کد خبر 200839
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹

با موفقیت طرح‌های لیزینگی، شرکت‌های متعددی روی کار آمدند که البته همه آنها با مجوز رسمی بانک مرکزی نبوده و نیستند.

به گزارش مشرق به نقل از  بازار خبر، بانک مرکزی با انتشار لیستی از شرکت‌ها و موسسات معتبر لیزینگ، آنهایی که اجازه فعالیت در این حوزه دارند را مشخص کرد.

عبارت لیزینگ به معنی «اجاره و اجاره دادنی» و در ‏مفهوم مالی، نوع خاصی از عملیات تأمین مالی ‏‎(finance)‎‏ ‏است که معادل فارسی آن "اجاره اعتباری" ‌است. در این ‏عملیات نوعی قرارداد با توافق طرفین به منظور بهره‌برداری از عین یا منفعت کالای «سرمایه‌ای یا مصرفی ‏بادوام» که از قابلیت اجاره برخوردار باشند منعقد ‏می‌شود.

در این قرارداد، شرکت لیزینگ نقش «مالک» و ‏متقاضی کالا نقش «مستأجر» را دارد و به این نوع ‏قراردادها، «قرارداد لیزینگ» ‌و به کالای ‏موضوع لیزینگ «عین مستأجره» می‌گویند.‏

در این نوع عملیات، شرکت لیزینگ، کالای مورد ‏نیاز متقاضی را با استفاده از منابع مالی خود از ‏فروشنده (تولیدکننده یا عرضه کننده) می‌خرد و پس از ‏مالک شدن، «مورد اجاره» را برای مدت معینی به صورت ‏اجاره (لیزینگ) در اختیار مستأجر قرار می‌دهد. ‏

مستأجر ملزم است اجاره بهاء را به طور اقساط به موجر ‏پرداخت نماید. در طول مدت اجاره یا در پایان قرارداد ‏مستأجر می‌تواند کالا را به شرکت مسترد و قرارداد را فسخ ‏نماید و یا در پایان مدت قرارداد با پرداخت «بهای ‏تملک» (ارزش باقی‌یمانده)، کالا را از آن خود سازد. در ‏این صورت شرکت لیزینگ متعهد به انتقال رسمی کالا به ‏متقاضی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    اگر تحويل مي دادند عجيب بود هركس تعهدي انجام دهد بايد بگوببم سبحان الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس