پیشنهاد کارگروه ویژه شورای علمی وزارت دفاع آمریکا متضمن امکان استفاده ایالات متحده از تسلیحات هسته‌ای برای مقابله به مثل در برابر حمله سایبری گسترده است.

به گزارش مشرق، شورای علمی وزارت دفاع ایالات متحده در گزارش جدید خود پیرامون حفاظت از شبکه‌های رایانه‌ای پنتاگون، خواستار ایجاد نیروهای ویژه‌ای شده که از بمب‌افکن‌ها، موشک‌های کروز و سلاح‌های سایبری خاص خود برای واکنش در برابر حمله سایبری ویرانگر برخوردارند. این نیرو درست مانند فرماندهی استراتژیک - البته در ابعادی کوچک‌تر - و مجهز به سلاح‌های متعارف برای [ایجاد] بازدارندگی سایبری عمل خواهد کرد.

بنا به گزارش‌های رسیده، فرماندهان پنتاگون، افزایش تدریجی توانمندی‌های تهاجمی خود در فضای سایبری را برای ایجاد بازدارندگی در مقابل حملات سایبری ویرانگر که توانایی آسیب‌ رساندن به هزاران و یا حتی میلیون‌ها آمریکایی را دارد تایید کرده‌اند. با این وجود، در این گزارش بر لزوم پیشرفت‌ آمریکا برای اطمینان یافتن از وجود گزینه‌های بیشتر ( به غیر از گزینه هسته‌ای صرف ) پیش‌روی رئیس‌جمهور این کشور در واکنش به حملات سایبری فاجعه‌بار تاکید شده است.

این گزارش که از سوی کارگروه ویژه شورای علمی وزارت دفاع آمریکا درباره سیستم‌های نظامی ترمیم‌پذیر نگاشته شده، متضمن امکان استفاده ایالات متحده از تسلیحات هسته‌ای برای مقابله به مثل در برابر حمله سایبری گسترده است.



در همین رابطه یکی از مقامات پنتاگون به فارین پالیسی گفت: تهیه و تدارک مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای رهبران سیاسی برای مواجهه با تهدیدات احتمالی، از جمله وظایف وزارت دفاع ایالات متحده است. برای تحقق این امر، باید طیف کاملی از توانمندی‌های خود و - در صورت لزوم - چگونگی کاربرد آنها را مد نظر قرار دهیم.

نویسندگان این گزارش برای جلوگیری از کاربرد تسلیحات هسته‌ای از پنتاگون خواسته‌اند تا چهارچوبی متشکل از نیروهای متعارف سایبری را ایجاد کند که به شدت در مقابل حملات سایبری محافظت شده و برای مقابله به مثل - پس از انجام چنین حملاتی - آموزش دیده‌اند.

در گزارش مزبور آمده است: برای واکنش در برابر تهاجم سایبری احتمالاً باید از ابزاری مشابه استفاده کرد. توانمندی متعارف حفاظت شده باید بتواند تاثیرات فیزیکی قابل مشاهده و معتبری را در سطح جهانی به نمایش گذارد. نیروهای پشتیبانی کننده از این توانمندی، برای دستیابی به بالاترین سطح ترمیم‌پذیری سایبری - با هزینه‌ای منطقی و قابل قبول باید از دیگر نیروهای دارای اهداف کلی، متمایز و منفک شوند. تسلیحات هسته‌ای نیز باید همچنان به عنوان واکنش نهایی و تکیه‌گاه مراحل و مراتب بازدارندگی به شمار رود.

در ادامه این گزارش، تعدادی از سیستم‌های تسلیحاتی ذکر شده که می‌توان آنها را در نیروهای ویژه و متعارف بازدارندگی گنجاند: سیستم‌های گزینشی حمله در سطح جهانی ( به عنوان مثال، بمب‌افکن‌های تجسسی و رادارگریز، زیردریایی‌های دارای موشک‌های کروز دور برد ) حملات فراگیر فوری متعارف[1] و فرماندهی‌های ملی و رزمی تداوم‌پذیر.

این گزارش می‌افزاید که "تنها تعداد اندکی از بمب‌افکن‌ها باید به طور ویژه مورد حفاظت قرار گرفته و برای اجرای چنین ماموریت بازدارنده‌ سایبری نگهداری شود."

از لحاظ نظری، 20 هواپیما از ناوگان چند صدتایی و دارای شماره سریال مخصوص، باید تفکیک شده و به عنوان بخشی از نیروهای ویژه و تداوم‌پذیر ماموریت حساس سایبری در نظر گرفته شود. بدین منظور نیروهای متمایز شده‌ای نیز باید از دیگر نیروها با اهداف کلی تفکیک شوند؛ برای این نیروها نباید ماموریت‌های دیگری ( به عنوان مثال مانند ماموریت‌های فعلی هسته‌ای و یا متعارف هواپیماهای B-52 ) نیز تعریف شود.



نویسندگان این گزارش برای تحقق این مسئله از پنتاگون خواسته‌اند تا استراتژی بازدارندگی راهبردی جدیدی را شامل ایجاد و توسعه سناریوهای سایبری تشدید شده و خطوط قرمز پی‌ریزی کند.

لازم به ذکر است، شورای علمی وزارت دفاع، گروهی مشورتی است که رهنمودهای خود پیرامون مسائل و تهدیدات مربوط به فنآوری را به پنتاگون ارائه می‌دهد. این شورا، جزو ارکان فرماندهی ارتش ایالات متحده نبوده و مدنظر قرار دادن یافته‌های آن برای مقامات مسئول الزامی نیست.

بنا به اظهارات مقامات وزارت دفاع، مسئولان امر در حال بررسی این گزارش برای استفاده از برخی رهنمودهای آن در سیاست‌ها و عملیات‌ سایبری آتی خود هستند.

برای مطالعه این گزارش اینجا کلیک کنید.



[1] Conventional Prompt Global Strike (CPGS)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس