در نسل جدید موشک های بالستیک شهاب-3 از رایانه های کنترل مأموریت جدید، شتاب سنج های بهبود یافته، ژیروسکوپ های خاص برای هر یک از سه زاویه حرکتی و ماسورهای متناسب با سرعت ها و شتاب های وارده به این موشک استفاده شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، بیانات صریح رهبر انقلاب و فرمانده معظم کل قوا در اولین روز سال 1392 نشان داد جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود و اعلام رسمی این موضوع هیچگونه تعارفی ندارد. معظم له در بیاناتشان تاکید کردند که "گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی ما را تهدید به حمله نظامی می کنند اما خودشان هم میدانند و اگر نمیدانند بدانند اگر غلطی از آنها سر بزند جمهوری اسلامی، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد". با توجه به اینکه یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند ایران برای پاسخ دادن به حماقت صهیونیست ها، موشک های بالستیک است، این موضوع بار دیگر اهمیت پرداختن به این تجهیزات مدرن نیروهای مسلح کشورمان را عیان کرد.

البته ریشه تصمیم نیروهای مسلح کشورمان در بکارگیری موشک های بالستیک را باید در سال های دفاع مقدس جستجو کرد. با حملات سهمگین موشک های «اسکاد» عراقی، ایران نیز به فکر تهیه آنها افتاد. در نتیجه تعدادی از این موشک های ساخت شوروی از خارج تهیه شده و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت.

تعدادی از این موشک ها نیز برای مهندسی معکوس توسط نیروهای جوانی به فرماندهی شهید حسن تهرانی مقدم جدا شد که در سال های بعد به ثمر رسید. به نظر می رسد کشورمان در میانه سال های دهه 1360 برنامه ساخت موشک های بالستیک خود را آغاز کرده است.

موشک های بالستیک به صورت عمودی شلیک شده و با اوجگیری، رفته رفته به سمت هدف جهت می گیرند. با رسیدن به نقطه اوج، موشک در حالی که کاملاً به سوی هدف جهت دارد شروع به کاهش ارتفاع در یک قوس نزولی می نماید. این موشک ها به طور معمول پس از خاموش شدن موتور(پیشران) قابل هدایت نبوده و بنا بر قوانین علم بالستیک مسیر خود را تا رسیدن به زمین، روی مداری بیضوی که محل هدف یکی از کانون های آن است طی می کنند.

گام های اول و دوم

در نخستین قدم گونه ای از موشک اسکاد که از نوع B آن بود با نام شهاب-1 به تولید رسید که از روی پرتابگر همان موشک شلیک می شد. شهاب-1 به عنوان یک موشک کوتاه برد تک مرحله ای سوخت مایع با پرتابگر متحرک که هدایت آن از نوع اینرسی است سرآغاز برنامه موشک های بالستیک ایران شد. بعدها متخصصان کشورمان برای ساخت پرتابگرهای این موشک نیز اقدام نموده و با این کار موفق به توسعه عملیاتی این موشک در نقاط مختلف کشور شدند.

نوع دوربردتری از موشک اسکاد(نوع C) و یا یک توسعه بومی از شهاب-1 منجر به تولید موشک سوخت مایع یک مرحله ای شهاب-2 شد که ضمن افزایش درصد بومی سازی اجزای سازنده، بهسازی هایی نیز در زمینه های مختلف خصوصاً برد داشت. این موشک از نظر ابعاد تفاوتی با شهاب-1 نداشته ولی با رسیدن به اهدافی در فاصله 500 کیلومتری در حدود 67 درصد برد بیشتری دارد. احتمالاً برخی سامانه های آن نیز تغییراتی نسبت به نسل قبل داشته اند.

موشک های سوخت مایع، اکسید کننده و سوخت مورد نیاز را در داخل مخازنی در درون خود حمل می کنند و با پمپ کردن آنها به محفظه احتراق و سوزاندن مخلوط حاصل، انرژی لازم برای حرکت موشک فراهم می شود. این مواد پیش از شلیک به داخل موشک(در حالت قرار گیری افقی روی پرتابگر) تزریق می شوند که فرایندی زمانبر بوده و برای موشک های مختلف چندین ساعت به طول می انجامد. جرم سوخت پرواز موشک شهاب-2 در حدود 948، جرم اکسید کننده 3360 و جرم هوای فشرده در آن 15 کیلوگرم است.


 
موشک شهاب-2 و پرتابگر 8*8 آن

بدنه این موشک فولادی بوده و سامانه هدایت از نوع اینرسی است. این موشک برای رسیدن به بیشترین برد خود 422 ثانیه زمان نیاز دارد که سرعت متوسط افقی 1185 متر بر ثانیه را نشان می دهد. این موشک در طی مسیر خود برای اصابت به بیشترین برد به ارتفاع 126 کیلومتری سطح زمین می رسد و پس از آن به سمت هدف سرازیر می شود.

بنا بر مصاحبه فرماندهان سپاه از این دو موشک در حمله به پایگاه های منافقین در خاک عراق استفاده شده است. موشک شهاب-2 همچنان در حال خدمت است اما نسل قبلی با توجه به وجود موشک های کوچکتر و بسیار دقیقتر فاتح-110 با برد 300 کیلومتر به احتمال زیاد از خدمت کنار گذاشته و به کشورهای دیگر فروخته شده است.

هر چند قبلاً موشک های شهاب-2 تنها در رژه نیروهای مسلح در تهران دیده می شد اما چند سالی است در شهرهای دیگر نظیر مشهد نیز به نمایش در می آید که نشان دهنده استقرار واحدهایی از آن در این منطقه است.

جهش به شرق مدیترانه با شهاب-3

نیاز به ایجاد بازدارندگی قابل توجه در برابر اصلی ترین تهدید پیش روی جمهوری اسلامی ایران، لزوم افزایش برد موشک های بالستیک را بدیهی ساخته بود زیرا نتایج موشک باران اسرائیل و عربستان سعودی توسط عراق در جریان جنگ 1991 نشان از موفقیت نسبی موشک های معمولی اسکاد و نمونه های ارتقاء یافته آن در عراق داشت. بنابراین موشک های بهتر و دقیقتر می توانست ضربات مؤثری برای پاسخ کوبنده به دشمن وارد کند.

در نتیجه با شکل گیری برنامه موشکی ایران فعالیت های علمی و مهندسی گسترده ای در زمینه پیشران سوخت مایع، سازه،  بدنه، آیرودینامیک، هدایت، کنترل و ناوبری و سرجنگی برای توسعه موشک های شهاب همزمان با تولید انبوه نمونه های مهندسی معکوس اسکادها آغاز شد. نتیجه این تلاش ها طراحی و تولید بومی موشک بالستیک میانبرد شهاب-3 بود که اولین خبرها از آن در تابستان سال 1377 به گوش رسید.


 
موشک های شهاب-3 و پرتابگر آن در وضعیت آماده شلیک

به گزارش مشرق، شهاب-3 با طول و قطر بیشتر که آن را برای حمل حجم بیشتری از سوخت توانمند می نمود بدون دستیابی به دانش طراحی قابل ساخت نبود. نمونه های اول این موشک به برد 1300 تا 1350 کیلومتر دست می یافتند و برای اولین بار امکان تهدید اهدافی در خاک سرزمین های اشغالی فلسطین را به نیروهای مسلح کشورمان می دادند. در جدول زیر داده های کلی خانواده موشک های شهاب ارائه شده است.

 
مقایسه خانواده موشک های شهاب با قدر و قیام

شکل کلی این موشک مشابه دو نسل قبلی بود یعنی بدنه استوانه ای، دماغه مخروطی ساده و بالک های ذورنقه ای در انتهای بدنه برای پایدارسازی. هر سه نسل این موشک ها برای کنترل از نوعی سامانه تغییر بردار رانش که در دهانه خروجی موتور موشک کار گذاشته شده بهره می برند. این سامانه از چهار بالک(فین) گرافیتی تشکیل شده که روش نچندان پیچیده اما مؤثری برای ایجاد تغییر مسیر در موشک است.

 
بالک های هدایت در خروجی موتور شهاب-2

شهاب-3 به حدی از ارزش عملیاتی رسید که فعالیت های توسعه ای مختلفی روی آن اجرا شد. این موشک به دلیل ابعاد بزرگتر نیاز به پرتابگر جدیدی داشت که آن هم با تلاش متخصصان داخلی ساخته شد که بعدها در موشک های «سجیل» و ماهواره بر «سفیر» نیز با تغییراتی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین خودروهای حامل سوخت و اکسید کننده نیز به طور ویژه برای این نمونه جدید طراحی شد و بعدها برای سایر موشک های ایرانی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از مشکلات موشک های سوخت مایع، زمان لازم برای شارژ سوخت به داخل مخزن است که بر مبنای فناوری های اولیه، در تمام این مدت موشک باید در حالت عمودی قرار داشته باشد؛ شهاب-3 اولین موشک ایرانی بود که برای بهبود وضعیت عملیاتی آن کشورمان به فناوری شارژ موشک در حالت افقی دست پیدا کرد. بدین ترتیب موشک تا قبل از پر شدن می تواند در پوشش استتار یا در محل اختفای خود باقی بماند و احتمال کشف آن از سوی سامانه های دشمن بسیار کمتر می شود.

به علاوه تعداد زیادی از موشک های شهاب-3 از بیش از 15 سال قبل در سیلوهای زیرزمینی به صورت دوره ای آماده شلیک نگاه داشته شده اند که این سیلوها بدست متخصصان کشورمان در سراسر کشور توسعه یافته و نقش بسیار مهمی در ایجاد توان پدافند غیرعامل برای توان موشکی کشورمان ایفا کرده اند. فناوری طراحی و ساخت این سیلوها و اجرای تمامی کارهای تعمیر و نگهداری و شارژ و تخلیه سوخت موشک در این مکان ها بسیار پیچیده و مهم است.

به گزارش مشرق، در موشک شهاب-3 از رایانه های کنترل مأموریت جدید، شتاب سنج های بهبود یافته، ژیروسکوپ های خاص برای هر یک از سه زاویه حرکتی و ماسورهای متناسب با سرعت ها و شتاب های وارده به این موشک استفاده شده است.

 
ژیروسکوپ های موشک شهاب-3


 
نمونه ای از رایانه های مورد استفاده در شهاب-3

در پرتابه های بالستیک با افزایش برد به طور معمول، خطا نیز افزایش می یابد. اطلاعاتی که امروزه از سامانه های شهاب-3 منتشر شده نشان می دهد متخصصان ایرانی در این موشک با تمرکز بر عوامل کاهش خطا سعی در ایجاد فواید عملیاتی بیشتر در کنار مزیت های راهبردی داشته اند.

یکی از عوامل ایجاد خطا تنظیمات اولیه در پرتابگر است از این رو پرتابگر جدید توسعه داده شده برای شهاب-3 دارای سامانه هایی برای حمل ایمن موشک و قرار دهی مناسب آن در وضعیت عمودی دارد. همچنین سامانه هدایت آن برای کار با خطای کمتر در زمان طولانی تر پرواز طراحی شده در نتیجه این موشک خطای دایره ای کمتری نسبت به موشک های همره خود در دنیا دارد که از تصاویر منتشر شده از رزمایش های نیروی هوافضای سپاه قابل دریافت است.

از دیگر کارهای توسعه ای برای نمونه های مختلف شهاب-3 می توان به سرجنگی های مختلف منفرد(ساده)، چندگانه، خوشه ای و بارانی اشاره کرد که برای مأموریت های خاص خود طراحی شده اند. به علاوه به جز کلاهکی با فرم مخروطی ساده، دو نوع دیگر نیز روی موشک های شهاب-3 دیده شده شامل نوع دو مخروطی و نوع سه مخروطی که پیش از این در گزارش های مستقلی به آنها پرداخته بودیم.


 
شلیک موشک های شهاب-3 در رزمایش پیامبر اعظم7

به جز سری های اولیه شهاب-3، سایر نمونه های آن و موشک های مشتق شده از آن دارای سرجنگی جدا شونده هستند یعنی پس از اتمام سوخت موشک و دریافت بیشترین انرژی توسط کلاهک، این بخش از بدنه موشک جدا شده و با ورود مجدد به جو به سمت هدف حرکت می کند. این فناوری به کاهش احتمال اصابت توسط سامانه های ضد موشکی دشمن منجر شده و احتمال برخورد به هدف را بسیار افزایش می دهد و امروزه در تمام موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد جدید کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

رسیدن به دانش طراحی و تولید موشک های با قابلیت اطمینان منجر به رشد برنامه موشکی ایران شد به طوری که چند نمونه مختلف از شهاب-3 با برد بیشتر، سرجنگی متفاوت و تغییراتی در شکل دماغه توسعه داده شد. نمونه های دوربرد شهاب-3 با برد 1800 کیلومتر که در ادامه منجر به تولید موشک های سوخت مایع دوربرد «عاشورا» و «قدر» و موشک میانبرد «قیام-1» و موشک دوربرد سوخت جامد سجیل شد.
 

موتور موشک شهاب-3

موشک های قدر خانواده ای از موشک های سوخت مایع هستند که نمونه های مختلفی از آنها ساخته شده است. به عنوان مثال موشک قدرF بردی در حدود 1950کیلومتر داشته و دارای فرم دماغه سه مخروطی است که نیروی پسای کمتر و پایداری دینامیکی بیشتری دارد. جرم سرجنگی این موشک نسبت به نمونه های پایه شهاب-3 به حدود نصف کاهش یافته است.

موشکی که در جهان به شهاب- 4 معروف شد

در سال های دهه 1370 اعلام شده بود که صنایع دفاعی کشورمان موشک غیرنظامی شهاب-4 را برای فعالیت های فضایی توسعه می دهند. هر چند این خبر تا مدت ها دستمایه رسانه های خارجی برای مسموم ساختن افکار عمومی و متهم کردن ایران به تلاش برای تهدید مردم اروپا شده بود اما تا سال 1387 خبر رسمی از موشک ماهواره بر ایران نشد. در این سال برای اولین بار موشک دو مرحله ای سوخت مایع سفیر-1 معرفی شد که دارای 22 متر طول، 26 تن جرم و 1.25 متر قطر بوده و می توانست محموله 27 کیلوگرمی را به مدار 250 کیلومتری حمل کند.

سفیر-1 تا آن زمان سنگینترین موشک معرفی شده ایران بود و مرحله اول آن سامانه کنترلی مشابه موشک های شهاب داشت. مرحله دوم آن نیز که فاقد بالک های پایدار کننده است از یک سامانه پیشرفته که با تغییر زاویه کل خروجی موتور، یک سامانه کنترل بردار رانش(TVC) کامل را ایجاد کرده بهره می برد. موتور مرحله اول این ماهواره بر مشابه موتور نمونه های دوربرد موشک های شهاب و قدر است.
 
موشک ماهواره بر سفیر-1

به گزارش مشرق، بر مبنای این موشک، ماهواره بر سیمرغ نیز طراحی شده که مرحله اول آن دارای قطر 2.4 متر بوده و چهار موتور مرحله اول مشابه سفیر را در خود جای داده و مرحله دوم آن مشابه مرحله دوم سفیر است. موشک 85 تنی و 26 متری سیمرغ می تواند ماهواره 100 کیلوگرمی را در مدار 500 کیلومتری قرار دهد.

قیام؛ ترکیب تجربه و فناوری های نو

آخرین نمونه ساخته و معرفی شده از موشک های بالستیک سوخت مایع ایرانی قیام-1 نام دارد که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل 25 سال تلاش کشور در زمینه موشک های سوخت مایع بالستیک می دانند. به نظر می رسد این موشک به مرور به طور کامل جایگزین شهاب-2 خواهد شد زیرا در حالی که میزان سرجنگی و قطر این دو یکسان است، تنها با کمی افزایش طول و 100 کیلوگرم افزایش جرم(1.65 درصد بیشتر) به 300 کیلومتر برد بیشتر(60 درصد افزایش) می رسد. این موشک نیز به بیشینه ارتفاع 126 کیلومتر در بیشترین برد خود می رسد.

 
موشک قیام-1

ویژگی استثنایی این موشک که در نمونه دیگر تا کنون دیده نشده عدم اتکا به بالک های انتهای بدنه برای ایجاد پایداری در طی پرواز است. این کار مزیت هایی از جمله کاهش وزن و بازتاب راداری را به همراه داشته، ذخیره و انبارداری آن را نیز ساده تر می کند. این ویژگی به واسطه دستیابی به فناوری تأمین پایداری و کنترل موشک تنها به واسطه سامانه کنترل بردار رانش در خروجی موتور و کاهش قابل توجه عوامل بروز خطا در این موشک دارد.

همچنین با توجه به جدید بودن این موشک احتمالاً از فناوری های پیشرفته و سامانه های تمام دیجیتال در بخش های الکترونیکی آن استفاده شده و روش های جدید کاهش تلاطم سوخت در مخازن موشک که به کاهش خطا منجر می شود نیز از مواردیست که به کار گرفته شدن آن در موشک قیام محتمل است.

سجیل؛ دستی بلند و سریع

باید اشاره مختصری هم به موشک سجیل نمائیم که بخش مهمی از فناوری های آن مدیون موشک های شهاب است. همانطور که اشاره شد سجیل موشکی سوخت جامد و دو مرحله ای است. این موشک دوربرد که برای انهدام اهدافی تا فواصل دستکم 1500 و نهایتاً 1950 تا 2هزار کیلومتر قابل استفاده است تلفیقی از چندین فناوری به دست آمده در برنامه موشکی ایران به شمار می رود.

به گزارش مشرق، از یک سو تجارب به کار گیری سوخت جامد در انواع راکت و موشک های کوچک تا نمونه هایی مانند زلزال و فاتح-110 و همچنین فناوری موشک های دو مرحله ای که برای ماهواره برهای ایرانی در حال توسعه بود به شکل گیری یک موشک پرشتاب و دوربرد با قابلیت اطمینان بالا منجر گردیده که خواب را از چشم دشمنان کشورمان ربوده است.

 
موشک های دوربرد سجیل(سمت راست) و قدرF(سمت چپ)

این موشک که برای رسیدن به بیشترین برد خود تا ارتفاع 800 کیلومتری بر فراز زمین اوج می گیرد، در مراحل نهایی پرواز با سرعتی بین 10 تا 12 برابر سرعت صوت به سمت هدف رفته و در زمان 835 ثانیه (کمتر از 14 دقیقه) به آن می رسد که سرعت متوسط افقی 2335 متر بر ثانیه را در برد 1950 کیلومتر نشان می دهد. برای جرم سرجنگی آن اعداد 500 و 640 کیلوگرم اعلام شده که بین 2.1 تا 2.7 درصد از جرم 23623 کیلوگرمی این موشک تقریباً 17.6 متری را تشکیل می دهد.

مرحله اول این موشک از سامانه کنترلی مانند موشک های شهاب برخوردار بوده و احتمالاً مرحله دوم آن نیز مانند مرحله دوم ماهواره بر سفیر دارای خروجی موتور قابل کنترل است. از این رو مرحله دوم سجیل هم فاقد بالک های کنترلی بوده و البته بالک های مرحله اول آن هم نسبت به نمونه هایی مانند قدرF کمی کوچکتر به نظر می رسد. پس از اتمام سوخت مرحله اول با جدا شدن آن و سبک شدن بدنه، موشک از حمل جرم اضافی بخشی از بدنه که خالی از سوخت شده معاف شده و به سرعت های بالاتری دست می یابد.

به کمک فناوری سوخت جامد، این موشک در زمان بسیار کوتاه چند دقیقه آماده شلیک شده، تا مدت ها بدون نیاز به تخلیه سوخت که در موشک های سوخت مایع مورد نیاز است می تواند در محل اختفاء یا انبار نگهداری شود. به علاوه شتاب اولیه موشک های سوخت جامد نسبت به نمونه های سوخت مایع همرده بیشتر است که به کاهش احتمال ردگیری در مقاطع ابتدایی پرواز منجر می شود.

آخرین موشک بالستیک ایرانی که البته هنوز اطلاعاتی از آن منتشر نشده، موشکی است که در آخرین ماه های زندگی پربرکت شهید حسن تهرانی مقدم آزمایش های آن با موفقیت انجام و از آن با نام قدرتمندترین موشک زمین به زمین ایران یاد شده است که امیدواریم به زودی به مردم ایران معرفی شده و به سان گذشته قوت قلبی برای دوستداران اسلام و انقلاب در سایر کشورهای اسلامی باشد.

باید یادآوری کنیم رویکرد اکثر موشک های بالستیک موجود در کشورهای دارای سلاح هسته ای، جبران خطا با اتکا به قدرت تخریب گسترده سرجنگی اتمی است اما در موشک های ایرانی به دلیل استفاده از سرجنگی معمولی همواره کاهش خطا جزء مهم فعالیت های طراحان بوده همانطور که در تصویر اصابت سرجنگی شهاب در رزمایش پیامبر اعظم در سال 1391 دیده می شود.

به گزارش مشرق، با توجه به اینکه مسئولان دفاعی تلاش برای کاهش خطای موشک های بالستیک ایرانی را در دستور کار اعلام کرده اند در آینده باید انتظار داشت فناوری های جدیدی برای ناوبری و هدایت این سلاح ها مورد استفاده قرار گیرد مثلاً سامانه ناوبری ستاره ای که چندی پیش خبر دستیابی کشورمان به فناوری آن اعلام شد و یا رادارهای هوایی کوچک از جمله فناوری های محتمل در این زمینه هستند.

همچنین برخی کشورها به دنبال عملگرهای جدید برای هدایت پرتابه های خود هستند از جمله عملگرهای پلاسمایی که سرعتی واکنشی دستکم 10 برابر عملگرهای آیرودینامیکی داشته و با افزایش مانورپذیری، سرجنگی را در قوس نزولی به طور مؤثری از کمند سامانه های ضد موشکی فراری می دهند. جستجوی ساده ای در فضای مجازی نشان می دهد برخی مراکز تحقیقاتی دنیا در حال آزمایش این سامانه حتی روی پرتابه های بسیار کوچکتر از سرجنگی موشک های بالستیک هستند.

در پایان باید در نظر داشت عدم شناسایی موشک های بالستیک پیش از شلیک آنها از مقدمات مهم مؤثر بودن راهبرد استفاده از این نوع سلاح است که متخصصان کشورمان ضمن توسعه پرتابگرهای متحرک و استفاده از سیلوهای زیرزمینی پرتاب و کاهش زمان آماده سازی موشک برای شلیک تا حدود بسیار زیادی موفق به این مهم شده اند.

بازخوانی نظر یکی از فرماندهان آمریکایی در عملیات طوفان صحرا در 1991 در زمینه سختی یافتن پرتابگرهای متحرک موشک های اسکاد عراقی خالی از لطف نیست. وی اذعان داشت «این کار مانند یافتن سوزن در انبار کاه است». آن هم در کشوری مانند عراق که مساحتی کمتر از ایران داشته و زیر سیطره هوپیماهای شناسایی علاوه بر ماهواره ها بوده است. این در حالیست که ایران کشوری پهناور با اقلیم های مختلف بوده و اگر موفق به نشاندن هواپیمای شناسایی سرنشین دار یا بی سرنشین نشود، یا آن را منهدم می سازد و یا فراری می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 265
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    3 1
    دمتون گرم
  • سجاد ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    2 3
    شهید تهرانی مقدم روحت شاد شادی روح تمام شهدای ایران صلوات
  • احسان صالحی ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    2 0
    وقتی این مطالب نظامی تحلیلی را در مشرق می خونم لذت می برم.دست شما درد نکنه ان شا الله ادامه داشته باشد و مفید باشد
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    1 0
    سر تیترشو خوب اومدی
  • manamhamintor ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    1 0
    Marg bar amrika
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    3 0
    در مورد کمک های کشور دوست و برادر کره شمالی هم صحبت کنید
  • موساد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    1 1
    شما ایرانی ها 10 ساله دارید به شهاب 3 افتخار می کنید ما اسرائیلیها 10 ساله که سالی یک پدافند ضد موشکی جدید می سازیم....
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    1 1
    جالبه بعد از 20 سال هنوز موتور همان موتور اسکاد هست نودونگ کره شمالی هم همین موتور هست ........اگر قرار هست موشک هایی با برد بالای 4000 هزار و کلاهک سنگین ساخته بشه با این موتور جواب نمیده مثل همیشه توی کنترل ناوبری آیرودینامیک و نرم افزار قومی هستیم
  • درود بر مشرق ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    1 0
    سر انجام این رود مرداب نیست!
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    تقریبا حدود 2 ساله موشک جدیدی رونمایی نشده متاسفانه بعد از حادثه ملارد سپاه و شهادت سردار تهرانی مقدم.....هیچ ماهواره ای هم در سال 91 پرتاب نشد در سال 90 هم که فقط نوید پرتاب شد......و همه تاخیر خورده...
  • حسین ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    اینها قسمت زیر آب کوه یخ هستند،سازمانهای نظامی بیشتر دستاوردهای پیشرفته خودشون را رسانه‌‌ای نمیکنند،مخصوصا در ایران که انقدر دشمن سعی‌ داره از توان نظامی کشور اطلاعات بدست بیاره . واقعا اگه همه قسمتهای کشور تعهد و تخصص صنایع دفاعی را داشتند مشکلاتی که امروز داشتیم بسیار کم میشد. مساله بعد جنگنده قاهر ۳۱۳ هست که دستآ‌ورد بسیار بزرگی‌ هست ولی‌ متاسفانه در اعلام اون عجله شد و قبل از اینکه تکمیل بشه نمونه آزمایشی‌ اون رسانه‌ای شد ،و همین بهانه داد در دست عده‌ زیادی که وانمود کنن که این هواپیما واقعی‌ نبوده،ای‌کاش صبر میکردند و نمونه تکمیل شده و نهایی را رسانه‌‌ای میکردند که بهره‌برداری کامل از اون صورت بگیره. انشا‌الله زودتر جنگنده تکمیل شده نشان داده می‌شه و تو دهنی محکمی در دهان دشمن خواهد خورد.
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    اگر به صنعت خودرو یه شوکی وارد میشد مثل کاهش شدید تعرفه ها ما اونجا هم مثه صنایع نظامیمون پیشرفت میکردیم
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    يكي از فرماندهان سپاه درمورد بيد گنه گفته بود آزمايش موشك 4مرحله اي سوخت جامد بوده بردش چقدره
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    1 0
    نمیدونم چرا به این موشکها علاقه مند شدم دوستشون دارم
  • عمو یزدان ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    ولی فرقش اینه که ما یه بار میسازیم برای همیشه! ولی شما انقدر نفهم و آماتور و ترسو و بی وجود و بووووووق هستید که این پدافندهارو مثل پوشکتون زود به زود عوض میکنید! افتاد؟!
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سورپرایز میدونی چیه؟!
  • عمو یزدان ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام یه سوال! آیا در ساخت موشک میشه از فناوری نانو استفاده کرد؟ میشه لطفا تشریحی پاسخ بدید؟ ممنون
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    حد اقل با آی پی ایران نیا بعد این حرفا رو بزن وطن فروش
  • امین ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    موساد مزاح کردی فضا شاد شه؟؟؟؟؟؟؟؟ اسرائیل عرضه جلوگیری از چهارتا کاتیوشا و موشک قدر نداشت... آخه یه حرفی بزنین اندازه قد و قوارتون...
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    اتفاقا وقت نمایش قاهر بهترین وقت بود! در اوج نا امیدی امیدوار شدیم!
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    بشمار 1
  • مهدی ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خب با این پدافندهاتون چرا نمیتونید جلوی موشک های حماس را بگیرید؟
  • rad ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    از بس ترسویین.راستی چرا پرچمت ایرانه؟برادران ارتش سایبری بسم الله
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    آره میشه.
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    چون قراره فرود بیان روی سر اسرائیلی های کثیف.
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    2
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خب بده
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    من برای نظرهایی که منفی و مثبتش صفر بود یکی زدم تا فردا برامون حرف در نیارن بگن منفیش کار نمیکرد مثبتش خرابه!
  • حسین ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    ایرانی‌ مسلمان هیچوقت ناامید نمی‌شه و هیچوقت ناامید نبودیم که اون هم در اوجش باشیم.
  • ali ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    برو بوقتو بزن موساد !!!! شما تشريف ببر جلوي فجر 5 حماس رو بگير موشك هاي 23 تني ما اگه رو سرتون فرود بياد همتون به درك فرستاده ميشيد. اون روزي كه همتون رو بندازيم تو دريا نزديكه انشالله به زودي مياييم منتظر باش
  • حسین ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خیلی ممنون از این گزارش البته برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که سامانه های سپر موشکی به هیچ عنوان کارایی ندارند و حتی یک موشک را هم نمی توانند منهدم کنند. حتی اگر بهترین موشک های جهان را هم نداشته باشیم، باز هم پوز دشمنان رو با همینایی که داریم به خاک میمالیم.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    اون چند نفری که منفی دادن مطمئنآ نمیدونن موشک چیه!
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    راست میگه پوشک هم زود به زود عوض میشه! ایولله
  • حسین ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    بچه باز بدون اجازه پدر مادرت نشستی پای اینترنت؟ شما چرا به این یارو واکنش نشون میدید؟ یک نوع بیماری هست که بشه میگن عقده جلب توجه و راه درمانش هم بی‌ توجهی‌ هست
  • جمال ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    3
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    نه علاقه ام به حدیه که دوست ندارم منفجر بشن!
  • ناشناس ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    ما منتظر موشک کروز مشکات و غدیر و موشکی که شهید بزرگوار طهرانی مقدم روش کار می کرد هستیم.
  • عباس ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    حال کردم دمتون گرم
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    صرفا جهت اطلاع ناشناس با بار منفی... اونا اگه میتونستن برا خودشون میساختن که در حین آزمایش آبروشو رفت...
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    این همه گفتین گنبد آهنین... چه غلطی کرد ،حتی جلو فجر 5 تازه بدون لانچر پرتاب هم واینساد...
  • ارتش سایبری ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام منم ارتش سایبری کسی کاری داشت.. شوخی کردم... نمیدونم این موساد کیه ولی امیدوارم خدا حالشو بگیره...
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خاک بر سرت...
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    مهدی جان اگه حماس موشک مینداخت دلم نمیسوخت! حماس راکت انداخته اینا مث مرغ تخم کردن وای به سجیل!
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خدا تمام شهدا رو در فردوس جا بده که امروز این افتخارات و این اقتدار رو مدیون اونها هاستیم. خدا رو شکر
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    الان من به تو منفی دادم نزد!
  • محمد ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    ماباید موشکی بسازیم تابتوانیم خاک آمریکا،اصلی ترین دشمن ایران راهدف قراردهیم. به امید آن روز
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    مشرق دمت گرم خیلی غرور افرین مینویسی به مقالات نظامی البته با چاشنی وطنی علاقه مندمون کردی دست مریزاد
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    فجر 5 چیزی یادت نمیاره
  • مشرق نیوز دات آی آر ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    قابلی نداره برادر! خدمت و اطلاع رسانی به مردم شریف ایران برای مشرقیون افتخاریست بس بزرگ!
  • مشرق نیوز دات آی آر ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    غمتون کم
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    همه اینو می دونن....به خصوص مسئولین!! ولی نمی دونم چرا اتفاقی نمیافته!
  • محمدعلی ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    بنده دیدم اینجا نظرات غیرکارشناسی زیاد هست تصمیم گرفتم کامنت بذارم البته ادعایی هم ندارم که نظرات من درست هست ولی تا جایی که اطلاع دارم ضدموشک های اسرائیلی ختس قادر به رهگیری موشک های شهاب 3 ما هستند. بنابراین احتمال اینکه شهاب های ما به هدف اصابت نکنه زیاد هست. از طرفی نباید ناامید بود و باید گفت که موشک سوخت جامد سجیل با ماخ 12 در هنگام اصابت به هدف یکی از پیشرفته ترین موشک های ساخته شده توسط ایرانیان است که احتمال رهگیری اون توسط اسرائیل پایین هست به هرحال من به شخصه امیدوارم جنگ اتفاق نیفته. اگر چه ما میتونیم اسرائیل رو نابود کنیم ولی اونها هم بیکار نمیشینن و شهرهای ما رو موشک بارون میکنند ضمن اینکه ما در زمینه ضدموشک فوق العاده ضعیف هستیم و احتمال اصابت موشک های اسرائیلی بسیار بالا هست در واقع درسته که اسرائیل نابود میشه ولی ما هم در جنگ، خیلی آسیب می بینیم اگرچه کشته شدن در این راه در نظر ما شهادت محسوب میشه ولی من امیدوارم این اتفاق (جنگ با اسرائیل) هرگز رخ نده
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    مرگ بر صهیونیزم
  • محمد جواد ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    زنده باد اسلام زنده باد ایران و ایرانی به امید خدا تمام منطقه را از وهابی و صهیونیستو کافرا پاک می کنیم
  • رضا ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    واقعا سایت جالبی دارید بخش دفاعی برای دوستاران صنعت نظامی ایران فوق العاده هست دست شما درد نکند من که ار خواندن مقالات و گزارشان لذت میبریم و یک خواهشی که دارم اینه که کسانی که علاقه به کار در صنعت دفاعی ایران را دارند را راهنمایی بفرمایید که از چه مراکز و دانشگاه هایی باید وارد بشوند؟ چه رشته های دانشگاهی نیاز هست؟ اگر در این مورد راهنمایی ها را در پخش دفاعی سایت انجام بدهید ممنون می شویم. حالا در مورد بحث امروز کلا حیف این موشک ها که بخواهیم شلیک کنیم طرف اسراییل نکبت. ولی یه چیزی هست که منو خیلی نگران میکنه و اون قدرت دفاع از اسمان کشور هست. امریکا رژیم اشغالگر را تا دندان به انواع صلاح های پیشرفته مجهز کرده و شک نکنید در زمان حماقت اسراییل امریکا هم در کنارش خواهد بود.یک واقعیت که وجود دارد این هست که ما در کنار قدرت موشکی نیاز به یک سیستم ملی برای دفاع از آسمان کشور در مقابل انواع تهدیدات چه از بمب افکن ها B-2 spirit گرفته تا موشک های کروز.مابه معنای واقعی نیاز به یک سیستم دفاع ملی برای اسمان کشور داریم . در زمان حمله امریکا به عراق در ساعت های اولیه حمله بیش از صد ها و یا بیشتر موشک های تاماهاوک از زیر دریای های اتمی از کف اقیانوس و کشتی های جنگی از فواصل 1500 کلیومتر به سمت رادار ها و سیستم های دفاعی عراق شلیک شد و کشور را فلج کرد. ما نباید بگذاریم امریکا این نقشه را در ایران هم اجرا کند.همان گونه که فرمانده های کشور اسلامی فرمودند ناو های امریکا لگنی بیش نیست ولی من نگران زیر دریایی های اتمی امریکا و بمب کن های رادر گریز b2 و همچنین سیستم های ضد موشک رژیم نکبت اسراییل هستم که ممکن هست مشکلات اساسی برای نیرو های مصلح ما درست کند. این چیز هایی که من گفتم نباید به عنوان ترس برداشت شود باید راهی برایش پیدا کرد که امیدوارم نیروهای نظامی ایران به این موارد اندیشده باشند و حتما راه های مقابله را دارند.
  • محمد ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    عزیزم، اگه شهید تهرانی مقدم نیست شاگرداش که هستن یادت نره ایران پر از تهرانی مقدمهاییه که از همه چیزشون برای پیشرفت میهن اسلامیمون مایه میگذارند ضمنا قرار نیست هر سال ماهواره بفرستیم که اون دو تایی هم که فرستادیم برای تست بوده ماهواره های اصلی به دست متخصصهای کشورمون داره ساخته میشه و انشالله به زودی به فضا پرتاب خواهد شد
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    الیته دمتون گرم! ولی بدبین ترین کارشناسان موشک و بالستیک اونور آب هم اذعان کردند که به طور یقین برد سجیل +2500 کیلومتره!
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    بسيارخوبه امامن دوست دارم موشك سه مرحله اي داشته باشيم,درباره 3مرحله اي هاتوضيح بدين بدونيم به چه دردي ميخوره?وقتي ماماهواره به فضافرستاديم چطورموشك 3مرحله اي نداريم?چطورچنين چيزي ممكنه وقتي كارشناسان ايراني رفتندبه كره شمالي براي پرتاب ماهواره باموشك 3مرحله اي كمك كردند?اگرمانداريم واگركره شمالي دراين زمينه ازماجلوتره پس چطوركارشناسال ايران رفتندايرادماهواره كره شمالي روباموشك 3مرحله ايش برطرف كنند?!چون كره باراول شكست خورده بود. همه اينهاروبذاريم پيش اين موضوع كه كره شمالي درچندماه اخيراولين پرتاب ماهواره اي روانجام دادوبه جمع حدود10كشورپيوست اما ايران سالهاقبل اين كار روكرده بود,حالاچطوركره شمالي 3مرحله اي داره مانداريم??اين سوالات ذهنم رومشغول كرده جواب بديد
  • رضا ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    ما موشک هایی با برد بیشتر هم نیاز داریم .تا بتوانیم خاک آمریکای ادم خوار جنایت کار وحشی را هدف قرار بدهیم
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    بابا به این بنده خدا چرا ایراد میگیرین؛ خیلی هم حرف قشنگی زده، نتیجه گیری من: یک موشک شهاب سه = ده سال جدیدترین تجربه های اسرائیل و رفقاش
  • سرباز ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    قابل توجه اونایی که چشم ندارند این پیشرفت ها رو ببینند .اگر بدنبال موفقیت نروید خودش به دنبال شما نخواهد آمد .این یک .هرگز به خود به صورت یک انسان شکست خورده نگاه نکنید.ما در زیر شدیدتحریم ها به این پیشرفت ها رسیدیم.مقایسه کنید با کشورهای که تو رفاه و آسایش هستند .
  • albert ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    باز این متوهمها جمع شدن!!!
  • سبحان ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    درود خدا بر شهید حاج حسن تهرانی مقدم راهت پر رهرو باد ای شهید
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    این موشک های بدون کلاهک هسته ای به هیچ دردی نمیخوره . ما برای اینکه بتوانیم تل آویو و حیفا را با خاک یکسان کنیم حتما باید روی این موشکها کلاهک هسته ای سوار کنیم و گرنه با این کلاهک های متعارف باید هزاران موشک به سمت اسرائیل شلیک کنیم تا شاید آنجا با خاک یکسان شود ( البته اگر هزاران موشک داشته باشیم و همشون هم عملیاتی شده باشن و کارخانه جات ما این توان را داشته باشن که جایگزین این هزاران موشک شلیک شده موشک تولید کنند تا خزانه موشکی مان خالی نشود و ....) پس ما باید بدنبال ساخت کلاهک هسته ای برویم .
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    کارایی نداره ؟ 90% موشکهای حماس منهدم شد. در برد بلند کارایش بیشتر هم هست.
  • صادق ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    این موشکها کپی برداری از موشکهای کره شمالی و اتحاد جماهیر خدا بیامرزه.تل اوویو و حیفا اگر خاک شوند تهران و اصفهان و..با بمبهای اتمی خاک میشوند.اونها هم جواب میدهند. مرد باش درج کن
  • بنده خدا ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام به دوست عزیزم محمد به دستور اقا برد هدف رو فعلا افزایش نمیدیم امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • بنده خدا ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    بچه ها چه حالی میده موشکباران تل اویو حیفا ای رضوان خدا به همه زحمتکشان در عرصه جنگی و موشکی باد به ویژه شهید تهرانی مقدم بخدا یه ارزو دارم اونم اینه که فقط بینم این اسرائیل رو زدیم همین..... بنده رو برا این ارزو دعا بفرمایید
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    قوت قلبی برای دوستداران اسلام و انقلاب در سایر کشورهای اسلامی.......منظورت اخوان المسلمین مصر است یا القاعده عربستان (حقا که همجنسباز مخفی هستی)........در ضمن فکر نکنم استفاده از فناوری هر کشوری چه کره شمالی چه امریکا چیز بدی باشه(پول را خرج خرید فناوری کردن بهتر است که خرج رژلب و ماتیک ..پوشاک بچه.....میخ کرد)
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    تو چه اسرائیلی هستی که داری نون ایران رو میخوری؟ بازم دم سردم داران اسرائیل گرم که از سوراخ خودشون شعار میدن نه از خاک ایران!
  • کارمند ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    این موشکهایی که ذکر خیرشون رفت تماما مونتاژ اسکادهای کره شمالی هستن و بدست دلاورمردان کره ای در صنایع دفاعی ما ساخته می شوند. باور نمی کنید یه سر به صنایع همت و یا مهدی توی لویزان بزنید و سیل عظیم رادمردان کره ای رو اونجا ببینید
  • سلام ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    شما اسرائیلیها 10 ساله که سالی یک پدافند ضد موشکی جدید می سازین ولی نمیدونم چرا این پدافندا به هیچ موشک و هواپیماو... نه نمیگن خخخخخخ
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    انشالله یا زهرای مرضیه
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    می بینم که این کا بوس ها خواب از چشمانت روبوده نصفه شب به هذیان گویی افتادی یعنی شما ده ساله نتونستین یه پدافند بسازین که جلو فجر 5 حماس رو بگیره خاک بر سرتون
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    شادي روح شهداي اقتدارصلوات
  • میلاد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    با موشک قیام که بردش800کیلومتر نمیشه اسرائیل رو زد باید این موشک در اختیار سوریه قرار بگیره و از اونجا اسرائیل رو کتلت کنیم
  • موساد2 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    دیدیم تو جنگ 8 روزه چقدر بدرد شون خورد. به غلط کردن افتادند.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    90% موشک های حماس نابود شد!؟ خوبی بابا؟ دروغگویی هم حدی داره!
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    جناب ناشناس اسرائیلی ها خودشون میگن 5 درصد تو چرا حرف مفت می زنی ؟
  • سعید ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    الان حدود ده پانزده سال که موشک 2000کیلومتری ساختیم فقط برای اینکه حساسیت ایجاد نشه و بهانه دستشون ندیم بردهای بیشتر از این رسانه ای نمیشه و صحبت ازش نیست و فقط موشکهای تا اسرئیل که خودش مستقیم تحدید میکنه رو نشون میدن شما خودت فکر کن کشوری که انسان تا 7.8 سال آینده میخواد بفرسته فضا موشکهاش چقدرتی باید داشته باشند.
  • سعید ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    الان حدود ده پانزده سال که موشک 2000کیلومتری ساختیم فقط برای اینکه حساسیت ایجاد نشه و بهانه دستشون ندیم بردهای بیشتر از این رسانه ای نمیشه و صحبت ازش نیست و فقط موشکهای تا اسرئیل که خودش مستقیم تحدید میکنه رو نشون میدن شما خودت فکر کن کشوری که انسان تا 7.8 سال آینده میخواد بفرسته فضا موشکهاش چه قدرتی باید داشته باشند.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    اگه واقعا اسراییل پدافند قوی داشت پهباد حزب الله رو شناسایی میکرد
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام خدمت اون عزیزی که عرض کردند نظرات غیر کارشناسی زیاد هست می خواستم عرض کنم که اسرائیل اگر این امکان رو داشت که موشک های ایران رو ردیابی کنه و بزنه تو جنگ هشت روزه که حماس موشک های ایران رو شلیک می کرد این کار رو می کرد و نمی ذاشت که این قدر تلفات بده یکم بیشتر دقت کن داداش من
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    10 ساله لیاقت ساختن یک ضد موشک درست حسابی نداشتین
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    مهم این است که کار ما را راه میاندازد! حالا میخواد مونتاژ امریکا باشه میخواد مونتاز بورکینافاسو باشه!
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    الهی آمین
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    مگه خونه خاله اس؟! ما اولین کاری که میکنیم ذخایر هسته ایشون رو میفرستیم هوا! دومین کاری که میکنیم بلافاصله بعد از غلط صهیونیستها از ان پی تی خارج میشیم! سومین کاری که میکنیم یه بمب از یکی از کشورهای دوست میگیریم و یه اسم عربی روش میزاریم و اسرائیل رو میفرستیم قاطی باقالیا!
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    حرامه! در یه صورت حلال میشه که تهدید جدی هسته ای دریافت کنیم! طبق آیات قرآن و به زبان خودمانی: هرگاه دیدید که حلال و حرام کردن برای شما و هموطنانتان باعث فلاکت و بدبختی است پس مباح خواهد بود! به نظرت تهدید در برابر تهدید یعنی چه؟ یعنی شیمیایی با شیمیایی.میکروبی با میکروبی و هسته ای با هسته ای جواب داده خواهد شد!
  • ناشناس اصل ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سلاح ما ایمان به خداست
  • جواب به محمد علی ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    محمد علی درست میگی! اما پیروز جنگ *قبل از حمله* اسرائیل به ایران صد در صد ایرانه! چرا؟! چون مردم اسرائیل تا بفهمند که با ایران جنگ شده همه از اسرائیل در میرن! و پیروز کسی است که پشتوانه مردمی داشته باشه! مطمئن باش جنگ با اسرائیل بیشتر از دو ماه طول نخواهد کشید! ما در برابر صدام خیلی ضعیفتر بودیم ولی پشتوانه مردمی پیروزی بخش شد! این که اسرائیله و تقریبا به اندازه یک استان ایرانه! و جمعیتش هم که همه کشکیه!
  • نوید ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    آره بابا فکر میکنن سیگارت چهارشنبه سوریشون هستش. اگر مسئولین نظام هم مثل اینا فکر میکردن توی هر رزمایش کلی ایرانی میمردن.مثلا هدف میگرفتن 500 کیلومتر یهو توی 400 کیلومتر سوخت تموم میکرد
  • بسیجی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    وقتی رهبری میگن تلاویو و حیفا رو نابود می کنیم یعنی نابود می کنیم و وقتی میگن استفاده از سلاح هسته ای حرامه یعنی حرامه
  • Mehdi.Sh ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    دادش حرفت درست قبول دارم که کره شمالی به ما کمک میکنه . ولی اون موشکهایی که با اونا میسازیم خیلی خیلی پیشرفته هستن و هیچکسم از اونا خبری نداره. شهاب3 و قدر 100% ساخته خود ایرانه. تو فکر میکنی واسه ایرانیها موشکه اسکاد خیلی چیزه شاخیه که نتوانند بعد از 20 سال خودشون اونو بسازن.
  • پوریا ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    می بخشید . آیا به نظر شما این همه اطلاعات نظامی که شما از موشکهای بالستیک دادید درست است ؟ با توجه به رصد اطلاعات ایران از طرف دشمنان ما ؟! خواهشمند است پاسخ بفرمایید.
  • فرزاد ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    در پاسخ به محمد علی باید بگویم درجنگ 8 روزه گنبد اهنین اسراییل با این همه ادعا فقط 3/1 از موشک های حزب ا.. را مورد اصابت قرار داد که این نه تنها یک ضربه بزرگ به اسراییل بود بلکه این پروزه اسراییل که بر گرفته از طرح سپر اهنین مستقر در امریکا با عنوان نوراد(که وظیفه ان نگهبانی از فضای امریکا و کانادا در برابر موشک های بالستیک است ) بود را شکست داد که عملا نا کارامدی ان را به امریکا و اسراییل نشلان داد.در هر حال هیچ کسی در جنگ پیروز نخواهد بود و هر دو طرف متضرر خواهند شد .
  • manamhamintor ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    Hassan jaan roohet shaad
  • فرید ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    کسی نبود جواب بده؟ این سوال منم هست.
  • ناشناس اصل ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خیلی با حال جوابشو دادی! آفرین
  • پایگاه اطلاع رسانی استاد سجاد صادقی ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    با سلام. پایگاه اطلاع رسانی استاد سجاد صادقی به تازگی راه اندازی شده است. در این پایگاه می توانید مجموعه سخنرانی های ایشان در ارتباط با مسائل ایران و امریکا را دانلود نمائید. آدرس پایگاه: http://sajjad-sadeghi.blogfa.com/ خواهشمند است جهت اطلاع سایر فرزندان حزب الله اطلاع رسانی عمومی نمائید. با تشکر
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    ان الارض یرسوها عبادی الصالحون
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    اینقدر راحت نگویید که موشک های ما قابل رهگیری هستند یا نه. بالاخره این مسائل به اطلاعاتی از دشمن و میزان پیشرفت کشور نیاز داره که ما هیچ کدام را نداریم. چیزی که در این زمینه مشخص است، این است که متخصصین دفاعی ما با شجاعت تمام دست به طراحی های جدید و بکر زده اند تا از سد سپر دشمن بگذرند.
  • سریر ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    درست است که در زمینه موشکی پیشرفت خوبی داشتیم ( البته به لطف کره شمالی ) ولی چرا خودتان را به خواب زده اید ؟؟ باید به فکر یک سامانه پکپارچه دفاع موشکی بومی باشیم .تا کنون هرچه سیستم راداری وموشکی از روسیه خریدیم را فراموش کنید چون که تمام سورس های مربوط به انها الان دست اسرائیل است . بزرگترین نقطه ضعف ما دفاع موشکی است اقایان .
  • مرتضی پارسی ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام دوستان گرامی من به عنوان کارشناس ارشد مسائل استراتژیک فقط بگویم سامانه دفاع موشکی ختس(پیکان) مال سال1987 که امروز نام ارو 2 هم گفته می شود در حد موشک های s-300 روسیه قرار می گیرد با حداکثربرد150 کیلومتر سامانه پاتریوت اینها با کنبد آهنی شدن 4 تا چطور شما در 10 سال 10 تا سامانه جدید ساختید ختس آرو و پاتریوت که هر 3تا یک نوع هستند فقط اسمش تغییر کرده و سامانه نرم افزارش پایه همه همان پاتریوت که زمان جنگ عراق و کویت تحویل شدتو که اطلاعات نداری حرف نزن موساد
  • مرتضی پارسی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام اگر یادت باشد آقا پارسال درحرم امام رضا گفتند اگر دشمن به ما حمله کند در همان سطح به آنها جواب می دهیم اگر بمب اتمی زدند پس ما نیز در همان سطح جواب خواهیم داد
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    پدافندهات رو بزار در کوزه
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    وی طراحی و پیاده سازی اولین موشک ماهواره بر با نام «قائم» را از دستاوردهای شهید طهرانی مقدم عنوان کرد و ادامه داد: این موشک، موشک 4 مرحله ای سوخت جامد بود که قادر است 500 کیلوگرم بار مفید ماهواره را در مدار 250 کیلومتری حضیض و اوج 400 کیلومتری قرار دهد.http://www.mashreghnews.ir/fa/news/170761/بیش-از50-اختراع-حاصل-زحمات-شهید-تهرانی-مقدم
  • نصیر ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    کارمند جان متاسفانه حرف شما کاملا جعلیه مثل دیگه استدلال های سیاسیتون..چرا! پس گوش کن! کره شمالی سال 2012 ماهواره پرتاب کرد همین چند ماه پیش ایران سال 2009 یعنی بیش از 3 سال پیش ایران 3 ماهواره پرتاب کرده و 5کاوشگر کره شمالی فقط 1 ماهواره به نظر شما مسئولین کره شمالی مغز خر خوردن وقتی از ایران عقب افتادن بیان برای ایران کار کنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    اون کسانی که فکر می کنن موشک های ایران کره شمالی هست خودشون رو به دکتر نشون بدن ایران سال 2009 ماهواره پرتاب کرد کره شمالی همین چند ماه پیش اواخر 2012 ایران 5 کاوشگر فضایی پرتاب کرده کره شمالی صفر! ایران سال 2008 موشک سوخت جامد 2 مرحله ای سجیل رو تست کرده کره شمالی هنوز موشک سوخت جامد 2000 کیلومتری که هیچ 500 کیلومتری خودش رو هم تست نکرده اینکه کره شمالی با کمک های بسیار بالای فنی چین حتی دریافت رئاکتور و موتور موشک کارهایی می کنه دلیل نمیشه که بگیم چون 20 سال پیش به ایران اسکاد روسی دادن الآن هم به ایران چیزی می دن....... شاگرد از استاد سالهاست جلو زده.....
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سوخت پایه سپرهای حرارتی حسگرها و پردازنده ها همه بر پایه بستر نانوساخته میشه... البته در بخش ریز پردازنده ها همه داخلی نیستن....
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    توی آخرین آماری که اعلام شد آمار 60% موفقیتی که از گنبد آهنین توسط رسانه های اسرائیلی اعلام شده بود رد شده بود خود دانشمندان هوا-فضای اسرائیل موفقیت 5% رو اعلام کردن...........
  • نصیر ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    مگر استفاده از تسلیحات اتمی بچه بازیه؟ مگه جنراله؟؟ جامعه جهانی به اندازه کافی بمب های اتمی اسرائیل و امریکا رو تحمل کرده بعد بیاد بهش اجازه بده در مقابل حمله متعارف ایران حمله غیر متعارف اتمی کنن!!!!!!!! بعد از حمله اسرائیل تا 100 سال باید به ایران میلیاردها دلار غرامت بده و همینطور در جهان عملا به نازی و هیلتر شناخته میشه و خود به خود محو میشه......
  • نصیر ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    توهمی که از ارتش امریکا و F-22 و...توی ذهن شما ساخته شده قطعا از این توهم به ادعای شما بیشتره عزیز جان آخرین گزارش کارنامه گنبد آهنین رو خوندی خودشون گفتن آمار 60% موفقیت دروغ بود.... الآن حرف از 5% می زنن.........
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    مرد باشید مشرق جواب بدین اگر اسرائیل از نیروی هوایی قدرمتندش هم استفاده نکنه و فقط با موشک های جریکو ایران رو بمباران کنه ما چه کار خاصی میتونیم برای جلوگیری از نابودی شهر های بزرگ تهران انجام بدیم ؟؟؟؟ مرد باشید جواب بدین
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    آقای محمد علی مثلا این نظر کارشناسی بود
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    3
  • حیدر ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    موافقم بعضی نظرها خیلی بی ربط هست درسته که ما قوی هستیم ولی اسرائیل هم دیگه پشه نیست که بعضیا اینجوری حرف از نابودی می زنند بعضیا جنگ با اسرائیل رو با این بازیهای کامپیوتری اشتباه گرفتند!
  • سرباز آریایی ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    واقعا برای شما متاسفم!!! آنها دارند ما را تهدید به حمله می کنند و وقتی مقامات ایرانی جواب می دهند ، شما این کامنت را می نویسید؟؟؟؟؟ ما منتظریم !!! جالبه ! پس می دانید آنها بمب اتمی دارند!!!! ناتانیاهو و هفت جد و آبادش غلط می کنند . به خدا من یک فرد خنثی و غیر سیاسی ام اما اگر به ما حمله کنند ، پشت سر آقای خامنه ای دهان اسرائل را خرد خواهیم کرد
  • ایمان ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    در ضمن ایران استاد جنگ های چریکی و نامنظمه و میتونه در دور دست ها دفاع از رو شروع کنه .به امید موشک باران اسراییل انشالله به زودی زود
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    لطفا اطلاع نداری اظهارنظرنکن
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    شماهم حتما جزو همونهایی هستند که مثل جنگ تحمیلی تا یک خطری کشور را تهدید کنه یا می پرند در سوراخ موش یافرار به سواحل هاوایی پس لطفا حرف مفت نزن
  • manamhamintor ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    heife borkinafaso nist ke kenar esme najese amrika biad?
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    با سلام خیر، تنها در قسمت ضد رهگیری میشه رو جنس روکش بدنه ش کار کرد
  • فرهاد ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز اول فروردين در مشهد مقدس؛بسيار شيوا و تاثيرگذار و بابصيرت بود.بنده معتقدم كه؛کشورمون نبايد دريک صنعت دفاعی خاص سرمايه گذاری كنه؛و بايد در تمام عرصه های دفاعی به خصوص عرصه ی هوايی قوی بود.حال که در عرصه ی موشکی به پيشرفت های قابل توجهی رسيده ايم؛بايد به اين پيشرفت ها ادامه داد تا توان بازدارندگی خود را بالا ببريم کشورمون هنوز در ساخت موشک های بالستيک سنگين قاره پيما و موشک های ضد رهگير و توسعه ی موشک های شهاب ؛راه طولانی را در پيش دارد؛ولی مطمئن باشيد با همين موشک ها نيز كار اسرائيل تمام است؛سپر دفاعی موشکی در مقابل 2 يا 3 موشک كارآمد است؛ولی در مقابل بارانی از موشک ها ی هم زمان؛به طور قطع؛قوی ترين ضد موشک ها نيز ناکارآمد هستند.
  • فرهاد ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز اول فروردين در مشهد مقدس؛بسيار شيوا و تاثيرگذار و بابصيرت بود.بنده معتقدم كه؛کشورمون نبايد دريک صنعت دفاعی خاص سرمايه گذاری كنه؛و بايد در تمام عرصه های دفاعی به خصوص عرصه ی هوايی قوی بود.حال که در عرصه ی موشکی به پيشرفت های قابل توجهی رسيده ايم؛بايد به اين پيشرفت ها ادامه داد تا توان بازدارندگی خود را بالا ببريم کشورمون هنوز در ساخت موشک های بالستيک سنگين قاره پيما و موشک های ضد رهگير و توسعه ی موشک های شهاب ؛راه طولانی را در پيش دارد؛ولی مطمئن باشيد با همين موشک ها نيز كار اسرائيل تمام است؛سپر دفاعی موشکی در مقابل 2 يا 3 موشک كارآمد است؛ولی در مقابل بارانی از موشک ها ی هم زمان؛به طور قطع؛قوی ترين ضد موشک ها نيز ناکارآمد هستند.
  • سرباز ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خواب دیدی خیر باشه
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    انشاءالله در سال ١٣٩٢ اين بازي موش و گربه و رجز خواني با رژيم صهيونيستي يك بار براي هميشه تمام ميشود و وعده رهبر كبير انقلاب كه اسراييل بايد از صفحه روزگار محو شود تحقق مي يابد كه بيانات رهبري مبني بر با خاك يكسان شدن تلاويو و حيفا شروع به مرحله عملياتي رساندن اين وعده الهي است! شليك قاطع و پر صلابت هزاران موشك به عنوان شروع در عرض كمتر از چند دقيقه يعني پايان اسراييل و امريكا!
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    زنده باد بهار
  • 313 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    محمد علی : اسراییل بره موشکهای حماس رو که ساخت 20 سال پیش ایرانه رو جم کنه شما اینو جواب بده. به شهاب و سجیل که رسید حالتو میپرسم
  • 313 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    موساد پرو 10 ساله کار کردی رو سپر موشکی اما فجر 5 20 ساله پیشو نزدین...مرگ بر اسراییل
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خب که چی ؟! الان واقعا فکر می کنی نکته ی خیلی جدیدی گفتی ؟!! همه جای دنیا همینه، به ما که می رسه مرغ همسایه غازه ! نه که اسرائیل هواپیماهاشو خودش ساخته... و یا پاییه اولیه بسیاری از تکنولوژی های جنگی آمریکا از آلمان نیست...؟!! از کرامات شیخ ما این است/شیره خورد و گفت شیرین است....
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    اوف...!!!! یه جوری نظری کارشناسی میده انگار 70 سال تو کاره ساخت موتور موشکه و با یه نگاه از یه عکس معمولی تا ته موتورو می ره...! بلف نزن بابا ! اگه اوضاع ما انقدر خراب بود که تا الان ایرانی نمی گذاشتند بمونه...
  • حیدر ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    آقا یا خانم 313 از اسمت معلومه در توهم به سر می بری 313 یار امام زمان حداقل اینقدر عقل دارند که یه نظر رو تا ته بخونند بعد نظر بدن
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خدا رو شکر که تو مسئولیتی در نظام نداری خودتو به یک روانکاو نشان بده
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    تو اول یاد بگیر مسلح درسته نه مصلح بعدا نگران مملکت باش
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    د اخه ... اگر 5% بود که تلاویو بیشتر از 4 یا 5 کشته میداد با این دروغ ها فقط به ایران ضربه میزنید یه حساب سادس اگر خیلی برای شما سخت نباشه
  • حافظ ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    همه اینجا شدن برای ما کارشناس همه تریپ خبره برداشتن
  • yas ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    جواب موساد تو نظرشه یعنی اسراییل 10 سال داره جون میکنه بتونه جلوی شهاب و سجیل وایسه جلوی فجر5 هم نتونست بگیره
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    313 جان زیاد جوش نخور
  • محمدمهدی ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    نابودی اسراییل نزدیک، قطعی و حتمی است اسراییل بداند در ایران 77 میلیون سردار حاج قاسم سلیمانی و سردار تهرانی مقدم وجود داره که تشنه نابودی اسراییل هستن
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 3
    هیچ وقت هیچ دشمنی رو اینقدر دست کم نگیرید که آخرش شرمندگیش براتون بمونه! ایران قویه قبول. ولی اسراییل 3 قدرت نظامی دنیاست. نیروی مردمی و نظامی یه ور. تجهیزات جنگی هم یه ور. حالا منفی بدین!!!!!!!!
  • حسین ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    در برد بلند ممکنه بهتر عمل کنه اما زمان شیرجه رفتن به سمت هدف(توسط موشک مهاجم) دیگه کارایی چندانی نداره(اصلا کارایی نداره) که مرحله شیرجه به سمت هدف از بیرون از جو شروع میشه. در عمل بیشترین کارایی اینها در مقابل برد بلند در زمان آماده سازی و مراحل اولیه پرتاب است
  • ناشناس ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    فکر کنم ردیابی راکتها و موشکهای با برد کمتر بسیار سخت تر از بردهای بالا هست.
  • علی ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    مسایل که با امنیت ملی ما رابطه کاملا مستقیمی دارند حس و عمل می گردد و سایر مسایل که به نظر من خیلی مهم ولی غیر مستقیم به امنیت ملی ما در ارتباط است کاملا حماسی برخورد نمی گردد. بارها گفته می شود دانشمندان جوان هسته ای ، نظامی و .. ولی تا به حال نامی از مدیران و دانشمندان نخبه جوان در صنعت خودرو نشنیده ایم.
  • سعید ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    این اطلاعات مال 15سال پیشه
  • علی ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    بسم الله الرحمن رحیم چرا فکر میکنید فقط از ایران به اسراییل شلیک خواهیم کرد؟ اگه قرار به وارد شدن ایران به صحنه جنگ باشه شک نکنید آنقدر قدرت داریم از خود تلاویو به تلاویو واز خود حیفا به حیفا شلیک کنیم یاحق
  • علی ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    منم قبول دارم باید رادارامون رو قوی کنیم
  • علی ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    اگر ایران سلاح هسته ای هم داشته باشد با توجه به شرایطی که دوست ناشناسمون گفتند من کاملا موافقم در ضمن اگر مثلا هند و پاکستان سلاح هسته ای نداشتند تا الان 500 بار جنگ در وسعت بالا می کردند.بنابراین با این تفسیر که عامل بازدارندگی دارد من کاملا موافقم.
  • علی ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    هبر معظم انقلاب اسلامی در زمانی كه تهدیدهای صهیونیست‌ها علیه ایران در اوج قرار داشت، به‌صراحت اعلام كردند كه ایران در جنگ‌های ۲۲ و ۳۳ روزه، از حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی فلسطین پشتیبانی كرده و از این به بعد هم از هر كسی كه با صهیونیست‌ها درگیر شود پشتیبانی خواهد كرد
  • علی ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    من فکر کنم بخشی از توان نظامی ایران که احساس می شود سوخته است رسانه ای می شود. وحتما ایران موشکهای متنوعی برای عبور از انواع سپرهای دفاعی دارد. من 10-15 سال است که از شهاب 3 صحبت می شود من فکر کنم خیلی از اینها جلوتریم. سجیل و .. بخش کوچکی از توان دفاعی موشکی ایران است. ولی ایکاش ایران پدافند هوایی خودش را هم قوی تر از این میکرد کسی از باور 373 خبری دارد؟ آمریکا و اسراییل در صورت حمله علاوه بر اهداف اتمی نظامی حتما به دستاوردهای اقتصادی ماحمله خواهد کرد. پدافند هوایی خیلی خیلی مهمه از نون شبمون هم مهمتره
  • علی ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    من فکر کنم بخشی از توان نظامی ایران که احساس می شود سوخته است رسانه ای می شود. وحتما ایران موشکهای متنوعی برای عبور از انواع سپرهای دفاعی دارد. من 10-15 سال است که از شهاب 3 صحبت می شود من فکر کنم خیلی از اینها جلوتریم. سجیل و .. بخش کوچکی از توان دفاعی موشکی ایران است. ولی ایکاش ایران پدافند هوایی خودش را هم قوی تر از این میکرد کسی از باور 373 خبری دارد؟ آمریکا و اسراییل در صورت حمله علاوه بر اهداف اتمی نظامی حتما به دستاوردهای اقتصادی ماحمله خواهد کرد. پدافند هوایی خیلی خیلی مهمه از نون شبمون هم مهمتره
  • نصیر ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    در آرزوی یک مصاحبه تفضیلی اختصاصی مشرق نیوز با وزیر دفاع مردیم!! وزیر داره میره ها!!! خدایی چرا باید ایسنا فارس ومهر ایرنا و...با وزیر دفاع مصاحبه های تفضیلی اختصاصی داشته باشن سایتی مثل مشرق نیوز که تخصصی ترین مقالات نظامی سیاسی و اقتصادی رو نوشته مصاحبه نداشته باشه؟ ما از مشرق نیوز انتظار داریم زیاد هم انتظار داریم اگر قرار باشه شما نکنید پس کی کنه؟؟؟ کی؟؟؟؟ چه خوبه به عنوان عیدی امسال هم شده مشرق با وزیر دفاع یک مصاحبه تفضیلی مفصل داشته باشه و درباره برنامه های امسال و همینطور موضوعاتی که دشمن به شدت جنگ روانی راه انداخت مثل عدم توان ساخت موتور قاهر313 و صاعقه عدم توان ساخت موتور جماران نداشتن پدافندهای کوتاه برد ناوها و....حرف بزنه......
  • ali ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    ما می توانیممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم.
  • سرباز ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    همه جای دنیا اینجور آدمای از قبل شکست خورده هستند.مطمئن باش این معامله دو طرفه است.چه ایرادی داره .
  • سرباز ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    موشک جواب موشک
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    یعنی ما هیچ آسیبی نمی بینیم ؟!!!! همه موشکها هم به هدف می خوره ؟!!!! فکر کنم 10 سالت باشه.
  • yas ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    اقایون دعوا نکنید یکی از بستگان ما تو وزارت دفاع کار میکنه گفته دو سوم موشک های حماس خوابیده و برای این کشته های اسراییل کم بوده که پناهگاه های اماده داشتن
  • کارمند ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    یکی بیاد به این جماعت بفهمونه که راکت با موشک تفاوت داره و یکی نیستن. بی وقفه می گن موشکهای حماس و موشکهای حزب الله و نمی دونن که راکت چیه موشک چیه کاتیوشا چیه. گنبد آهنین و سیستم ضد موشک پاتریوت برای مقابله با موشکها ساخته شدند نه راکتهای مگس وزن حماس. البته رشاد حزب الله و شخص سید حسن نصرالله که مظهر شجاعت الحیدریه است رو هیچ کس نمی تونه منکر بشه اما واقعیت در مورد گنبد آهنین هم چیز دیگری است
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    به گفته کارشناسان آمریکایی سامانه ضد موشکی گنبد آهنین در حدود 5% از موشک ها را منهدم کرده است!!!! و آن انفجارهایی که در آسمان اسرائیل مشاهده شده است بر اثر انفجار موشک های خود سامانه در هوا در ارتفاعی که برنامه ریزی شده ( تا در صورت برخورد نکردن با هدف به سوی زمین باز نگردد و باعث خرابی نشود) بوده است.
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    دوستانی که به همه این کامنت ها منفی گذاشتن لطف کنن بگن منظورشون چیه؟ این منفی ها چه معنی داره؟ لطفا جواب بدن.
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    غصه نخور محمد جان اونم داریم اگه شما در مورد پروژه های مشترک ایران و کره شمالی یه جستجو بکنی متوجه میشی عزیز.
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    چون اسراییل و آمریکا کلاهک هسته ای دارن و باهاشون مارو تهدید میکنن ، برای ما هم حلاله !!! فکر میکنی چرا بعد از جنگ جهانی دوم دیگه جنگ جهانی رخ نداده ؟ همش بخاطر قدرت بازدارندگی همون 20 هزار کلاهک هسته ای موجوده به نظرت اگه ما سلاح هسته ای داشتیم صدام ملعون جرات حمله به ما را داشت یا اسراییل نیم وجبی هر روز ما رو تهدید می کرد؟؟؟ حلاله حلاله حلاله مرد باش نترس درج کن
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    خودت جواب بده ببینم اگه اسرائیل این طور که شما میگی خیلی نیروهای قدرتمندی داره پس چرا در جنگ 33 و 22 روزه از حدود 200 300 تا بچه حرب الهی شکست خورد اونجا رو هم که میتونست نابود کنه پس چرا نکرد؟؟؟ چرا بهترین نیروهای ویژه اسرائیل در یورش به جنوب لبنان از تعداد اندکی بچه های حزب الله شکست خوردند و پا به فرار گذاشتند؟؟؟ اینها همه به خواست خدا هست که در دل این دشمنان ترس رو قرار داده. تازه اونقدری که میگن ایران تو بحث دفاع ضد موشکی کم توان نیست ان شاء الله در آینده ای نه چندان دور اخبار آن به گوش ملت ایران خواهد رسید.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    بهترین قسمت گزارش: "در سال های دهه 70 اعلام شده بود که صنایع دفاعی کشورمان موشک غیرنظامی شهاب-4 را برای فعالیت های فضایی توسعه می دهند." باتوجه به دوره های زمانی که بر توسعه و معرفی این قابلیت ها اختصاص یافته و بر آن تمرکز شده بنده با افتخار می توانم نتیجه گیری کنم که هم اکنون توانایی پرتاب به مدار ژئو یعنی درنوردیدن مرزهای دانش در این عرصه و بهبود کارای و دقت میلیمتری این ادوات رو داشته باشیم و این کابوسی است که دشمنان این مرز و بوم را به وحشت و لرزه انداخته است. قدرتی برای شادی دوستان و وحشتی روزافزون و بنیان افکن دشمنان. مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه بحث دفاع مشروع و پاسخ قدرتمند رو هم در بیانات سال گذشته که فرمودند هر حمله ای رو "در همان سطح" یعنی با "همان شدت"...دقت نمایید، تکرار میکنم: "با همان شدت"-رعایت اصل تناسب- پاسخ خواهیم داد و هم امسال "در صورت مورد تعرض قرار گرفتن" مورد یادآوری و تذکر به دشمنان قرار دادند. و اولی الامر منکم
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    مرگ بر اسرائیل و امریکا
  • shim shim ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    جوجه رو اخر پاییز میشمرند! فقط خدا کنه جنگی پیش نیاد چون برعکس چیزی که ادعا میشه دیگه مردم اعتقادی مثل زمان جنگ 8ساله ندارند!شک داری یه سر به اف بی بزنید اعتقادا رو بررسی کنید!‍
  • محسن ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    در جواب ناشناس ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳ و جواب 313: از موشکهای جنگ 33 روزه و 22 روزه حماس و حزب الله گفتید. فکر میکنم اینا موشک نبودند، راکت بودند! اگر هم موشک بودند، جرم بالیستکی نداشتند! پس عدم کنترل از طرف اسرائیل غاصب، حجم کوچک این نوع راکتها و موشکها بوده. ممنونم.
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    جون من!؟
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    الله اکبر، خمینی رهبر. آتش
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    گمشو إبن قِرِد!
  • عاقل ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    ایمان جون تنت میخواره!؟
  • محسن ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    آه چه رمانتیک! بپا اونا دوستت نداشته باشن.
  • مهتاب ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    جوکی ها! واسه خودت...
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    آفرین و احسنت بر نکته بینی شما بزرگوار.
  • محسن ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    مشرق جون، اول چاشنی اسلامی میزنه بعدش چاشنی وطنی. این خوبه! مشرق رو باحال کرده.
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    ناشناس ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳ خفه شو!
  • محسن ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    مشکلات خدای نکرده در جنگ با اسرائیل و آمریکا زیاده، اما فکر نکن، ایران مثل عراق و یا افغانستان، فقط مورد حمله قرار بگیره. اینو بدون! ضربات محکمی به نبض اقتصادی دنیا، خلیج فارس و تنگه هرمز، پایگاههای آمریکایی کشورهای خلیج، پایگاههای اسرائیل و... خواهد زد. حالا حالت جا اومد بابا!؟
  • علیرضا ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    بیا اینم وطن پرست های ما یه عده ادم .....شعور اومدن تو ابن سایت به جای نظر کارشناسی دادن فقط گنده چیزی میکنن:| اه اه تو چیکار غلطش داری اون غ
  • علیرضا ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    دوست عزیز منبع؟:) خودت نوشتی کارمند همچین صحبت میکنه انگار فرمانده کل ستاد نیروهای ارتش هستش ایران تحریمه حتی نمیتونه با کشوری همکاری اقتصادی الان داشته باشه چه نظامی مزخرف نگو
  • علیرضا ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    ربطی نداره دوست من برای چی بودجه کلان برای ساخت موشک های قاره پیما هزینه کنیم درصورتی که این همه پایگاه های استراتژیک امریکا در گوش خودمونه؟
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    با محمدعلی موافقم جنگ شوخی بردار نیست.باید واقع بین بود
  • lila ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    به قدرت خودتان ننازيد اي بندگان خدا! در جنگ هشت ساله ي ايران و عراق هم اين ايران نبود كه پيروز شد، اراده ي الهي بود! قدرت خداوند بود، وگرنه ما حتي يك ساعت هم در برابر قدرت نظامي عراق و آمريكا دوام نمي آورديم. آن روز خدا را ديديم نه خودمان را، و پيروز شديم، امروز كه داريم خودمان را مي بينيم و فكر مي كنيم كه خدا هم وظيفه دارد قدرت ما را پشتيباني فرمايد، هيچ اميدي به پيروزي نداشته باشيد. شما پاي شتر را محكم داريد مي بنديد، اما توكل بر خدا را كلا فراموش كرده ايد....
  • محمد ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    نظر من به نظر آخری هسش که میگه ما از نظر موشکی ضعیف هستیم آخه مومن کی میاد تمام سفره دلشو باز میکنه میگه من فلان موشکو داریم بهمان موشکو داریم شهاب 3 کمترین موشکشه.هر موشکی که اسمشو تو بلدی کمترین توان موشکی هست که ایران داره.هنوز نرسیده که اون اصلیاش رو شه.در ضمن همین شهاب 3 کافیه واسه الکه نجسی مثل اسرائیل امام زمان هدایتشون میکنه رو سر یهودی های بی همه چیز...و من الله توفیق
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    تهدید اخوی!
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    بابا آبرومون رو بردی با این قرآن نوشتنت که! سطح سواد خوانندگان مشرق چقده!!؟؟
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    آخه طلا! کشته شدن اسرائیلی ها هم شد معیار رهگیری و انهدام موشک های حماس؟ اونا تا یه صدای گربه میشنون، میپرن توی پناهگاه
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    ناشناس جان مشکوک میزنی!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    حرف شما متین ولی چند نکته: -موشکهای حماس بود نه حزب الله -30درصد موشکها رهگیری شد -حتی اگر تمام خاک اسرائیل پدافند بشه، باز هم با استراتژی «هجوم پر تعداد» ، ناکارامد میشه مثلا فرض کن 1000 تا موشک شهاب3 همزمان شلیک بشه، با تجربه ای که داریم، فقط 300تاش ممکنه رهگیری بشه بقیه اش به مراکز حساس و از پیش تایی شده اثابت میکنه و اسرائیل=0
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    خب راحت چه بگوییم؟
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    پس این همه سامانه دفاعی پشمه؟
  • جواد ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    به اون موقع نمیرسه گلم چون در لحظات اولیه جنگ با استراتژی «هجوم پر تعداد»، همه ی مراکز مهم اسرائیل موشک باران میشه و چیزی برای مقابله باقی نمیمونه
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    شما مشکلت چیه؟ مگه این بنده خدا اگه موشک دستش بود، همین الان شلیک میکرد؟ حقیقتش ماهم آرزو داریم تا این اسرائیل کثیف از زمین محو بشه ولی مقدماتش باید باشه و این بنده خداهم همینو میگه
  • کیومرث ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    کشور عزرائیل کشور کوچکی است و یک بمب کوچولو کارش را تمام میکند ولی نابود کردن ایران به ان سادگی ها نیست. انها ممکنه تهران را بزنند (و لطف بزرگی به ایران بکنند!) ولی با هزاران شهر و شهرستان دیگر ایران چه کار میکنند؟ رومی ها و ماسادونیها و مغول ها نود درصد مردم ایران را کشتند ولی ایرانی را نتوانستند بکشند؛ امروز چندتا رومی و ماسادونی و عثمانی و مغول در ایران زندگی میکنند؟ هیچ
  • کیومرث ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    موشک دور پرواز (بالستیک) وقتی که بالا میرود سرعتش کم است ولی وقتی که پایین میاید سرعتش به ده هزار کیلومتر میرسد و زدن موشکی که در ثانیه سه کیلومتر حرکت میکند کار حضرت فیل هم نیست. ما سه بمب نیمه اتمی توی کشور عزرائیل بیندازیم کار تمامه و آنها حتی فرصت جواب دادن را هم نخواهند داشت. آمریکا هم وقتیکه ببینه کار از کار گذشته و کاری نمیتواند بکند دمش را لای پاهایش میگذارد و زوزه میکشد.
  • نهضت جهانی صلوات ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    بسمه تعالی اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم با توجه به اینکه صهیونیستها از شعار صلوا ت وحشت دارند سفارش حضرت ایه الله العظمی خوشوقت را که خود از مبلغین ختم صلوات واحیا گر نهضت جهانی صلوات بوده اند را به اطلاع میرسانیم |: بر روی تمامی موشکها ی خود صلوات را بنویسید تا به هدف بخورند|* برای نابودی استکبار جهانی وشادی ارواح شهدای اسلام و حضرت آقای خوشوقت 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • مهدی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    خدایا ما را در سال جدید از روانپریشان مصون بدار.همه بگید امین
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    ای ول گل گفتی.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    دیکته !!!!!!!!
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    قبل از اینکه "موشک های جریکو" رو شلیک کنه حزب ا... با چند تا موشک کاتیوشا همه رو میفرسته نیستون.
  • صادق ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    انشاالله روزی به دانش کرات دیگر دست پیدا کنیم تا به جنگ افروزان بفهمانیم ما بدنبال دانشیم.
  • موساد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    منم خیلی حال کردم چون خیلی مواردی که به دنبالش بودیم از نظر فنی و طول برد ان را پی بردم و خیلی به دردمان خورد.
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    فکر کنم شما موشک بارون رو با این فیلم های علمی تخیلی دوران مدرسه اشتباه گرفتی که حرف از حال دادن میزنی!
  • صادق ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    نشناس کمی بر گرد به اخبار گذشته پی میبری که کره شمالی در هین شلیک و ازمایش موشک منفجر شده حالا کمی به عقلت رجع کن؟
  • محمدعلی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    من همه دوستان رو به آرامش دعوت می کنم نظر همتون محترم و کارشناسی هست ممنون
  • موسیو قاراپه ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    ما اگه می توانستیم سالی یک پدافند بسازیم که برای تعمیرات موتور F 14 نمی فرستادیم امریکا که در حال حاضر هم هنوز به ما (اسرائیل) پس نداده .کارمند نیروی هوائی.
  • موساد ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    دست درد نکنه ابو فاروق با این نظرت گل کاشتی حتما حقوق را زیاد می کنم.
  • موساد ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    گفتم که حقوقت را زیاد می کنم ولی خیلی زیاده طلبی .
  • منافق ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    خودش می گه خودش جواب می ده.
  • دانا ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    بیا تا برایت کامل شرح دهم تا بیشترین پاداش را از بی وطنیت بگیری.
  • امین اباد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    چون احساس نداری که به انسان علاقه مند شوی.
  • همه فن حریف ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    اگر انسان بفرستیم به فضا می شود از نونو برای سیر کردنش استفاده کرد در موشک.
  • امین اباد ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    دوستت نادر کشکی موافقم.
  • معلم ادبیات ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    مشرق جان من خیلی دوست دارم که این جمله دمتگرم را معنی کنی ایا جمله جای گزینی وجود ندارد که بکار برید.
  • مسلمان ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    رضا جان ما با رفتارمان این از خدا بی خبران امریکائی را هدایت می کنیم.
  • ناظر ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    حالا پاکستان داره کلاهک هسته ای چرا زیر دست امریکا کار می کنه پس باید مردمش ادم باشند .
  • کار امد ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    فکر این کارشم کردیم بگرد تا بگردیم.
  • موساد ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    قرار نبود اینقدر دروغ بگی که لو بره می گفتی نقشه اش کره ای بوده. حالا از حقوق خبری نیست.
  • نادر ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    دادیم خبر نداری.
  • مراد ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    خب ما می گیم تا دشمن بره زدش را بسازه.
  • نظری ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    رفتیم دکتر بردنمون امین اباد.
  • ناظر ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    چون با این موشکهائی که غزه زد اسرائیل اونا رو دیوانه کرده.
  • نادر ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    ما هیچ وقت به اسرائیل حمله نمی کنیم چون وقتیکه از بین برود دیگر کسی نیست با اون بجنگیم.
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود (حضرت امام (ره)) و انشاء الله ميشود . اللهم عجل كن لوليك الفرج
  • ناشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    مهدی فاطمه رو داریم غم نداریم ان شالله در سال 92بشنویم صدای زیبای انا بقیه الله ........به خدا دارید الکی کل کل می کنید با این منافق های نجس و وطن فروش ...این طالب بدم مقتول بکربلا؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    موشک ساخته میشه تا به هدف غایی اش یعنی نابودی ا س ر ا ی ی ل برسه! بیصبرانه منتظریم
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    گل گفتی!
  • zero ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    شهاب سنگ واقعي تو سر كسي تا حالا خورده ؟
  • ناشناس ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    حالت خوبه؟!!! داری
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    همانطور که نمیشه راحت در مورد این چیزا حرف زد در مورد نابودی اسرائیل هم نمیشه راحت حرف زد
  • داود فنی ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    من خودم موشک سوتی ساختم.
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    این یارو نصیر از نویسندگان خود سایته که نظرها رو سانسور می کنه و خودش هم میاد نظر می ذاره. سوادش نمی رسه که یرثها درسته و یرسوهای اون نظر قرآنی رو اصلاح کنه.
  • محمد صادق ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    گوش کردم و لذت بردم. خدا ایشان را برای انقلاب حفظ نماید.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    ایران سال 2009 ماهواره پرتاب کرد کره شمالی همین چند ماه پیش اواخر 2012 ایران 5 کاوشگر فضایی پرتاب کرده کره شمالی صفر! ایران سال 2008 موشک سوخت جامد 2 مرحله ای سجیل رو تست کرده کره شمالی هنوز موشک سوخت جامد 2000 کیلومتری که هیچ 500 کیلومتری خودش رو هم تست نکرده اینکه کره شمالی با کمک های بسیار بالای فنی چین حتی دریافت رئاکتور و موتور موشک کارهایی می کنه دلیل نمیشه که بگیم چون 20 سال پیش به ایران اسکاد روسی دادن الآن هم به ایران چیزی می دن....... شاگرد از استاد سالهاست جلو زده.....
  • محمد ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    عزیز جان بنده همین لویزان که میگی دانشگاه میرم حتی یه دونه کره ای ام ندیدم
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    چرا صنایع دفاع یک قطب خودروسازی ایجاد نمی‌‌کند تا هم درامدسازی برای صنایع دفاعی شود و هم مردم ماشین بهتر سوار شوند.
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    با این یارو می‌خواسته بیشترین پاسخ را داشته باشه.
  • محسن ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    ماسید علی رو داریم که اندازه تمام دنیا ارزش داره اسراییل باید بدونه که اگه روزی سید علی فرمان حمله رو بده 60میلیون موشک چنان نابودشان کنند که انگار نبودندسید علی تازنده ایم وجان در بدن داریم رزمنده ایم
  • جواد ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    شما با بنده پدر کشتگی که ندارید انشالله؟ یه کامنت که انقدر کینه و دشمنی نداره! آشتی مشرق جان! اگه درجش کنی،ملت امیدوار میشن
  • جواد ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    من جوابشو دادم مشرق خدا خیر داده نذاشت
  • افشین ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    مشکل طراحی نیست الیاز هست وگرنه به قول شوما تو طراحی تکیم
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    عزیز جان وقتی اسرائیلیها با شنیدن آژیر خطر میرن توی سنگر بتنی ضد اتمی زیر زمینی انتظار دارین با موشک های دست ساز کشته هم بده الله اکبر.......
  • نصیر ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    فکر کنم کاربری با اسم مرد!...جوابش رو داده باشه ولی مثل اینکه مشرق میلی به انتشارش نداره....
  • پنتاگون ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    اول از اینکه می خوام از جنگ هشت روزه اسرائیل بگم : به نظر من برنده ی اصلی این جنگ اسرائیل بود به سه دلیل : 1) عملکرد موفق سامانه گنبد آهنین ( از 1200 موشک شلیک شده توسط حماس فقط خسارتی بالغ بر 4 کشته اسرائیل متحمل شد.) 2)از بین رفتن 75 درصد توان موشکی حماس. 3)عدم دخالت حماس در درگیری نظامی احتمالی ایران و اسرائیل.بنا به شواهد موجود. این از جنگ هشت روزه ، که خیلی ها حماس را برنده ی آن می دانستند. و اما در مورد قدرت موشکی ایران : در این مورد باید گفت اگر چه ایران در حوزه ی بالستیک دارای پیشرفت هایی بوده است اما نباید منکر سیستم های ضد موشکی آمریکا و اسرائیل مانند سیستم پاتریوت پبشرفته (PAC 3) سیستم ضد موشکی THAAD ناو های Ageis سیستم های راداری X-band بشویم. باید به این نکته هم توجه داشت که این سیستم ها می توانند به صورت شبکه ای عمل کنند و در صورتی که موشک به صورت انبوه شلیک نشود این سیستم ها می توانند سدی جدی در مقابل موشک های ایرانی باشد.
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    اون موقع هم نخاله بود تا مارو داری غم نداشته باش
  • مرد ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    وسعت اسرائیل به اندازه شهر تهران هم نیست حالا خودت حساب کن 10 هزار تا موشک ایران رو می تونه با خاک یک سان کنه یا یک شهر به اندازه اسرائیل رو؟؟ عمق استراتژیک چیزیه که اسرائیل فاقد اون هست......بخاطر همین یک گردان هم می تونه یک روزه اون رو فتح کنه...فقط کافیه حمایت اروپا و امریکا و اعراب پشتش نباشه.....
  • مشرق نیوز دات آی آر ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    دمت گرم یعنی نفست گرم (یعنی زنده باشی!)
  • نصیر ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    تراست نمونه روسی و کره شمالی حدود 30 تن هست تراسن نمونه ایرانی 32 نمونه اول 37 تن نمونه سفیر1بی و انشا الله 42 تن سفیر1سی موتورهای ایرانی حدود 15 درصد از نظر تولید نیرو قوی تر هستن که نشون میده ایران در بخش ساخت موتور وارد مرحله آلیاژ سوخت و طراحی جدید هم شده... انشا الله فقط زودتر..........
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    آه خدای من!!...دوست عزیز هر چه ارتفاع پایین تر باشه تراکم ملکول های هوا بیشتره و فشار بالاتره بخاطر همین اصلا رسیدن به سرعت های بالای 7 ماخ بالای سطح زمین غیر ممکنه الآن امریکا داره با پهپاد دارپا با همکاری با ناسا داره یک پهپاد شبه کلاهک موشک رو متصل می کنه به یک موشک ماهواره بر که بتونه زیر جو به این سرعت های بالای 12 ماخ برسه....
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    کاملا برعکس گفتی!...گنبد آهین ویژه راکت های حماس و حزب الله ساخته شده و مقابله با موشک ها بر عهده آرو-3 پاتریوت و...هست...... که فعلا در جنگ راکت ها اسرائیل گیر کرده موشکی رو که ولش.....
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    عاقل جان همه بدبختی ما باج هایی که امثال شما به غرب دادین که امروز به این روز افتادیم
  • تتراسایکلین ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    بیشین بینیم باا!
  • manamhamintor ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    Death to america marg bar amrika ppl government all
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    دلایلت مزخرفه 1) اونا پناهگاه دارن و 12 تا کشته دادن نه 4تا , این دلیل بر موفقیت سامانه گنبد آهنین نیست 2) گنبد آهنین بر 31% موشکها غلبه کرد نه 75% 3) کدوم شواهد؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    عمر رژیم صهونیستی دست ایرانه.
  • سید ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    0 0
    انشالله
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    0 0
    لین مطالبی که گفتی تو رویا نبود
  • ازآمریکانترس ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    0 0
    موشک های فجرموشک هایی کروزهستند وبه هیچ وجه قابل مقایسه با موشک های بالستیک وپیشرفته ی ایران نیستند.ازطرفی از سامانه ی جنگ الکترونیک نیزبی بهره اند.تعدادزیادی ازموشک های ایرانی درون سیلوهای زیرزمینی قراردارندودشمن قادربه شناسایی محل پرتاب آن هانیست ولی موشک های فجراز فاصله کمی از هدف وازروی ریل های پرتابی بسیارساده پرتاب می شدندو... .همین که چندین موشک ساده ی فجرموفق به شکستن گنبدپوشالی ای شدندکه آمریکاچندمیلیارددلار!هزینه ی آن کرده شکستی مفتضحانه برای اسرايیل محسوب می شود.امادرصورت جنگ بااسراییل ماهیچگونه انتظاری ازحماس برای ورودمستقیم به جنگ -مگردرمواقع خاص-نداریم چراکه توان نظامی حماس کم ودرحددفاع ازخوداست وماراضی به کشته شدن بیهوده مظلومان فلسطینی نیستیم.والسلام علی من اتبع الهدی
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 0
    بابا اگر این اسراییلی ها چیزی بارشون بود که با حرف جلو نمی امدند.مثل وزیر خارجه اش که گفت ما به ایران حمله می کنیم بعد وزیر جنگ اسراییل گفت خاکبرسرت.توکه هیچی از سیاست نمی دانی چرا همین طوری حرف می زنی!!!!
  • منتظران ظهور ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 0
    دوباره یک ادم بی عقل حرف مفت زد. بگو ببینم ان وقت که ناو جنگی ایران در خلیج فارس ناو های جنگی انگلیس و امریکا راتهدید کرد تو کجای کار بودی!!!!!!!!!
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    0 0
    درودبرایران
  • علی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    یکی ازدلایل عدم موفقیت دررهگیری موشکهای حزب الله وحماس اینه که همسایه اندر.هگیری وانهدام موشک یه کمی زمان میبره که درهمین زمان کم اکثراین موشکها ازگنبداهنین میگذره خداسرشونوبخودشان بازگردانه انشاالله
  • مسعود ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    هرایرانی خودش مثل بمب اتم هستش لعنت بر اسراییل
  • میثم ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    اسراییل با دیدن این موشک ها و جمعیت مردمی که ایران داره میترسد درسته شاخ و شونه میکشد ولی در کل چیزی نیست که نشه تو چند ماه شهرشون با خاک یکسان کنیم این جنگ صورت میگره ما هم عشقمون شهادته بعدشن ایران داره حرف اول تو خاورمیانه میزنه پس نترسید فرج نزدیک است بعدشم امام ها اومدن دیدن اسلام رو گسترش بدن به هر نحوی شده ما چند کشور مسلمان کردیم ویگه وقتشه اسلدم حرکتی نشون بده حتی برای تبلیغ وگسترش دینش البته از راهش
  • امیر ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    اسراییل اصلا قصد نداره با موشک ایران رو نابود کنه . قصد داره که اروم ما رو نابود کنه. و به طوری که تمام نقشه های اون ها رو به طرز عجیبی خود ما اجرا کنیم . و متاسفانه کار اونها عالی و بی نقص بوده و تا حالا به جایی که میخواستن رسیدن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس