کد خبر 200795
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲

دومین جشنواره مادران قصه‌گوی شهر تهران با معرفی 43 مادر قصه‌گو و همچنین 6 نفر برگزیده نهایی در دو بخش مقدماتی و تخصصی قصه‌گویی و با تجلیل از حجت‌الاسلام راستگو، عذرا وکیلی و محمدرضا سرشار برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دومین جشنواره مادران قصه‌گو با حضور امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرتضی احمدی، محمود حکیمی، گیتی خامنه، مجید قناد و جمعی از پیشکسوتان عرصه قصه‌گویی و مادران قصه‌گوی تهرانی عصر دیروز دوشنبه 21 اسفند در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

قصه‌گویی 6 هزار مادر تهرانی

در ابتدای این مراسم جعفر رئیسیان زاده دبیر دومین جشنواره مادران قصه‌گو به حضور بیش از 5 هزار و 300 مادر تهرانی در کارگاه‌های مقدماتی و بیش از 680 نفر در کارگاه‌های تخصصی این جشنواره اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های این جشنواره از نیمه بهمن تا نیمه اسفند ماه برگزار و فرآیند داوری از 18 اسفند ماه آغاز شد.

وی افزود: برگزیده‌های کارگاه‌های مقدماتی برای نخستین بار در جشنواره شرکت کرده بودند و شرکت کنندگان کارگاه‌های تخصصی دوره مقدماتی را در نخستین جشنواره مادران قصه‌گو گذرانده بودند که از مجموع این دو کارگاه، 24 برگزیده بخش مقدماتی و 19 برگزیده بخش تخصصی در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند. از مجموعه این 43 نفر 6 نفر به عنوان نفرات اول تا سوم هر دو سطح معرفی خواهند شد.

توسعه کشور بدون ترویج فرهنگ مطالعه ممکن نیست

در ادامه این مراسم امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تأکید بر اهمیت قصه و قصه‌گویی اظهار داشت: کار تربیتی که از درون خانواده‌ها شکل می‌گیرد، اثربخشی ویژه‌ای خواهد داشت و این اقدام که به دست دستگاه‌های رسمی کشور در طول سال های گذشته کمتر اتفاق افتاده بود، از سوی مادران محقق شد.

وی مطالعه و کتابخوانی را از موضوعات مؤثر در فرهنگ عمومی کشور برشمرد و افزود: امکان ندارد کشور بخواهد توسعه یابد، اما فرهنگ مطالعه در آن رونقی نداشته باشد. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شهروندان بدون اینکه اهل مطالعه باشند قوانین را رعایت کنند و در اداره شهر و کشور مشارکت داشته باشند.

خوراکیان به مجموعه‌ای از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در پایتخت اشاره کرد و گفت: دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار و با حضور بیش از 8 هزار مدرسه به منظور اهدای کتاب به کتابخانه مدارس و تجهیز این کتابخانه‌ها برگزار شد.

وی در ادامه افزود: همه این برنامه‌ها یک سو قرار می‌گیرند اما اقدامی که از درون خانواده‌ها در راستای ارتقاء فرهنگ مطالعه صورت می‌گیرد اثربخشی ویژه‌تری خواهد داشت. وقتی مادری در فضای خانواده برای فرزند خود قصه می‌گوید، شنیدن آن قصه تنها یکی از برکات این اقدام است.

خوراکیان تقویت اهمیت کانون خانواده، تثبیت هویت فرهنگی و شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را از دیگر برکات قصه‌گویی مادران در خانواده‌ها برشمرد و گفت: سال گذشته سه هزار مادر در این جشنواره شرکت کردند. امسال تعداد شرکت کنندگان به بیش از 6 هزار نفر رسیده است. امیدواریم که در سال آینده شاهد حضور هزاران نفر از مادرانی باشیم که به دست شرکت کنندگان همین دوره قصه‌گویی را فراگرفته‌اند.

تجلیل از سه پیشکسوت عرصه قصه گویی و داستان نویسی

در ادامه این مراسم با حضور مرتضی احمدی بازیگر و گوینده پیشکسوت، محمود حکیمی، نویسنده و امیر خوراکیان از حجت الاسلام راستگو، عذرا وکیلی گوینده برنامه سلام کوچولو و محمدرضا سرشار تجلیل شد.

در این بخش مرتضی احمدی به بخشی از فعالیت‌های خود در زمینه تألیف، کارگردانی، اجرا و گویندگی برنامه‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: از لطف همیشگی تمامی مردم ایران سپاسگزارم.

همچنین محمود حکیمی از دریافت مجوز کتاب «حضرت مهدی، پیام آور مهرورزی و محبت» خبر داد و گفت: در این کتاب که مجوز آن امروز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شد، با احادیث نشان داده شده که حضرت ولیعصر(عج) ادامه دهنده راه مهرورزی پیامبر(ص) و امامان است.

حجت الاسلام راستگو هم با حضور روی صحنه برنامه‌ای را برای نحوه بیدار کردن و آموزش نماز صبح به کودکان با شعر و داستان اجرا کرد و با تقدیر از حکیمی گفت: این استاد بیش از 150 کتاب در حوزه کودک و نوجوان تألیف کرده اند.

عذرا وکیلی نیز با اشاره به سابقه 41 ساله پخش برنامه سلام کوچولو از رادیو ایران گفت: محمدرضا سرشار شخصیت فرهنگی ارزشمندی است که برای تألیف داستان زندگی پیامبر(ص) 5 سال زمان گذاشتند و در همکاری با ایشان این داستان به صورت قصه و نمایش اجرا شد.

وی همچنین با تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: از اینکه جریان قصه گویی مادران تهرانی به همت شهرداری در پایتخت آغاز شده بسیار خوشحالم.

رونمایی از کتاب گیتی خامنه

در ادامه این مراسم ضمن تجلیل از مادران قصه‌گوی برگزیده مناطق بیست و دوگانه تهران و اجرای برنامه‌های قصه گویی از سوی عذرا وکیلی و گروه برنامه سلام کوچولو، کتاب شعر و داستان «آبی، آبی، آینه» تألیف گیتی خامنه رونمایی شد. این کتاب ویژه کودکان و نوجوانان به همت فرهنگسرای اندیشه و از سوی موسسه نشر شهر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس