‌ي بررسي آثار برسند؛ در حالي‌که در جشنواره‌ي دولتي کم‌تر اين اتفاق مي‌افتد و جشنواره‌ باز بوده و اجازه داده مي‌شود تمام آثار ادبي از هر طبقه و گروه و صنفي داوري و برگزيده شود.

او در ادامه با اشاره به نقش برگزاري جايزه‌هاي ادبي، گفت: جايزه‌هاي ادبي تأثير‌گذارند و ما به هيچ عنوان نمي‌توانيم بگوييم اين جوايز بي‌فايده هستند.

او با انتقاد به اظهارات برخي منتقدان گفت: گاهي شنيده مي‌شود که برخي منتقدين نسبت به برگزاري جايزه‌هاي ادبي واکنش خوبي ندارند و گمان دارند اين جشنواره‌ها هيچ‌گونه تأثيري ندارند؛ اما اين جشنواره‌ها در سراسر جهان برگزار مي‌شود و در روند توليد آثار ادبي تأثير‌گذار است و نسبت به اتفاقات روزي که در عرصه‌ي ادبيات رخ مي‌دهد، آگاه‌سازي مي‌کند.

پارسي‌نژاد با اشاره به نقش متوليان امور فرهنگي گفت: تفاوتي که برگزاري جايزه‌هاي ادبي در کشور ما با جهان دارد، اين است که در اين جشنواره‌ها در جهان، متوليان امور فرهنگي اين جشنواره‌ها را به گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌کنند که حداکثر استفاده از جشنواره‌ها برده شود و موجب جريان‌سازي در بستر ادبي مي‌شوند.

اين نويسنده به نقش برگزاري جايزه‌هاي ادبي در کتاب‌خواني اشاره کرد و گفت: جشنواره مي‌تواند در کتاب خواندن مردم تأثير بگذارد و اين بستگي دارد به اين‌که اين جايزه‌ها چگونه برگزار شوند و چقدر سرمايه براي اجراي اين جشنواره‌ها اختصاص داده شود و چقدر براي آن‌ها تبليغ شود.

پارسي‌نژاد همچنين افزود: هرچقدر که متوليان امور فرهنگي جشنواره‌ها را جدي‌تر بگيرند، طبعا انعکاس و تأثير اين جايزه‌ها در جامعه بيش‌تر خواهد بود.

او در ادامه عنوان کرد: اين جايزه‌ها مي‌توانند باعث آشنايي مردم با برخي از نويسندگان شوند که پيش‌تر، مردم آن‌ها را نمي‌شناختند. همچنين سبب مي‌شوند تا مردم بتوانند از ميان آثار توليد‌شده دست به انتخاب بزنند و آثار برگزيده را بخوانند.

پارسي‌نژاد با اشاره به شرايط سلامت جايزه‌هاي ادبي عنوان کرد: اگر جايزه‌هاي ادبي بخواهند خيلي تأثير‌گذار باشند، بايد در انتخاب هيأت داوران خود توجه زيادي کنند؛ زيرا محور اصلي هر جايزه که جهت‌دهنده‌ي آن است، داوراني هستند که به نقد و بررسي آثار ادبي مي‌پردازند.

اين منتقد به شاخص‌هاي لازم براي داوران ادبي اشاره و خاطرنشان کرد: يکي از شاخص‌هاي مهمي که مي‌توان براي داوران درنظر گرفت، داشتن تجربه‌ي کافي در اين عرصه است تا داوراني وارد اين‌ گود شوند که از تجربه‌ي کافي در امر داوري برخوردار باشند؛ زيرا ما کساني را داريم که در عرصه‌ي ادبيات صاحب ‌نظر و انديشه هستند؛ اما در امر داوري تجربه‌ي چنداني ندارند و اگر آن‌ها وارد امر داوري شوند، ممکن است درصد خطاي‌شان بالا باشد؛ زيرا داور بايد بتواند آثار را از جنبه‌هاي مختلف بررسي کند و به نتيجه‌ي واحدي برسد و در اين راه، تجربه‌ بسيار مهم است.

پارسي‌نژاد يکي ‌ديگر از شاخص‌هاي لازم براي داوران را انصاف ناميد و گفت: داور بايد به دور از هرگونه يک‌سو‌نگري‌ و درنظر نگرفتن جريان‌هاي سياسي روز و به دور از هرگونه پيش‌داوري، آثار را مورد بررسي قرار دهد و هم از جنبه‌هاي ساختاري و هم از نظر مضامين به کار گرفته‌شده، آثار را ارزيابي کند و اين‌گونه نباشد که با سلايق شخصي خود بخواهد به مصاف آثار ادبي برود؛ چرا که ممکن است هر منتقد و داور يک سليقه‌ي خاص داشته باشد و از يک سبک خاص لذت ببرد و يک شيوه‌ي داستان‌نويسي خاص را درنظر داشته باشد و اگر بخواهد اين سلايق شخصي خود را در هنگام داوري به کار بگيرد، متأسفانه ما شاهد يک داوري سالم نخواهيم بود.

او با اشاره به روندي که جايزه‌هاي ادبي طي کرده‌اند، بيان کرد: اوج و فرود‌ جشنواره‌ها به سياست‌گذاري‌هاي متوليان امور فرهنگي بستگي دارد که چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي، اين سياست‌گذاري‌ها مؤثر است.

او همچنين با اشاره به برگزاري جايزه‌هاي ادبي به وسيله‌ي وزارت ارشاد گفت: در طول سال‌هاي گذشته، بيش‌ترين جشنواره‌هايي که برگزار شده، از سوي وزارت ارشاد بوده که ما شاهد تولد چندين جشنواره‌ي جديد بوديم؛ از جمله جايزه‌ي ادبي «پروين»، «جلال‌ آل‌ احمد»، «گام اول» و «کتاب فصل» که در سال‌هاي اخير برگزار شده‌ و در عرصه‌ي ادبيات داستاني هم تأثير خوبي داشته‌اند؛ بنابراين هرچه متوليان امور فرهنگي در اين زمينه تلاش کنند، جشنواره‌ها رونق مي‌گيرند.

پارسي‌نژاد افزود: در شرايط کنوني من نمي‌دانم جايزه‌هاي ادبي دچار افت شده‌اند يا نه؛ ولي اگر اين اتفاق هم افتاده باشد، به اين علت نيست که آثار ادبي از کيفيت لازم برخوردار نبوده‌اند؛ بلکه اتفاقا در اين جشنواره‌هاي اخير ما شاهد شکوفايي نويسندگان نوقلمي هستيم که به تازگي ظهور کرده‌اند و از توانمندي‌هاي زيادي برخوردارند و اکثرا صاحب‌نام نيستند و از شهرستان‌ها ظهور کرده‌اند؛ بنابراين الآن بستر پذيرش اين نويسندگان نوقلم خيلي فراهم است و تنها از طريق همين جشنواره‌هاست که اين نويسندگان مي‌توانند خودشان را معرفي کنند و جامعه‌ي ادبي با آن‌ها آشنا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس