کد خبر 203729
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸

مسافران نوروزی از مناطق دیدنی و گردشگری پیرانشهر غفلت نکرده و این شهرستان را نیز مقصد خود قرار دهند.

 به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، پیرانشهر یکی از شهرستان‌های آذربایجان غربی است که در شمال غربی کشورمان قرار دارد، مرکز این شهرستان پیرانشهر است در این خطه مناظر طبیعی بی‌نظیری وجود دارد که سزاوار نیست مسافران نوروزی آنها را به فراموشی بسپارند.

پیرانشهر یکی از شهرستان‌های مرزی استان قلمداد می‌شود به طوری که این شهرستان به ارومیه نزدیک بوده و در مرز مهاباد، نقده، اشنویه و سردشت قرار دارد به همین دلیل از موقعیت تاریخی، اجتماعی، سیاسی و استراتژیکی بی‌بدیلی برخوردار بوده و این موضوع وجه تمایز پیرانشهر با سایر شهرستان‌های آذربایجان غربی است.

این شهرستان از شمال به نقده و اشنویه، از جنوب به سردشت از خاور به مهاباد، از باختر به مرز ایران و عراق منتهی می‌شود لیکن به معنای واقعی کلمه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و متفاوت برخوردار است که همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد ولی با این وجود لازم است مناطق دیدنی آن بهتر و موسع‌تر معرفی شود.

گردکشانه یکی از شهرهای آن است؛ گردکشانه یکی از مهم‌ترین شهرهای این شهرستان قلمداد می‌شود ولی جمعیت روستاهای پسوه، شین‌آباد، دربکه و جلدیان بیشتر از گردکشانه است ولی هنوز به صورت قانونی شهر نامیده نمی‌شوند.

این شهرستان با توجه به مختصات فرهنگی و تقسم‌بندی مناطق کردستان، جزئی از منطقه مکریان قلمداد می‌شود همچنین پیرانشهر یکی از پنج شهرستان کردنشین آذربایجان غربی به شمار می‌رود به طوری که مردم خونگرم و مهمان‌نوازی دارد، در تعطیلات نوروزی و تابستانی به بهترین شکل ممکن از مهمانان خود استقبال می‌کنند که این حلاوت و شیرینی سفر را دوچندان می‌کند.

گفتنی است سه ایل بزرگ در پیرانشهر اسکان دارند که منگور، مامش و پیران را شامل می‌شوند، اعضای سه ایل فوق مردمانی غیور، زحمتکش و مهربان هستند.

در پیرانشهر مناظر طبیعی، چشمه‌سارها و کوه‌های سربرافراشته‌ای وجود دارد که به زیبایی این خطه به مراتب می‌افزاید به طوری که کوه‌های بلند مانند سیاه کوه در شمال و شیخان در جنوب این منطقه قرار دارد و از کوه‌های فوق چشمه‌های رود زاب جاری است که چشم هر گردشگر منصف و زیباشناسی را می‌نوازد.

با توجه به این که پیرانشهر یکی از مناطق کوهستانی استان قلمداد شده و در آن دشت‌ها و مراتع وسیع وجود دارد می‌توان گفت پیرانشهر یکی از قطب‌های دامداری و کشاورزی آذربایجان غربی است همچنین لبنیات این شهر مرغوب بوده و زبانزد عام و خاص است.

جوراب، کلاه پشمی، زربافی، جاجیم و گلیم از مهم‌ترین صنایع دستی این خطه قلمداد می‌شود که زنان هنرمند و فعال این خطه صنایع فوق را تولید می‌کنند.

بازارچه مرزی پیرانشهر از دیگر ظرفیت‌های این خطه است که همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

جنگل‌های پردانان، سنگهای افسانه‌ای خورنج، جنگل قبر حسین، جنگل خدرآباد، تفریحگاه دره آب‌خورده، رودخانه بادین‌آباد، کوهستان سپی سنگ یا سفید سنگ، آبشار دلاوران، چمن‌زارها و دامنه‌های دلاوران، منطقه کانی خدا،‌ کوه قندیل، کوه حاجی ابراهیم از مناطق گردشگری این خطه محسوب می‌شود.

آبشار خرپاپ، جنگل چکو، چمن‌زارهای بادین‌آباد، دشت پیران، کوه بادین‌آباد، دره سیاه، کوهستان کترل، سیاه کوه، کوهستان خرپاپ و زویان، جنگل خرپاپنیز از دیگر جاذبه‌های پیرانشهر است که باید هر چه بهتر به مردم بومی، مسافران داخلی و خارجی معرفی شوند که این مهم را باید رسانه‌ها تقبل کنند.

فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس