کد خبر 201841
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه علنی پارلمان در سال 91، لایحه بودجه سه دوازدهم اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، جلسه علنی صبح امروز (یک‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی تنخواه دولت و رأی اعتماد به محمدحسن طریقت‌منفرد وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

در ابتدای جلسه 200 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس صندلی 88 نماینده مجلس خالی بود.

*قاضی‌پور:بودجه مجلس برای برگزاری انتخابات شورای شهر پرداخت شود

در این جلسه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی اخطاری با استناد به بند 2 اصل 3 قانون اساسی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: دولت لایحه بودجه را عمدا دیر آورده تا مجلس را در مقابل ملت قرار دهد چراکه در همین پیشنهاد مطرح شده برای انتخابات خرداد حق مجلس در نظر است و در نظارت در انتخابات شورای شهر پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه باید هزینه برگزاری انتخابات را در انتها به مجلس پرداخت کنند از پیشنهاد دولت در این باره انتقاد کرد.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار قاضی‌پور گفت: فرمایشات شما درست است اما این پیشنهاد 25 هزار میلیارد بهترین پیشنهاد است و اگر با این پیشنهاد مخالفت کنید مجبوریم پیشنهاد‌های کمتر را بپذیریم.

*تابش:رد مصوبه مجلس درباره بودجه سه دوازدهم بدسلیقگی شورای نگهبان بود

همچنین محمد‌رضا تابش نماینده مردم اردکان طی اخطاری با استناد به اصول 94 و 119 قانون اساسی گفت: قانون اساسی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: اصل 94 تصویب کرده که شورای نگهبان باید مصوبات مجلس را با موازین شرع و قانون اساسی تطبیق بدهد و در اصل 119 نیز تصریح شده که یک ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری، می‌بایست انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

وی افزود: اکنون که در تاریخ 12/5/92 دوره ریاست جمهوری تمام می‌شود و یک ماه قبل از این تاریخ می‌شود 12/4/92، ایراد شورای نگهبان به لایحه سه دوازدهم بودجه 92 بدسلیقگی است.

تابش گفت: شورای نگهبان می‌تواند اجازه دهد که هزینه انتخابات از آن تنخواه پرداخت شود و سپس مجلس اقدامات قانونی لازم را اتخاذ می‌کرد واینکه در شرایط کنونی لایحه سه دوازدهم رد شده است نوعی بدسلیقگی است.

*صادقی:لایحه اصلاح شده بودجه سه‌دوازدهم به شورای نگهبان ارسال شد

 در همین زمینه، شاهین محمدصادقی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان در جلسه امروز مجلس حضور پیدا نمی‌کنند، گفت: لایحه بودجه سه‌دوازدهم سال 92 اعاده شده از سوی شورای نگهبان در مجلس اصلاح شد و پس از تصویب اصلاحات پیشنهادی برای شورای نگهبان ارسال شد.

 حسین سبحانی‌نیا نیز، با بیان اینکه ما منتظر اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص اصلاحات صورت گرفته در لایحه بودجه سه‌دوازدهم سال 92 هستیم، اظهار داشت: برنامه‌های در دستور کار مجلس باید امروز به سرانجام برسد و چنانچه این دستورها (تصویب نهایی لایحه بودجه‌ سه‌دوازدهم سال 92، اصلاح قانون انتخابات شوراها و رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت و درمان) و چنانچه برنامه کاری مجلس تا پیش از ظهر به پایان نرسد جلسه علنی در نوبت عصر نیز ادامه پیدا می‌کند.

*اعتبار 170میلیارد تومانی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه علنی پارلمان در سال 91، لایحه بودجه سه دوازدهم اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، پیشنهاد شده بود که به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان یک بند به بند الف ماده واحده لایحه بودجه سه دوازدهم الحاق شود که در جریان بررسی این پیشنهاد کمیسیون، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس یک پیشنهاد جایگزین به جای پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

بر این اساس، مقرر شد مبالغ زیر از محل تنخواه مذکور برای وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به منظور انجام وظایف مربوط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اختصاص یافته و صد در صد تخصیص یافته تلقی شده و پرداخت شود.

 1- مبلغ 90 میلیارد تومان بابت هزینه‌های اجرایی انتخابات توسط وزارت کشور

2- مبلغ 55 میلیارد تومان بابت هزینه‌های نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان.

3- مبلغ 25 میلیارد تومان بابت هزینه‌های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط مجلس شورای اسلامی.

طبق تبصره این بند الحاقی نیز مقرر شد در صورت اتمام انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول، از سقف‌های مذکور مبلغ 35 میلیارد تومان از وزارت کشور و 20 میلیارد تومان از شورای نگهبان کسر می‌شود.

خانه ملتی‌ها با 123 رای موافق، 55 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر در جلسه، این بند الحاقی را به تصویب رساندند.

همچنین مجلسی‌ها با الحاق یک تبصره به ذیل ماده واحده بودجه سه دوازدهم برای تامین نظر شورای نگهبان نیز موافقت کردند

به موجب مصوبه مجلس، دولت موظف شد با تصویب قانون بودجه سال 1392 کل کشور، از تاریخ اول فروردین ماه 1392 بر اساس قانون مزبور اعمال حساب نمایند.

*پیام شورای نگهبان به مجلس در مورد لایحه سه دوازدهمی بودجه

همچنین محمد‌حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: از اعضای شورای نگهبان در مورد مصوبه سه دوازدهم تماس گرفتند و گفتند که چون قید صد در صد تخصیص یافته در مصوبه آمده از ابتدای سال مبالغ در حد مرحله اول حتما باید پرداخت شود.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که این موضوع باید در مذاکرات تصریح و درج شود.

*لاهوتی: باید اعتبارات برگزاری انتخابات را با توجه به محدودیت منابع افزایش ندهیم

بر اساس این گزارش، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه صبح امروز پارلمان و در جریان بررسی لایحه اعاده شده بودجه سه دوازدهم از شورای نگهبان، پیشنهادی را مطرح کرد که به موجب آن 52 میلیارد برای برگزاری انتخابات به وزارت کشور، 35 میلیارد به شورای نگهبان و 15 میلیارد تومان به مجلس برای نظارت بر انتخاب شوراها اختصاص می‌یافت.

کاتب در بخشی از سخنانش گفت: آنچه در این پیشنهاد مطرح شده،‌ سه نکته اساسی دارد که این اعتبارات به صورت علی‌الحساب در قالب تنخواه در اختیار این سه دستگاه قرار گیرد و تا اردیبهشت ماه صد در صد آن تخصیص می‌یابد.

وی افزود: اگر دستگاهها کسر بودجه هم داشته باشند، در قالب بودجه 92 آن را محاسبه خواهیم کرد و کسری آن را پیش‌بینی می‌کنیم و بعد از خرداد ماه می‌تواند آن را دریافت کنند.

پس از این سخنان کاتب، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: یک پیشنهادی آقای فرهنگی مطرح کرده که پیش‌بینی کشیدن انتخابات به مرحله دوم و هزینه‌های آن در این پیشنهاد وجود دارد و به نظر می‌رسد کامل‌تر و جامع‌تر باشد، لذا از آقای فرهنگی می‌خواهیم توضیحاتشان را درباره این پیشنهاد بدهند.

در ادامه محمدحسین فرهنگی نیز در سخنانی گفت: وزارت کشور دو ردیف در قوانین بودجه سالانه دارد، برای مجلس به منظور نظارت بر انتخابات شوراها اعتبارات کافی دیده نشده بود به همین دلیل ممکن است ما را دچار مشکل کند. از طرفی باید احتمال دهیم انتخابات در یک مرحله تمام نشود، در این صورت آیا نباید اعتباراتی برای وزارت کشور و شورای نگهبان در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم در نظر بگیریم؟

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در سخنانی در مخالفت با پیشنهاد فرهنگی گفت: آنچه در کمیسیون پیشنهاد و تصویب شده، با توافق شورای نگهبان انجام می‌شود، دو مرحله‌ای بودن انتخابات بعد از خرداد انجام می‌شود که ما تا آن زمان بودجه 92 کل کشور را مصوب می‌کنیم.

وی افزود: سقف اعتبارات در نظر گرفته شده برای وزارت کشور و شورای نگهبان در مصوبه کمیسیون، کاملا بر اساس ادله کارشناسی است. بنابراین سقف مصوب شده را با توجه به محدودیت منابع موجود، بهتر است افزایش ندهیم.

در ادامه هادی قوامی نماینده اسفراین در سخنانی در موافقت با پیشنهاد فرهنگی، گفت: ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در بودجه سه دوازدهم، درست است؛ در بودجه 91 اعتباری برای انتخابات در نظر نگرفتیم اما با توجه به اینکه در سال 92 انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار می‌شود لذا باید اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شود و اعداد پیشنهاد شده در این پیشنهاد، کاملا کارشناسی شده است

قوامی همچنین گفت: تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها، کار زیادی می‌برد. بنابراین در نظر گرفتن اعتباراتی بالغ بر 25 میلیارد تومان برای نظارت بر انتخابات شوراها برای مجلس می‌تواند این نیاز را تامین کند.

پس از اتمام سخنان موافق و مخالف، وکلای ملت با 123 رای موافق، 55 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر در جلسه، این پیشنهاد را مصوب کردند.

*شورای نگهبان مصوبه مجلس در مورد بودجه سه‌دوازدهم را تایید کرد

در همین زمینه حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بعد از اینکه مجلس ایراد شورای نگهبان به لایحه سه‌دوازدهمی را مورد بررسی قرار داد اعضای شورای نگهبان پیام دادند که باید قید از ابتدای سال پرداخت می‌شود هم در مذاکرات درج شود

وی افزود: بر همین اساس آقای فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس این موضوع را از تریبون مجلس اعلام کرد تا مشکل شورای نگهبان هم حل شود و این موضوع در مذاکرات بیاید. لذا ایرادات شورای نگهبان به لایحه سه‌دوازدهم برطرف و این مصوبه مجلس مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفت.

همچنین سیدشریف‌حسینی دیگر عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در همین رابطه گفت: اعضای شورای نگهبان روز گذشته در کمیسیون بودجه نظرات خود را در رابطه با اصلاح لایحه سه دوازدهم اعلام کردند و ما در جلسه امروز بر اساس نظر شورای نگهبان عمل کردیم تا مشکلی به وجود نیاید.

وی افزود: شورای نگهبان تاکید داشت که قید پرداخت از اول سال در مذاکرات درج شود که این موضوع از تریبون مجلس هم قرائت شد؛ لذا ایرادات شورا هم به مصوبه مجلس برطرف شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس