مدیران ایرانی با غفلتی نابخشودنی، از شرکت انگلیسی اتکینز برای انجام پروژه های کلان در کشور دعوت می کنند و با عباراتی دهان پرکن، مانند، شرکت بین المللی و معمار سرشناس بین المللی و... به استقبال این شرکت می روند.

سرویس فرهنگی مشرق - چندین سال است که ائتلاف "فراماسون-بهاییت" نقشه های شومی را برای بیت الله الحرام در سر می پروراند و متأسفانه، بخشی از آن نیز به اجرا درآمده است. این اقدامات از طریق اتاق فرمان لندن و پشتیبانی مالی خاندان آل سعود و همراهی معماران مشهور فراماسون همچون "نورمن فاستر"، صورت می گیرد.

در سال 2010 میلادی، شرکت مشاور معماری و ساخت "اتکینز"، که دفتر مرکزی آن در بریتانیا مستقر می باشد، با چراغ سبز دولت بریتانیا، طرحی جنجالی را برای شهر مقدس مکه به پادشاه عربستان ارائه نمود.


 
طرح شرکت بریتانیایی "اتکینز" برای تخریب مسجدالحرام، با موافقت پادشاه وهابی آل سعود

بر طبق این طرح، بنای مسجدالحرام(به غیر از خانه کعبه) کاملا تخریب خواهد شد و ساختاری نامتعارف جایگزین آن می شود. این پروژه با مخالفت جدی مسلمانان جهان مواجه شد و در نهایت، خاندان سعودی با همفکری مشاوران بریتانیایی، به این نتیجه رسیدند که بایستی طرح به صورت نامحسوس و البته با روندی پیوسته به اجرا درآید.بر همین اساس، هر از چند گاهی، خبر تخریب بخشی از مسجدالحرام به گوش می رسد. در حال حاضر، شرکت اتکینز، بدون توجه به احساسات مسلمانان، مشغول اجرای این پروژه می باشد.
 
طرح شرکت بریتانیایی "اتکینز" برای تخریب مسجدالحرام

شرکت مذکور که ید طولایی در همکاری با شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، به اجرای پروژه های عظیم و بی هویت بسیار مشهور است. دلیلی بر این مدعا، انبوهی از پروژه های اجرا شده و یا در حال اجرا در کشور امارات متحده عربی و برج های سر به فلک کشیده و بی قواره در ناکجاآبادی به نام دبی می باشد.
 
طرحی غیرمتعارف و بیگانه با معماری مسجدالحرام


   
نسخه بریتانیایی با فرمول "فراماسون-بهاییت"، موجب دگرگونی و نابودی معماری حرم امن الهی خواهد شد.

قسمت تأسف برانگیز داستان از آنجایی شروع می شود که مدیران ایرانی با غفلتی نابخشودنی، از شرکت انگلیسی اتکینز برای انجام پروژه های کلان در کشور دعوت می کنند و با عباراتی دهان پرکن، مانند، شرکت بین المللی و معمار سرشناس بین المللی و... به استقبال این شرکت می روند.
 
تام رایت، معماری با ایده های سطحی و شیفته ی دینارهای عربی که شباهت های زیادی میان شیوخ عرب و کارفرمایان ایرانی یافته است




مجتمع" ارون" که در کیلومتر بیستم آزاد راه تهران- کرج، در منطقه شهری گرمدره و در زمین به مساحت 350هزار مترمربع واقع شده است توسط شرکت" اتکینز "و معماری انگلیسی به نام " تام رایت" طراحی شده است. در حال حاضر، فاز نخست این پروژه شامل پارک آبی تفریحی،  به بهره برداری رسیده است و مرکز خرید چند منظوره ، مجموعه ورزشی و یک هتل در آینده افتتاح خواهد شد. 

 
مجتمع" ارون"(ابن بطوطه پارس) در تهران، با طراحی "تام رایت".وی با پشت کردن به پیشینه غنی فرهنگی  و معماری سرزمین ایران، الگویی مضحک را برای این مجتمع عظیم در نظر گرفته است.

این پروژه با چند ایراد فاحش روبروست.یکی از مهمترین ایرادات در طرح مذکور، چشم پوشی مدیران" ابن بطوطه پارس" از سوابق شرکت اتکینز(پروژه بحث برانگیز تخریب مسجد الحرام ) می باشد.این سهل انگاری از غفلت مدیران دولتی و دستگاه های نظارت بر ساخت و سازهای کلان  کشور نشات می گیرد.
دومین ایراد در این پروژه، الگوگیری بی چون و چرا(همانطور که در شعار مدیران پروژه نیز تاکید شده) از  نمونه های بی هویت معماری در دبی می باشد. "تام رایت"(از دوستان شفیق شیوخ عرب) با پشت کردن به پیشینه غنی فرهنگی  و معماری سرزمین ایران، الگویی مضحک را برای این مجتمع عظیم در نظر گرفته است.
وی می گوید: "من برای طراحی ساختمان های مجتمع ارون از بدنه اصلی هواپیما و همچنین بال های انتهایی هواپیما الگوبرداری کرده ام. بنابراین این ساختمان ها، نمودی شبیه به یک هواپیما دارد و سقف ساختمان ها نیز همانند بال های عظیم هواپیماست. ترکیب این دو عنصر در کنار یکدیگر، نمادی قدرتمند از سفر و توریسم هستند، گویی که جهان در زیر یک سقف قرار گرفته است. تمامی اینها بیانگر ویژگی های منحصربفرد این پروژه است."


 
نسخه بریتانیایی مجتمع تجاری در تهران،توسط مشاوران تخریب مسجدالحرام

تام رایت در اظهار نظری دیگر با همتراز دانستن فرهنگ ساخت و ساز در ایران و امارات، چنین می گوید:" نوع نگاه کارفرمایان در ایران و دبی بسیار نزدیک به هم است. این دیدگاه با کیفیت نگاه  فرهنگی و تخصصی کارفرمایان اروپایی فاصله ای بسیار فاحش دارد.
در اروپا، مجموعه عناصری وجود دارند که شما را محدود می کنند. معماری ای که در خیابان ها می بینید، ایده های خاصی را به شما القا و به عبارت صریح تر، حکم می کنند و سبک های قدیمی ای وجود دارند که بصورت یک ترکیب هماهنگ، سیمای شهری را به وجود می آورند. اما در دبی با وجود روند سریع ساخت و ساز در 20 سال اخیر، مردم و مدیران شهری هیچگاه به مسائل اینچنینی توجه خاصی نشان نمی دهند و برنامه ریزی مشخصی برای کنترل این مسائل وجود ندارد.عرب ها، با خصلت و ذهنیت تجمل گرایانه، به دنبال معماری نمایشی و تفاوت های ظاهری می باشند.
تجربه ای که من در برخورد با کارفرمایان ایرانی داشتم، متوجه شدم که تفاوتی میان این دسته از کارفرمایان و کارفرمایان عرب وجود ندارد". 
 
مجتمع ارون، الگوگیری بی چون و چرا از  نمونه های بی هویت معماری در دبی

  اظهار نظرهای اینچنینی از سوی یک معمار سطح پایین و شیفته ی دینارهای عربی، اصلا عجیب نیست. آنچه عجیب است،انتخاب ناشیانه مدیران بخش خصوصی و نظارت های نسنجیده ی ارگان ها ی دولتی است.


پروژه پدیده شاندیز: تغییر ارزش ها و ترویج سرمایه داری، در سایه ی مشاوره ی شرکت انگلیسی اتکینز

در ابتدای این بخش، اشاره ای داریم به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از  مهندسان در اسفندماه سال 1383: "از اواسط دوره ى قاجار نشانه هاى پيشرفت اروپايى در كشور ما بتدريج شروع كرد ظاهر شدن. روشنفكران ما كسانى بودند كه به اروپا مى رفتند يا نوشته هاى آنها را مى خواندند؛ لذا با پيشرفتهاى آنها آشنا مى شدند و خود را در مقابل آنها ناتوان و حقير مى ديدند. اين حرفِ تكرار شده يى است از طرف روشنفكرهاى صدر مشروطه، كه ما فقط و فقط بايد دنبال غربى ها راه بيفتيم و به هرچه آنها مى گويند، در همه ى شؤون زندگى مان عمل كنيم؛. اينها مى گفتند ما بايد صددرصد به نسخه ى آنها عمل كنيم تا پيش برويم؛ يعنى مجال ابتكار، ابداع، خلاقيت و نگاه بومى به مسائل علمى و صنعتى مطلقاً در محاسبه ى اينها نمى گنجيد.

اين را از اين طرف حساب كنيد؛ حالا طرف مقابلى كه ما توصيه مى شديم به اين كه از او تبعيت كنيم، چيست؟ همان انقلاب صنعتى و انقلاب علمى و پيشرفت علمى يى است كه نگاهش فقط محدود به چارچوب كشور خود نمى شود؛ بلكه به دنيا به چشم يك ذخيره و يك انبار بزرگ كه بايد از آن استفاده كند و ببلعد تا اين كه بتواند حجم خودش را بيشتر كند و خود را توسعه دهد، نگاه مى كند. اين زمانى كه من اشاره مى كنم، زمانى است كه بيش از صد سال از شروع استعمار گذشته بود؛ يعنى پرتغالى ها، اسپانيايى ها، انگليسى ها، هلندى ها و بخش هاى مختلف اروپا به مناطق ثروتمندِ دست نخورده ى دنيا، از جمله منطقه ى ما، منطقه ى اقيانوس هند، شبه قاره ى هند، اندونزى، آفريقا و بقيه ى مناطق گوناگون دست انداخته بودند و آن ثروتهاى عجيب و دست نخورده را پيدا كرده بودند".

 
پروژه پدیده شاندیز، تغییر ارزش ها و ترویج سرمایه داری، در سایه ی مشاوره ی شرکت انگلیسی اتکینز

مركز تعطيلات، سرگرمي وخريد پديده شانديز در زميني به مساحت تقريبي 500.000 متر مربع و با زير بناي 1.000.000 متر مربع در قالب 8 كاربري در حال احداث ميباشد .اين مجموعه درصدد است به بزرگترين مركز خريد،تفريح وگذران اوقات فراغت در ایران تبديل شود.شركت انگلیسی اتكينز جهت طراحي مجموعه ی فوق انتخاب شده است. به ادعای مدیران این پروژه، مركز  تعطيلات؛سرگرمي وخريد پديده شانديز با يك ميليون مترمربع زير بنا جزو پروژه هاي كلان چند عملكردي فرا ملي می باشد. 
 
غرب چگونه می تواند آرام و بی سر و صدا در نظام اجتماعی ایران تغییری که می خواهد ایجاد و آن را بطور نامحسوس دگرگون کند؟ در نظام ارزشی انقلاب اسلامی، بر خلاف نظام شاهانه یا فئودالی و نظام سرمایه داری، عناصری چون برتری جویی، جاه طلبی و کسب منزلت از طریق ثروت و قدرت، مصرف گرایی و فردگرایی دیگر ارزش نبود تا جایی که این عناصر را حضرت امام (ره) از ارزش های  "طاغوت" نامید، بعد از پیروزی انقلاب و اتمام دوران دفاع مقدس با یک تغییر ارزش جدی در روابط اجتماعی ایران روبرو هستیم که همین تغییر ارزش از جمله تهدیدهای جدی برای کشورهای غربی و اروپایی محسوب می شد و اسلام با ظهور مجدد خود توانسته بود در جنگ تمدن ها نگرانی های زیادی را در مقابله با نظام های طاغوتی برای آنها ایجاد کند.

در نظام ارزشی که اسلام به ما معرفی کرد و به سرعت سبک زندگی مردم را تغییر داد، دیگر نمایش ثروت یک ارزش نبود و کسی جرات این کار را نداشت و هر کسی به گونه ای مرتکب این عمل می شد توسط مردم به صورت غیر رسمی مجازات می شد و دیگر قابل احترام نبود.

حال یک سئوال: غرب چگونه می تواند آرام و بی سر و صدا در نظام اجتماعی ایران تغییری آنطور که می خواهد ایجاد و آن را بطور نامحسوس دگرگون کند؟ از طریق تغییر ارزش. اگر در جامعه ما یک مقیاس ارزشی مانند ثروت و مادیات به نمایش گذاشته شود و این نمایش دادن از سوی ارزش گذاران جامعه توبیخ نه بلکه تشویق هم بشود: در وهله اول، پدیده های ارزشی قشر مرفه همچون یک موج قوی به سرعت در قشرهای دیگر و سراسر جامعه گسترش می یابد.
 
در حال حاضر، ما در تحولات اساسىِ جامعه، ممكن است گاهى طورى عمل كنيم که به جاى  حفظ بنيان ها، هويت مستقلِ ملىِ خودمان را فراموش كنيم.

در مرحله بعد، به مجرد اینکه این پدیده ی ارزشی به قشر متوسط سرایت کرد و آنها هم خود را به مقیاس های ظاهری آن آراستند، قشر مرفه، مجددا برای متمایز کردن خود، با پدیده های جدیدتر، یک موج دیگر تولید می کند و باز این پدیده به قشر متوسط تزریق می شود و به این صورت حرکت ارزش ها به وجود می آید و به تدریج ارزش های حاکم (نظیر ارزش های مذهبی، معنوی، تواضع، قناعت، ساده زیستی...) را دگرگون می کند.این، حرکت ارزش ها تا کجا پیش خواهد رفت؟ به قیمت معنویتمان؟ تا آنجا که در جوار امام غریب هزینه کرد برای تفریح و خرید و سرگرمی؟ هزینه کرد برای رکورد شکنی؟ نتیجه چه می شود؟

بعد از حرکت ارزش ها انسان ها با هم به مسابقه برمی خیزند که هدف آنها نا مشخص است و سرابی ست که هر چه آنها بیشتر می دوند به آن نمی رسند، حرکت ارزش ها تا کجا؟ مصداق زیاد است اما صرفا برای مثال: در دو یا سه دهه ی پیش شلوار لی چقدر ارزشمند بود؟ هیچ، چیزی جز رسانه و تبلیغات و نیاز آفرینی و نمایش ثروت به آن ارزش داد که خانواده فقیر هم برود به دنبال شلوار لی حتی با جنس بد و قیمت ارزان؟، یا اصلاح ابروی آقایان جایی در جامعه ی ما داشت؟ فلان فوتبالیست اروپایی ابرو اصلاح کرد، فلان خواننده ایرانی و فلان جوان  ثروتمند تبعیت کرد، ارزش به نمایش گذاشته شد و به قشر متوسط سرایت کرد. این چرخه تمامی ندارد، مد بعدی چیست؟ خدا می داند. در نهایت، از حرکت ارزش ها نه فقط فرد فرد انسان ها، بلکه کل نظام اجتماعی دچار بی تعادلی و آشفتگی می گردد و فرآیند تبدیل ثروت به ارزش در ایران، پیامدهایی از جمله کاهش انسجام اجتماعی، تغییر گروه مرجع و افزایش انحرافات  را در پی دارد.

در حال حاضر، ما در تحولات اساسىِ جامعه، ممكن است گاهى طورى عمل كنيم که به جاى  حفظ بنيان ها، هويت مستقلِ ملىِ خودمان را فراموش كنيم! كه متأسفانه اين مسئله در كشور ما و خيلى از كشورهاى اسلامى داستان و سرگذشت بسيار غمبارى داشته است.

از اين خطرناكتر، اين است كه سررشته ى همين تحولات منفى در سطح بين المللى، در دست كسانى باشد كه آنها به وسيله ى اين تحولات مى خواهند اهداف خودشان را - كه يا زر است يا زور - تأمين كنند و براى آنها چيزى به نام هويت ملت ها اصلاً ارزش ندارد؛ كه متأسفانه اين در صد سال، صد و پنجاه سال اخير، در دنيا اتفاق افتاده است؛ يعنى تحولات كشورهاى آسيايى و آفريقايى و امريكاى لاتين در دام طراحى باندهاى قدرت بين المللى افتاده است و طراح اينها صهيونيست و سرمايه داران بين المللى بوده اند.

براى اينها آنچه مهم بوده، كسب قدرت سياسى است كه بتوانند در كشورها و دولت هاى اروپايى و غيره نفوذ كنند و قدرت سياسى را در دست بگيرند و پول كسب كنند و اين كمپاني ها، سرمايه هاى عظيم، كارتل ها و تراست ها را به وجود آورند. هدف اين بوده است؛ آن وقت اگر اقتضاء مى كرده است كه مصرف گرايى را در بين آنها ترويج كنند، به راحتى اين كار را انجام مى دادند؛ بى اعتنايى به هويت هاى ملى و مبانىِ فرهنگى را در آنها ترويج كنند،  حال باید چه کرد؟ راه حل، تدوین یک مدل پیشرفت اسلامی-ایرانی است. پیشرفتی که فارغ از خودباختگی فرهنگی در مقابل کشورهای قدرتمند  دنیاست.وظيفه ى نخبگان فكرى و فرهنگى جامعه و حوزه و دانشگاه، مديريت اين تحول است. نه بايد تحولات را سركوب كرد، نه بايد تسليم هر تحولى شد. خوب، اين تحول براى چيست؟ براى پيشرفت.

پيشرفت چيست؟ بايد آن را معنا كنيم. اولاً اين سؤال را بايد از خودمان بپرسیم: پيشرفت چيست؟ اينكه «پيشرفت چيست؟» حرفهاى گوناگونى در سطح دنيا مطرح است. همه جور حرفى هست؛ نسخه هاى قلابى، توصيه هاى متناقض، عجيب و غريب و بعضاً خائنانه، كه اين بلايى بود كه در آغاز شروع مدرن سازى كشور به جان ما ايراني ها افتاد.پيشرفتى كه با باختن هويت مستقل ملى همراه باشد و انسان خودش را از دست بدهد، پيشرفت نيست. تقليد و رايج شدن آن، پيشرفت نيست. وابسته كردن اقتصاد و تقليدى كردن علم، پيشرفت نيست؛ پسرفت است. مغشوش کردن هویت اسلامی-ایرانی و "مدل بازى" به جاى "مدل سازى"،نشانه ی پيشرفت نيست. ما وابسته شدن و غربى شدن را پيشرفت نمى دانيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 169
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • عباس ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    3 0
    شما چرا نگرانی خدا خودش همشونو خشک میکنه!!!
  • KIANA ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    قرارداد معماری پروژه پدیده شاندیز 25.000.000 دلار بوده که در صورت نیاز شما برایتان ایمیل می کنم.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    در مورد تخریب مسجد الحرام فقط میتونم بگم که خدا لعنتشون کنه....ایشالا جواب این کارشون رو خواهند گرفت. اما در مورد طراحی چند سازه داخلی باید عرض کنم که برای جذب سرمایه خارجی در چنین موقعیت بد اقتصادی این شکل و ظاهر لازمه!چون برای تاجر خارجی متعارفه!پس راحت تر سرمایه گذاری می کنه.از طرفی وقتی که مهندسان داخلی نوآوری ندارند و طراحی با هویت و مدرن ارائه نمی دهند،ما هم مجبوریم که از شرکت های برون مرزی برای طراحی استفاده کنیم. در کل مشرق.....کلا مقالت به جز قسمت اولش، بسیار بی معنی و مبتدیانه بود.خواهشا این دید افراطی رو بذار کنار!
  • شهرزاد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    در مورد مسجد الحرام، فکر کنم میخان شکوه تجمع نمازگزاران رو زیر سقفها پنهان کنن ولی مجتمع گرمدره که طرحش قشنگه خداییش! راستی اسمش چیه؟ نکنه AARON ؟
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    1 0
    من واقعا از اين ديدگاه آب دوغ خياري شما متاسفم . حيف از اين همه امكانات اطلاع رساني كه در اختيار شمااست.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    حاجی!!!! تهران از کی جز شهرهای مقدس و زیارتی شده!!!!!!!
  • رها راد ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    آگاه ساز نکنین بابا بدون هیچ نگرانی خدا خودش همشونو خشک میکنه حرفا میزنی برادر!!!!!!!!
  • وحید برزگر ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ای ابله. از گزارش هوشیارانه مشرق تشکر میکنم.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بنده خدا اگر این گونه بود که الآن تو اصلا نبودی که اینجا اختیار داشته باشی بنویسی خدا خودش همشونو خشک می مکنه!! خدا به ما خلق و اختیار داده که ببینه ارزششو داریم یا نه؟
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    یه سفر به افغانستان برید ببینید چه تمدن و شهرسازی رو شروع کردن با این وضع در خاورمیانه عقب افتاده ترین معماری مال ایران خواهد بود.....
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    این سخنان در حالی مطرح میشه که در رسانه حکومتی ایران بخش تصاویر اوپن از دبی دوحه شارجه و دیگر ابر شهرهای حاشیه خلیج فارس با اون تمدن عظیم شهرسازیشون کلا ممنوعه............... خودروسازی امروز شهرسازی فردا.....!!
  • م ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق جون خواهشن با منتشر كردن همچين مطالبي ذهن مردمو خراب نكن بزار كشور كم كم پيشرفت كنه هر كسي خواسته يه تكوني به تهران يا جايي ديگه بده يه ايرادي گرفتين از طراحيش يا طراحانش بس كنيد تو رو خدا .. همه ي كشورهاي اطرافمون از اون افغانستان جنگ زده بگير تا ساير دارن پيشرفت ميكنن ما هنوز داريم با خودمون ميجنگيم.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    متاسفانه سالها قبل از اجرای طرح شیطانپرستان در "مکه "مکرمه و تخریب ستون(نماد) شیطان در "منی" توسط معمار انگلیسی ، جناب آقای ن ن (ریاست وقت ...)توسط باجناقش ع آ (وزیر وقت... و مسئول ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در سال 88)طرح ساختمان فعلی مجلس را از مهندس معمار طاغوتی ساکن در فرانسه خریداری کردند و عینا اجرا نمودند !؟ چنانکه شاهد هستیم نقشه ساختمان مجلس فعلی برگرفته از اهرام مصر میباشد و مجموعه ای از نمادهای ماسونی در معماری آن پیاده شده است.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    این "عباس " با عباس افندی چه نسبتی دارد ؟
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اولا معیار و تعریفت از عقب افتاده بودن چیه؟ دوما عقب افتاده باشیم بهتر از اینه که بی هویت باشیم
  • ناشناس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 1
    متاسفم برای شما که به معماری اصیل و چندین هزارساله کشورت میگی عقب افتاده شما تشریف ببر افغانستان که خیلی مدرنه!
  • ایرانی ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    کاش این مقاله رو کسی مینوشت که از معماری چیزی بارش باشه انقدر متوهم تا حالا ندیده بودم به معماری و سبک معماری میگین مضحک متاسفم واقعا
  • مودی ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    در این میان آنچه از آن هیچ خبری نیست معماری اصیل ایرانی و اسلامی است . همان معماری که میدان امام اصفهان با آن شاهکارهای معماری را در چند سده پیش با امکانات آنزمان ایجاد کرد. آیا نمیتوان با بکارگیری اصول معماری ایرانی اسلامی و مطابق با سلیقه امروزیها طرح های بزرگ و وبدیع خلق کرد؟
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    به نظر منم اگر خدا اراده کنه مثل بهشت شداد کلشو میترکونه !
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    نمی دانم معماران ما کجا هستند!؟ آینه کاران، گچ کاران، کاشی کاران، نقاشان و ... کجاست آن هنر اصیل و زیبا...!؟ سراب طراحی مدرن هویت معماری را از سرزمین ما ربود و شکلی خشن و بد ریخت برای ما به جا گذاشت به امید روزی که معماران ما دوباره زنده شوند
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    'گر تو بهتر میزنی بستان بزن
  • امین ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بنای جدید مسجد الحرام مشکلش شبیه نبودن به بناهای اسلامی نیست . بلکه مشکل امنیتی داره . دولت سعودی خودش رو برای ظهور آماده می کنه . از استقرار تک تیر انداز جلوی حطیم گرفته تا تغییر بنای مسجد الحرام . این شکل جدید مسجد تقریبا طوری طراحی شده که مثل حصاری از همه طرف خانه ی کعبه رو تحت مراقبت گرفته . سعودی ها منتظر ظهور حضرت صاحب الزمان هستند وی می خواهند زمانی که ایشون به کعبه تکیه می زنند و ظهورشون رو اعلام می کنند با ایشون مقابله کنند .
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    oskoli bekhoda mashregh
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    خودتون عرضه داشته باشین طرحهای زیبا رو اجرا کنید که نخواین از همه کس مشاوره بگیرین
  • امیر ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ببین مشرق جان. اگر به مکه رفته باشی میبینی که دیگه مسجدالحرام گنجایش حتی عمره مفرده رو هم واسه سال های آتی نداره... درضمن معماری ارانی-اسلامی هم مختص ماست نه اونها. این طرح مسجدالحرام هم نه خرابی مسجد الحرام هست نه بی ارزشی. مگه مسجدالنبی رو غربی ها نساختن؟؟؟شما اگه ناراحتی به فکر ایجاد یه شرکت بزرگ برای گسترش معماری ایرانی-اسلامی در فضای رقابتی هم در ایران و هم درخارج باشید.من همونطوری که معماری ایرانی-اسلامی رو دوس دارم معماری با تکنولوژی روز هم دوست دارم. و درایران عزیز من هردو معماری میتونه یه تضاد و یه زیبایی خاص داشته باشه.معماری بی هویت معماری 99% خونه ها و ساختمون های درون شهر در تمامی ایرانه که اون رو باهویت قلمداد میکنید! درمورد شاندیز و دیگر پروژه های تجاری هم باید عرض کنم که این ها نماد سرمایه داری نیست لبکه درآمد زاست هم برای صاحبان اصلی هم اشتغال زایی فراوانی داره و هم درآمد زایی بسیاری برای شهرداری و هم برای دولت مرکزی داره... وقتی یه توریست در این شرایط بیاد ایران و ارزوارد کشور کنه جدا از دولت اون پولی که در صنعت تفریحی ایران خرج میکنه به اندازه 30 تا 40 نفر ایرانی است.
  • amir ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    با این نظرات جاهلانه که دارید می‌خواهید در این مملکت سرما‌یه گذاری بشه، شغل آفرینی انجام بشه، من فکر کنم این حرفها برای خود شیرینی‌ و شاید هم از روی عقده گفته می‌شه خلاصه راه درستی‌ را در پیش نگرفتید
  • ANK ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بیشتر شبیه به صورت آدم آهنی میخوری
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    نوشته اين بنده خدا پر از كينه و نفرت تهمت وبد دهني بود
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اينا خوارجن ديگه ؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    براي مشرق متاسفم بعيد نويسنده مدرك ديپلم هم داشته باشه
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بابا حتما شیتیل برا مشرق و فامیل های وابسته نیاوردن که هر چند یه بار بند میکنه به هایپر استار و فلان دکتر و .....
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    چشم
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ابر شهرهای حاشیه خلیج فارس! و تمدن عظیم شهرسازییشون! احسنت. لابد معنی تمدن شهرسازی رو هم میدونی دیگه؟
  • بابک ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    گزارش بسیار خوبی بود.دمت گرم مشرق
  • محمدباقر ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    هر وقت مشرق روشنگری میکنه،عده ای نادان به جای بحث منطقی، شروع میکنن به فحاشی.آفرین بر متن مستند مشرق
  • عمو ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    از نقدهای شجاعانه شما به خصوص با توجه به هرزه درایی عمیقی که بعد از هر نقد متوجه شما میشه ممنونم. اتفاقا همین فحشی که یه شما میدن و ادبیات اغلبشون هم شبیه همه میشه فهمید جای درستی رو میزنید.
  • معمار مسلمان ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    پروژه پدیده شاندیز با هدایت یکی از خویشاوندان فرح پهلوی در شرکت مهندسین مشاور آتک، داره پیش میره
  • امیر ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    داداش شما که خارج از کشوری - بیا ببین اینجا رو که ما رو دیوونه کرد مشرق ...
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    داراب دیبا(پسر عموی فرح دیبا)
  • محسن ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بعضی ها اینهارو توهم می دانند ومخالفت با زیبایی این بی بصیرتی است آیا یک مدل معماری اسلامی در غرب می تونین پیداکنین؟
  • حامد ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    درود بر روشنگری های مشرق.خسته نباشید
  • محمد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ..و يستمعون القول ويتبعون أحسنه ..
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    حرف بیخود نزنین ، کاملا" گزارش درستی بود ، واقعیت تلخه
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    وجود نويسنده اين خبر را نفرت پر كرده .براي مشرق متاسفم
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    من با خیلی از این مقاله موافق نیستم ولی خداییش نمیشد این پروژه هارو گروه های ایرانی طراحی کنن؟
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ایول
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    این هم از ادب منتقدین
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    حساس نشو.حساس نشو
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    معلومه که حسابی کفری شدی.حالا خودشو ناراحت نکن
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    لطفا این موضوع رو اطلاع رسانی کنید
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    انگلیس،روباه پیر
  • رئوف ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    تا ما بیایم مدل اسلامی-ایرانی مون رو تدوین کنیم، کل کشور بر اساس این الگوی غیر بومی موجود خراب و از نو ساخته شده...
  • عباس ا ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    یه جوری میگه انگار دسته منه باید اینا رو درست کنم ببینید کیا این مدیرانو انتخاب کردنه؟مردم عادی چشش به پیشرفته یه همچین طرحی رو ببینه خوشحال میشه ببینید چرا ما از طرحهای دوران ساسانیان یا اشکانیان یا همین هخامنشیان استفاده نکنیم چرا استفاده نکنیم؟دلیلش میتونه چی باشه چرا ساختمونامون از بیرون هر کدوم ی شکله چرا؟چون برنامه نداریم همین جوری یه دفعه یه چیزو تصویب میکنیم و میسازیم مملکت داری عرضه میخواد علم میخواد اینارو نداریم الان همین شده دیگه یکی از نمای ساختمانهای غربی که هر کدوم یه شکلن ایراد میگیره یکی دیگه میگه چرا مردم فارس 1 یا جم میبینن یعنی ما کارشناس نداریم بگن دلیلش چیه یا دلیلشو میدونن نمیتونن کاری کنن چون باید محیط برا جوونا باز بشه که نمیشه پس سلوغش نکنید بذارید کارشوونو بکنن حالا یکی پیدا شده از اینا میسازه میخوای جلوشو بگیری؟جلوشو گرفتی طرح ایرانی استفاده میکنه؟
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ناشناس،این حرفت کاملا مغرضانه و نمادی از "خودباختگی فرهنگیه"
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    وقتی روشنگری و انصاف، برای عده ای بوی نفرت میده.مشرق کارت درسته
  • مهدي ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق بخدا حيف وقتي كه واسه خوندن اين مقاله كردم.بابا برو ببين ساختمان سازي توي همين كشورهاي مثلا عقب افتاده كجاست و ما كجا هستيم.كاري از شما بر نمياد لااقل حرف الكي نزن.
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    همین چرت و پرت ها نوشتید که به این وضع افتادیم نه صنعت درست و حسابی نه توریسم نه درآمد ملی بعدش هم میشینیم اعراب مسخره میکنیم
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    متاسفانه یهود بین الملل در ایران پایگه قوی ای دارد. دستهای نامریی دارد کارش را می کند.
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اتفاقا معماری ما انقدر حرف داره که هر کی یه کم سواد معماری داشته باشه جذبش میشه. مشکل اینه که ما اعتماد به نفس نداریم و بلد نیستیم داشته هامون رو معرفی کنیم.
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشکل بعضیا اینه که دبی سازی رو با پیشرفت اشتباه گرفتن. شما برید معماری پاریس و واشنگتن و رم رو ببینید. اگر یه ساختمون شبیه اونی که توی دبی و افغانستان و ایران میسازن توش بود، حرف شما درست! به برج سازی و دری وری سازی میگن پیشرفت!
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    سبک باید متناسب با فرهنگ باشه. سبکی که ریشه ی این معماری هست، اساسش نفی هویته. ایرانی مسلمون اساس کارش هویتشه. چطور این دو تا با هم جمع میشه؟! هر سبکی جاش توی کشور ما نیست. وقتی هم چیزی سر جای خودش نباشه میشه مضحک.
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشکل عرضه ی معمارای ما نیست. مشکل مافیای پولدار موجود در کشوره که....
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اصول معماری ایران و اسلامی هیچ تضاد و تناقضی با تکنولوژی نداره.
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    نمیدونم چرا هر کی یه چیزی رو نمیفهمه، به جای اینکه بره اطلاعات خودش رو زیاد کنه، به نویسنده میگه بی سواد!!!!!
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    یه دونه از این ساختمونا توی پاریس نشون بده
  • ناشناس ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    با سلام . توجه داشته باشیم که مهم ترین هدف از رفتن به مشهد مقدس زیارت است و این گونه پروژه ها که مسایل و ابهام های مالی بسیاری هم دارند برخلاف اصل رفتن به شهرهای مقدس است . درهمان شهرهای مذهبی مثل مکه و مدینه اینگونه پروژه ها وجود ندارد. خیلی ها برای هویت شهر مشهد نگران هستند . چون طرحهای مشابه دیگری هم در راه است .
  • fateme ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    شما فکر کردی معمار خوب نداریـــــــــــــــــــم؟؟؟!!!
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    خارجی باشه چماق باشه نه ؟
  • محسن ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    آب دوغ توی اون مغز... این یک تحلیل و انتقاد هست، میتونی دلیل منطقی بیاری که چرا بعدش متاسفی؟
  • حسن ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق جان شما كارتون فقط گير دادن است. آيا تمام برجهاي تهران توي كوچه شش متري نماد معماري إيراني إسلامي است؟! آيا مسكن مهر با آشپزخانه open جز معماري إسلامي است. شما اگر راست ميگي جلوي تخريب سي و سه پل و تخت جمشيد را بگير نه اينكه به
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه. خاک بر سر این آل سعود و وهابیت و فراماسون ها و همه کثافتای طرفدارشون. فکر میکنن میتونن نور خدا رو با دهانهای نجسشون، خاموش کنند.
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق حرفش اطلاع رسانی به مردم و مسئولینه! این یک پله اشه! پله های بعدی، حمایت امثال من و شماها است دیگه.... اینطور نیست؟
  • متینا ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    این چه وضع معماریه آخه،اون از اطراف کعبه که اگه دقت کنین شده شبیه چشم جهان بین،اون هم از اون معماری توی تهران که انگار آدم فضایی ها ساختنش،اگه پیشرفت اینه آدم عقب مونده بمونه که خیلی بهتره
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    فعلا" تو باید بستان بزنی
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اسکول امثال شما بی ادبان هستند
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    جاهل نو هستی که درون ذهن بسته ات جز معماری و تکنولوژی غربی جایی نداری آقای انگلیسی . معماری مناسب برای خلاصس از این همه طرح و نقش سر گیجه آور و پرخاشگر روح معماری سنتی اصیل ایرانی اسلامی هستش
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    بابا فهمیدیم تو دیپلم داری بی سواد
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    عباس جون اول برو ببین معنی اسمت یعنی چی و حضرت عباس (ع) چه فردی بوده بعد بیا اینجا خودت مضحکه دیگران کن
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    جدیدا" مد شده با گرفتن ژست اسلامی به صورت غیر مستقیم به جنگ با دین خدا و ارزش ها میروند و این دقیقا" در نوشته شما موجوده
  • سید حبیب ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    سلام من یکی از خوانندگان سایت شما هستم و خسته نباشید و خداقوتی عرض میکنم بخاطر گزارشات ویژه سایت محترم مشرق در ابتدای گزارش کلمه غفلت را آورده اید که بنده عرض میکنم غفلتی در کار نیست اینها پروژه نرم خود را آغاز کرده اند نمونه اش هتل قصر طلایی مشهد در کنار این پروژه که جدید است ما سرزمین موج های آبی را در مشهد داشتیم که به هدف دوقطبی کردن فضای مشهد انجام گرفت و با پدیده شاندیز این پازل تکمیل میشود یعنی زیارت برای فقرا موج های آبی و پدیده برای مرفهین و....
  • مهدی ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    خلقت جهان تکوینی است. اگر قرار بود که هر جایی خطایی سر داد خداوند کسی را سنگ کند پس عقل و اختیار ما کجا میرفت. خداوند که چوپان و ما گوسفند نیستیم که .......
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    لعنت خدا بر آل سعود وهابی...
  • دانا ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اینهمه کشور صاحب مهندسی معماری چرا انگلیس!!
  • مراد ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم.
  • انگلستان ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    میخواهی من را از نان خوردن بیندازی.
  • ایرانی ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    اگه الگو گرفتن از خوارج است بهتره عقب مانده تو خنگ ما را بنامی.
  • گمرک ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    حالا باید طرض کشیدن سیگار را هم مهندسی کنیم چون قراره سیگار بیشتری وارد کنیم.
  • عاقل ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    چرا راه دور میروی میدان امام حسین دور میدان نماد شیطان را ساخته اند حتی حساری از این نماد جلوی نمای مسجد را گرفته است.
  • ناظر ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    زنده شده و حتی مسجد را در کنار چهاراه ولیعصر ساخته بودن ولی شهرداری خرابش کرد
  • دانا ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    خب بگذارید اینگلیس نان شو ببره چرا نان بری می کنی.
  • شناس ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    تو خودت جیره خوری همه را مثل خودت می بینی.
  • داود ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    شیتیل چیه بیشتر از اینا گرفته اینم یک روش رپرتاژ آگهیه.
  • مراد ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    چشمم روشن ............در امد.
  • دانا ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    ناشناس مفت خور حقیقت تلخه
  • ورداو ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    خب چندتا دیگه شرکت مهندسی وارد کنیم تا اینگلیسا به نون برسن.
  • موساد ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    خب منم دیگه طراحی می کنم و اجرا می شود.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    نویسنده این مقاله فراموش کرده که شعور وربطی بچچچسلمراماسونری ندارد خیلی کارهای ایشان قشنگ و زیباست وتو یک مسلمان احمق و عقب افتاده ای
  • نیما ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    بهتره اینجا زیاد نخوایم ادای روشنفکر بودنو در بیاریم(قابل توجه بعضی ها) هر چیزی جا و مکان خودشو میطلبه از وقتی که ما یادمون میاد و پدرای ما وپدر پدرای ما کعبه رو با گلدسته ها و گنبداش میشناسیم به نظرم تلفیق کعبه با معماری مدرن هم خیلی بد سلیقگی وهم بی مورده...اما در مورد پروژه های دیگه باید توجه داشت این روزها بازار نمادهای فراماسونی حسابی داغه...
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    باز که الکی چوب لای چرخ مردم می ذارین. گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری !
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    برو خودت مسخره کن دلقک
  • سرباز علی ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    روایت است که صاحب امر بعد از فتح مدینه به مکه باز میگردند و آثار بنی فلان را نابود می کنند و حرم امن الهی را از نو بنا می کنند ...اگر مستم اگر هوشیار ...اگر خوابم اگر بیدار ..به سوی تو بود روی سجودم
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    می شه بگین کدوم بنای زیبا توی ایران به سبک اصیل ایرانی نا حالا ساخته شده. اونا بلد نیستن شما ها یکی درست کنین بقیه یاد بگیرن. به اندازه کافی به منابع مالی دسترسی دارین.
  • سامیار ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    چه حرفا!چه ربطی داره.عجب تفکراتی!
  • سامیار ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    متشکرم.کاملا منطقی بود.
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    آقا یا خانمی که گفتی حرف من نمادی از خود باختگی فرهنگیه.....من الان حرف تو رو قبول کردم.اما بگو ببینم کسی که کت و شلوار میپوشه هویت فرهنگی نداره؟؟مگه غیر از اینه که این لباس،لباس متعارف عصر حاضره؟؟حالا اگه طراحان مد ایرانی نمی توانند در این مقوله تعیین کننده باشند،ایرانیان باید بی لباس باشند؟!! تجزیه و تحلیل چیزه خوبیه دوست عزیز!
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    يهود فلسطين رو يه جور خريد ايران رو داره يه جور ديگه ميخره : زمين هاي مارو ميخره يه واحد آپارتمان يا يه واحد تجاري يا مغازه تحويل ميده كه بعدا به راحتي مي تونه ما رو بيرون كنه مردم زمين ها تون رو نفروشين!!!
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    حرفت درسته کاریشم نمی شه کرد.اما با درک مردم عامی فاصله داره
  • 313+1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    ای جاهل مثل شما مثل شترمرغ هستش ک وقتی میترسه سرشو میکنه تو زمین و از بیرونش خبر نداره. از مشرق عزیزم تشکر می کنم.
  • بهرنگ ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    مگه ترن که خدا خشکشون کنه؟خداکه ماشین لباس شویی نیست؟پرسرخودمون شیپیشه دنبال شپیشای دیگران میگردیم
  • یک ایرانی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    اگر هم لازم دید راجع به سوابق صاحبان پدیده شاندیز بیشتر برایتان بنویسم؟؟؟؟ ضمنا بد نیست بیشتر راجع به این طرح بنویسید که چرا داره سرمایه کشور را هدر می دهد
  • لواسان بزرگ ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    من حداقل 10 سال است در افغانستان بسر می برم از کابل گرفته تا قندهار ومزار شریف را زیر پا در کردم میشه بفرمایید این تمدن سازی مد نظر شما در کدوم نقطه داره اتفاق میفته تا من برم ببینم ضمنا میشه بفرمایید شما در خواب یا بیداری به افغانستان سفر کرده اید؟؟؟
  • لواسان بزرگ ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    خوب گفتی ناشناس جان می گفتیم بریم مشهد تا کباب شاندیزی بزنیم وزیارتی بکنیم مثل فیلم امام علی که قطام داشت
  • arman ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    دم مشرق گرم كه ذهن هاي سالم رو باز ميكنه و حقيقت رو مي گه
  • احمدی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    به عنوان کسی که در معماری ایرانی کمی سررشته دارد اعلام میکنم که از این اتفاقات باید خون گریست در بسیاری از موارد آنها با تقلید از معماری ما اصول آن را به خود نسبت داده اند چه معماری زیبا و دلنشینی داریم که با کمی بازنگری حتی قابل ارائه به خارج هم می باشد.
  • محسن ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    مشرق میدان امام حسین (ع) یادتون نره چرا سکوت
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    طرح جدید مسجد الحرام دقیقا چشم ماسونی را به نمایش گذاشته. لعنت خدا بر دشمنانش
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    میدان انقلاب هم همینطور
  • مهدی اسکروچی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده و مهربان أَ لَمْ تَرَ كَيْف فَعَلَ رَبُّك بأَصحَبِ الْفِيلِ(1) آيا نديدى پروردگارت چه بر سر اصحاب فيل آورد؟ أَ لَمْ يجْعَلْ كَيْدَهُمْ فى تَضلِيلٍ(2) آيا نقشه هاى شومشان را خنثى نكرد؟ وَ أَرْسلَ عَلَيهِمْ طيراً أَبَابِيلَ(3) آرى پروردگارت مرغانى كه دسته دسته بودند به بالاى سرشان فرستاد. تَرْمِيهِم بحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ(4) تا با سنگى از جنس كلوخ بر سرشان بكوبند. فجَعَلَهُمْ كَعَصفٍ مَّأْكولِ(5) و ايشان را به صورت برگى جويده شده درآورند.
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    تو اسم خودت گذاشتی انسان ؟!!!!
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    آفرین بر مشرق
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    لطفا شماره 2 این گزارش را هم منتشر کنید
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    آفرین بر مشرق
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    آفرین بر مشرق.چشم حسود کور
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    عالی بود.عالی
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    کاملا موافقم
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    گل گفتی عمو
  • محمدجواد ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    خیلی عذر میخوام ولی چرت و پرت رو شما نوشتین نه مشرق
  • محمدجواد ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    شما ایرانی هستین یا عرب یا آمریکایی.
  • محمدجواد ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    کسی که حرف درستی میزنه باید حرف بزنه اونی که نباید حرف بزنه شمایین نه مشرق
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    منم برای شما متاسفم.
  • محمد جواد ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    شاهد از غیب رسید.
  • محمدجواد ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مشرق به کسی بند نمیکنه حرف حقیقت رو میزنه.
  • محمد جواد ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    واقعا متاسفم که جنگ نرم دشمن تا اینجا پیش رفته و خیلی از جوانامون گمراه شدن.
  • محمدجواد ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اسم شما رو میشه شیعه گذاشت؟
  • کامبیز ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    می دونی چرا؟ چون اگر تصاویر نمایش داده بشده همه شعارهایشان درباره عقب ماندگی این کشورهای خاورمیانه و پیشرفت خودشان...نقش بر آب میشه کره شمالی هم اینطوریه هیچ تصویری از کره جنوبی و جهان متمدن نمایش نمی دن احسنت به تو......
  • گل ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مثل شما مثل شترمرغ هستش ک وقتی میترسه سرشو میکنه تو زمین و از بیرونش خبر نداره مجید جان لبندم اون کبک نه شتر مرغ فقط دعا کنید حتما کار ساز یه دعا توسا بخوانید تمام مشکلات حل می شود
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اگه تا ظهور قبول دارن پس چرا بعدشو قبول ندارن
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اگه جا كمه پس چرا همين حكام صعودي دور مسجدالحرام ساختمانهاي عريض وطويل ساختن چرا به جاي اين كارها به وسعت حرم الهي نپرداختند؟
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    مشرق اراجیف ننویس از بس طاق قوس دیدیم خسته شدیم مگه عربا هم معماری سنتی ندارن ولی ببین چی شدن
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    وقتی از معماری چیزی نمیفهمی،بیخودی نظر نده
  • علی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    باشه بابا !! کشتین بنده خدا رو، حالا یه چیزی پروند
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    آخه بی عقل برو یک ذره درس بخون پیشرفت کنیم فردا به خارجیا بگیم ما با این فکر به کجا رسیدیم
  • ناشناس ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بندگان خدا اولا این اسمش تخریب نیست گسترش مسجد است که امثال ما ایرانیها موقع نماز خوندن توی مسجدالحرام جامون بشه..
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    جمع کنیداقا شماشدیدکاتولیک ترازپاپ؟؟؟؟ اونادارن برنامه ریزی میکنن که زائرین گرمازده نشن شماکجاسیرمیکنید دست برداریدازاینهمه توهم!!!!
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد...
  • kian ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    0 0
    لطفا این تحلیل مسخره رو بردارین شما با اعصاب مردم بازی میکنین واستون ناراحتم
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    واسه شما نیست این مجبور نیستی؛ برو سایت کلمه........
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    خوشم میاد جواب حرف منطقی و مستند رو با فحش میدین از روی بغض و کینه و تعصب!
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    باش!
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    اسگلیا!
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    کبک
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    به مسلمانان نان نمیدن و نونشون هم میگیرن، شما میگید نگران گرمای زائرین هستند. خاک تو سر اون زائری که بره مکه و گرما یادش بیفته!
  • یه نفر ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    رئوف راس میگه
  • یه نفر ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    معنی شو نمی دونم ولی خوب نوشتی
  • یه نفر ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    0 0
    واقعااااااااااااااااااا
  • حمید ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    3 سال پیش ایمیلی از طرف دوستان ارسال شد و نقشه نهایی و تخریب مسجد الحرام نشان داده شده بود.... و الان در سحرهای ماه مبارک رمضان شاهد اجرای آن به صورت رسمی می باشیم. خدا بخیر کند
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    این طرح همون چشم ماسونیه
  • علی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    خدایا چقدر بیکارداریم!!!!!!!!!
  • امیر ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    کاش تمام این طرحها و اجراش ایرانی میبود
  • فرزند کویر ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    درست که طراح پدیده شاندیز وهابیه اما یک سوال چرا خود استان قدس ازش حمایت میکنه یا خیلی از سرمایه گذارانی که تو تلویزیون نشون میده.
  • داود بافیان ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    اصلا کی گفته ساختن یک محتمع تفریحی توریستی برای پیشرفته که حالا شما بخواین اونو پیشرفت بدونین یا نه مگه دارن ایستگاه فضایی می سازن...مجتمع تفریحی میسازند تا مردم تفریح کنند...خیلی واضه...متنتون سراسر صفصته بود
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    شما چشمتو وا کنی تو پارس هم معماری مدرن میبینی حتی تو افغانستان و پاکستان هم و عراق و اردن هم پیدا میشه...مشرق و طرفداراش واقعا متوهم هستن
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    درود بر عموجان
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    خدایا تو کریمی رحیمی مهربانی ازت میخوام به ما اون روزهای بهاری رو نشون بده . به خاطر گل روی محمد و آل محمد (ص) آمین.
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    خودتو به ببویی نزن بهرنگ! خودت میدونی منظورش چیه
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    تو فقط لیاقت دیدن معماری لونه روباه پیر رو داری.. انگلوفیل
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    برو بمیر طالبان
  • فاطمه ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    معماری دوره صفویه بهترین معماری ایرانی است
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    این عقاید بیشتر از روی حسد ناشی از محرومیته.اگه خودش صاحبش بود بهترین معماری تاریخ بشریت بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس