کد خبر 198249
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰

شیرقلعه و آبشار لونک از جاذبه‌های گردشگری دیلمان در دل جنگل‌های بکر سیاهکل است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، این شهرستان در شرق گیلان واقع شده و از شمال و شرق به لاهیجان، از جنوب به رودبار و از غرب به رشت محدود می‌شود.

سیاهکل دارای سابقه تاریخی درخشان بوده و دیلمان خاستگاه یکی از قدرتمندترین سلسله‌های حکومتی ایران به نام آل‌بویه است که پناهگاه شیعیان محسوب می‌شده و دانشمندان زیادی را به جامعه ایرانی تحویل داده است.

آبشار لونک و کاروانسرای ‌تیt>‌‌تی، تاریخ درخشان سیاهکل است و شیر قلعه در 18 کیلومتری بخش دیلمان در دل جنگل قرار دارد و از جاذبه‌های بی‌بدیل و زیبای منطقه محسوب می‌شود.

اقتصاد سیاهکل بر پایه دامداری و کشاورزی بوده که عمده‌‌ترین تولیدات آن میوه، پرورش کرم ابریشم، عسل مرغوب و محصولات جالیزی است که در کنار آن تولیدات سفال تزئینی و دوخت لباس‌های محلی و معرق نیز رونق ویژه‌ای دارد.

ترکیب اصلی مردم سیاهکل را گیلک تشکیل می‌دهند و زبان رایج آنها گیلکی به لهجه «بیه‌‌پیش» و گویشی دیلمی است.

سیاهکل از دو ناحیه جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده و یکی از مهم‌ترین روستاهای این شهرستان «اسپیلی» است که بناهای زیبا و مراتع وسیعی دارد.

انواع برنج، گندم، جو، توتون، سیب‌زمینی، چای، فندق، مرکبات و انواع ماهی پرورشی از محصولات کشاورزی سیاهکل است.

غارهای یخی، منطقه سرسبز و دیدنی دیلمان از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان است.

مناطق باستانی قلعه‌کوتی، چشمه آب معدنی لاریخانی، آبشار باباولی، قلعه کوتول شاه، حمام تاریخی دیلمان و... نیز جزو جاذبه‌های تاریخی و گردشگری سیاهکل محسوب می‌شوند.

جاذبه‌های زیارتی سیاهکل شامل بقعه متبرکه شاه شهیدان، بقعه‌های آقا سید اسماعیل، سید ابراهیم، سید محمد صالح، سید سلطان حسین، سید احمد و سید حسین است.

گردشگران و مسافران زیادی هر ساله به شهرستان زیبای سیاهکل سفر می‌کنند و بافت‌های پشمی و سفال و سرامیک این دیار را با خود به سوغات می‌برند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس