کد خبر 202104
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲

استان سمنان دارای افزون بر یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از 611 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در این استان وجود دارد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در این گزارش به معرفی شماری از جاذبه‌های این استان در شهرستانهای سمنان، گرمسار، مهدیشهر و آرادان، پرداخته شده است که در ادامه می‌آید.

سمنان:

منطقه نمونه گردشگری آبگرم سمنان

"آبگرم" در شمال غرب سمنان قرار دارد و استفاده از چشمه های آبگرم سمنان در زمینه درمانی و تفریحی سابقه طولانی دارد، به طوری که برای استفاده‌های درمانی استخرهایی از گذشته با عمق و ظرفیت کم در محل چشمه‌ها ساخته شده است.

منطقه نمونه گردشگری پیغمبران

در شمال شرق شهر سمنان منطقه زیارتی و سیاحتی" پیغمبران" قرار دارد، مقبره پیغمبران در قله کوهی به همین نام در 21 کیلومتری جاده اصلی تهران - مشهد در نزدیکی سمنان واقع شده است.بر اساس اطلاعات موجود در این مقبره "سام" و "لام" از فرزندان نوح پیغمبر مدفون هستند و آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی و جانوری منطقه، جاذبه زیارتی منطقه را به عنوان محور گردشگری آن تکمیل می‌کند.

منطقه نمونه گردشگری آهوان

آهوان در حدود 30 کیلومتری سمنان و 78 کیلومتری غرب دامغان واقع شده است و در اطراف آهوان نیز چند روستای پایکوهی معروف به "کلاته" وجود دارد که با باغ‌ها، کشتزارهای مختلف و استخرهای آبیاری مناظر زیبایی را خلق می کند.در کنار جاذبه های طبیعی، وجود دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام "رباط سنگی انوشیروانی" و "کاروانسرای شاه عباسی" بر اهمیت این منطقه افزوده است.

مهدیشهر و آرادان:

شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد

شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد در شمال سمنان واقع شده است. در این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی مانند طبیعت سبز در کنار کوهستان و آب و هوای معتدل، می توانید برخی بناهای تاریخی مانند"شیرقلعه"، "قلعه شیخی" و "دژوهل"(به عنوان یکی از کانون های مهم اسماعیلیان) را نیز مشاهده کنید. البته بزرگترین باغ گردوی جهان با وسعت 700 هکتار نیز در این شهر واقع شده است.

منطقه نمونه گردشگری جنگل رودبارک

رودبارک در 80 کیلومتری شمال شرق سمنان در مسیر راه شهمیرزاد به "فولاد محله" در شهرستان مهدیشهر و در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است، این منطقه بخشی از منطقه حفاظت شده پرور است و به دلیل وجود جنگل های پهن برگ و آب و هوای خنک به ویژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار دارد. تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دمای مناسب به ویژه در فصل تابستان و چشم اندازهای طبیعی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

منطقه نمونه گردشگری غار دربند

"دربند" منطقه سرسبز کوچکی است که در حدفاصل مسیر مهدیشهر به شهمیرزاد واقع شده و مهم ترین قابلیت گردشگری آن، آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند است.غار "دربند" از غارهای آهکی بزرگ ایران است که طول آن به حدود 150 متر می‌رسد. ستون‌های بزرگ استلاگتیت و استلاگمیت و دیواره‌های آهکی از جاذبه‌های این غار است.

منطقه نمونه گردشگری پرور

منطقه نمونه گردشگری "پرور" در شمال شرق شهمیرزاد قرار دارد و به عنوان منطقه حفاظت شده "پرور" شناخته شده و دارای پوشش گیاهی متنوع است. این منطقه شامل روستاهای پرور، کاورد، تمام، تلاجیم، فینسک و ملاده است.

قلاع، تپه های باستانی، بناهای تاریخی متعدد و کاخ ابراهیم خان در ملاده از جاذبه‌های تاریخی و چشم اندازهای طبیعی، انواع گونه های جانوری شامل خرس، گربه وحشی، خوک و کبک ، انواع گونه های مرتعی، ییلاق های متعدد و انواع گیاهان دارویی از جاذبه های گردشگری پرور است.

منطقه نمونه گردشگری چاشم

روستای چاشم از توابع بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر در 19 کیلومتری شمال غربی شهمیرزاد واقع شده است و در پای قله کوه "نیزوا" قرار دارد."چاشم" روستایی پایکوهی است و آب آن از چشمه و قنات تامین می شود.مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه، ارتفاعات زیبا و چشم نواز نیزوا، وجود امکان تفریح زمستانی در منطقه، چشمه روزیه، وجود تپه های باستانی، امامزاده ها و ... است.

گرمسار:

منطقه نمونه گردشگری پارک ملی کویر

منطقه "سیاه کوه" و "پارک ملی کویر" یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت حفاظت در ایران است، این منطقه در جنوب گرمسار و حدفاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است. جاده سنگفرش به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی از جاذبه‌های این منطقه است، به طوری که این جاده امکان عبور کاروان‌ها را از میان اراضی باتلاقی و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می‌کرده است. بنای مشهور"قصر بهرام" که در واقع یک کاروانسرای شاه عباسی است و کاروانسرای "عین الرشید"، آبراه سنگی "سیه کوه" که آب مورد نیاز قصر بهرام را تامین می کرده، بقایای "ساختمان حرمسرا"، کاروانسراهای "سفید آب" و "لکاب" و آب انبار"قیلوقه" از دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه است.

منطقه نمونه گردشگری بنه کوه

منطقه نمونه گردشگری"بنه کوه" در شمال شهر گرمسار واقع شده است، این منطقه به دلیل قرار داشتن بر سر راه باستانی گرمسار(خوار) به مازندران، از نظر تاریخی و نظامی دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است. قلعه باستانی" استوناوند"، "ریگ تپه" و "قلعه گبری" از جاذبه های این منطقه است.

منطقه نمونه گردشگری رامه

روستای "رامه" و مناطق اطراف آن که منطقه نمونه گردشگری رامه را تشکیل می‌دهد در 55 کیلومتری شمال شرق شهر گرمسار واقع است که شامل چند روستا و مزرعه می شود.مناطق طبیعی چشم نواز اطراف روستای رامه به ویژه ارتفاعات آن و حیات وحش متنوع و غنی از جلوه‌های طبیعی این منطقه است. قابل ذکر است که طبیعت این منطقه واقع در بخشی از منطقه شکار ممنوع"خنار" است.

منطقه نمونه گردشگری بهورد

منطقه گردشگری"بهورد" در 32 کیلومتری شمال غربی بخش ایوانکی در گرمسار قرار دارد، این منطقه در حدفاصل دشت و کوهستان واقع شده است.مناطق اطراف بهورد به ویژه ارتفاعات "قره قاچ" و گردنه "قوچ" از نظر حیات وحش غنی است و یکی از شکارگاه‌های مهم گرمسار محسوب می‌شود.

منطقه نمونه گردشگری قالیباف

روستای کوهستانی و خوش آب و هوای "قالیباف" در 60 کیلومتری شمال شرقی گرمسار قرار دارد و از نظر اقلیمی از مناطق سرد و معتدل به شمار می رود. پوشش گیاهی منطقه متنوع و از نظر حیات وحش نیز در مجاورت منطقه شکار ممنوع "خنار" با پوشش جانوری مناسب قرار دارد و از حیوانات شکاری مختلف غنی است، سایر جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه نیز شامل آبشار، جنگل طبیعی بکر و بناهای تاریخی و امامزاده‌هایی که در ارتفاع کوه قرار دارند، می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس