به گزارش مشرق به نقل از مهر در قم، آيت?الله عبدالله جوادي آملي بعد از ظهر چهارشنبه در ديدار رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان قم و اساتيد گفتمان?هاي ديني با اشاره به گسترش شبهات در جامعه تصريح کرد: شبهه قوي?تر از جواب است و اگر کسي خداي ناکرده ندانسته به شبهات پاسخ دهد به گسترش آن کمک کرده است.
وي به اساتيد گفتمان?هاي ديني توصيه کرد که چنانچه براي پاسخ به شبهات جواب کارساز ندارند، از مخاطبان فرصت بگيرند تا با مطالعه و تحقيق جواب مطمئني ارائه دهند.
آيت?الله جوادي آملي گفت: يک انسان به ويژه روحاني هرگز نبايد به خودش اجازه دهد که بگويد فارغ التحصيل شده است، بلکه تا وقتي که نفس مي?کشد بايد جوياي علم باشد.
وي بر لزوم همکاري بيشتر دانشگاه?ها و آموزش و پرورش با سازمان تبليغات اسلامي در زمينه شناسايي شبهات و پاسخ به موقع به آنها تاکيد کرد و اظهار داشت: دانشگاه اگر بخواهد نجات پيدا کند هيچ چاره?اي ندارد جز اينکه وحدت حوزه و دانشگاه را در سايه اسلامي کردن علوم دنبال کند، وگرنه وحدت اين دو نهاد چيزي نيست که با پروتکل و برگزاري همايش محقق شود.
جوادي آملي تاکيد کرد: اگر هدف و مبدا و انتها واحد نباشد ايجاد وحدت کار بسيار مشکلي است.
اين مرجع تقليد خاطرنشان کرد: قرآن آن قدر راه را به انسان نشان مي?دهد که ديگري جايي براي شبهه نيست و اگر کسي بخواهد بيراهه رود، شبهه علمي ندارد بلکه شهوت عملي دارد.
خون بهاي امام حسين(ع) را بگيريم
وي با اشاره به ايام شهادت امام حسين (ع) و ياران باوفاي ايشان اظهار داشت: «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسين (ع) و جعلنا و اياکم من الطالبين بثاره مع وليه الامام المهدي من آل محمد عليهم السلام» شعار رسمي ماست و اميدورايم خداي سبحان اجر همه را اجر صالحان قرار دهد و توفيقي عطا کند که ما خون بهاي امام حسين (ع) را بگيريم.
وي با بيان اينکه جنبه فرهنگي حرکت وجود مبارک اباعبدالله الحسين (ع) کمتر از جنبه?هاي اجتماعي و نظامي نبوده است، تصريح کرد: در نظام اسلامي گرچه همه انسان?ها وظايف مشترکي دارند اما وقتي حکومت و نظام، اسلامي شد هر يک از کارهاي نظامي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي را يک گروه بايد انجام دهد.
استاد برجسته حوزه علميه با اشاره به اين آيه سوره مبارکه اسراء «قُل جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» تاکيد کرد: در نظام اسلامي سخن از حق و باطل است، خواه براي دولتمردان و خواه براي آحاد ملت باشد.
شبهه از شيطنت نشات ميگيرد
مفسر بزرگ قرآن کريم در ادامه به تشريح معناي شبهه و عمق شيطنت?هاي شيطان پرداخت و گفت: شبهه از شيطنت نشات مي?گيرد و شيطان در دو زمينه فرهنگي و سياسي اجتماعي فعاليت مي?کند.
آيت?الله جوادي آملي با تاکيد بر اينکه شيطان در اين زمينه?ها سوابق طولاني دارد، اظهار داشت: رهبري اين زمينه?ها را کسي بر عهده دارد که 6 هزار سال بندگي خدا را انجام مي?داد و تجارب فراواني کسب کرده است.
شيطان محصول 6 هزار ساله خود را يکجا به آتش کشيد
وي افزود: شيطان موجودي است که محصول 6 هزار ساله خود را يکجا به آتش کشيده است، بنابراين مرحله ضعيف کار او جهنم است؛ اگر موجودي آن قدر غضبناک است که محصول 6 هزار ساله خود را به آتش کشيد به هيچ وجه به احدي رحم نخواهد کرد، مگر نسبت به کساني که دسترسي به آنها نداشته باشد.
مرجع تقليد جهان تشيع تصريح کرد: شيطان براي انحراف انسان?ها کمر بسته و براي اين کار عده?اي را تربيت و اعزام کرده که ما آنها را نمي?بينيم ولي آنها ما را مي?بينند و در اين جنگ نابرابر يقينا ما شکست مي?خوريم ولي راهي وجود دارد که اين جنگ را به سود خودمان تمام کنيم و شيطان را بسوزانيم.
جوادي آملي پناهنده شدن به خداي سبحان را تنها راه نجات از شرّ شيطان دانست و يادآور شد: وقتي به خداوند پناهنده شويم آن وقت کسي به کمک ما مي?آيد که شيطان را مي?بيند و شيطان او را نمي?بيند، يعني اگر به دژباني خدا رفتيم، او به ما طمئنينه مي?بخشد که اگر نتوانيم شيطان را مهار کنيم لااقل از تيررس او خارج شويم.
شبههزدايي مهمترين کار دانشگاه و آموزش و پرورش
استاد برجسته حوزه علميه در بخش ديگري از سخنان خود، شبهه?زدايي را مهم?ترين کار دانشگاه و آموزش و پرورش دانست و تاکيد کرد: دانشگاه و آموزش و پرورش در اين زمينه دو کار مهم و اهم بر عهده دارد، کار مهم همين کاري است که اساتيد گفتمان?هاي ديني انجام مي?دهند اما بهترين و اصلي?ترين کار اين نهادها اين است که دانش را اسلامي کنند.
وي افزود: اگر نمازخانه?اي در دانشگاه?ها يا مدارس احداث مي?شود و کلاس?هاي پسران و دختران از هم جداست، اينها کار حسينيه?ها و مساجد است؛ کار دانشگاه و مدرسه اسلامي کردن دانش است.
وي تاکيد کرد: اسلامي کردن دروس دانشگاه و مدارس به اين نيست که در ابتداي کتاب?ها کلمه «بسم الله الرحمن الرحيم» درج شود و عکس امام و رهبري چاپ شود، بلکه علم را بايد اسلامي کرد.
آيت?الله جوادي آملي با بيان اينکه بايد باور کنيم که چيزي جز خلقت در جهان نيست، تصريح کرد: علم تفسير و شرح معلوم است و شرح خلقت به هيچ وجه غيراسلامي نمي?شود.
خارجيها دين ما را غارت کردند
مرجع تقليد جهان تشيع تاکيد کرد: سياسيون و اجتماعيون به اينجا رسيدند که خارجي?ها نفت و گاز ما را غارت کردند، اين مطلب درستي است، اما آنها دين ما را نيز غارت کردند، يعني خلقت را برداشتند و طبيعيات را به جاي آن گذاشتند و پس از آن گفتند که علم ديني و غيرديني نداريم.
وي خاطرنشان کرد: علم سکولار نيست بلکه فقط اسلامي است و دروس دانشگاهي بايد به گونه?اي تدوين شود که در آن خلقت شناسي مورد بحث قرار گيرد.
آيت?الله جوادي آملي با اشاره به برخي تشابهات حوزه و دانشگاه که مي?تواند در اسلامي شدن دروس دانشگاهي کمک کند، تصريح کرد: ما در حوزه، قول خدا را تفسير مي?کنيم و مي?گوئيم خدا چنين گفت، اما استاد دانشگاه لحظه به لحظه فعل خدا را در دانشگاه تفسير مي?کند و مي?گويد خدا چنين کرد. بنابراين هر دو کار اسلامي است.
خلاء جلد دوم مفاتيح جدي است
وي خلاء جلد دوم مفاتيح را جدي دانست و گفت: دين دو نوع دستور دارد که بخشي از آن در مفاتيح فعلي آمده و شامل نماز و روزه و حج و زکات و... است و بخش دوم که جايش خالي است، مربوط به ثواب درختکاري، سدسازي، راه سازي و... مي?شود.
استاد برجسته حوزه علميه وقوع سيل پاکستان را نمونه?اي از خلاء انجام دستورات بخش دوم دين دانست و اظهار داشت: اگر اين بخش دين به عنوان مثال در پاکستان به خوبي پياده مي?شد و سدي ساخته مي?شد ديگر سيل جاري نمي?شد.
آيت?الله جوادي آملي تاکيد کرد: انسان تافته جدابافته نيست تا بگويد چه ارتباطي بين صلاح ما و بارش باران دارد، چراکه هم حوادث عالم در انديشه و انگيزه ما موثر است و هم انگيزه و انديشه ما در رخدادهاي عالم موثر است.
وي افزود: اگر اين توحيد حل شود و بدانيم که رهبري جهان به دست خداست، نه شبهه?اي پديد مي?آيد و نه طبيعيات به جاي خلقت مطرح مي?شود.
در ابتداي اين ديدار حجت?الاسلام عباس اسکندري رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان قم گزارشي از گسترش گفتمان?هاي ديني در دانشگاه?ها و مدارس اين استان ارائه کرد.