کد خبر 198860
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲

استیون اسپیلبرگ گفت با همکاری خانواده استنلی کوبریک روی یکی دیگر از فیلمنامه‌های فیلمساز فقید کار می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از خبرآنلاین، اسپیلبرگ که اخیرا برای «لینکلن» نامزد اسکار کارگردانی بود، به شبکه تلویزیونی فرانسوی کانال پلوس گفت: «یکی از فیلمنامه‌های استنلی کوبریک درمورد زندگی ناپلئون بناپارت را برای یک سریال کوتاه - نه یک فیلم سینمایی - آماده می‌کنم.

کوبریک فیلمنامه «ناپلئون» را سال 1961 نوشت، اما در نهایت در دهه 1970 این پروژه سینمایی زندگی‌نامه‌ای را به خاطر چالش‌های مربوط به بودجه و تولید رها کرد.

فیلمساز فقید آمریکایی به خاطر کمال‌گرایی وسواس‌گونه خود شهرت داشت و به همین دلیل شاید بنیاد او بتواند پروژه «ناپلئون» را با خیال راحت به اسپیلبرگ بسپارد.

اسپیلبرگ سال 2001 نیز فیلم «هوش مصنوعی» را بر مبنای ایده‌ای از کوبریک در دهه 1970 کارگردانی کرد. فیلمنامه را هم خود اسپیلبرگ نوشت.

کوبریک فیلمنامه «ناپلئون» را پس از سال‌ها تحقیقات گسترده درمورد امپراتور فرانسوی نوشت.

اکتبر پیش نمایشگاهی با موضوع کوبریک در موزه هنر لس آنجلس برپا شد. در این نمایشگاه نامه‌ای از او به مدیران اجرایی درمورد «ناپلئون» به نمایش گذاشته شد.

کوبریک سال 1971 در این نامه نوشت: «غیرممکن است بتوانم به شما بگویم قرار است چه کار کنم، جز اینکه انتظار دارم بهترین فیلمی که تاکنون ساخته شده را بسازم.»

کوبریک در نامه‌ای جداگانه، نقش اصلی فیلم «ناپلئون» را به اسکار ورنر پیشنهاد کرد. در همان زمان کوبریک نامه‌ای بسیار مودبانه از آدری هپبرن بازیگر دریافت کرد با این متن «تصمیم گرفتم مدتی کار نکنم، اما می‌توانم خواهش کنم روزی یکبار دیگر به من فکر کنی؟»

اکنون ورنر و هپبرن دیگر زنده نیستند که بتوانند در پروژه «ناپلئون» شرکت کنند.

کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن جزئیات در فیلم‌هایش معروف بود. او در طول پنج دهه فعالیت در حیطه کارگردانی تنها 13 فیلم بلند ساخت.

سبک گوناگون فیلم‌هایش و انزوای کوبریک چه در روش فیلمسازی و چه در زندگی شخصی، او را مشهور ساخته‌ است. کوبریک یکی از معدود کارگردانان کمال‌گرای تاریخ سینما به شمار می‌آید و از این نظر با اورسن ولز مقایسه شده است.

کوبریک 13 بار نامزد جایزه اسکار و یک بار برای طراحی جلوه‌های ویژه «2001: یک ادیسه فضایی» برنده این جایزه شد، اما هیچ‌گاه اسکار کارگردانی نگرفت.

«کشتن»، «راه‌های افتخار»، «لولیتا»، «دکتر استرنج‌لاو»، «پرتقال کودکی»، «درخشش» و «چشمان کاملا بسته» از دیگر فیلم‌های اوست.

کوبریک سال 1999 در 70 سالگی درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس