اندیشکده آمریکایی بلفر در گزارشی به تغییر نمودار جمعیتی در جهان اسلام و روند رو به کاهش زاد و ولد در میان مسلمانان پرداخته و آینده نه چندان روشنی را برای جمعیت مسلمانان جهان ترسیم کرده است.

گروه بین الملل مشرق – اندیشکده آمریکایی بلفر در مطلبی به اتفاق خاموشی پرداخته است که در دنیای اسلام در حال وقوع است... اتفاقی که نه بهار عربی‌ است و نه افزایش بنیادگرایی اسلامی...بلکه بنا به گفته یک جمعیت‌نگار برجسته، نرخ باروی در میان مسلمانان به شدت کاهش و "فرار از ازدواج" در میان زنان عرب و مسلمان افزایش یافته است.


کاهش بارداری مسلمانان بیش از متوسط نرخ جهانی/ ایران در صدر!

نیکولاس اِبِرشتات، از محققان انستیتو انترپرایز آمریکا، این یافته‌ها را به تازگی در دو مقاله ثبت کرده است. این مقالات تصویر متفاوتی با تصویر معمول از افزایش متداوم جمعیت در سرزمین‌های اسلامی نشان می‌دهد. البته جمعیت در این کشورها رو به افزایش است، اما با ادامه روند کنونی، این افزایش جمعیت دیری نخواهد پایید.

نمودار کاهش نرخ باروری در جهان و پیش‌بینی آن تا سال 2050 - منبع: سازمان ملل

عنوان نخستین مقاله اِبِرشتات "کاهش باروری در جهان اسلام: تغییری فاحش که در کمال تعجب کسی متوجه آن نشده است". وی با استفاده از داده‌های بدست‌آمده از 49 کشورها و قلمروهای دارای اکثریت مسلمان دریافت که به طور میانگین نرخ باروری در سال‌های 1975 تا 80 و 2005 تا 2010، 41 درصد کاهش یافته است، حال آن که کاهش نرخ بارداری در کل جهان 33 درصد بوده است.

22 درصد از کشورها و قلمروهای مسلمان شاهد 50 درصد یا بیشتر کاهش باروری بوده‌اند. بیشترین کاهش در ایران، عمان، امارات متحده عربی، الجزیره، بنگلادش، تونس، لیبی، آلبانی، قطر و کویت و در حدود 60 درصد یا بیشتر طی سه دهه گذشته بوده است.


کاهش 70 درصدی نرخ باروری در ایران طی 30 سال / هشدار سازمان ملل نسبت به کاهش جمعیت ایران

کاهش نرخ باروری در ایران طی 30 سال گذشته حیرت‌انگیز و معادل 70 درصد بوده ، که به گفته اِبِرستات "یکی از سریع‌ترین و چشمگیرترین آمارهای کاهش باروری در تاریخ بشر" بوده است. به گفته ابرشتات، تا سال 2000، نرخ باروری ایران به دو زایمان در هر زن کاهش یافته بود، که پایین‌تر از سطح موردنیاز برای جایگزینی جمعیت کنونی است.

نرخ باروری در ایران طی 30 سال، 70 درصد کاهش یافته است

در مقاله‌ای در تایمز مورخ ژوئیه 2012 نرخ باروری در ایران از این نیز کم‌تر عنوان شده و به هشدار سازمان ملل در گزارشی اشاره کرد. بنا بر این گزارش، جمعیت ایران در دو دهه آینده رو به کاهش می‌رود و درصورت تداوم روند کنونی، تا پایان این قرن بیش از 50 درصد کاهش می‌یابد.


تهران و اصفهان در صدر کاهش نرخ باروری

به گزارش مشرق، شهرهای بزرگ جهان اسلام شاهد کاهش شدیدی بوده‌اند. اِبِرشتات خاطرنشان می‌کند که تنها شش ایالت در آمریکا دارای نرخ باروری کمتری نسبت به استانبول هستند. در ایران نیز، در شهرهای تهران و اصفهان، نرخ باروری نسبت به تمامی ایالات آمریکا پایین‌تر است.


عامل اقتصادی تنها دلیل کاهش باروری نیست

این محقق موسسه امریکن انترپرایز بیان می‌کند با این که افزایش درآمد و توسعه اقتصادی در کاهش باروری نقش داشته است، تنها دلیل آن نیست: "کاهش باروری در نسل گذشته در کشورهای عربی نسبت به دیگر نقاط جهان سریع‌تر بوده است."

میزان کاهش باروری در میان مسلمانان در مقایسه با آمریکا، چین و آلمان - منبع: سازمان ملل

سرمه‌ای: مسلمانان

صورتی: آمریکا

سبز: چین

مشکی: آلمان

به گزارش اطلاعات‌نامه جهانی سیا، نرخ باروری در میان مسلمانان اندکی نسبت به برآورد اِبِرشتات بالاتر است، اما در کل به نسبت بسیاری از کشورهای آفریقایی زیرصحرایی، آمریکای لاتین و آسیایی کم‌تر است.


سرایت فرهنگ غربی "زندگی مجردی" به کشورهای مسلمان

در این گزارش با اشاره به عوامل دیگری به جز عامل اقتصادی، عامل فرهنگی و رواج سبک زندگی "مجردی" و افزایش تمایل جوانان به "فرار از ازدواج" اشاره شده است. فرهنگی که ابتدا در سبک زندگی جوامع غربی راه پیدا کرد و پس از آن با گسترش راه‌های ارتباطی و نفوذ فرهنگی در کشورهای شرقی، اکنون این تمایل به زندگی مجردی و روابط خارج از چارچوب خانواده و ازدواج در کشورهای مسلمان نیز بسیار شایع شده است.

آن چه بر کاهش باروری مزید بر علت شده را اِبِرشتات "فرار از ازدواج" می‌خواند، که وی در مقاله‌ای که در ماه گذشته در دوحه، قطر ارائه کرد به توصیف آن پرداخت. داده‌های وی نشان می‌دهد که در بسیاری از مناطق جهان، مردان و زنان یا در سنین بالا ازدواج می‌کنند یا مجرد باقی می‌مانند. نرخ طلاق نیز، به خصوص در اروپا، به موازات درصد تولدهای خارج از زناشویی، رو به افزایش است.


فرار از ازدواج، اصلی‌ترین عامل کاهش باروری و جمعیت در میان مسلمانان


حرکت شانه به شانه کشورهای مسلمان و اروپایی در کاهش ازدواج

کاهش ازدواج در اروپا امری شناخته‌شده اما همچنان چشمگیر است: نرخ ازدواج زنان در آلمان از 0.98 در سال 1965 به 0.59 در سال 2000 کاهش یافته است. این رقم در مدت مشابه در فرانسه از 0.99 به 0.61، در سوئد از 0.98 به 0.49، در انگلیس از 1 به 0.54 کاهش یافته است.

در آسیا نیز نرخ ازدواج رو به کاهش است: در ژاپن درصد زنان بین 30 تا 34 ساله که هرگز ازدواج نکرده‌اند از 7.2 در سال 1970 به 26.6 در سال 2000 افزایش یافته است. این رقم در میانمار از 9.3 درصد به 25.9 درصد، در تایلند از 8.1 به 16.1 درصد و در کره جنوبی از 1.4 به 10.7 درصد افزایش یافته است.

با این که نرخ ازدواج در جهان عرب بالاتر است، آن‌ها نیز با سرعت در همین مسیر در حرکت‌اند. به گفته اِبِرشتات آن چه مایه شگفتی است این است که در جهان عرب فاصله گرفتن از ازدواج "از بسیاری لحاظ هم‌اکنون همانند اروپای دهه 80 است- و این اتفاق در حال وقوع در سطح پیشرفت به مراتب پایین‌تر از اروپا و آسیای شرقی توسعه‌یافته است.

اِبِرشتات می‌گوید "اتفاق بزرگی در شرف وقوع است- و عملاً هیچ کس متوجه آن نشده است، حتی در دنیای عرب."


آینده کشورهای مسلمان: کاهش نیروی کار و افزایش جمعیت بازنشسته

این مطالعات به ما یادآوری می‌کند که گرایش‌های بزرگ جمعیت‌نگاری که به جهان شکل می‌دهند ناشناخته و اغلب مورد غفلت هستند. درست است که جهان عرب در حال حاضر شاهد افزایش شدید جمعیت جوان است، که یکی از عوامل انقلاب‌های مردمی در تونس، مصر و نقاط دیگر بوده است، اما بنا به گفته این کارشناس جمعیت و نگاهی به آمار موجود، آینده پیش‌روی نسل بعدی کاهش تعداد نیروی کار و افزایش جمعیت بازنشسته است.

ترویج سبک زندگی غربی مهمترین عامل "فرار از ازدواج" در جوامع مسلمان است

ترویج سبک زندگی غربی، سختی روز افزون ازدواج در جوامع مسلمان – از جمله کشورمان – و هجوم بی‌سابقه شبکه‌های ماهواره‌ای به شیوه زندگی ایرانی – اسلامی، پدیده‌های نظیر "تجرد" ، "فرار از ازدواج" ، "بی علاقگی به خانواده" ، "روابط خارج از دایره عرف و شرع" و در نهایت بحران جمعیت و خانواده را بگونه‌ای دامن زده است که صدای زنگ خطر آن به گوش مراکز و اندیشکده‌های غربی نیز رسیده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جوان امروز ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    ترویج سبک زندگی غربی مهمترین عامل "فرار از ازدواج" در جوامع مسلمان است اینم یکیشه ولی در اصل جوانان ما یه کم بی عار و مفت خور شدن جدیدا، و مثل خود من زندگی انگلواری دارن و نیازی به ازدواج نمیبینن! آی پدر و مادرها یه کم به ما جوانان سخت بگیرید تا اینجوری نشیم!
  • پارسا ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    با حداقل حقوق کارمندی و کارگری امروز مجردی هم نمیتوان زندگی کرد.
  • دانشجو ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    در مقابل نیاز جنسی سه راه وجود دارد . 1-ازدواج 2-انحراف 3-سرکوب اگر در جامعه ازدواج کم شود در نتیجه انحراف و سرکوب رشد میکند مانند کشورهای غربی.در کشور های اسلامی مانند کشور ما که نرخ ازدواج پایین است یا باید برای افزایش سنت پیامبر(ازدواج)اقدام کنیم یا باید منتظر عواقب شیطانی(انحراف و انکار)باشیم.
  • دلسوز ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    تا وقتی که نتونیم برای همین جمعیت 70 میلیونی رفاه ، کار و... تأمین کنیم؛ بهتر که آمار رشد جمعیتمان پایین بیاید. هرکسی باید لقمه رو اندازه دهنش برداره؛ جمعیت زیاد میخواهیم چه کار؟!
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    باز هم باید گفت مرگ بر این و اون. همش تقصیر این واونه؟؟؟؟
  • مهدی ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    اصلی ترین عامل همون رواج فرهنگ نحس غربیه
  • yasekabood ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    تو این گرونی که به ما دختر میده ....
  • محمد ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    بعید می دونم شما متاهل باشی ؟! کسی بعد از ازدواج بدبخت نشده که این بخواد دلیل باشه... علت به نظر من اینه که بعضا جوان ها مسئولیت پذیر نیستند. دیگر حاضر نمی شوند زیر بار مسئولیت و تعهد بروند. و ازدواج نیز یعنی مسئولیت و تعهد...
  • ناظر ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    هر شخصی با هر مرامی و هرتحصیلاتی و هر رشته فنی اگر از 20 سالگی کار کند پیوسته تا سن پنجاه سالگی بی نیاز به هر چیزی می شود و حتی قادر است نیازمندان را پوشش دهد.
  • دیده بان ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    تو دلسوز نیستی بی اری
  • فزول ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    نه تقصیر ناشناسه !
  • علي رضا ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    . . . دوستان ، نه مشكل بي عاري در جوانان هست و نه مشكل مسئوليت پذيري ، مشكل فعلي ما عدم امنيت و ثبات است و بس .
  • دانا ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    اگر ادم باشی و کار کن بیا تا گل برافشانیم.
  • دنیا دیده ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    راه کار ** باید رئیس جمهور بعدی با کار بیشتر مسکن مهر را ادامه دهد تا وضع مسکن سرو سامان گیرد و بجای فرستادن بزور به دانشگاه جوانان را به مراکز حرفهای فنی تشویق کرد تا هم صنعت سرو سامانی بگیرد وهم جوانان به نان برسن . در نتیجه دیگر نمی گویند کار نیست چون کار در بازویشان هست و پول از انگشتشان می چکد. این راکه می گویم داستان نیست بعینه لمس کردم.
  • محسن ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    كاهش باروري و اختلالات هرموني و يا ناسالم بودن فرزند و يا پيش فعالي مي تونه ناشي از سوء تغذيه ( كه دست هايي از دشمن(داخلي و خارجي) در كار است) باشه
  • سرباز ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    نبود امنیت شغلی .بیکاری .تفاوت فاحش دخل و خرج .بی عدالتی.دولت حتی نتونست اون یک میلیون تومان را که قول داده بود به حساب نوزادان واریز کنه عمل نکرد
  • سینا ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    سلام مشکل فراتر از این حرف هاست(که در مقاله و نظرات دوستان امده بود) ،که اینها ،در مقابل ان مشکلات اصلی چیزی حساب نمی شود ، اگر انها رو حل می کردیم ، باقی مسائل کوچکتری همچون کار ، ازدواج ، و هزاران مسائل از این دست به صورت خودکار حل می شد . باتشکر
  • اسماعیل ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    کسی که به خاطر ترس از فقر از ازدواج خودداری کند به خدا گمان بد برده است
  • محمد ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    بخدا قسم من اردیبهشت سال 91 ازدواج کردم خودم رو همیشه بخاطر نداریم سرزنش می کردم. روز ازدواجم هیچ پولی نداشتم حتی برای خرید طلا و مراسم عقد حتی مراسم شام عروسیم رو بجای تالار تو حسینیه روستامون تو شهر قم گرفتم. خداروشکر الان که یکسال میگذره ماشین هم دارم میخرم خدارو هزار مرتبه شکر میکنم ولی بازم هرازگاهی شرمنده خدامیشم واقعا راسته که میگن ازدواج کنی روزیش میاد و ... قربون خدا بشم مگه میشه خداچیزی رو سفارش کنه که دلیل حیات زندگی بشریه و اصل آفرینش انسان،‌بعد کمکش نکنه؟؟؟
  • پسر آسمان ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    عامل اصلی اصلی دانشگاه صدا و سیماست مذاج جوانان مارو تغییر دادن نمونه اش دخترای ارانی که تا دانشاه میرن نه تنها ما پسرای غیر دانشگاهی رو حیوان می دونن باکه اصلا میگن فعلا سواره روئیاهام قرار از لوسانجلس بیاد منم وقتی سنم بالا رفت دیگه هر دوختری رو نمی پسندم چون مثل فیلما باید باریک کمانی سنش بین 14 تا 18 و قد بلند باشه
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    فرهنگ اسلامی ایرانی نشانگر غیرت بوده و است و از زمانی که فرهنگ غربی(اشتغال خانمها، حق وحقوق مساوی بین زن و مرد،حضور زنان در جامعه در مشاغل مردانه و اشغال فضای کار مردان،رها شدن کودکان در مهدهای کودک به جای پرورش در دامان مادر، زورگویی زنان به مردان و تحت سیطره زنان رفتن،مهریه های سنگین که سنت به تاراج رفته پیامبر رحمت)مرد ایرانی را از پذیرش ازدواج به دلیل نداشتن موقعیت کار مناسب که توسط زنان اشغال شده و در نهایت اقتدار مرد را در جامعه ایرانی اسلامی و خانواده کاهش داده .همگی از سیاست های غلط منشاء گرفته،چون احکام واقعی اسلام در کشور به دلیل خوش رقصی برای کشور غربی به اجرا در نیامده و فرهنگ غربی جایگرین فرهنگ اسلامی شده. از نشانه های ظهور امام زمان (عج): کاهش جمعیت مردان نسبت به زنان 1/50 می باشد که در حال وقوع است
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    مگه نعوذ بالله تو روزی دهنده هستی آنکه دندان دهد نان دهد
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    از دست دادن توكل و مشكلات روحي رواني جمعيت شهري و درگير ايران بالاخص كلان شهرهايي مانند تهران و اصفهان عامل اين معضل هست
  • سلام ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    من
  • نجفی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    خداوند در قران می فرماید "ازدواج کنید تا خدا از فضلش شما را غنی سازد" دلیل این مشکلت اینه که اعتقادمون به وعده های الهی کمرنگ شده
  • حسن ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    در کشور ما تمام مشکلات را باید مردم حل کنند اگر گرانیست مردم باید کمتر خرید کنند ، اگر رشد جمعیت کم است باید مردم به فکر افزایش زادو ولد باشند چرا دولت به این فکر نمی افتد زیر ساختهای لازم را اصلاح کند بعد به مردم توصیه بچه دار شدن بکند. وقتی در کشور ما یک کیلو گوجه یک شبه از 1500 به 5000 تومان می رسد با چه تفکری فرزندانی به دنیا بیاوریم و امید به تامین ایشان داشته باشیم. به نظر من همون شعار قبلی هم زیاد یود (بچه یکی کافیه)
  • وحید از بهبهان ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    به نظر من رسم و رسوم غلط و رواج تفکرات الکی که همه آنها رو یه بچه 10 ساله نیز میتونه با دلیل رد کنه و نیاز به کارشناسان و نوشتن مقالات و... نداره.این سبک رو باید خانوده ها و حکومت با کمک هم اصلاح کنن.وبیشتر چشم توجه من سمت حکومت هستش چون قدرت رو در ذست داره(مثل دادن امتیازات.فرهنگ سازی.تبلیغات و رفع موانع و....صد افسوس که نخبگان حکومتی همه درگیر بحث درمورد سیاست هستند
  • عباس ا ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    بنظرم حرفت کلن مسخره اس تو واقعا جوونی اینا رو میگی یا تو جامعه زندگی نمیکنی؟من 25 سالمه اینقدر دوس دارم زن و بچه داشته باشم ولی نمیتونم میدونی چرا چون بیکارم هیچی ندارم کار پیدا نمیکنم
  • ناشناس ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    نه برادر.کسی که با عقل تصمیم میگیره درصد ریسکو میسنجه.نمیشه رو هوا ازدواج کرد.این کمال بی عقلیه. خواهشا منطقی نظر بدین.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    اقایون محمد کی دلش نمیخواد ازدواچ کنه وقتی کار نداشته باشی میدونی یعنی چی میدونی چه مصیبتیه میدونی هر روز صبح که از خواب بیدار میشه به چی فکر میکنی اینا رو نمیدونین
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    خدا عمرت بده دلسوز حرف منو زدی نمیدونم تو همین چند میلیون بیکار موندیم حرف از 140 میلیون میزنن دلتون خوش ها کار بده من برات دو جین بچه درست میکنم
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    مشکلات جامعه و بی قانونی و بی کسی مملکتو پا دشمناتون نذارید اگه کار اوناس پس عرضه داشته باش خودتون محصولاتتونو تولید کنید
  • ali ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    جوونای ما کار ندارن...وگرنه انگل نمیشدن
  • هموطن ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    اگر یه کار گر ساده هم باشی روزی 40000 تومان بهت میدن .جوانان ما نمی خواهند کار کنند.
  • بيكار ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    بنده فارغ التحصيل رشته ژئوتكنيك دانشگاه اميركبير در مقطع فوق ليسانس و رتبه 18 كشوري در اين مقطع و بيكار. آيا كسي هست به من زن بده!!!بنده از ته دل ميخوام ازدواج كنم و خيلي هم بهش نياز دارم ولي بيكارم و پارتي هم ندارم و جزء خانواده ج م آ و ش هم نيستم(سربسته عرض كردم) خواهشاً ثبت بشه شايد فرجي شد؟!
  • مرتضی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    دوستانی که منفی دادن باید بدونن این آیه قرآن بود
  • آرین ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    آرزومه ازدواج کنم؛27 سال سن؛لیسانس یک رشته تاپ انسانی؛ بیکار. کدوم آدم عاقل از تشکیل زندگی و استقلال استقبال نمی کنه؟ "ترویج سبک زندگی غربی"؟!با این سخن شما به یاد معدود مرفهین بی درد افتادم. وقتی به هم سن و سال های فامیل نگاه می کنم که خودشون رو به آب و آتیش زدن تا ازدواج کنند؛ متأسف میشوم. خانواده دختر ؛ خدا خدا میکند که خواستگار مناسب پیدا کند؛ وقتی که پیدا کرد؛ با مهریه سنگین و... شرافت، صداقت خود و خانواده شوهر را برباد میدهد و در ابتدای زندگی کمر همسرش را می شکند. یادش رفت تادیروز نذر ونیاز میکرد که خواستگار مناسب پیدا کند اما امروز ... ما به خدا و روزی رسانی او ایمان داریم اما به واسطه های بعد از خدا که ممکن است شما هم یکی از آنان باشید؛ چندان نه. خدا به ما عقل داده و ما را مطابق با عقل بازخواست میکند. در همین تهرون، شما با همین حقوق کارگری و کارمندی میتونید خونه اجاره کنید؟!
  • 26 سال؛ لیسانس ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    بیکار؛ بارها از خدا آرزوی مرگ کردم. با 26 سال سن؛ نان خور پدر ومادر؟! کافیه یک روز؛ آگهی روزنامه رو برداری و دنبال کار بگردی؛ ببین کی پیدا میکنی؛ کارگری رو میگم؛ برو برای استخدام ببین توهمون 2-3 دقیقه ای که داری فرم پرمیکنی؛ چند ده نفر میان که خیلیهاشون متاهلن؟!
  • كارمند نفت ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    ببخشيد فقط براي ازدواج پول مي خواهيم، توهم باز نزنند بگن دست دشمن دركاره/ فقط پول.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    چیزی مهمتر از دلایل فوق، ترس از فقره!!!!!!! بیشتر از همه ما والدین مقصریم فرزندانمون رو لای پر قو بزرگ میکنیم. اجازه کار سخت بهش نمیدیم. وقتی بزرگ شد دنبالش میدوییم براش کار پیدا کنیم شاید بعضیهامون هم بجای اونها کار میکنیم.ما دوست نداریم فرزندمون کار سخت انجام بده و مزد ناچیز بگیره. باید درس بخونه شغل ابرومند پیدا کنه. یه سرمایه براش جور میکنیم مغازه ای اجاره میکنیم و انگل تحویل اجتماع میدیم. من اینو به چشم خودم در خانواده فامیل مشاهده میکنم.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    وضعیت اقتصادی جوانان حل بشه ازدواج هم زیاد میشه
  • عباس ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    چرا مساله رو اینقدر سختش میکنید مشکل ما فقط اینه که کشور اسلامی داریم اما اقتصادمون و زندگیمون غربی شده
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    40 تومن که تو این گرونی پولی نیست عامو
  • دوست ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    من هم حرف حسن آقارو تصدیق می کنم مقصر دولت است خصوصا باسیاست های بازدارنده ای که درسالهای گذشته اعمال میشده ازعدم صدور دفترچه خدمات درمانی برای فرزندسوم به بعد تادیگرکارهای غلط ...
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    اگه نرخ بالاى ازدواج ميخواين بايد ثبات اقتصادى ايجاد كنين، تو كدام مملكتى يه شبه همه قيمتا ٢ برابر ميشه، يه نسيم ميوزه آدم از غنى ميشه فقير، تا ديروز ٧٠٠ تومن حقوق يه خانواده رو آبرومند و خوب اداره ميكرد الان نياز به ٢ تومن دارى براى اون زندگى، كدوم كارمند و كارگرى اينقدر رشد درآمد داشته؟؟ جوان زندگى اطرافيانشو ميبينه و ازدواج نميكنه، ميبينه يه شبه كل داراييش نصف ميشه ثبات به اقتصاد بدين مردم ازدواج ميكنن، اينكه بگين خدا روزى رسان هست هم بله درسته نان خشك هم روزى خداست اما آدم عاقل خودشو فقيرتر نميكنه از برنج خورى به نان خشك خورى نميندازه...
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    آیه ی دیگری هم وجود دارد که می فرماید ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله خدا هم عقل داده و در جای دیگر می فرماید و لا توتوا السفهاء اموالکم التی جعل الله لکم قیاما پس بدان که کمخردی کرده اگر با حساب کتاب انسان تصمیم درست نگیره وسرنوشت زندگی آینده را بدون تحقیق بناکنه (البته از این 2آیه مطالب دیگری هم اسنباط میشود که برای طالبان آن راه تحقیق باز است)(در ضمن سربسته گفتم)
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    37سالمه هر جامیرم بهم نمیدن هیچ مشکلی هم ندارم از لحاظ دینی هم مقید هستم اینقدر سنگ میندازن ولی نامید نیستم
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    باور کنید سربازی یکی از مشکلات اصلی و جدی است، باور کنید
  • علی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    کجا روزی چهل تومن میدن . من بیام
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    40000 در 30 میشه یک میلیون و دویست هزار تومن!!!!! یعنی کارگر 1200 میگیره ماهی؟؟؟ کمتر خالی ببند
  • ناشناس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    هموطن خارج از کشور زدگی میکنی؟
  • محمد ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    سوء مدیریت.
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    اره جون خودت مسكن وضع معيشتي بي كاري كشك تشريف دارن!؟
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    بعد فارغ التحصيلي بايد 2 سال بري خدمت تازه بعدش بايد بياي دنبال كار بگردي!بعد ميگن سن ازدواج رفته بالا!اينا اگه راست ميگن حقوق سربازيو بر مبناي درامد يه كارگر ساده بذارن تا حداقل چندرغاز ايجاد درامد كنه واسه جوونا!الان فرق سربازي با بيگاري در چيه دقيقا!
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    بیکاری و انگلی زندگی کردن بهونه است.میشناسم کسی که تو دوران سربازی ازدواج کرد و بخاطر متاهل بودنش زود رفت سر کار.اگه وافعا بیکاری کارای کارگری هم هست تا حالا سراغشون رفتی حتما که نباید کار دولاتی و شرکتی باشه
  • حسن زاده ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    دوستان ، اینجا در کلمبیا(آمریکای جنوبی) که من زندگی میکنم فقر و گرانی و ناامنی شدیدی هست که شما در ایران حتی تصورش را هم نمیتوانید بکنید و دولت برای مواد خوراکی سوبسید هم نمیدهد ولی مردم مسائل زناشویی شان را بگردن دولت نمیاندازند واینجا درصد افزایش جمعیت بسیار بالا است البته من یکی از دلیلهای آن را آموزش عالی میدانم چون در کشورهایی که مردمانش مانند ایران آموزش دانشگاهی بالایی دارند همانند کشورهای اسلامی و اروپای غربی ، درصد بچه دار شدن هم کمتر از کشورهایی است که آموزش عالی در آنها کمتر است ، چون معمولا دانشگاه رفته ها توقع بیشتری از زندگی فردیشان دارند و دیر ازدواج میکنند و کمتر بچه دارند چون دوست ندارند همه وقتشان را به بچه ها بپردازند و همین بافت فکری همه جامعه را تاثیر میگزارد . راه حلش در اینست که مردم 1- به ساده زیستی نیاکانمان برگردند تا زندگی آسانتر شود 2-خودخواه نباشند و بخواهند تا برای فرزندانشان وقت بگذارند 3- از شهرهای بزرگ بیرون بیایند و به شهرهای کوچکتر بروند که زندگی در آنها ساده تر است و بی ماشین و مبلمان آنچنانی و مایکروویو هم میتوان احترام داشت. 4- تنها چشم براه کارهای پشت میزی نباشند آدم حتی اگر مدرک دکترای فلان رشته را هم داشته باشد میتواند کاری دستی و کشاورزی بکند نه اینکه یک عمر صبر کند تا شاید او را مدیر کل و استاد بکنند . خود دانید .
  • mohsen ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    آینده کشورهای مسلمان: کاهش نیروی کار و افزایش جمعیت بازنشست مگه الان که کشور ما بیشترین جمعیت جوون رو در سه دهه گذشته داره چه گلی به سرش زده که بعدا که نیروزی کار کم شد بخواد بزنه والا
  • زهرا ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    دقیقا به دلیل همین گرانی ها و عدم ثبات اقتصاد کشور من با گذشت 8 سال از زندگیم جرأت بچه دار شدن ندارم. من تو یه خونه ی 37 متری زندگی میکنم.بچه رو کجای دلم بزرگ کنم؟ رو پشت بام؟
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    مشرق لطفا این نظر رو بذار: وضعیت زندگی مجردی در ایران بخصوص شهرهای بزرگ بسیار خطرناک شده. خود من در یک خوابگاه خودگردان زندگی می کنم که دختران بسیاری مثل من اینجا هستند که بسیاری از اونها دانشجو هم نیستند بلکه فارغ التحصیل و یا شاغل هستند. اکثرا هم مجرد هستند خیلی هاشون رابطه دوستی به امید ازدواج دارند که البته در خیلی از موارد واقعا به هم علاقه دارند ولی به دلیل مشکلات اقتصادی وضع زندگیشون اینه و سنشون هم داره بالا میره و در خطر تجرد قطعی هستند. از طرفی فرهنگهای غلط و مخارج بالا و ... نمیذاره این افراد ازدواج کنند. بزرگترهای ما هم عین خیالشون نیست و به این مسائل دامن می زنند انگار نه انگار که خودشون هم با هیچ چیزی(اغلب) ازدواج کردند. به نظرم باید یه نهضت بزرگ بین خود جوونها به وجود بیاد حالا که کسی فکر ما نیست آیا خودمون هم باید به خودمون ستم کنیم؟ باید با پشت پا زدن به همه ی رسوم غلط ازدواج رو ترویج کنیم. آغاز این حرکت هم باید از آقایون باشه چون خانمها به دلیل حفظ شخصیت هیچ وقت نمی تونند پیش قدم در چنین حرکتی باشند ولی یه مرد اگه واقعا قصد ازدواج ساده داشته باشه میتونه همفکر خودش رو پیدا کنه.
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    بنایی روزی 40 تومن حداقلش میگیره
  • محمد ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    من اگر خانوادم از 15 سالگی فرستاده بودم کارگری به جای پرورش در یک محیط پر ناز و نعمت الان هم ازدواج می کردم ! اونوقت جمعیت کشور هم اینقدر رشدش کم نمی شد !
  • رضا ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    با حقوق 300 هزار تومانی زن بگیرم؟؟؟!!!
  • حسین آشیانه ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    تا وقتی پدران و مادران دخترهای دم بخت ، شرایط سخت و گاهی غیرقابل قبول پیش پای جوانان برای ازدواج بگذارند وضع همین می ماند که هست و بدتر هم می شود . قدیم توقعات کمتر بود و زوج جوان گاهی با هیچ شروع می کردند و با لطف خدا و همکاری و صداقت به هم به همه چیز می رسیدند
  • نصیر ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    تا زمانی که نظرات واقعی در مشرق صدا و سیما و همه جا سانسور میشه این وضع ادامه داره جناب مشرق نیوز نظر من چش بود چرا سانسور کردی؟؟ در ایران تعداد خونه خالی های خر پول ها با تعداد یک جفت مرد و زن مجرد برابری می کنه....این یعنی چی؟؟ چرا تعداد مسکن در ایران از تعداد خانواده ها بیشتره ولی این قدر گرونه؟؟ برو آمار دفاتر رسمی رو نگاه کن ببین کجا آمار طلاق و صیغه کردن زیاده و کجا ازدواج بسیار کمه جز همین تهرانه؟؟؟ آمار ازدواج تهرون شما نسبت به جمیت با بعضی روستاهای محروم ایران هم برابری می کنه......می فهمی چی می گم روستای محروم یه شهرستان محروم و... دروغ بود گفتم بالاترین میزان طلاق زندگی مجردی خونه خالی فساد اخلاقی دین گریزی فرار از کار پول حلال بچه دار شدن و........برعکس ادعاهای بخش اعظم نسل چندمی های این مملکت: دقیقا در محله ها و بخش های لوکس و ثروتمند نشین و مرفه ایران و جهان هست و در خانواده های خر پول بحران ازدواج مجردی طلاق فساد اخلاقی و........به مراتب بیشتر هست بالاترین نزول خوردن ربا خوردن سودهای چند صد درصدی بهره های بانکی بالای 20 درصدی و.... خدا وکیلی دروغ بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حقیقت تلخه بله......
  • نصیر ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    این که نشد جواب...یک بدن سالم چه موقع انگل می گیره وقتی بهش لجن بدن بخوره! وقتی که سود تولید در این مملکت 1/10 دلالی و واسطه گری و... نیست نتیجه باید این بشه ملت راه بیفتن دنبال زندگی انگلی... مقصر اون مسئولین انگل سازی هستن که اقتصاد کشور رو با پول مفت و باد آور نفت تبدیل به یک اقتصاد انگلی کردن که بجای اینکه یه پولی به دولت بده هر سال باید پول نفت رو بهش تزریق کنی تا سقوط نکنه بجای اینکه با پول نفت وام های با بهره صفر حتی منفی و تسهیلات دراز مدت مثل تضمین بازکشت اصل سرمایه و...حتی در صورت ورشکستگی و... بدن به تولید کننده های کوچک و متوسط پول نفت رو مستقیم میاره در بازار دلالی .......
  • ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    1- تغییر سبک زندگی ضربه ی خودش را وارد کرده است. کاری را که شاه می خواست با زور و تحمیل انجام دهدٰ ما با طوع و رغبت انجام دادیم. 2- سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه ما برای بخش اعظمی از کاربران خود تنها اتلاف عمرند. 3- اگر شجاعت دارید راجع به شیوع خود ارضایی در کشور تحقیق کنید.
  • رحمانی ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    امیدت رو را دست نده درست بیکاریم اما باید خدا را شکر کنیم که نعمت نفس کشیدن نعمت دیدن و نعمتهای بی شماری را که خدا بهمون داده قدردانش باشیم.این همه آدم مرده اند و رفته اند آیا فرقی به حالشون کرده یا نه بعد یه مدت کم فراموش می شوند و می رن پی کارشون. باید به خدا امیدوار بود.
  • ali ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    به نام خدا به نظر من یکی از چند دلیل کاهش جمعیت جایگزینی زنان به جای مردان در محیطهای کاری است که الان به نظر من حدود 50 درصد فرصتهای شغلی را زنان گرفتند ابن هم نه فقط به خاطر استعداد باشد بلکه کسب سود بیشتر کارفرمایان هست که زنان کم حقوق می گیرند و مسئولیت خیلی کمی در قبال زندگی ذارند! درصورتی که اشتغال به کار یک مرد یعنی یک خانواده و اشتغال یک زن لزوما معنی کسب درآمد برای بک خانواده و تشکیل آن نیست! افزایش حضور زنان در دانشگاهها هم بدلیل استعدادشان نیست بلکه وقت و فرصت قبل از کنکور بیشتری را دارند که مردان با موضوع سربازی و کمک به درامد خانه مواجعه هستند! این فقط با فرهنگ سازی صدا و سیما که در اختیار گذاشتن شغل به مردان توسط کارفرمایان ارزش باشد و همچنین تدوین قانونهای مناسب قابل اصلاح است!
  • قریب ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    فقر، بیکاری از عوامل بسیار تاثیر گذار در کاهش ازدواجند. اما خودمون رو گول نزنیم ، خیلی از دوستام کارهم دارند وضعشون هم بدنیس بهشون میگم چرا زن نمیگیری- میگن برو بابا دلت خوشه زن میخایم چیکار آزادیتو از دست میدی- من مطمئنم اگه به همه جوونا کار و امکاناتم بدن بازم تا حداقل30درصدشون ازدواج نمیکنن. زندگی مجردی به دهن بعضیشون مزه کرده- بی قیدی و ...-امروز با اینه فردا با یکی دیگه ما الان دچار برهنگی فرهنگی شدیم که از فرهنگ برهنگی بدتره
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    بهتره نا امید باشی ترشیدی
  • على اكبر سبط ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    علت اصلى وكلى اينست كه، توكل به خدا نه بصورت فردى ونه بصورت جمعى، وجود ندارد، اگر هم کسى بخواهد با شجاعت وتوکل تصیمیم بگیرد، مجتمع ما ونهادهاى دولتى ما با اينكه در جمهورى اسلامى زندگی مي كنيم پشيمانش مى كنند، كلا ياد گرفتيم با آمار ومحاسبات غربي پيش برويم وهيچ مكانى را براى تدبير خداوند در زندگيمان نگذاشته ايم، در حالى كه فرهنگسازان كلان هم بايد نظر جوانان وپدران ومادران واجتماع را به امور معنوى معطوف كنند. يعنى فقر وبيكارى و... قبلا نبود؟ ولى توكل وقدرت تحمل مشكلات با اعتماد به دين وايمان بيشتر از حالا بود.
  • آرش ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    فیلم را دیگه هندیش نکنید،چیا غربی غربی،خیلی از جوانان با زندگی مجردی مخصوصا پسرها میتوانند از هر طرفی مستقل شده وبه مثل معروف برا خودشون امپراطوری راه بیندازند.
  • حامد مهندس مکانیک ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    من این آیه را به یه مشاور گفتم اونم گفت که دست خالی نمیشه زن بگیری بالاخره باید یکم استقلال مالی داشته باشی ما هم که
  • حیدر ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    آرش جان آفرین! کاملا باهات موافقم
  • من ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    دوست عزیز شما به جای ازدواج غلطای املایی و انشایی کامنتتو بشمار، بعدشم سراغ یه خانوم هم سطح خودت برو.
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    مگه پدرمادرای ما چه طور ازدواج کردن! بابای من خودش اومد خونه پدربزرگم زندگی کرد! چندین سال بعد بچه دار شدنشون خونه دار شدن اونم با کلی زحمت. توی فامیل ما هم کم نبودن پسرایی که ابتدای ازدواجشون هیچی نداشتن ولی مسئولیت پذیر و مرد بودن و الان همه چیز دارن! الان مشکل پسرای ما اینه که مرد نیستن و حاضر نیستن یه کم برای کار کردن به خودشون زحمت بدن! ....
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    توی کشور ما مشکل تورم ، کار و مسکن حل شه مشکل ازدواج خود به خود حل میشه... با این گرونی کدوم جونی جرعت میکنه طرف ازدواج بره؟؟؟
  • حسين ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    چرا بعضي مي گن جوانان تنبل اند ما تنبل نيستيم اولا شغلم چيه با تحصيلات فوق ليسانس كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان بايد فروشندگي كنم اونم شب عيد كه همه دنبال تفريح مي رن صبح برم تا شب سر ماه پانصد هزار تومان حقوق بگيرم سوال من اينه با اين پول مي شه پس انداز كرد و خانه دار شد اپارتمان صد ميليون هم ديگه پيدا نميشه يا رهن كرد و هر ماه 500 اجاره داد و خرج فقط خوراك يك خانواده رو همزمان داد طلا الان چنده مي تونم براي ازدواج يك سرويس طلا براي همسرم بخرم يك سرويس طلا حداقل 15 ميليون تومان قيمت داره مي تونم ماشين بخرم پرايد الان چنده حالا من كه بابام يك بازنشسته ساده هست در هر ماه 600 تومن مي گيره مي تونم ازش كمك بخوام تورم كه الان 50 درصده درامد خودم كه هيچي درامد بابام چقدر افزايش پيدا كرده 20 درصد اقا خواهشا اين نوشته هاي من رو ثبت كنين شايد بعضي مسيولين دلشون به رحم بياد
  • مسعود ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    اينكه حقوق مكفي به سرباز ها ندهند و از انها به اندازه معمول يا بيشتر كار بكشند از لحاظ شرعي باطل است اشكال دارد و حق الناس است ريشه اين مشكل در سيستم سرباز و سربازي در قبل از انقلاب باز مي گردد كه تا به حال اصلاح نشده است و بايد اصلاح شود
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
    0 0
    انکه دندان دهد فقط نان دهد؟
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    راه حل : مشرق جون به همه پسرای جوون و مجرد ایرانی نفری 50 میلیون به شرط ازدواج پول بدن اون وقت می بینی که دلیل ازدواج نکردن مشکلات اقتصادی بوده و یا خیر ؟ پول و کار باشه زن بهت می دن و در غیر این صورت بهت هم نگاه نمی کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اراکی ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    خودمن لیسانس برق گرفتم وشش ماه دنبال این بودم که جایی برم سرکار اما نشد... تصمیم گرفتم خودم شرکت تاسیس کنم والان هم هی خدا روشکر...
  • نصیر ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    پول مفت برادر نه زندگی مجربی...اگر دولت حقوق کسایی که متاهل هستن رو چند برابر مجردها کنه این طوری نمیشه... وگرنه اگر بفهمن بچه دار شدن پدر شدن داشتن یک همسر و رفیق دائمی که عاشق پول و ظاهرت نیست و عاشقه خودته و در سختی ها کنارته... و از همه مهمتر در وقت پیری داشتن کسانی که عاشقتن و دوستت دارن و ادامه نسل....... تازه کاری به آن دنیا و مرگ قیامتش هم نداریم چه عذابی در انتظار هوس بازانه......
  • اسماعیلی ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    اگر از پزشکان متخصص سوال کنید یکی از دلایل عدم موفقیت در بار وری زوجین میتواند وجود استرس در زندگی باشد .متاسفانه این مسئله هم میتواند به شکل دیگری باعث کاهش جمعیت بشود .یعنی طرف به هر بدبختی ازدواج میکند ولی در باروری موفق نمیشود . مواردی بوده که هیچ مشکلی در هیچکدام از زوجین نبوده و دکتر در مرحله آخر بعد از ازمایشات و خرجهای زیاد گفته این مشکل به علت استرس است. البته به نظر بنده چشم و هم چشمی را نباید در وضعیت فعلی نادیده گرفت.یکه به نظرم یک مشکل اساسی برای همه ما شده .
  • چشمت کج می بینه ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    0 0
    یعنی تو شعبه نفت ده ما کار می کنی.
  • دانا ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    بستگی داره که چی می خواهی لابد میری از دیوار بالا می گی طلاهیتان را بدهید. خب اونام سنگ میندازن به تو ! ولی نامید نیستم . چقدر پر رو !
  • قدیمها یادش بخیر ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    این حرفها بهانست قدیم تو یک اتاق 10 تا12 نفر زندگی می کردن.
  • ناظر ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    اگر کارکن باشی وقتی که پیر شدی چون پول دار هستی می گذارنت آسایشگاه و چون وارثی نداری.نزدیکترین فامیل ارثت را می خورد. **** وگزینه 2 اگر بی آر باشی بعد از چندی خوشگذرانی گوشه جوی آب پیدایت می کنند و چند روزی در سردخانه پزشگی قانونی بسر می بری و اگر خوش شانس باشی به دانشگاه می برنت.
  • شناس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    از قدیم و ندیم تا بوده همین بوده.
  • صادق ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    اگر پای رایانه و اینترنت بشینی و تا لنگ ظهر بخوابی و بزور بری دانشگاه و بعد بگی این ترم افتادم . چرا چون استاد درس نداده . ووووووو همین آشو همین کاسه است.
  • کاربر ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    من وضعیت خانواده خودمون رو براتون میگم شما ببینید چقدر مقاله تون با زندگی واقعی میخونه: توی اقوام درجه یک ما از بین 16 تا آدم بالغ، 12 تاشون مجرد هستن. از بین این 12 تا بجز دونفر که شاغل هستن بقیه از دم یا بیکارن یا دانشجو. الان به نظر شما ما دقیقا باید چیکار کنیم؟ از یه طرف پدر و مادرامون گناهی نکردن که تا آخر عمر جور ما رو بکشن، از طرف دیگه بریم ازدواج کنیم، بازم به امید کمک های پدر و مادرامون؟ حرف شما متینه که نگرش ما به زندگی عوض شده و نسبت به قبل میل به ازدواج کم شده، اما همین الان همه ی ما جوون ها رو بفرستید سر یه کار با درآمد معمولی معمولی، ببینین بازم ما دل مون میخواد مجرد باشیم یا نه؟! از طرف دیگه من خودم عاشق بچه ام، همیشه جز آرزومه که حداقل سه چهارتا بچه داشته باشم، اما باور کنین توی شهرای بزرگ بچه داشتن وحشتناکه. به فرض یه جوری توی خونه های کوچیک با هم کنار اومدیم، بچه تفریح میخواد، طبیعت و جای بازی میخواد. نمیشه همه اش توی آپارتمان سرش رو شیره مالید که پای تلوزیون بشینه.
  • ناشناسم ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    حرف شما هم صحیحه هم غلط. ما خانم ها هم نیاز به کار داریم. خیلی از ما شوهرشان فوت کرده یا طلاق گرفته اند. خیلی هایمان اصلا -به هر دلیلی- ازدواج نکرده اند. اینها باید درآمدی داشته باشند یا خیر؟ ضمنا، نکته ی درگوشی ای هم وجود دارد. ما دختران هم چندان عشق کار کردن و درس خواندن نداریم، چون اصلا برای این کار ساخته نشدیم. ولی وقتی درس مان تمام شد به نظر شما چه کار کنیم؟ وقتی پسران به سمت ازدواج نمیایند دختران ما مجبورند به ادامه تحصیل و کار و... روی بیاورند، چون بالاخره از بیکاری بهتر است.
  • سردار منوجان ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 0
    به هر جوون مجرد به شرط ازدواج 70 میلیون وام بلاعوض داده بشه بعد میبینید که چطور جوونا و خود من ازدواج می کنیم و می فهمید که مشکل اکثریت جوونا نداشتن پول کافی و وضع اقتصادی نامناسب به خاطر تورم های کمر شکن است ؟ امید وارم که ............
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    مفهومی به نام برکت در زندگی ما مسلمانان مُرده
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    آقایون محترم! یه ذره از توقعاتتون کم کنین، و دنبال این نباشین که برین خواستگاری یه دختری که شرایط خیلی بالا داره مطمئن باشین دخترای زیادی هستن که حاضرن باکمترین امکانات زندگی کنن...من تا دلتون بخواد از این دخترها دیده ام....فقط یه ذره توکلتون رو به خدا بیشتر کنین و یه ذره هم توقعتون رو کم!!! همین
  • کدخدا ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    الکی میگه
  • یه نا امید ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    من کاملا موافقم... اول هفته میوه کیلویی 2100 خریدم اخر هفته زیر 3200اصلا در تره بار هیچ میوه ای پیدا نمیشد شب بخوابی صبح پاشی قیمتا رفته بالا
  • یه نا امید ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    قدیم بدرد قدیم میخورد شما چرا نمیخواین باور کنین که ما داریم تو زمان حال زندگی میکنیم با مشکلاته خاص این زمان قدیم خیلی چیزا خیلی جوره دیگه بوده
  • یه نا امید ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    کسی از ازدواج فرار نمیکنه... ما جوونا میخوایم ازدواج کنیم اما زمینش فراهم نیس خودتون ببینین چقد جوون بیکار هست واسه ازدواج خونه لازمه...کی میتونه از پس این اجاره های سرسام آور بربیاد؟؟ با این حقوقا کی میتونه خرج زندگی رو بده؟؟؟ خوده زن و شوهرم زیادی هستن بعد اینا میگن چرا بچه نمیارید و نرخ باروری کمه و این حرفا... یه کم کلاهتونو قاضی کنین
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    قاضی کردم حرفت درسته
  • ناشناس ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    بیکاری در ایران بیداد میکنه به فکر کار جوانان باشید تا همه ازدواج کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس